G
Guest
Guest
Som DM, precis som i verkliga livet, är jag tuff men rättvis! I vår senaste FR-kampanj som nu pågått något år (5-6 äventyr) har jag stött på några spörsmål som jag gärna skulle vilja diskutera här med er andra, och höra om era erfarenheter. Dem är svåra att avgränsa, så istället för att ge dem var och en en egen deltråd, har jag valt att lista dem nedan i punktform.
1) Spelrealism/DM intervention. Hur hanterar ni en sådan sak som att PC´s ger sig in i en övermäktig strid? Fuskar ni till det lite så att PC´s får hjälp, eller får dem stå sitt kast?
Jag låter alltid mina spelare ta det fulla ansvaret för sina handlingar. Ger dem sig in i en svår strid, får dem ta det fulla ansvaret för detta!
2) Avgränsning i spelvärlden. Hur avgränsar ni vilka böcker, spells, feats, m.m som spelarna får använda?
Själv har jag skrivit ihop några sidor med kampanjregler så att det ska vara klart och tydligt för alla som deltar vad som gäller. För enkelhetens skull har jag avgränsat tillåtna böcker till samtliga officiella D&D böcker (3.0 och 3.5) utgivna av Wizards, som är tillämpliga för Forgotten Realms.
3) Spelarnas ansvar. Ibland slarvar ju spelarna med sina PC sheets. Dem glömmer stryka pilar, lod, proviant. Dem har räknat fel på AC och dubblerar magiska föremål som inte ska dubbleras osv. Jag brukar ta in formulären då och då för genomgång, men det är ju ett jäkla elände att sitta och kolla igenom allt. Har ni något bra system för detta, och har ni någon form av bestraffning för spelare som upprepade gånger missköter sina formulär?
4) Magiska föremål. Låter ni PC´s köpa precis vilka magiska föremål som helst, förutsatt att dem har pengarna, eller tvingar ni dem att rollspela fram sådana händelser? Vi utgår ju i vår kampanj från områdena kring Waterdeep, så där finns ju rimligen möjligheten att köpa även avancerade magiska föremål. Är det att vara för tillåtande som DM vad gäller magiska föremål?
Tacksam för debatt och diskussion kring dessa ämnen! V.g. referera till mina ovan angivna punkter 1-4 när ni gör ett inlägg.
Tack.
1) Spelrealism/DM intervention. Hur hanterar ni en sådan sak som att PC´s ger sig in i en övermäktig strid? Fuskar ni till det lite så att PC´s får hjälp, eller får dem stå sitt kast?
Jag låter alltid mina spelare ta det fulla ansvaret för sina handlingar. Ger dem sig in i en svår strid, får dem ta det fulla ansvaret för detta!
2) Avgränsning i spelvärlden. Hur avgränsar ni vilka böcker, spells, feats, m.m som spelarna får använda?
Själv har jag skrivit ihop några sidor med kampanjregler så att det ska vara klart och tydligt för alla som deltar vad som gäller. För enkelhetens skull har jag avgränsat tillåtna böcker till samtliga officiella D&D böcker (3.0 och 3.5) utgivna av Wizards, som är tillämpliga för Forgotten Realms.
3) Spelarnas ansvar. Ibland slarvar ju spelarna med sina PC sheets. Dem glömmer stryka pilar, lod, proviant. Dem har räknat fel på AC och dubblerar magiska föremål som inte ska dubbleras osv. Jag brukar ta in formulären då och då för genomgång, men det är ju ett jäkla elände att sitta och kolla igenom allt. Har ni något bra system för detta, och har ni någon form av bestraffning för spelare som upprepade gånger missköter sina formulär?
4) Magiska föremål. Låter ni PC´s köpa precis vilka magiska föremål som helst, förutsatt att dem har pengarna, eller tvingar ni dem att rollspela fram sådana händelser? Vi utgår ju i vår kampanj från områdena kring Waterdeep, så där finns ju rimligen möjligheten att köpa även avancerade magiska föremål. Är det att vara för tillåtande som DM vad gäller magiska föremål?
Tacksam för debatt och diskussion kring dessa ämnen! V.g. referera till mina ovan angivna punkter 1-4 när ni gör ett inlägg.
Tack.