1. Jag har inte riktigt förstått hur man köper Magic Foci i Shadowrun. "Rating", är det hur många tärningar man vill lägga till sin "Magic Pool" när man använder sitt Focus? Är det några andra kostnader man behöver betala? Det är den andra utgåvan av Shadowrun jag har...
Rating är mkt riktigt antalet bonustärningar du får av att ha någon form av focus till ditt förfogande. Tärningarna läggs dock
inte alltid direkt till din Magic Pool. När du köper en focus från utrustningslistan betalar du dels en kostnad i nuyen, t ex Rating x 105,000 för en Power Focus, dels en kostnad i Karma som anges på s. 137 i grundreglerna. För en Power Focus ligger detta på saftiga 5 x Rating.
Användningsområden och specifika regler för de olika typerna av focus står på s.137-138 i regelboken. En Power Focus adderar t ex sin Rating till magikerns Magic Rating (vanligtvis samma som grundegenskapen Magic), vilket gör att man kan använda besvärjelser med högre Force än vanligt utan att riskera skada. Dessutom så får man lika många tärningar extra i sin Magic Pool. Som synes är en Power Focus ytterst användbar, men kostar också därefter.
2. När man ska in i ett system i The Matrix, kommer man in via en SAN-node om man "ringer" till systemet, och en I/O-node om man kopplar upp sig rent fysiskt mot typ en terminal i systemet?
Faktum är... att jag är osäker.
Det är toklänge sen jag spelade Shadowrun. En genomläsning av reglerna och jämförelse med en del äventyr verkar dock bekräfta din tolkning.
3. Finns det några bra äventyrsmoduler värda att kolla in? Vilka? Och vart får man tag på dem?
Harlequin och Harlequin's Back är två utmärkta äventyr (kampanjer, egentligen). Harlequin skickar spelarna kors och tvärs över världen på till synes orelaterade uppdrag innan de får träffa sin egentliga arbetsgivare. Harlequin's Back är en uppföljare som utspelar sig helt och hållet i andra dimensioner men ändå inte kräver att man är magiker. Båda två röjer en hel del om vad som ’egentligen‘ händer i världen.
Annars är de flesta äventyren ganska ordinära. Bottled Demon är dock ganska kul, och Mob War! är skoj men kräver en hel del arbete. Den är oerhört mycket fisktank - SL får info om vad som skett, vilka som är inblandade och ett troligt händelseförlopp. Annars består modulen bara av äventyrsuppslag som hänger ihop med bakgrundsstoryn - det är upp till SL att snickra färdiga äventyr. Sedan är det bara att släppa lös spelarna i soppan och se vad som händer. Var man får tag i dessa äventyr idag? Tyvärr, ingen aning.
Hoppas detta var till hjälp ändå.
/Rax, forumsskugga