Rising
Vila i frid
En rolig sak med djur i verkligheten är att se hur de beter sig i olika situationer. Man kan lixom träna dem att agera på olika sätt, men man kan också bli överraskad när de plötsligt reagerar på helt andra sätt än man tänkt sig. Man måste ha tålamod och planera i förväg, det är inte som med människor som man oftast kan ge vilka instruktioner som helst till och förvänta sig att de ska begripa vad det i huvudsak är man begär av dem.
Man blir också så himla förtjust när man får se att något djur faktiskt har lärt sig något man tränat dem på. Lite av samma glädje kan jag känna när jag spelar ett spel med artificiell intelligens och ser att varelserna faktiskt beter sig vettigt. (Och det kan nästan vara lika kul när någon får ett helt egensinnigt beteende som leder till skojiga förvecklingar och missförstånd)
Problemet med djur och enklare följeslagare (=typ golems, animerade skelett och liknande) är att de inte är roliga alls. Antingen så styrs de av spelaren som äger dem, eller så styrs de utav spelledaren. I vilket fall som helst så uppstår inte den där glädjen som man borde få känna för att djuret tänker själv.
Så, nu är frågan: Skulle det gå, tror ni, med någon form av opartiska regler för djuriskt beteende, där ägaren skulle kunna (som i Black and White) få välja att berömma/bestraffa allt som djuret gör tills det med tiden lär sig att agera på sådant sätt som du instruerat dem till?
Är det någon som har en vild fundering på hur detta skulle kunna göras?
...och förresten, hur brukar ni sköta den här typen av djur och följeslagare idag? Jag gör så att spelaren i stort sett får styra djuret, men att jag som spelledare hela tiden kan säga "app app app!" och kräva speciella tärningsslag för att se om djuret verkligen gör som tränaren säger, eller helt enkelt bara erövra kontrollen över djuret och styra över det tills jag tycker att det har blivit lugnt igen, varpå jag återlämnar kontrollen över djuret åt spelaren.
Man blir också så himla förtjust när man får se att något djur faktiskt har lärt sig något man tränat dem på. Lite av samma glädje kan jag känna när jag spelar ett spel med artificiell intelligens och ser att varelserna faktiskt beter sig vettigt. (Och det kan nästan vara lika kul när någon får ett helt egensinnigt beteende som leder till skojiga förvecklingar och missförstånd)
Problemet med djur och enklare följeslagare (=typ golems, animerade skelett och liknande) är att de inte är roliga alls. Antingen så styrs de av spelaren som äger dem, eller så styrs de utav spelledaren. I vilket fall som helst så uppstår inte den där glädjen som man borde få känna för att djuret tänker själv.
Så, nu är frågan: Skulle det gå, tror ni, med någon form av opartiska regler för djuriskt beteende, där ägaren skulle kunna (som i Black and White) få välja att berömma/bestraffa allt som djuret gör tills det med tiden lär sig att agera på sådant sätt som du instruerat dem till?
Är det någon som har en vild fundering på hur detta skulle kunna göras?
...och förresten, hur brukar ni sköta den här typen av djur och följeslagare idag? Jag gör så att spelaren i stort sett får styra djuret, men att jag som spelledare hela tiden kan säga "app app app!" och kräva speciella tärningsslag för att se om djuret verkligen gör som tränaren säger, eller helt enkelt bara erövra kontrollen över djuret och styra över det tills jag tycker att det har blivit lugnt igen, varpå jag återlämnar kontrollen över djuret åt spelaren.