En norm som inte borde vara så svår att ifrågasätta/utmana tycker man borde vara könsmaktsordningen, men ack så många fantasyvärldar misslyckas totalt med det.RasmusL said:Vilka normer kan utmanas, på vilket sätt och varför?
Hur kan vi konkretisera och normalisera det i en spelvärld utan att gå "rakt på sak"? Finns det någon konvetion eller symbol vi kan angripa?Robban said:En norm som inte borde vara så svår att ifrågasätta/utmana tycker man borde vara könsmaktsordningen, men ack så många fantasyvärldar misslyckas totalt med det.RasmusL said:Vilka normer kan utmanas, på vilket sätt och varför?
Ja, jag var så lat att jag inte orkade länka utanför forumetw176 said:Här är länken till artikeln de handlar om:
Pearls – How to explore and question norms through cultural play
Vet att w176 har berättat om ett lajv där mänskor var uppdelade i natt- och dagmänskor hellre än efter könsgränser och en familj bestod av två av varje sort. Det skulle ha gjort kön helt irrelevant för samhällsordningen då det var andra faktorer som avgjorde familjebildning osv.RasmusL said:Hur kan vi konkretisera och normalisera det i en spelvärld utan att gå "rakt på sak"? Finns det någon konvetion eller symbol vi kan angripa?Robban said:En norm som inte borde vara så svår att ifrågasätta/utmana tycker man borde vara könsmaktsordningen, men ack så många fantasyvärldar misslyckas totalt med det.RasmusL said:Vilka normer kan utmanas, på vilket sätt och varför?
Jag har massor jag vill skriva men sjukt lite tid... Återkommer om ett par dagar!
Mellan Himmel och HavGnomviD said:Vet att w176 har berättat om ett lajv där mänskor var uppdelade i natt- och dagmänskor hellre än efter könsgränser och en familj bestod av två av varje sort. Det skulle ha gjort kön helt irrelevant för samhällsordningen då det var andra faktorer som avgjorde familjebildning osv.