Nekromanti Ditt första rollspelsmak

Max Raven

T12-kultist
Kul tråd! :gremsmile:

När skrev du det?
2000-2001? Tror inte det var det första jag funderade på, men det första jag skrev mer än några rader på...
Hur gammal var du?
Typ 17-18...
Hur långt var det?
Eh, en 8-12 A4.
Vad hette det?
The Crowned
Vad minns du av det?
Man skulle spela återfödda halvgudar(Herakles, etc) i modern tid och systemet var ett additivt system som använde spelkort (värde+spelkorts siffra). Tror jag det var. Lite osäker.

Åh, och det fanns en mekanik som uttryckligen sa att om man hade mer än utmaningsvärdet lyckades man alltid.

Har också för mig att jag var inne på Zelaznys Amber-böcker vid tillfället och hade hört lite om Nobilis.

Jag skrev allt jag skrev till det på en kväll/natt och tror inte jag rörde det alls efter det. Har det nog på någon hårddisk eller USB-minne någonstans.

Jocke

Man med skägg
När skrev du det?
1999

Hur gammal var du?
17

Hur långt var det?
Reglerna fick plats på en och en halv a4, sen var det ett par stämingsnoveller också

Vad hette det?
Nummer 13

Vad minns du av det?
Ganska mycket. Reglerna var t6 baserade där man slog 1 t6 och svårigheten gick från 2-7 och över var lyckat, man hade tre färdigheter som gav plus 1, 2 och 3 respektive och två ofärdigheter som gav minus 1 och 2.
Stridsreglerna var också hiskligt enkla: Träffades man av ett skjutvapen var man nere.

Spelvärlden var vår egen fast läskigare och man spelade desperata människor i farliga situationer. Ett återkommande tema var någon slags psi krafter som kunde föredra naturlagar. Mycket att ljus fick fel färger och gravitationen började bete sig underligt.
En av stämningsnovellerna handlade om ett havsmonster i en fontän.

Doctor_Hell

Veteran
När skrev du det?

95 -96 nångång

Hur gammal var du?

14-15 nånting

Hur långt var det?

minns faktiskt inte men typ ett kollegieblock fullt med text

Vad hette det?

Dungeon Masters lr Dragon Masters eller nått annat coolt om jag inte minns fel

Vad minns du av det?

Det var superklyschig fantasy jag försökte trycka in varenda fantasy klyscha som gick , det var lapptäcksvärldar ala ereb altor .Det var onda trollkarlar och röda drakar och svärdssvingande hjältar i stora rustningar med magiska jättesvärd som räddade jungfrur i nöd inlåsta i torn av den förut nämnde onde magikern ...

vad jag minns systemmässigt så tror jag att jag i princip snodde drakar och demoners regler och vapen/ utrustningslistor och monsterlistor bara att jag ändrade lite priser på utrustningen och döpte om nått monster eller ändrade statsen på det ....