Nekromanti diskussioner om könsmakt och kvinnosyn

CapnZapp

Myrmidon
Hej. Möjligen är detta något som redan diskuteras; här är min åsikt:

Jag föreslår härmed att diskussioner om könsmakt och kvinnosyn betraktas som trollning som får trådar att gå ur spår.

På sistone har en mycket talför grupp av wrnu-forumiter lagt beslag på var och varannan tråd (inte av alla trådar, men av dem där "kvinnor i rollspel/fantasy" alls diskuteras).

Ska verkligen det enda accepterade perspektivet på denna fråga vara det perspektiv som är det politiskt korrekta i dagens Sverige?

Och då menar jag egentligen: ska åsikter som avviker från denna norm behöva utsättas för granskning och ifrågasättande i varje enskild tråd? (Att diskutera saken är OK; att diskutera saken i varje enskild tråd är det INTE)

Jag föreslår härmed att det skapas ett särskilt forum för dessa frågor; och att alla uppföljande debatter (svaromål; ifrågasättanden, pikar och prickskytteri) hänvisas dit.

Så att kommentarer som exempelvis
- "måste verkligen Conans kvinnliga hjältinnor vara nakna?"
- "jag ogillar att kvinnorna i äventyret bara är barflickor, nunnor och horor"
(mina exempel, inga direkta citat) inte bara får lov att förminska diskussionen av produkten (spelet, filmen, etc) i fråga; genom att leda till 50 inlägg som bara handlar om detta (egentligen en generell diskussion helt orelaterad till just denna produkt).

Sådana frågor är fullständigt giltiga; OM DE TAS I NYA, SEPARATA TRÅDAR.

Som kommentarer i existerande trådar utgör de en överhängande risk för att diskussionen byter spår helt; emot trådstartarens intentioner. När dessa inlägg bara söker spåra ur ämnet helt enkelt - som sådana bör de bli modererade, varnade etc. om de inte formuleras som "jag håller inte med; och jag startar en ny tråd i forum X om du vill diskutera saken vidare". På så vis kan tråden kan hålla sig kvar på ämnet; och wrnu göra sig kvitt intrycket att diskussionen är kidnappad av den grupp forumister som inte kan diskutera rollspel UTAN att blanda in frågor om jämlikhet, diskriminering etc.

Det har gått så långt att jag nu ber wrnu's moderatorteam att aktivt ingripa; det senaste halvåret har iallafall mitt nöje med att besöka forumet väsentligen förminskats.

Vänligen,
Zapp

Recca

Femme Fatale
*Blink.*

Men om alla tycker att det är intressant att diskutera genus-vinkeln på conan-filmen så gör de det. Om de tycker det är mer intressant att diskutera Conans skådespelartalanger så gör de det. Tänkte du tvinga människor att diskutera saker som du tycker är intressant bara?

"Jag föreslår härmed att diskussioner om könsmakt och kvinnosyn betraktas som trollning som får trådar att gå ur spår."

Problemet med det här ställningstagandet är att det i genusdebatten är vissa som tar den ställningen ALLTID och de är den absolut främsta anledningen till att samhället fortfarande är övervägande ojämlikt. Så att skapa det som regel i ett forum öppet för allmänheten som www.rollspel.nu är fan regression.

Mogger

Hipsteranka
Recca said:
Problemet med det här ställningstagandet är att det i genusdebatten är vissa som tar den ställningen ALLTID och de är den absolut främsta anledningen till att samhället fortfarande är övervägande ojämlikt. Så att skapa det som regel i ett forum öppet för allmänheten som www.rollspel.nu är fan regression.
+1

Laowai

Hero
Jag tycker absolut att Cappen har en poäng.
När man går bort från ämnet så startar man en ny tråd för att kunna diskutera genus. Känner att det är en skitbra idé som kommer att hjälpa att få bort plottrighet och spårning av trådar.

Och han säger inte att genus är bannat på wrnu. Han säger att folk ska ge fan i att diskutera genus i trådar som ursprungligen inte handlar om genus. Capnzapp är inte ensam om att tycka att det är besvärligt att så många trådar kör ner i samma spår, och hans lösning är än så länge den bästa jag har sett.

Att säga "nä, så kan vi inte göra, för det är delvis anledningen till att kvinnor fortfarande är förtrycka" är bogus.
Den som startar tråden bör kunna säga ifrån om offtopicsnack är något hen vill se i sin tråd, och då får de som spårat helt enkelt hålla klaffen och prata nån annan stans.

Att du tycker att genus är skitaviktigt är uppenbart, men det ger dig inte absolut rätt att prata om det i alla trådar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Här är min åsikt*

Jag föreslår härmed att diskussioner som hyllar eller romantiserar fiktion som är rasistisk, sexistisk eller liknande betraktas som trollningar.

På sistone har en ganska talför grupp forumiter börjat arbeta aktivt för att sprida en negativ kvinnosyn, och en del inlägg i de diskussionerna verkar vara väldigt medvetna trollningar för att provocera de av oss som bryr oss om genus.

Jag föreslår ett särskilt sexist-forum, så att de som inte vill få sin sexism ifrågasatt kan diskutera saker som:
- "Klart kvinnorna ska vara nakna och skrika"
- "Givetvis måste det vara OK att 99% av SLP:er och annat är män; SL kanske är obekväm med kvinnor"

Sådana inlägg är såklart helt OK; så länge de FÖRS I EGNA TRÅDAR.

Som kommentarer i existerande trådar utgör de en överhängande risk för att diskussionen byter spår helt.

Det har gått så långt att jag nu ber wrnu's moderatorteam att aktivt ingripa; det senaste halvåret har iallafall mitt nöje med att besöka forumet väsentligen förminskats.

*not really

Alltså, för att vara extra tydlig: Jag upplever det som jobbigt och svårt när nördhobbyn förvandlas till ett vattenhåll för vad jag betraktar som rätt obehagliga åsikter vad gäller kvinnor, kvinnoroller etc. Jag tycker inte att en diskussion om kvinnoroller i Conans olika tidsåldrar är OT i en tråd om film-conan. Till exempel. Jag tycker dessutom att det i flera fall skapats trådar SPECIFIKT just för att diskutera genus och kvinnobilder i fantasy. Ändå har det varit en massa gnäll från antifeminister.

Jag tycker absolut att det varit ett problem att alltför många trådar kommit att handla om genus. Helst skulle jag inte diskutera genus alls. Helst skulle jag framför allt gärna slippa diskutera genus på rollspel.nu; här diskuterar jag hellre rollspel, scifi, böcker och annat. Men å andra sidan slipper jag gärna sexism och liknande här också. Jag har större problem med sexism och med stereotypa bilder av manligt/kvinnligt än jag har med att diskutera genus.

På samma vis som en del av antifeministerna här på forumet helt uppenbart hellre slipper genustyckare än de slipper genusdiskussioner. It takes two to tango.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Laowai said:
Att du tycker att genus är skitaviktigt är uppenbart, men det ger dig inte absolut rätt att prata om det i alla trådar.
Men däremot sin ignorans och sin taffliga kvinnosyn, eller sin vilja att bortse från rasism/sexism/annat otrevligt, det har man "rätt" att prata om i alla trådar?

Möller

Hubert Hortlax
CapnZapp said:
Som kommentarer i existerande trådar utgör [inlägg om genus] en överhängande risk för att diskussionen byter spår helt; emot trådstartarens intentioner.
/.../
Det har gått så långt att jag nu ber wrnu's moderatorteam att aktivt ingripa
Jag tycker inte att del-diskussioner om genus är värre än andra långa diskussioner som far av ämnet. Att genus ska behandlas annorlunda känns väldigt, ja, tråkigt. Faktiskt.

Däremot kan jag tycka att vissa trådar ibland spårar ut onödigt mycket, i genus eller annat. Jag skulle gärna se att moderatorerna är snabbare att bryta ut off topic-ämnen i egna trådar.

Som trådskapare är det ju också bra om man är tydlig med vad man faktiskt vill diskutera, samt påpekar för en moderator när ens tråd börjar spåra ut.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Möller said:
Däremot kan jag tycka att vissa trådar ibland spårar ut onödigt mycket, i genus eller annat. Jag skulle gärna se att moderatorerna är snabbare att bryta ut off topic-ämnen i egna trådar.

Som trådskapare är det ju också bra om man är tydlig med vad man faktiskt vill diskutera, samt påpekar för en moderator när ens tråd börjar spåra ut.
+2,7

Dilandau

Myrmidon
CapnZapp said:
På sistone har en mycket talför grupp av wrnu-forumiter lagt beslag på var och varannan tråd (inte av alla trådar, men av dem där "kvinnor i rollspel/fantasy" alls diskuteras).
Alltså, du ger två exempel. Två exempel är inte var och varannan tråd. På rak arm kommer jag på en till tråd som slirat in i genusdebatt (Arferts Fantasy!-uppslag). Annars är det mest trådar som faktiskt handlar om genus, män och kvinnor som – surprise – handlar om genus, män och kvinnor.

Jag förstår dock din invändning. Ett tag tyckte jag att var och varannan tråd kapades av folk som besserwissrade om rollspelsteori.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om det ska modereras för att skydda trådar från skyttegravskrig, ska det finnas en regel och en rutin som täcker in det mesta, inte bara "kommunism och feminism och kapitalism får inte kontaminera andra trådar" utan ett mer generellt:

"Inlägg som styr bort diskussionen i en tråd i en riktning som ödelägger ursprungsinläggets potential till vettiga svar, ska brytas ut och läggas i en egen tråd. Punkt. Slut."

OT är OT, och tangentiella inlägg kan ju få sina egna trådar. Har vi inte gjort så förr har jag för mig?

Sen blir ju frågan vad som uppfyller den regeln, men det skulle jag överlämna till moderatorernas fingertoppskänsla.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Men däremot sin ignorans och sin taffliga kvinnosyn, eller sin vilja att bortse från rasism/sexism/annat otrevligt, det har man "rätt" att prata om i alla trådar?
Det ena ger inte det andra. Med detta inlägg förstärker du Zapps övertygelse att han har rätt om omöjligheten att diskutera detta, och att det bästa är att rensa bort det.

Föralldel, om det är det du vill uppnå, så carry on. Men som sagt, bara för att Zappen är trött på genusinlägg så ger inte det att han eller någon annan som också är det är rasister/sexister/annat otrevligt, vilket ditt inlägg starkt antyder.

Ad hominem and all that.

/Magnus

Telash

Swordsman
På samma vis som en del av antifeministerna här på forumet helt uppenbart hellre slipper genustyckare än de slipper genusdiskussioner. It takes two to tango.
Nja, inte alltid. Om man nu inte anser att Folmer på något sätt uppmanade till genusdiskussion kring sin bild till Fantasy! Det tror jag inte han gjorde.

Dessutom finns en liten skillnad kring sexistiska uttalanden och feministiska uttalanden här på forumet. Jag tycker de senare "tro det eller ej" är sundare, men de tar SJUKT mycket större plats. Genusdiskussionerna är ett problem för många här, mig själv inkluderad.
Lite trist att få vibbarna, "om du inte vill ha genus i var och varenda tråd så är du en del av problemet."
Det finns inget annat ställe på hela internet där jag har känt mig mer som en mansgris än här. Man har ofta känslan av att feministerna sitter på sina höga hästar och ser ner på svinen som mig bara för att jag kan tycka det är estetiskt vackert med en undergiven naken gråtande flicka, eller liknande.
På något sett verkar folk tro att det måste betyda att jag faktiskt vill ge mig ut och förtrycka kvinnor i verkligheten. Men att man då inte har exakt samma diskussioner om våld, utan snarare fördömer moralpaniken från 91 förvånar mig.

Jag vet att det är skillnad på att beskriva en sexistisk kultur, och att beskriva en kultur sexistiskt, men i båda fallen är det rollspel, som för mig är kultur. I kultur måste alla typer av åsikter och värderingar få utrymme, även rasistiska, nazistiska och sexistiska sådana. Det är det som är "det fria ordet" som Betnér säger, det fria ordet måste även gälla de som inte vill ha någon.

Att sedan sexismen är extremt vanlig i rollspel ÄR ett problem, det tar för mycket plats. Precis på samma sätt är feminismen ett problem på rollspel.nu, det tar för mycket plats. Att då använda moral som ett argument att försvara den extra platsen tycker jag bara är tråkigt. Detta forum är väl ändå inte feminism.nu?

Nu sitter jag här och skriver detta inlägg istället för att skriva i rollspelsmakarforumet, fast det är det jag tycker är kul och detta är pesten.
Varför då kan man undra. Kanske är det för att jag vill vara en del av gemenskapen och vet att ALLA läser här och massor svarar, där läser en handfull bittra veteraner varav ett par kanske svarar för att de är schyssta.

Jag tycker inte detta känns som ett rollspelsforum alls.

Radioaktiv

Hero
Ska verkligen det enda accepterade perspektivet på denna fråga vara det perspektiv som är det politiskt korrekta i dagens Sverige?

Och då menar jag egentligen: ska åsikter som avviker från denna norm behöva utsättas för granskning och ifrågasättande i varje enskild tråd? (Att diskutera saken är OK; att diskutera saken i varje enskild tråd är det INTE)
Med tanke på att man ifrågasätter allt annat låter detta mest bisarrt.

Och det finns ju redan regler, som inte alls bara gäller genus:

3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Radioaktiv said:
Och det finns ju redan regler, som inte alls bara gäller genus:

3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.
Prexis.

/M

anth

Vetefan
Jag håller delvis med CapnZapp.
Det har varit j*vligt många inlägg om genus på sistone.
Men det är just här som min och Zapps upfattning skiljer sig åt.
Zapp skriver att det är väldigt många trådar - jag säger att det är väldigt många inlägg - ser ni skillnaden och inser vad det betyder?

Vad som händer är att ett FÅTAL trådar drabbas av genusdebatten, men det är så MÅNGA som skriver i dessa trådar att man nästan ALLTID hittar dessa trådar bland "senaste inlägg".

Min lösning:
när en tråd drabbas av "genussjukan" så flyttar någon moderator tråden till ett forum vars inlägg inte syns bland "senaste inlägg".
Problem solved.

(jag påstår inte att detta är en bra lösning - men den löser definitivt problemet att det ser ut som hela forumet är nedkladdat med genustrådar)

Anarchclown

Swashbuckler
Fast när man postar något som inte innehåller något politisk eller kontroversiellt så får man ju ofta inget svar alls eller svar från typ två personer. Uppenbarligen så väcker sådana här frågor större intresse ifrån forumiterna än mycket annat eller?

Genesis

Ni dés ni maître
Om en tråd går in på ett OT-spår som är helt orelaterat till originaltråden, bör denna deltråd brytas ut. Om det inte är OT finns inga problem, så länge folk inte bryter mot reglerna (personangrepp o.s.v.).

Jag har inte sett några problem med genustrådarna på sistone. Jag tycker att det är trevligt att folk diskuterar det.

Recca

Femme Fatale
Laowai said:
När man går bort från ämnet så startar man en ny tråd för att kunna diskutera genus. Känner att det är en skitbra idé som kommer att hjälpa att få bort plottrighet och spårning av trådar.
Det är en bra idé om den tråden fortfarande härrör till den innan och det går att haka på den nya tråden från den föregående. Om det skulle fungera så att man blir modererad så att ens inlägg försvinner och man sedan ombeds starta en helt ny tråd i OT-forumet så har man blivit särbehandlad och utesluten från sammanhanget. Detta skulle leda till att många användare skulle känna sig orättvist behandlade.
Laowai said:
Och han säger inte att genus är bannat på wrnu. Han säger att folk ska ge fan i att diskutera genus i trådar som ursprungligen inte handlar om genus. Capnzapp är inte ensam om att tycka att det är besvärligt att så många trådar kör ner i samma spår, och hans lösning är än så länge den bästa jag har sett.
Bubble-burst: Om det handlar om människor så handlar det även om genus. Gillade du inte min lösning? Och det han tillskriver genusdebatten är inte att den är bannad utan att den är oviktig och boring och hela hans idé bygger på att understryka dess oviktighet och irrelevans.
Laowai said:
Att säga "nä, så kan vi inte göra, för det är delvis anledningen till att kvinnor fortfarande är förtrycka" är bogus.
Skrev inte så. Jag uppfattar f.ö ditt ironiserande citat som nedlåtande.
Laowai said:
Den som startar tråden bör kunna säga ifrån om offtopicsnack är något hen vill se i sin tråd, och då får de som spårat helt enkelt hålla klaffen och prata nån annan stans.
I praktiken skulle det fungera genom att trådskaparen kan moderera inlägg fritt, vems de än är. Möjliga implikationer är inte roliga.
Laowai said:
Jag har inte ens skrivit i Conan-tråden så...

Men jag tycker visst att det ger mig rätt att prata om det i alla trådar där diskussionen dyker upp. Det är sällan jag som för det på tal heller, btw. Att du riktat in dig på mig som nån form av radikal-feminist som bara för med sig tråkigheter är inte så värst roligt för mig, men jag kan ta det, för jag tycker det är viktigare att säga vad jag tycker än hålla käft för att hålla fred med folk som i princip säger vad som helst som de tycker.