Nekromanti Diverse spørsmål

Galdermester

Warrior
Vet at det har dukket opp noe av de samme spørsmålene før men...

1) Synes at bla effekten skärpa kombinert med provisorisk+areaeffekt ødelegger en del av spillbalansen.
Er ikke tilhenger av at SL skal blande seg inn i verdenen eller gripe inn på noe sett. Men at en RP lager ett skärpa ritual og gjør så at alle huggskadene og stikkskadene til alle våpnene i gruppen får feks ob5t6 virker feil. I såfall, burde feks kongens vakter, tempelvakter osv ha en stormagiker som gjør det samme for de. Hvorfor har feks ikke kongen en magiker som bruker ritual, skärpa, provisorisk + areaeffekt på ett par meter, og forhekser MASSE våpen. Hvor mange spydhoder eller pilspisser kan en ikke forhekse på ett par kvadratmeter?
Hvorfor er ikke skärpa som krossa, at den ikke kan gjøres permanent eller provisorisk? finnes det en grunn til det? eller er det bare en "bugg"? Liker ikke en haug med eventyrere med sverd og buer osv som gjør over ob10t10++ /images/icons/sad.gif

2) En annen litt finurlig ting er at man ikke slår ett slag på "extraskador" når man ikke kommer igjennom panser el.
Eks1 Si at du har ett lett armbrøst og skyter på ett troll forfra. Du sikter på hodet og treffer, nærmere bestemt ansiktet [2].
Du gjør 13 i skade, minus huden på 6. Altså 7. Det blir da ikke noe "extraskade slag", men si at du slo det og traff f.eks øye. Burde da ikke panseret sees bortifra og du gjør en ekstraskade øye (skade13 - abs0=13 i skade).
Eks2 Samme eksempel, lett armbrøst forfra, treffer ansiktet, men gjør nå 22 i skade. Minus hud blir det 15, altså en ekstra skade. Du slår øye på ekstra skaden. Skal man slå en ekstra skade til siden det ikke er noe panser der??
Det finnes ett par eksempler til men..
Bruker selv å slå en ekstra skade uansett, bare for å se mer spesifikt hvor det gikk inn.

Kommentarer? /images/icons/frank.gif

Noen kan godt forklare hvordan teknikken två vapen fungerer!!
"kan anvendes for å angripe en ekstra gang (uten svårhets økning) i slutten av runden eller til å parere med."
Hvis en får ett ekstra angrep uten svårhetsøkning, så burde en ikke en få det ved bruk av skjold eller? Har nemlig fått det for meg at hvis en skal blokkere og så angripe med sverd så blir det først ob3t6 (blokk, 2t6+1t6 pga angrep oxo) og så ob4t6 (angrep, 3t6+1t6 pga blokken først)! Fungerer det ekstra våpenet i to våpen som ett skjold bare att det er bedre å angripe med (og seff. vanskeligere å parere med)? Men i såfall "uten svårhetsøkning"????/images/icons/shocked.gif
Mulig jeg har missforstått litt på reglene her...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Synes at bla effekten skärpa kombinert med provisorisk+areaeffekt ødelegger en del av spillbalansen.

Jo må så hända, men det är också lätt för samma hovmagiker och kasta en "riva sönder väv" och få allting att dissipera (o)kontrollerat (det står kontrollerat i boken, men det borde rent logiskt vara okontrollerat). Men om du är SL och inte tycker om det, ändra på besvärjelsen. Säg att att "Skärpa" inte kan permanentas, skriv in det i boken och saken är klar.

Exakt så gjorde jag med färdigheten olära. Det står i boken att man kan permanenta olära vilket jag tyckte var alltför bra, så jag sa till mina spelare att den inte går att permanenta längre. Hur lätt som helst =)

En annen litt finurlig ting er at man ikke slår ett slag på "extraskador" når man ikke kommer igjennom panser el.

Om träffar en person med en pil i ansiktet [2] och gör så lite skada så att extraskador uteblir (skada < 10) så kan man se det som att det var en dålig träff. Ex. Pilen snuddar förbi och rispar upp kinden, hugget vinklar sig konstigt och tar med bredsidan istället osv osv.

När man väl GÖR extraskador, då har man ju uppenbarligen fått in en kanonträff, därav så är det logiskt att när man bara gör 1 skada så är inte heller träffen särskillt imponerande.

Noen kan godt forklare hvordan teknikken två vapen fungerer!!

Enkelt.

UTAN Två Vapen:
Du har vanligtvis en handling, och alla handlingar utöver denna handling räknas som "Extra Handlingar". Extra handlingar är trista, eftersom dom försvårar för alla handlingar och extra handlingar i din runda.

MED Två Vapen:
Du har numera 2 handlingar, förutsatt att den andra handlingen görs med ditt andra vapen. Om du har 2 st svärd, så kan du hugga 2 gånger mot en person med Ob3T6 på vardera anfall.
Ska du göra 3 anfall så blir det först 2 st vanliga handlingar och sen 1 extra handling. Alltså Ob4T6 på alla tre anfallen. osv osv.

Hoppas jag inte var alltför oklar...

sarsassel

Veteran
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Jag skulle nog vilja klassa vissa effekter som omöjliga att kombinera med areaeffekt-uppgraderingen.
Skärpa och kross är ett par sådana, (har inte magiboken till hands just nu, men det finns säkert fler).

Har för mig att en spelare lyckades göra elementarvarelser permanenta och planerade att sätta upp en arme.

SL bör hålla ett öga på vilka besvärjelser som spelarna utformar. Om han tycker att vissa blir alltför kraftfulla på grund av märkligheter i reglerna är det bara att sätta stopp.

Sabelkatten

Swordsman
Lite fler detaljer

Synes at bla effekten skärpa kombinert med provisorisk+areaeffekt ødelegger en del av spillbalansen.

Jo må så hända, men det är också lätt för samma hovmagiker och kasta en "riva sönder väv" och få allting att dissipera (o)kontrollerat (det står kontrollerat i boken, men det borde rent logiskt vara okontrollerat). Men om du är SL och inte tycker om det, ändra på besvärjelsen. Säg att att "Skärpa" inte kan permanentas, skriv in det i boken och saken är klar.

Det är mycket enklare än så att komma åt proviserad skärpa med areaeffekt:

Det är nämligen fortfarande bara en besvärjelse med ett mål. Så en häftig magiker kan mycket väl lägga Skärpa+provisera+areaeffekt på ett vapen, men det som händer sedan är att alla vapen inom (besvärjelsens radie) meter från det vapnet gör extra skada. Inklusive motståndarnas vapen! Och det fungerar inte på avståndsvapen heller såvida det inte läggs på en pil, och då ger det bara bonus på andra pilar som träffar inom (besvärjelsens radie) meter från den...

En annen litt finurlig ting er at man ikke slår ett slag på "extraskador" når man ikke kommer igjennom panser el.

Om träffar en person med en pil i ansiktet [2] och gör så lite skada så att extraskador uteblir (skada < 10) så kan man se det som att det var en dålig träff. Ex. Pilen snuddar förbi och rispar upp kinden, hugget vinklar sig konstigt och tar med bredsidan istället osv osv.

När man väl GÖR extraskador, då har man ju uppenbarligen fått in en kanonträff, därav så är det logiskt att när man bara gör 1 skada så är inte heller träffen särskillt imponerande.

Och vill man kunna slippa målets rustning så får man "måtta" mot en glipa i rustningen (jag skulle ge det +Ob4T6 i svårighet, som ett mål i helrustning).

/Henrik

Tearlach

Warrior
fråga din spelare om han centrerar effekten på ett visst vapen eller föremål

om inte så låt alla vassa saker som är innuti området påverkas av effekten men bara så länge som dom är innom området.

om spelaren centrerar effekten på säg ett svärd så kan spelaren bära med sig området
och effekten påverkar alla vassa saker som är innuti området.

så om en krigare bär med sig svärdet så gör krigaren ob5t6 mer i hugg ock stick.
det gör även hans vänner om deras vapen är innom området.

att sen det vapen som är i händerna på tiraken som krigaren slåss mot också är innom området
och även det får sin skada ökad bör du nog påpeka.

detta borde för övrigt även gälla dom pilar som skuts av övriga tiraker.
pilarna ÄR ju innom området när dom träffar den stackars krigaren.

Tearlach -som är här igen.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Lite fler detaljer

Och vill man kunna slippa målets rustning så får man "måtta" mot en glipa i rustningen (jag skulle ge det +Ob4T6 i svårighet, som ett mål i helrustning).

Boken säger uttryckligen att rustningsglipor är +Ob3T6 (står under den frivilliga regeln 'Måtta'). Sedan så är jag övertygad om att det står någonstans att passformade rustningar saknar glipor men det kommer jag inte ihåg vars jag läste det.

Helmgast
Religioner: Gudarnas kamp

I den boken står det om en ceremoni "helga vapen" som tyder på att skärpa faktiskt går att göra provisorisk. Tänk efter på designdatan.

Sabelkatten

Swordsman
Re: Lite fler detaljer

Boken säger uttryckligen att rustningsglipor är +Ob3T6 (står under den frivilliga regeln 'Måtta'). Sedan så är jag övertygad om att det står någonstans att passformade rustningar saknar glipor men det kommer jag inte ihåg vars jag läste det.

Du har rätt. Jag blandade ihop det med en diskussion vi hade någon gång om att sikta på ögonen (har jag för mig att det var). Det var nog då vi kom fram till att det borde vara +Ob4T6 att sikta på ett så litet område.

Enligt reglerna går det inte. /images/icons/sad.gif

/Henrik

Galdermester

Warrior
UTAN Två Vapen:
Du har vanligtvis en handling, och alla handlingar utöver denna handling räknas som "Extra Handlingar". Extra handlingar är trista, eftersom dom försvårar för alla handlingar och extra handlingar i din runda.

Mann med ett sverd

angrep #1 3t6 + 1t6(pga 1 ekstra manøvre) =ob4t6
angrep #2 3t6 + 1t6 (pga 2. handling) =ob4t6

Mann med to sverd (+teknikken två vapen)

angrep #1 3t6 =ob3t6
angrep #2 3t6 + 1t6 (pga 2. handling) =ob4t6

Er dette riktig?? blir isåfall ob3t6 og ob4t6 ved två vapen?

og tre anfall... ?

angrep #1 3t6 +1t6 (1ekstra manø.) =ob4t6
angrep #2 3t6 +1t6 (1ekstra manø.)+1t6(2.handling) =ob5t6
angrep #3 3t6 +1t6 (1ekstra manø.)+2t6(3.handling) =ob6t6

(hadde han ikke hatt två vapen teknikke hadde alle slaga blitt ob1t6 vanskeligere pga måtte hatt to ekstra manøvre istedet for en??)

Forklar gjerne litt mer.. Og bruk eksempler!! VIKTIG!!!
Er er ikke helt sikker på at jeg har fatta det helt enda :o(

Duddmannen

Hero
Man med ett svärd:

anfall #1 Ob3T6 +Ob1T6 (för 1 extra handling) = Ob4T6
anfall #2 Ob3T6 +Ob1T6 (för 1 extra handling) = Ob4T6

så långt allt korrekt

Med TVÅ VAPEN:

anfall #1 Ob3T6
anfall #2 Ob3T6

Eftersom han får göra TVÅ handlingar utan extra svårighet. Detta förutsätter att anfall #2 görs med hans andra vapen.

Tre anfall blir då:

anfall #1 Ob3T6 +Ob1T6 (för 1 extra handling) = Ob4T6
anfall #2 Ob3T6 +Ob1T6 (för 1 extra handling) = Ob4T6
anfall #3 Ob3T6 +Ob1T6 (för 1 extra handling) = Ob4T6

De två första anfallen är ju "gratis" om han gör ett av dessa med sitt andra vapen.

Varje extra handling ökar svårigheten på ALLA handlingar. Gör man alltså fyra handlingar (tre anfall och en undvika), blir samtliga handlingar +Ob3T6 svårare för vanliga personer utan Två Vapen.

Galdermester

Warrior
Takker, forstår hva du/dere mener nå/images/icons/grin.gif
Har spilt med at hver manøver utover den første ger +1t6 på alle manøvre jeg..

Men hva med monstre som har feks. fire armer da?? kan den ta 4 klo attacker med 3t6 på hver??/images/icons/yikes.gif

Hmm.. Det lønner seg etter det jeg har forstått nå å blokkere eller parere istedet for å undvike (såfremt du bruker begge henda såklart)? siden hvis du skal feks blokkere og undvike så blir det en svårhets økning på begge (pga to manøvre) på ob1t6. blokk 3t6, undvike 4t6. Men hvis du blokkerer og parerer blir det bare blokk 2t6, parering 3t6..?

OK tror jeg iallefall endelig har forstått det, Takker igjen/images/icons/clever.gif