Nekromanti Diverse Småfrågor

J_oelson

Veteran
Sett massa olika regeltolkningar om användandet av två vapen.. Sett färdigheter som "Två vapen", men aldrig hittat dom.. Kanske kan någon med mer erfarenhet visa exakt hur det går till här på planket..

Angående Alvers Svepande Rörelse..
Som jag tolkat detta har alltid alver en nivå lättare på sina bågfärdigheter då de siktar automatiskt, samt att de drar bågen samma runda som de använder den..

Det är en teknik i stridskonster, beskrevs i Krigarens Väg.

Den gör att du får en extra handling utan svårighetsökning om du använder de vapen du har i stridskonsten.

Väldigt, väldigt bra.

DAKRilla

Hero
"Som jag tolkat detta har alltid alver en nivå lättare på sina bågfärdigheter då de siktar automatiskt"

Är inte detta en begränsning? Ibland har man faktiskt inte tid att vänta en runda eftersom man ska Sikta. Eller menar du att de inte erhåller de negativa modifikationerna av Sikta?

"samt att de drar bågen samma runda som de använder den.."

Det låter precis som tekniken Dra Vapen, fast då måste man även slå ett slag mot Stridskonsten (i det här fallet färdigheten Båge antagligen) för att man även ska få utföra en handling med vapnet. Oavsett så bör man tänka på att denna handling efter att man dragit bågen är Ob1T6 svårare än normalt eftersom man redan utfört en handling.

Dock så skulle man, om man är en snäll spelledare, kunna säga att Dra Vapen är inkluderad i färdigheten Båge för Alver.

J_oelson

Veteran
Nja, mer en frivillig regel i Alver - Förbannels..

Finns en frivillig regel i Alver Förbannelsens folk som heter "Svepande Rörelse" och ingen av era beskrivningar passar in på den faktiskt..

Någon som läst Alver För.. och tolkat den som jag?

Och ingen som har svar på hur min Kiriya alv ska kunna använda sina båda Niamhsvärd?

Xzarjo

Warrior
Två små vapen

Och ingen som har svar på hur min Kiriya alv ska kunna använda sina båda Niamhsvärd?

Till att börja med bör du söka upp en vapenmästare eller lärare på en bra stridsakademi. Efter att betalat en ansenlig inträdesavgift, samt tagit reda på regler och hur du bäst kan försörja dej under studietiden är det bara och börja träna
(i princip). Ett förslag är att satsa på den redan befintliga (alviska) stridskonsten "slås med niamhsvärd" (eller vad den nu heter), där det redan ingår diverse tekniker som två vapen (ett lagom stort vapen i vardera hand), stick (1 ob mer i skada när du sticker med vapnet), alvisk dans (ska ju se snyggt ut när man slås) mm och mm samt ännu mera.
Alternativt kan du försöka skapa en egen stridskonst speciellt utvecklad för just dej, men det brukar ta längra tid och kosta mycket mera silver samt att som spelare och SL kan det vara knepigt då det är lätt att ha för få sekundära färdigheter. Jag vet i alla fall att när jag skapat egna stridskonster har det ofta blivit "ockej då, jag tar väll 2 sekundära då..."suck!"(och det där var inte engelska)"-gnäll.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Alvisk bågskytteform

Jag ser det alviska bågskyttet kontra det "vanliga" bågskyttet som endast en kosmetisk skillnad. Ingen direkt regelteknik förekommer. Den enda skillnaden är istället för att sikta med bågen spänd som människor gör så siktar alver genom att gå igenom gamla erfarenheter och helt enkelt koncentrera sig på målet.

Ska man tolka regeln om att sikta med avståndsvapen så blir det någonting i den här stilen:

Människor spänner bågen och siktar. Spenderar sedan en hel runda siktandes och får således -Ob1T6 på skottet.
Alver ställer sig och koncentrerar sig djupt på sitt mål. Spenderar sedan en hel runda med att koncentrera sig och "sikta" och således blir skottet -Ob1T6 lättare.

Vill man ha dödstuffa alver med galet bra bågskytte så föreslår jag att du spanar in den unika alviska bågskyttes-stridstekniken som finns i Krigarens Väg. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad tekniken heter, men du hittar den nog.
OBS I ovanstående stridskonst så ingår tekniken uppföljning. Detta är fel, och den ska strykas enligt den officiella erratan.

/Naug

Phelan

Hero
Re: Två små vapen

Stridskonsten "slås med niamhsvärd" förefaller synnerligen masochistisk. Har den många utövare?

Mvh / Phelan

Xzarjo

Warrior
Re: Två små vapen

Missshh..... Massch... Missocoto...
Masochistisk? Va det för djur?

Har den många utövare?

Kan Kiriyaalver dansa?

Kherzam-Roghan

Veteran
Re: Alvisk bågskytteform

Alver ställer sig och koncentrerar sig djupt på sitt mål. Spenderar sedan en hel runda med att koncentrera sig och "sikta" och således blir skottet -Ob1T6 lättare.
Den enda nackdelen som alver har är att folk/bestar/djur känner av alvers blick (Det alviska ögat), om de inte kan stridskonstvarianten "Tomhet". Det är en stor fördel om man kan den om man är en alvisk stigfinnare/jägare eller nått liknande. :gremwink: