Nekromanti Diskussion och kommentarer om monster (MM)

Carl Ö

Warrior
Det här en parallell tråd till den i vilken jag bad er lista vilka monster (från Monster Manual I) som ni har haft i spel. Det är rätt intressant att gå igenom och se hur mycket (eller lite) man har varit med om.

I denna tråd kan vi diskutera hur det kommer sig att man använder just de monster som man har gjort. Vilka monster (i MM) kommer du aldrig att vilja ha med i spel? Omvänt, finns det något du längtar efter att släppa ut på scenen?

Har äventyrsförfattarna dålig fantasi och använder samma varelser om och om igen. Goblins till förbannelse? Eller har det gått för långt åt andra hållet -- ett nytt ovanligt monster i varje grottrum? "Return to the Temple of the Monster Manual" typ?

Hur brukar du själv tänka när du spelleder eller skriver äventyr? Försöker du variera och introducera nya monster, eller vill du ha konsekvens och realism?

Själv så gillar jag förstås det där lagom läget mitt emellan. Jag är så pass mycket nybörjare inom D&D-svängen (har "bara" spelat sen strax innan 3e släpptes), så för mig är många av monstren nya bekantskaper. Jag tycker det är en spännande krydda att i de flesta äventyr introducera en eller ett par nya varelser.

Just nu är jag spelare i City of the Spider Queen och där har vi gjort ett par nya bekantskaper vill jag minnas.

Annars så är det förstås mest människor och "vanliga" humanoider som vi har i spel, så är det säkert för er också.

Jag ska snart vara spelledare för Lord of the Iron Fortress och då får jag det stora nöjet att introducera ett par nya varelser för spelarna. Det känns fräscht.

Vad tycker du om monstren i Monster Manual och deras förekomst på spelmötena? Finns det ett värde i att "arbeta sig igenom" Monster Manual, eller räcker det med alver, orcher, dvärgar och drakar?

Gonatt

Targos

Veteran
Själv så e jag ganska lat och använder CR för att bestämma vilka monster man ska använda.

Dock så brukar jag mest använda NPCs.
Det brukar passa bättre med det istället för monster.

Nå mycket mer vet jag inte om jag har att säga.
/Targos

Ackerfors

Alas, your rapids!
Själv så e jag ganska lat och använder CR för att bestämma vilka monster man ska använda.

CR:en är ett utmärkt sett att välja ut monster, så det har nog egentligen inte med att vara lat att göra. :gremsmile:

Dock så brukar jag mest använda NPCs.

Att jag är lat är en anledning till att jag inte använder NPCs. Jag tycker att NPC är roligare att slåss mot men det är mycket jobbigare om mna är spelledare (oftast)...

Carl Ö

Warrior
Visst får Challenge Rating styra valet av motståndare! Annars kan det ju bli väldigt korta äventyr... Det är därför naturligt att spelgrupper som aldrig lämnat de låga levlarna inte har haft de tuffaste MM-monstren i spel.

Enligt min definition så innefattar dock "i spel" även rykten och sägner. Om level 1-rollpersonerna hör en bard sjunga om Tarrasquen, så har den varit "i spel". En tveksam definition kan tyckas, men då har spelledaren i alla fall markerat att varelsen existerar i spelvärlden.

De intressantaste motståndarna som rollpersonerna kan ha är en annan "äventyrargrupp" på ungefär samma nivå som rollpersonerna. Det är min erfarenhet. Äventyret "Into the Dragon's Lair" bjuder på tre intressanta äventyrargrupper som rollpersonerna kan möta. Extra intressant blir det om spelledaren vågar leka lite katt och råtta-lek, istället för bara pang på-strider.

För att få lite variation i äventyren så är det dock fräscht att låta monster och exotiska varelser komma i spel lite nu och då. Det är ju trots allt en fantasyvärld vi (i min spelgrupp) spelar i -- inte medeltidens Europa.

Mer intressanta monster!

Targos

Veteran
Min poäng var lite att det går faktiskt att ge en Orc ett par levels som en Fighter eller Barbar och vips så har du ett högre cr monster.

Men det brukar sluta med att man bara söker upp ett godtyckligt monster med rätt CR istället för att börja skriva ner nya fakta om ett förbättrat lågcr monster

Snurgla

Veteran
Som spelledare sedan många år tillbaka får jag nog säga att jag tillhör den mer försiktiga sortens spelledare. I en lång kampanj har ag har använt saker som: Kobolds, Goblins, Orker, Ogres, Ettins, Hill Giants, Frost Giants, Skeletons, Zombies, Ghouls, Ghasts, Wights, Wraiths, Lichar, Wyverns, Gulddrakar, en Svart drake, Vita zombiedrakar, en blå Dracolich, en Faerie dragon, Stirges, Night Parade-monster (shapeshifters), Dopplegangers, Trolls, Gnolls, Flesh golems, Stone Golems, Air elementals, Drow, Mind flayers, en Beholder, en Aboleth, Skum, en Gelatinous cube, Quaggoths, Gibberlings, en Carrion Crawler, och några grejer till. Men det jag använt absolut mest är människor i olika färg, form och tappning. De udda monstren används bäst sparsamt, för att belysa att ett ställe är annorlunda, men om det gäller vildmarken anser jag att regeln 'det vanliga är det vanliga' gäller. Det är roligare för spelarna att förstå att i just den bite vildmark finns det troll. Går de dit igen är sannolikheten rätt stor att de träffar troll igen.