Nekromanti Diverse regelfrågor

CWS Jackhammer

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
13
Location
Boden
1. Varför skall man slå individuella färdighetsslag för varje mål när man skjuter automateld? Räcker det inte med en EI för hela området man beskjuter?

2. P.g.a. att man kan skjuta hur många automatskurar man vill under en runda så kan man teoretiskt sett skuta hur många skott som helst under de fem sekunder en runda varar. Visserligen tar ett kulorna slut i magasinet men inte om man har ett bandmatat vapen. Är detta inte lite underligt?

3. Reglerna för eldskurar är IMHO lite orealistiska. Enligt tabellen är det klart större chans att träffa med två av tre skott än med ett. Detta är speciellt orealistiskt vid skjutning på längre avstånd. Att sätta tre av tre skott i en eldskur på 250m är i stort sett omöjlig i verkligheten.

4. Varför halveras det utanpåliggande kroppskyddets SKY när man har två lager skydd? Är denna regel där för att man blir näst intill odödlig med flera lager pansar?

Det kommer kanske flera.....
 

CWS Jackhammer

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
13
Location
Boden
Just det...

I reglerna för skydd så sägst det att om en kula stoppas av ett elastiskt skydd får bäraren ändå lika många smärtpoäng som antalet skadetärningar. Med dessa regler kan det ta ondare att bli skjuten om man har skyddsväst än om man inte skulle ha det.

Om en person med skydd blir träffad av en glacerkula som mest troligt stoppas fullständigt av skyddet så får han ändå ett ganska högt antal smärtpoäng. Om han istället blir skjuten av en urankula som stoppas av skyddet får han färre smärtpoäng. Borde det inte vara tvärt om? En glacerkula splittras direkt när det träffar västen medan en urankula (som dessutom borde väga klart mer än glacerkulan) knappast splittras.

Det kommer nog flera...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Om en person med skydd blir träffad av en glacerkula som mest troligt stoppas fullständigt av skyddet så får han ändå ett ganska högt antal smärtpoäng. Om han istället blir skjuten av en urankula som stoppas av skyddet får han färre smärtpoäng."

Om urankulan stoppas av västen så blir jag förvånad. En 9mmP med urankärna har PEN 6, en normal skyddsväst har SKY 5. Den går med andra ord rätt igenom. Glacerkulan har dock i samma kaliber PEN 0 och kan knappt gå igenom ett par blåjeans (typ).

Skulle urankulan inte gå igenom så anser jag att den lilla fnurran som skulle uppstå inte är värt det extra problemet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Varför skall man slå individuella färdighetsslag för varje mål när man skjuter automateld? Räcker det inte med en EI för hela området man beskjuter?"

Det beror på om du vågar gå utanför reglerna. (utmaning)

Om du nu vill ha en förklaring på varför man ska slå ett separat slag för varje mål, tag då denna: automatvapen hoppar när man skjuter automateld.

"P.g.a. att man kan skjuta hur många automatskurar man vill under en runda så kan man teoretiskt sett skuta hur många skott som helst under de fem sekunder en runda varar. Visserligen tar ett kulorna slut i magasinet men inte om man har ett bandmatat vapen. Är detta inte lite underligt?"

Var mer flexibel med rundans längd. Vill någon skjuta femtiåtta automateldsskurar i rundan (med 57 extra nivåer i svårighet = +57ObT6), låt honom, och konstatera att den rundan var lite längre.

"Reglerna för eldskurar är IMHO lite orealistiska. Enligt tabellen är det klart större chans att träffa med två av tre skott än med ett. Detta är speciellt orealistiskt vid skjutning på längre avstånd. Att sätta tre av tre skott i en eldskur på 250m är i stort sett omöjlig i verkligheten."

Säg det till en AK-5. Det är ingen samlad salva, det medger jag, men oftare än inte hamnar alla tre skotten i ryssfiguren.

"Varför halveras det utanpåliggande kroppskyddets SKY när man har två lager skydd? Är denna regel där för att man blir näst intill odödlig med flera lager pansar?"

Det har att göra med överförd energi. Energin från den första skyddsvästen sprids ut och in i den andra som deformeras av den, innan kulan har trängt igenom den första skyddsvästen. I normala fall hade den utspridda energin från den första skyddsvästen orsakat ett gosigt blåmärke - nu försämrar den hållbarheten hos det andra lagret istället.


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Ditt svar på SKY-värdet verkar något felaktigt.

Är det bättre att bära vekare skydd utanpå starkare?

Om yttersta skyddet inte påverkar det inre skyddet hur hanterar man då PEN-värdet?

/PAX
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Svar på 2.
I min egen spelgrupp brukar vi köra med "lösa" tidsangivelser för en runda. Varje RP gör en Avsikt. Avsikten kan vara att skjuta helauto (tömmer mag eller gödslar jävligt mycket med KSP) eller ett visst antal eldskurar.
För helauto använder vi eldhastigheten på vapnet och för eldskurar så slår man en tärningskombination som anger antalet avfyrade kulor. Mycket enkelt.
I en avsikt ingår också det faktum att skytten oftast vill ha en uppfattning om att han träffade målet och bedömma situationen därefter.

Detta gör i praktiken att en skytt kanske klarar av 2-3 eldskurar eller en lång helautoavfyrning under 1-2 sekunder.

/PAX
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Re: Diverse regelfrågor-igen!

Svar på 3.
Ytterliggare ett sätt att ändra systemet. Basera antalet träffar beroende på vad Diffvärdet visar (FV minus slaget värde).
Exempelvis:
Om diffvärde är mindre än 6 så ger det en kulträff (av tre möjliga). Om diffvärdet är 6-11(12) så ger det två träffar och så vidare....

Detta gör att avstånd och rörelser plockar bort många träffar.

/PAX
 

CWS Jackhammer

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
13
Location
Boden
Hur är det då med ett stelt skydd utan på ett flexibelt? Ett stelt skydd derformeras inte så mycket.

Rent logist sett borde en kula ha dubbelt så svårt att penetrera ett dubbelt så tjockt skydd.

Det finns en regel om crystellplattor att förbättra ett skydd med. Dessa ger +1 SKY. Är inte det lite väl lite? (Om man jämför med tabellen för skydd av olika ämnen)
 

CWS Jackhammer

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
13
Location
Boden
Jag är fullt medveten om att ett automatvapen hoppar (kanske inte en AK5:a med lösplugg men med skarp). Det är dock inget svar på frågan.

Hursomhelst så skulle jag vilja se tre av tre skott i en helfigur på 200m. Kanske liggande med optimalt stöd men knappast stående. (Nu glömmer vi FARBKarlssons rekort på 15/15 i huvudet på 100m med KSP 58, han väger trots allt 100kg och sköt liggande med ksp, inte stående ak.) Enligt reglerna är det dessutom enklare att träffa med eldskur än enkelskott, det låter lite konstigt....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Hursomhelst så skulle jag vilja se tre av tre skott i en helfigur på 200m. Kanske liggande med optimalt stöd men knappast stående."

Hände upprepade gånger på skjutbanan på Berga Örlogsskolor, faktiskt. Nu har jag tyvärr inte kvar tavlorna, men det var inte ovanligt, och inte en enda tjomme i kompaniet var nån överdängare på att skjuta.

"Enligt reglerna är det dessutom enklare att träffa med eldskur än enkelskott, det låter lite konstigt..."

Gör det? Jag menar, sannolikheten att minst ett av tre skott i snabb följd träffar ett mål är högre än att ett enkelskott mot ett mål träffar. Det är liksom därför man använder eldskurar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
En vanlg traumaplatta ökar SKY värdet för västen med +1, men tänk dig ett tåligare material som väger mindre, kanske 0,5 kilo för plattor framm och bak, eller 1,5 kilo men med en hel NIJ klass högre och som syns som en vanlig platta.
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Hmmm. Hängde med på det... Pröva med att ta PEN-värdet och lägg till OB tärningskombinationen EX"PEN (4) OB 3t6" kommer att bli 7 poång smärta. Så kör vi i varjefall

Ahhh sköna smärta!
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Det har att göra med överförd energi. Energin från den första skyddsvästen sprids ut och in i den andra som deformeras av den, innan kulan har trängt igenom den första skyddsvästen. I normala fall hade den utspridda energin från den första skyddsvästen orsakat ett gosigt blåmärke - nu försämrar den hållbarheten hos det andra lagret istället.

Va? Det där makar inte sense...
Regeln säger att det YTTRE lagrets SKY halveras, eller hur? Så vad spelar det för roll om det inre lagret deformeras innan kulan trängt igenom det yttre? Hållbarheten lär inte påverkas mer än vanligt, och även om den gör det skulle det ju inte påverka möjligheten att stoppa just DET skottet. Möjligen kunde man minska SKY med ett efter varje stoppad kula om man vill köra med försämrad hållbarhet...
Nej, regeln ÄR där för att man inte ska bli helt odödlig. Med metallkranium och NA NACH-hjälm skulle man t.ex få 20 i SKY på huvet... segt... Jag kan inte hitta några realistiska förklaringar bland mina fysik-kunskaper iallafall, men om någon tror sig veta varför ena lagrets effektivitet halveras, var min gäst...
MEN jag skulle säga att det är bättre att ha kvar skyddens verkliga prestanda, och istället se till att spelaren får lida av den minskade rörligheten. Och det FINNS ju faktiskt sätt att slå igenom pansarknuttar... RSV-granater gör ont, eller hur? :gremsmile: Perfekta slag dubblar PEN, träffar i händerna lär kännas, Äckligt Mycket Trotyl™ funkar till allt...
Anpassa motståndet till hur mycket galningarna packar på sig! Men se till att de inte gör frivolter med trippla CWS 326-västar på sig...

Devastator

Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Vad gör mest ont om man tappar det på foten? Ett kilo sand eller ett kilo uran?

Sanden rinner ju bara ut på foten, gör inte alls ont juh!
Uranet däremot, gör ont. Uranet kommer i en kloss!
alltså får vi följande ekvation:
tyngden gånger hastigheten är lika med hur ont det gör.
Tillämpa den på sanden. Sanden kommer med en väldigt hög hastighet men väger extremt lite (per korn). Alltså kommer det inte att göra så ont.
Urankulan som väger mycket mycket mer än ett sandkorn och som dessutom kommer med samma hastighet som sandkornet kommer att göra mycket mycket mer ont.

Verkar inte det lite realistiskt?

Smaffy är jag. blä.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Umm...

Skada delas i Neotech upp i Penetration och skadeverkan, som i sin tur delas upp i trauma och smärta. (Men det visste ni...)

Det mesta handlar om kulan energi på olika sätt. Den kinetiska energin KE hos en kula uttrycks som hastigheten gånger vikten. Penetrationen är KE/kulans tvärsnittsarea. Smärtan är KE. Skadan är KE^absorbtionskoefficienten hos kulan. Den sistnämnda beror på kulans form, och är ett tal mellan 0 och 1. Alla dessa beror dessutom på var man träffar, cm för cm.

Kulans hastighet beror på utgångshastighet och luftmotstånd.
Räckvidd beror på KE, kuldesign och luftmotstånd.
Precision beror på vapnet, kulans KE, och vinden.

Allt som allt är där ett par hundra saker att hålla reda på för varje kula, för att få det realistiskt. Försök räkna på det hela under en eldstrid, där det skall gå fort, där automateld används friskt osv, så får ni se att N2's system, med buggar och allt, är ett av de bästa på marknaden när det gäller papper och penna. Vill ni ha ultrarealism kan ni testa Counterstrike, vars skadesystem tar hänsyn till alla faktorerna ovan utom olika ammunitionstyper...och som kräver en PC för att hålla rätt på siffrorna...

[Faen, jag får nog ta fram fysikboken igen, bara för att kolla så jag skrivit rätt...]




--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Regeln säger att det YTTRE lagrets SKY halveras, eller hur?"

Japp. Jag vet. Det är därför jag på annat ställe i tråden anser att det borde vara tvärtom. Vänder man på regeln, så att det är det inre lagret som halveras, så funkar förklaringen.

Ännu hellre kan man göra som jag gör i Gränsvärldar: varje lager räknas separat. Ett litet tillägg måste dock göras: om ett lager penetreras (dvs PEN är lika med eller större än SKY) så minskas projektilens PEN med ett. Att ha en skyddsväst med SKY 5 ovanpå pansarplåt med SKY 5 ger med den regeln inte SKY 7 (5+2,5 avrundat neråt). Istället beräknar man först effekten av penetration genom skyddsvästen, och sedan, när det är avklarat, tar nästa lager.

En kula med PEN [6] skulle gå igenom det första lagret utan problem men efter det bara ha PEN [5] och dessutom fått sin skada minskad med 6. Efter det andra lagret skulle skadeverkan från kulan ha halverats, men först efter den första skadereduktionen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

CWS Jackhammer

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
13
Location
Boden
Det där var en onödigt avancerad förklaring. En kula med högt PEN har som regel lägre skada än en med lågt PEN. Alltså, kulan med lågt PEN och hög skada (t.ex. glacer) ger en relativt mycket smärta om den stoppas av västen.Om en kula med högt PEN och låg skada stoppas av samma väst ger den avsevärt midre smärta. Detta borde helt enkelt vara tvärt om.

Alternativ regel: En kula som stoppas av ett flexibelt skydd ger lika många smärtpoäng som PEN, istället för antal skadetärningar. Detta gör att en glacer inte gör det minsta ont att bli träffad av om man har skydd men den är ju trots allt gjord för att splittras. En teflonkula tar lite ondare men den splittras heller inte. Den gör ett djupare märke i västen, så att säga.

Kuriosa: En kulas energi är kan lätt kännas om man skjuter med ett vapen utan rekyldämpning (t.ex. vapen med manuell mantelrörelse, icke automat/halvautomat mao). Kraften på rekylen är exakt lika stor som kulans kraft (enligt newtons lagar). Om man skulle sätta en studsare mot magen och fyra av ett skott skulle man visserligen få ganska ont om man är oskyddad men med en väst mellan kolven och kroppen så känns det nog inte alls lika mycket.

.....och med dubbla lager skydd känns det inte alls.....
 

CWS Jackhammer

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
13
Location
Boden
Avstånd borde vara en viktig faktor vid bestämmandet av hur många kulor som träffar.

När man skjuter eldskurar så är det bara det första skottet som går där man siktar. De andra två sprids lite runtom (oftast högre än det första). På närmare avstånd är det kanske lättare att träffa med eldskur men på längre avstånd är spridningen för stor. Det borde vara större chans att ett av tre träffar än två av tre på längre avstånd.

Förresten, sköt ni liggande med stöd eller stående och på vilket avstånd?
 
Top