En sak som jag funderat på och ibland stört mig på i olika spelsystem (både hobbybyggda och komersiella) är när man blandar "inkrementella" och "diskreta" kvalitetsmått.
Jag menar att har man ett system där man räknar "effekt" på lyckade och/eller misslyckade slag som ett numeriskt värde vare sig man nyttjar "pendragonmodellen" eller räknar ut en differens eller vad det nu må vara så behöver/bör man inte även hålla på med Perfekt och Fummel och den typen av diskreta mått på lyckat eller misslyckat också.
Dels känns det onödigt och "oekonomiskt", har man redan en regelmekanism för att avgöra graden av framgång kanske man skall lägga krut på något annat istället för att bygga på med ett till.
Dels får man ofta problem med kringliggande system som använder en eller båda av dessa som "indata", antingen får man en ganska konstig kaka på kaka effekt eller så väljer man bort det ena av de två sätt man har att mäta lyckandegrad på, men vad ska man då ha det till?
Är det någon mer som tänkt på och/eller störts av det här och har några synpunkter?
/Bjorn
Jag menar att har man ett system där man räknar "effekt" på lyckade och/eller misslyckade slag som ett numeriskt värde vare sig man nyttjar "pendragonmodellen" eller räknar ut en differens eller vad det nu må vara så behöver/bör man inte även hålla på med Perfekt och Fummel och den typen av diskreta mått på lyckat eller misslyckat också.
Dels känns det onödigt och "oekonomiskt", har man redan en regelmekanism för att avgöra graden av framgång kanske man skall lägga krut på något annat istället för att bygga på med ett till.
Dels får man ofta problem med kringliggande system som använder en eller båda av dessa som "indata", antingen får man en ganska konstig kaka på kaka effekt eller så väljer man bort det ena av de två sätt man har att mäta lyckandegrad på, men vad ska man då ha det till?
Är det någon mer som tänkt på och/eller störts av det här och har några synpunkter?
/Bjorn