Nekromanti Djur och följeslagare?

Rising

Vila i frid
En rolig sak med djur i verkligheten är att se hur de beter sig i olika situationer. Man kan lixom träna dem att agera på olika sätt, men man kan också bli överraskad när de plötsligt reagerar på helt andra sätt än man tänkt sig. Man måste ha tålamod och planera i förväg, det är inte som med människor som man oftast kan ge vilka instruktioner som helst till och förvänta sig att de ska begripa vad det i huvudsak är man begär av dem.

Man blir också så himla förtjust när man får se att något djur faktiskt har lärt sig något man tränat dem på. Lite av samma glädje kan jag känna när jag spelar ett spel med artificiell intelligens och ser att varelserna faktiskt beter sig vettigt. (Och det kan nästan vara lika kul när någon får ett helt egensinnigt beteende som leder till skojiga förvecklingar och missförstånd)

Problemet med djur och enklare följeslagare (=typ golems, animerade skelett och liknande) är att de inte är roliga alls. Antingen så styrs de av spelaren som äger dem, eller så styrs de utav spelledaren. I vilket fall som helst så uppstår inte den där glädjen som man borde få känna för att djuret tänker själv.

Så, nu är frågan: Skulle det gå, tror ni, med någon form av opartiska regler för djuriskt beteende, där ägaren skulle kunna (som i Black and White) få välja att berömma/bestraffa allt som djuret gör tills det med tiden lär sig att agera på sådant sätt som du instruerat dem till?

Är det någon som har en vild fundering på hur detta skulle kunna göras?

...och förresten, hur brukar ni sköta den här typen av djur och följeslagare idag? Jag gör så att spelaren i stort sett får styra djuret, men att jag som spelledare hela tiden kan säga "app app app!" och kräva speciella tärningsslag för att se om djuret verkligen gör som tränaren säger, eller helt enkelt bara erövra kontrollen över djuret och styra över det tills jag tycker att det har blivit lugnt igen, varpå jag återlämnar kontrollen över djuret åt spelaren.

Solinde

Veteran
Så, nu är frågan: Skulle det gå, tror ni, med någon form av opartiska regler för djuriskt beteende, där ägaren skulle kunna (som i Black and White) få välja att berömma/bestraffa allt som djuret gör tills det med tiden lär sig att agera på sådant sätt som du instruerat dem till?

Du vill ha regler för att ersätta spelledarens/spelarens fantasi? Nja, det tror jag inte på. Problemet med att djur lätt blir tråkiga brukar (iaf när jag spelar) mest bero på att man glömmer bort att de finns där. Den bästa boten på det brukar i mitt fall vara att rita en skiss på allt rollperson färdas med och hur att ha framför sig medan man spelar.

Att djuret skulle bete sig "fel" är kanske negativt för min rollperson, men klart positivt för mig som spelare, eftersom det ger spelandet en extra dimension. Att sätta upp ett regelsystem för sådana saker skulle i mina ögon bara göra att djuren kändes ännu mer robotaktiga. Vad som däremot skulle vara bra är en lättfattlig beskrivning av hur olika djur beter sig, så att spelledaren/spelaren får lite inspiration och kan känna sig lite säkrare på vad som är realistiskt.

Krille

Super Moderator
  • "komplettera spelledarens fantasi"
  • "avlasta spelledaren, så att denne kan koncentrera sin fantasi på annat"
  • "lära okunniga spelare om hur djur uppför sig, så att djuren faktiskt uppför sig som djur"

Solinde

Veteran
"lära okunniga spelare om hur djur uppför sig, så att djuren faktiskt uppför sig som djur"

Det är ju precis det jag vill, men jag vill inte ha det strukturerat som regler i stil med "slå 1T100 och se vad djuret gör idag", utan snarare som ren information av typen "så här funkar en häst/hund/kamel/tiger/papegoja".

Rickard

Urverk speldesign
"Är det någon som har en vild fundering på hur detta skulle kunna göras?"
Ja, flera.. Men frågan är om man verkligen ska ha det såpass detaljerat? Skräckexemplet på djurträning är väl Drakar och Demoner Expert, där djurträningen nästan är ett eget regelsystem.. Frågan är om man verkligen behöver detaljerade regler? Man glömmer ju ändå bort djuren, precis som man ibland glömmer bort spelledarpersoner.. Hur jag själv sköter det är väl som följande:

<blockquote><font class="small">Citat från mina husregler till DoD:</font><hr />
Djurvana: (INL)
inriktning: [djurgrupp].
Används när man ska träna djur att utföra kommandon. Ger också en kännedom om djurgruppen, vilket kan användas när man spårar eller helar djuret medan djuret i sin tur har en större förståelse för utövaren och hellre tyr sig till och lyder denne. Slå för denna färdighet när utövaren vill kurera djuret eller kontrollera det.

Nivå 1: Utövaren kan utläsa djurets sinnesstämning för stunden.
Nivå 2: Utövaren vet det mesta om djurets levnadsvanor.
Nivå 3: Djuret kan känner automatiskt en trygghet hos utövaren.
Nivå 4: Utövaren kan läsa vad djuret vill, nästan som om det pratar.
Nivå 5: Djuret lyder enkla befallningar, även om den är vild och därmed helt otränad till att lyda.[/quote]

Fast det svarar ju inte direkt på din fråga.. :gremtongue:

Hur man vill lära upp en individ beror på läraren.. Vissa föredrar beröm vid vinst, andra att ge stryk (gäller lärare mot elever lika väl som spelledare mot spelare som tränare mot djur).. Vissa saker kan man inte träna bort på ett annat sätt än att skrämma djuret (eller man kan säkert, men jag har inte lärt mig det).. Som att till exempel få en hund att sluta hoppa upp mot människor när denne möter dem.. Det effektivaste sättet är att slänga något som låter bakom dem när de väl hoppar upp.. Det var så jag fick en väns hund att sluta hoppa, och den hunden har kompisens familj inte fått någon pli på alls (hundfan har banne mig damp - Den befinner sig ofta i sin egen lilla värld och är svår att nå)..

Deadlands har för- och nackdelar för att beskriva djuret och mycket utav dessa köp är för att beskriva djurets personlighet.. Man kan exempelvis köpa Lat, Modig, Vildsint och så vidare... liksom Blind och Halt, men det är en annan sak (en fördel som gör att hunden lyder ett visst antal kommandon finns också - och så får man ett visst antal kommandon beroende på djurets intelligens).. Saken är den att vi ändå glömmer bort djuren när vi spelar dem, trots att de har en personlighet.. Jag måste nog ta och testa det där med bilder på djuren.. Enda gången jag kom ihåg en djurföljeslagare var när en rollpersonshob red på sin spiritus familarii-drake.. Det var för uppseendeväckande för att jag skulle kunna ignorera det..

Så.. Var leder denna textmassa då? Tja.. Jag säger väl att djur lyder bra tränare eller folk som har bra hand om djur mycket.. Jag styr djurets personlighet, men om det är något den ska göra så tar jag rollpersonens färdighetsvärde i beaktande.. Har denne någorlunda normalt i färdigheten så lyder djuret (beror givetvis på djur) och vid svåra saker och tveksamheter så slår jag..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även tycker att om man slår djuret så borde det avspegla sig i dennes personlighet då många slagna hundar han mött har varit skygga mot människor och två rottweilerhundar (den ene levde innan den andre) vars ägare är jättehård mot dem har haft personlighetsdraget "kuvad".. Men detta har varit i deras uppväxt och händelserna i uppväxten som präglar hundarna fruktansvärt mycket över hur de ska bete sig mot människor

Daniel Andersson

Swordsman
Just när jag läste ditt inlägg fick jag en idé som jag ska försöka komma ihåg att testa själv vid första bästa tillfälle (vilket verkar dröja eftersom Gotland verkar rätt tomt på rollspelare).
Varför inte låta spelarna spela varandras djur?
Spelare A sköter spelare B:s katt och spelare C:s åsna.
Spelare B sköter spelare A:s kamel.
Spelare C sköter spelare A:s papegoja och spelare B:s iller.

Jag tror det kan bli ganska roligt. Om jag var med om det som spelare ser jag till och med en risk att djuren får en mer framträdande roll än spelarpersonerna, om man inte behärskar sig lite ...

Daniel

Rickard

Urverk speldesign
"Det är ju precis det jag vill, men jag vill inte ha det strukturerat som regler i stil med 'slå 1T100 och se vad djuret gör idag', utan snarare som ren information av typen 'så här funkar en häst/hund/kamel/tiger/papegoja'."
Exakt.. Det var det jag ville få fram i min tråd Ibland regler, ibland informerande text, men som jag tror jag misslyckades lite med.. Vissa saker kan man inte få fram via regler, precis som man inte kan få fram saker i stämningstexter..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gjorde ett medhåll [NT]-inlägg och som hoppas folk inser den röda tråden mellan de två länkade trådarna och det han citerade Solinde

Rising

Vila i frid
Att djuret skulle bete sig "fel" är kanske negativt för min rollperson, men klart positivt för mig som spelare, eftersom det ger spelandet en extra dimension.
Fast det gör det inte utan regler. Vad du har drabbats av är ju i så fall bara spelledarens lynne, och om du inte hade haft djuret med dig så hade han hittat på något annat sätt att djäklas med dig för att ge en extra dimension åt spelandet.

Lixom, då är djuret bara en ursäkt och en möjlighet för spelledaren att kunna stoppa in en komplikation. Det är inte en självständig, tänkande varelse.

Man lurar sig själv om man tror att regellöst samberättande är lösningen på alla problem; oftast är det bara ett fiffigt sätt att dölja problemen så att man kan låtsas om att de inte finns.

Att sätta upp ett regelsystem för sådana saker skulle i mina ögon bara göra att djuren kändes ännu mer robotaktiga.
Okej, men säg att vi pratar om en robot, då. Det är ju en följeslagare som påminner rätt mycket om golemar och animerade skelett (som jag nämnde tidigare). Säg att det i spelvärlden finns en sorts primitiva R2D2-enheter, och att du vill få dessa att bli just "robotaktiga". Hur går man till väga?

Troberg

Sinister eater
Bra fråga som jag inte kan ge ett lika bra svar på.

I Generica hanterar jag det genom att vanliga djur, typ den genomsnittliga namnlösa ridhästen, bara finns där och i den mån det behövs hanteras de av spelledaren. Denna typ av djur kan glömmas bort ibland i spel.

Däremot finns det exceptionella djur, tex Lassie, Zorros Tornado, Florence Nightingales ugglefamiliar, en pirats ständigt kommenterande papegoja och så vidare. Dessa betraktas som en fördel, ungefär som en mänsklig allierad. De kosta poäng att skaffa och är mer kapabla än genomsnittsliga djur (men fortfarande djur). Genom att de på detta sätt blir en del av karaktären borde också göra att de löper mindre risk att glömmas bort och bli anonyma. De får automatiskt mer personlighet. Det ger dem även lite större motståndskraft mot flykttendenser och sådana djurbeteenden eftersom de trots allt är exceptionella djur.

När jag klippte gräset igår så upptäckte jag världshistoriens största myrbo. Jag överväger därför att skaffa mig en sådan här animal companion (Se, man kan ha nytta av sina rollspelskunskaper i verkliga livet!):

Solinde

Veteran
Djur och robotar

Fast det gör det inte utan regler. Vad du har drabbats av är ju i så fall bara spelledarens lynne

Nja. Om både spelare och spelledare är medvetna om hur djuret ifråga tänker och fungerar på ett ungefär, så behöver det ju inte nödvändigtvis bli så. Faktum är ju också att djur i verkligheten ofta ställer till med besvär först när en människa gör något knasigt mot det. Jag är säkert inte den enda som spelat med folk som sett för många filmer och får för sig att hoppa upp på hästen bakifrån...

om du inte hade haft djuret med dig så hade han hittat på något annat sätt att djäklas med dig för att ge en extra dimension åt spelandet.

Det hoppas jag verkligen. :gremgrin:

Okej, men säg att vi pratar om en robot, då. Det är ju en följeslagare som påminner rätt mycket om golemar och animerade skelett (som jag nämnde tidigare). Säg att det i spelvärlden finns en sorts primitiva R2D2-enheter, och att du vill få dessa att bli just "robotaktiga". Hur går man till väga?

Då vill jag ha regler precis som du. :gremsmile: Helst med värden för hur länge den kan vara igång innan man bör se ett slag för att se om den kraschar och behöver startas om (tänk er R2D2 med Windows som OS :gremwink: ).