Djurhemmet Tre tassar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,467
Som jag skrev om på makarforumet fick min dotter blodad tand av midsommaraftonens rollspelspremiär och bjöd in kompisarna till ett äventyr med väldigt tydligt tema: djur som ska fly från ett djurhem.

Med hjälp av materialet från tråden och med @God45:s äventyr som grund släppte jag lös dem i djurhemmet Tre tassar.
  • Sigrid, 9,5 år, spelade hunden Jackie.
  • Einar, 7,5 år, spelade minigrisen Walter.
  • Moa, 10 år, spelade fågeln Sparrow.
  • Ebba, 10 år, spelade katten Koko.
  • Nils, 8 år, spelade hamstern Stefan.
Hamstern Stefan var nyaste tillskottet på djurhemmet och hade bara varit där någon timme innan han upptäckte att den elaka djurfångaren Jönsson inte stängt hans bur ordentligt. Modigt klättrade han ner och haspade av så att Walter kunde komma ut. Starka Walter slog sönder hänglåsen till Jackies och Kokos burar men gjorde sådant oväsen att Jönsson stack in huvudet för att kolla läget. Stefan blev upptäckt, blev viftandes upplyft i nackskinnet och inlåst igen. Ack! Efter en del samarbete lyckades alla befrias från sina burar bara för att ställas inför ett nytt val: gå mot dörren Jönsson kommit från, eller ta vägen via dörren dit många djur gått men inga kommit tillbaka. Den dödslängtande pitbullterriern Calamity var inte till mycket hjälp, men lyckades ändå förbereda dem på att det var ett avlivningsrum.

Det verkade ändå bättre än alternativet, resonerade de. Sparrow rekognoscerade lite och efter att ha tänkt ut många helvilda planer för att öppna dörren upptäckte de att det bara var att ta handtaget. Med en parkourmanöver löste Koko problemet.

Väl där inne samlade de på sig en del saker som var bra att ha (totalt fann de 7 sugrör via fyndtabellens resultat 16), undersökte den olycksbådande säcken — som visade sig vara tom. Men! Någon spanade på dem från en skåpslucka. Där inne fanns råttan Robespierre beväpnad med en tårtspade och mycket upprörd över inkräktarna, som genast började förhöra honom som om det var han som var skurk! Trots det erbjöd han dem en väg ut ur huset.

De klättrade genom håligheter i väggen. Det var mycket trångt för hunden och grisen men det var hamstern som gick emot den strömförande kabeln och fick sig en rejäl stöt.

Väl ute på skrotupplaget undersökte de gården, stötte på den trötta och blinda hunden Jackson. De misslyckades att fånga honom men de kunde ju prata med honom i stället. Vilket de inte hade så mycket för, trodde de.

Sparrow och Stefan kunde ta sig ut själva, men de byggde en slangbella att skjuta ut Walter och Jackie med innan Koko kunde hoppa ut på egen hand. Och ja, Walter flög ut utan problem (squeeeeeee!) men när Jackie skulle ut krävdes mer kraft. Koko ropade på hjälp och vem kommer då om inte … Jackson. Det sista djuren såg innan de flydde in i skogen var hur Jönsson kom ut ur huset och slet tag i den stackars hunsade hunden.



Efter 2,5 timme och ett kilo lösgodis var alla barnen nöjda och glada, koncentrationen sinade sista halvtimmen, men kom snabbt in i att rollspela. De vill ha mer, mer, mer och det ska väl gå att ordna.

För egen del har jag märkt att det funkar ganska bra att spelleda, vilket jag annars tyckt var läskigt och svårt. Jag vill gärna preppa en hel del, men märker att det räcker med att göra preppandet för att även kunna improvisera eller bygga om på ett mer dynamiskt vis. Det är en bra insikt.

Tack för all hjälp!
 

Enstoeringen

Anonyma Psykonauter
Joined
12 Apr 2021
Messages
288
Så jäkla fin spelrapport! Kan verkligen känna igen den där känslan av att vilja ha mer, mer och mer*.

* Jag skickas fyrtio år tillbaka i tiden till mitt första rollspelsögonblick när jag läser det här. Det var året jag skulle fylla elva, spelet var Drakar och demoner och min första rollperson var en alv som såg exakt ut som Nisse G’s illustration i regelboken.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,467
Kul att det blev så uppskattat! Hinner du skriva ner scenariot som ett miniäventyr? Eller är du redan igång med planeringen för nästa session?
Jag tänkte dela med mig av något, men behöver strukturera det lite bättre än innan. Sedan är det ju till stor del @God45 som gjort grunden så han bör väl godkänna det i så fall. :)
 
Top