Nekromanti Diskution om magikerns plats i Armen

hatten

Swashbuckler
Under krig i en arme VAD syslar magikerna med igentligen med ?
Eon magiker har begränsad förmåga att göra stora eldklot eller explotioner så vad gör magikern det tänkte jag diskutera här om ni är intreserad.

Position 1: Helaren
Första rollen som magiker har är den av Helare genom förmåga att återställa trauma och regenerera så har magikern en given plats bland helare.

Position 2: Spionen / Lönnmördare
Genom effekter som dölja, Osynlighet, Teleportera, Förvandla, kan magikern ta sig fram obemärkt till den position som han själv väljer. Genom effekter som Olära på exempel viss taktiska färdigheter som befäl har så kan magikern utan att göra lönnmord få hela armer att gå under.

Position 3: Beskyddaren
Magikern skyddar sin krigsfurste från andra magiker och på så sätt rädda hans liv..
Genom effekter som Delad Trauma och de helande besvärjelserna och förmåga att neutralisera elaka magikers förbannelse med Riva väv, så kan magiker bli en furstes bästa vän i krig.

Just nu är det allt jag kan komma på *phuu*

Mederian

Warrior
Position 2: Spionen / Lönnmördare
Genom effekter som dölja, Osynlighet, Teleportera, Förvandla, kan magikern ta sig fram obemärkt till den position som han själv väljer. Genom effekter som Olära på exempel viss taktiska färdigheter som befäl har så kan magikern utan att göra lönnmord få hela armer att gå under.

Nu har jag inte reglerna för portaler i huvudet, men skulle inte en eller flera magiker kunna ha ett tält där man förbereder den ritualen? På så sätt kan man skicka trupper bakom fiendernas linjer, kanske slå ut bågskyttar och liknande?

Sedan har jag en annan tänkbar position:

Position 4: Välsignaren
Magikerna välsignar soldaternas, eventuellt kavalleriets vapen med besvärjelser som höjer vapnens skada. Magikerna kan också använda eventuella effekter som höjer soldaternas mod och lojalitet.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Riddaren

Swashbuckler
"Position 2: Spionen / Lönnmördare
Genom effekter som dölja, Osynlighet, Teleportera, Förvandla, kan magikern ta sig fram obemärkt till den position som han själv väljer. Genom effekter som Olära på exempel viss taktiska färdigheter som befäl har så kan magikern utan att göra lönnmord få hela armer att gå under."

En bra kombination är effekterna Osynlighet och Spårlös. Att vara osynlig ger ju fortfarande fotspår....men med effekten Spårlös försvinner också spåren /images/icons/smile.gif

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Bela

Warrior
Jag skulle gissa på helare, lönnmördare och understöd. Besvärjelser som Davas Eldhav och Davas flogistonkula kan användas till att splittra formeringar och förstöra krigsmaskiner, medans Skälvande jordens åkallan och effekten Dimma är utmärkt defensiva. Jag tror även att Thalamur använde magiker för att framman flygande demoner i syfte att slå consabers flygdragoner.

Bela

Virocon

Swordsman
Vad hände med befäl? En magiker är ju trots allt relativt bildad. Förmodligen mer bildad ängenomsnittssoldaten. Visst, deras stridsvana är kanske inte så hög, men han kan ju vara rådgivare i alla fall.

Sen så kan han ju vara scout, kolla var fiendens läger är och så. De har ju effekter som falköga som gör deras syn suverän!

Eller som terapeut, då en magiker oftast är mer sympatisk än befälen/images/icons/wink.gif...

Vapenforskare, då man kan blanda i lite skumma saker i vissa skott...

Säg vad en magiker INTE duger till, annat än soldat!

Johan K

Gammal & dryg
Jag för min del tuker helt klart att magikern passar in i ditt 1:a & 3:e possition. Sen att det finns offensiva magiker, det är ju klart. Men då ska man vara redigt bra, så att slipper att få smiks......

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Jake Steele

Warrior
Underskatta inte offensiva besvärjelser för att de inte dödar. Att se 40 man börja ragla omkring för att blixtar slå ner på dem tar nog på moralen (Blixt areaeffekt).

Dessutom finns det en effekt som gör alla slag mot Övertala, Förföra, Ledarskap m.m. lättare. Lägger magikern ner lite energi och lägger en magnitud 4 på Härföraren får han TOTAL kontroll över sin armée.

_öRn

hatten

Swashbuckler
Re: behöver inte eldbollar för att farlig vara

Nja en magiker behöver inte eldbollar för att farlig vara när han kan använda effekten smärta för att distrahera fientliga soldater så att de lättare blir skadade..
Han kan använda eldbollar och explosioner för att skrämma hästar och få kavallerie/riddar anfall att avbrytas.
Magikern kan använda stora stenar han magikst har lyft för att sätta lite tyngd på fienden ( bombanfall )
Magikern kan använda explostion för att skada såra och terrorisera ett stort antal soldater och på så sätt neutralisera dom.. ( skadade soldater behöver vård och är tillfälligt ej stridande varje fiende soldat som inte slåss är en fiende mindre som kan döda ens egna soldater )
Magikern kan öka chansen för sjukdommar genom en inverterad version av Skydd mot smitta, ( det borde gå att Öka chansen att bli smitad om det går att minska )
svekfullhet effekten är användbar genom att lägga den på de retirerande eller anfallande fiende soldaterna kan han öka chansen att de slutar lyda order och gör något dumt som att anfalla på FEL ställe eller går hem istället för att riskera sitt liv..

Johan K

Gammal & dryg
Re: behöver inte eldbollar för att farlig vara

Japp, en magiker är ju alltid att bra att ha med i vilket fall ändå.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>