Nekromanti Distansrollspel

Barbus

Veteran
Hallo därute!

En spelare i vår grupp befinner sig på andra sidan klotet (iaf nästan, läs Korea) och är otroligt spelsugen... Är det någon därute som testat att distansspela via webkamera etc? Kommentarer, ideer och förslag mottages tacksamt!

/Barbus

Ingtar

Veteran
Funderat har jag alltd gjort men det finns ju vissa problem med att spela via webbkam!

Man vet ju aldrig om man kan lite på spelaren på "andra sidan", med träningslag och etc.

Sen finns det ju andra problem han har ju ingen möjlighet att titta i modulerna(blir ju lite svårt att visa dem via webbkam).

Gastono

Hero
Håller med om vad som är skrivet....

Funderat lite har man ju men man kan ju alltid veta hur personen som man spelar med är och så tror jag inte alls att det kan bli samma känsla och spelstil om man sitter framför datorn men headset eller något liknande...

Qrt Hårdslage

Veteran
Började spela rollspel ihop med Barbus för över 18 år sedan, så vi känner varandras spelstil ganska väl skulle jag vilja påstå. Vi får väl se hur det går.... Problem finns säkert men man skall väl testa allting här i livet minst en gång?

Hjalle

Swashbuckler
Nä, man vet inte om man kan lita på tärningsslag och så, men har man det så fint att man kan rollspela med en i Korea tycker jag sånt är mindre viktigt...

-Hjalle, enorma problem att spela med sin spelgrupp som bor bara söder om stan. :gremtongue:

RM_GM Pontus

Veteran
Hejsan.

Jag har kört rollspel över internet med Webkam och det fungerade kalasbra. Det största problemet som jag ser är att alla ska kunna komma på plats och inte ha en massa annat störande runt sig. Jag har testat ett program som heter Marratech, och fungerar som vilken Videokonferens som helst. Det finns en bra whiteboard funktion där man kan infoga bilder rita och klottra allt medan man spelar. Man kan prata privat, skicka hemliga "lappar". På det hela skulle jag vilja säga att det är bättre än att sitta runt ett bord. Jag har en laptop vid sidan av med alla regelböcker i pdf, och karaktärerna i automatiserade XL-formulär. :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
Fem gremlins av fem möjliga.

För att dämpa oron om "FUSK": Man kan fråga alla spelare (om man nu misstänker nåt), varför man spelar. Det går att spela på ett sätt så att man inte behöver fuska. Spelledaren kan ju dessutom styra till för och nackdel för spelarna. Ett dolt slag är alltid ett dolt slag.

Rolemaster Rulemaster heja RM.