Det här en parallell tråd till den i vilken jag bad er lista vilka monster (från Monster Manual I) som ni har haft i spel. Det är rätt intressant att gå igenom och se hur mycket (eller lite) man har varit med om.
I denna tråd kan vi diskutera hur det kommer sig att man använder just de monster som man har gjort. Vilka monster (i MM) kommer du aldrig att vilja ha med i spel? Omvänt, finns det något du längtar efter att släppa ut på scenen?
Har äventyrsförfattarna dålig fantasi och använder samma varelser om och om igen. Goblins till förbannelse? Eller har det gått för långt åt andra hållet -- ett nytt ovanligt monster i varje grottrum? "Return to the Temple of the Monster Manual" typ?
Hur brukar du själv tänka när du spelleder eller skriver äventyr? Försöker du variera och introducera nya monster, eller vill du ha konsekvens och realism?
Själv så gillar jag förstås det där lagom läget mitt emellan. Jag är så pass mycket nybörjare inom D&D-svängen (har "bara" spelat sen strax innan 3e släpptes), så för mig är många av monstren nya bekantskaper. Jag tycker det är en spännande krydda att i de flesta äventyr introducera en eller ett par nya varelser.
Just nu är jag spelare i City of the Spider Queen och där har vi gjort ett par nya bekantskaper vill jag minnas.
Annars så är det förstås mest människor och "vanliga" humanoider som vi har i spel, så är det säkert för er också.
Jag ska snart vara spelledare för Lord of the Iron Fortress och då får jag det stora nöjet att introducera ett par nya varelser för spelarna. Det känns fräscht.
Vad tycker du om monstren i Monster Manual och deras förekomst på spelmötena? Finns det ett värde i att "arbeta sig igenom" Monster Manual, eller räcker det med alver, orcher, dvärgar och drakar?
Gonatt
I denna tråd kan vi diskutera hur det kommer sig att man använder just de monster som man har gjort. Vilka monster (i MM) kommer du aldrig att vilja ha med i spel? Omvänt, finns det något du längtar efter att släppa ut på scenen?
Har äventyrsförfattarna dålig fantasi och använder samma varelser om och om igen. Goblins till förbannelse? Eller har det gått för långt åt andra hållet -- ett nytt ovanligt monster i varje grottrum? "Return to the Temple of the Monster Manual" typ?
Hur brukar du själv tänka när du spelleder eller skriver äventyr? Försöker du variera och introducera nya monster, eller vill du ha konsekvens och realism?
Själv så gillar jag förstås det där lagom läget mitt emellan. Jag är så pass mycket nybörjare inom D&D-svängen (har "bara" spelat sen strax innan 3e släpptes), så för mig är många av monstren nya bekantskaper. Jag tycker det är en spännande krydda att i de flesta äventyr introducera en eller ett par nya varelser.
Just nu är jag spelare i City of the Spider Queen och där har vi gjort ett par nya bekantskaper vill jag minnas.
Annars så är det förstås mest människor och "vanliga" humanoider som vi har i spel, så är det säkert för er också.
Jag ska snart vara spelledare för Lord of the Iron Fortress och då får jag det stora nöjet att introducera ett par nya varelser för spelarna. Det känns fräscht.
Vad tycker du om monstren i Monster Manual och deras förekomst på spelmötena? Finns det ett värde i att "arbeta sig igenom" Monster Manual, eller räcker det med alver, orcher, dvärgar och drakar?
Gonatt