Nekromanti DM måste ha många strängar på sin lyra!

G

Guest

Guest
Som DM, precis som i verkliga livet, är jag tuff men rättvis! I vår senaste FR-kampanj som nu pågått något år (5-6 äventyr) har jag stött på några spörsmål som jag gärna skulle vilja diskutera här med er andra, och höra om era erfarenheter. Dem är svåra att avgränsa, så istället för att ge dem var och en en egen deltråd, har jag valt att lista dem nedan i punktform.

1) Spelrealism/DM intervention. Hur hanterar ni en sådan sak som att PC´s ger sig in i en övermäktig strid? Fuskar ni till det lite så att PC´s får hjälp, eller får dem stå sitt kast?

Jag låter alltid mina spelare ta det fulla ansvaret för sina handlingar. Ger dem sig in i en svår strid, får dem ta det fulla ansvaret för detta!

2) Avgränsning i spelvärlden. Hur avgränsar ni vilka böcker, spells, feats, m.m som spelarna får använda?

Själv har jag skrivit ihop några sidor med kampanjregler så att det ska vara klart och tydligt för alla som deltar vad som gäller. För enkelhetens skull har jag avgränsat tillåtna böcker till samtliga officiella D&D böcker (3.0 och 3.5) utgivna av Wizards, som är tillämpliga för Forgotten Realms.

3) Spelarnas ansvar. Ibland slarvar ju spelarna med sina PC sheets. Dem glömmer stryka pilar, lod, proviant. Dem har räknat fel på AC och dubblerar magiska föremål som inte ska dubbleras osv. Jag brukar ta in formulären då och då för genomgång, men det är ju ett jäkla elände att sitta och kolla igenom allt. Har ni något bra system för detta, och har ni någon form av bestraffning för spelare som upprepade gånger missköter sina formulär?

4) Magiska föremål. Låter ni PC´s köpa precis vilka magiska föremål som helst, förutsatt att dem har pengarna, eller tvingar ni dem att rollspela fram sådana händelser? Vi utgår ju i vår kampanj från områdena kring Waterdeep, så där finns ju rimligen möjligheten att köpa även avancerade magiska föremål. Är det att vara för tillåtande som DM vad gäller magiska föremål?

Tacksam för debatt och diskussion kring dessa ämnen! V.g. referera till mina ovan angivna punkter 1-4 när ni gör ett inlägg.

Tack.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: DM måste ha många strängar på sin lyra! [långt

1) Spelrealism/DM intervention. Hur hanterar ni en sådan sak som att PC´s ger sig in i en övermäktig strid? Fuskar ni till det lite så att PC´s får hjälp, eller får dem stå sitt kast?
I början av en kampanj kan jag intervenera någon gång, oftast genom att försöka hinta/varna när något kommer att bli alldeles för farligt, eller genom att låta en farlig skurk ha lite otur med skadeslagen mot en svårt skadad PC.
Men i takt med att rollpersonerna blir tuffare och spelarna lär känna kampanjen kör jag hårdare och hårdare regelmässigt.
Man kan säga att mitt DM-alignment börjar NG, snabbt går över till LG och sedan till LN (fast mina spelare tycker säkert LE ibland).

Mitt ständiga mantra som jag försöker hålla mig till är att DM alltid överskattar hur mycket information som nått fram till spelarna. Att kasta sig in i ett livsfarligt sammanhang med berått mod är i viss mening spelarens eget fel. Men bara om spelaren förstått att det sammanhanget är livsfarligt. Annars är det DMs fel.

2) Avgränsning i spelvärlden. Hur avgränsar ni vilka böcker, spells, feats, m.m som spelarna får använda?

Själv har jag skrivit ihop några sidor med kampanjregler så att det ska vara klart och tydligt för alla som deltar vad som gäller. För enkelhetens skull har jag avgränsat tillåtna böcker till samtliga officiella D&D böcker (3.0 och 3.5) utgivna av Wizards, som är tillämpliga för Forgotten Realms.
Det brukar jag göra till mina kampanjer också. Jag kör sällan i publicerade världar och försöker vara noga med att allt som spelarna kan välja mellan passar in i den aktuella stämningen.
Jag utgår från PHB och ändrar i ras- och klassutbudet för att passa (och kanske i något annat också). Spelarna vet att är det något utanför PHB de får använda så säger jag det. Annars är det bara PHB som gäller. Jag gör alltid en del egna pryttlar (spells, feats och sådant) som försöker ge lite kampanjstämning, men de blir ju av naturliga skäl inte tillgängliga förrän jag visar fram dem.

3) Spelarnas ansvar. Ibland slarvar ju spelarna med sina PC sheets. Dem glömmer stryka pilar, lod, proviant. Dem har räknat fel på AC och dubblerar magiska föremål som inte ska dubbleras osv. Jag brukar ta in formulären då och då för genomgång, men det är ju ett jäkla elände att sitta och kolla igenom allt. Har ni något bra system för detta, och har ni någon form av bestraffning för spelare som upprepade gånger missköter sina formulär?
Oftast sysslar jag inte med sådant. Om någon konsekvent skulle lägga till 1 eller så på alla skills skulle jag förmodligen aldrig märka det. Bara om något märks i själva spelet undersöker vi det och hjälps åt att bestämma hur det skall vara egentligen.
Men däremot påminner jag ibland när det är någon jag vet är lite tankspridd (eftersom jag själv är sådan) att hålla reda på besvärjelsevaraktighet, förbrukningsartiklar och sådant.
När jag spelar med nära vänner och släktingar skulle det kännas helt bisarrt att hålla på med pedagogiska bestraffningar. Lite som att ordna knytkalas och låta den som tog med för lite bröd bli utan efterrätt.

4) Magiska föremål. Låter ni PC´s köpa precis vilka magiska föremål som helst, förutsatt att dem har pengarna, eller tvingar ni dem att rollspela fram sådana händelser? Vi utgår ju i vår kampanj från områdena kring Waterdeep, så där finns ju rimligen möjligheten att köpa även avancerade magiska föremål. Är det att vara för tillåtande som DM vad gäller magiska föremål?
Det beror helt på var PCna befinner sig när de vill köpa. I Waterdeepartad miljö där PC är hemtama kör jag ofta så att spelaren säger vad han vill skaffa, jag slår någon tärning för att se hur lätt det är att skaffa det föremålet just då. Ju exklusivare föremål, desto mindre chans att det finns tillgängligt just den veckan till marknadsartat pris. Men enklare prylare går nästan alltid att skaffa.
Men även högmagiska metropoler brukar ha någon specialisering. Vissa saker kan vara väldigt knepiga att skaffa av kulturella eller andra skäl. Andra finns nästan alltid tillgängliga billigt. Den lokala marknaden får avgöra. Men det tar alltid lite kampanjtid, någon dag eller så, att skaffa magiska föremål. Fast det är också ett utmärkt ärende att skicka underhuggare på.
När rollpersonerna är i en ny miljö är det rollspelande som gäller. De måste själva ta reda på var de kan handla och hur de undviker de problem som kan finnas med att försöka köpa just en sådan sak just där just då av just den. Men när det blivit rutin finns ingen anledning att ägna dyrbar speltid åt det.

Angående din slutfråga om det är för tillåtande säger jag emfatiskt nej. Det skulle förstås vara groteskt fel i Fylke eller Cimmerien, men i Waterdeep (och kanske Ost-In-Edhil) och liknande ställen är det fullt rimligt och mycket praktiskt.
Tycker jag.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
1) Spelrealism/DM intervention. Hur hanterar ni en sådan sak som att PC´s ger sig in i en övermäktig strid? Fuskar ni till det lite så att PC´s får hjälp, eller får dem stå sitt kast?
Först brukar jag bildligt försöka beskriva NPCnas färdigheter. Ex. En stor man, nästan ett huvud längre än er kliver upp på vägen. Ni hör rassel i buskarna och skymtar en pilbåge. Sänk vapnen befaller den stora mannen... här är det tänkt att spelarna ska undvika strid.

Om de ändå inte ger upp eller försöker fly brukar jag misshadla dem rejält. Så att de nätt och jämt överlever. Jag låter dem inte dö men ger de gärna elaka skador. Ex. örat träffas och blir mycket fult, tappar en tå eller ett finger.

2) Avgränsning i spelvärlden. Hur avgränsar ni vilka böcker, spells, feats, m.m som spelarna får använda?

Själv har jag skrivit ihop några sidor med kampanjregler så att det ska vara klart och tydligt för alla som deltar vad som gäller. För enkelhetens skull har jag avgränsat tillåtna böcker till samtliga officiella D&D böcker (3.0 och 3.5) utgivna av Wizards, som är tillämpliga för Forgotten Realms.
Detta gör (vår) DM. Senaste gången vi byggde karaktärer hade vår käre DM satt ihop ett dokument där alla böcker vilka var tillåtna listades. Om boken man ville använda inte var med fick man rådgöra. Vanligtvis tillåts alla officiella D&D böcker utgivna av Wizards.

Eftersom (vi alla eller) många i spelgruppen min/maxar karaktärerna (gör dom så bra som möjligt regelmässigt) är detta nästan en nödvändighet. Det underlättar och

3) Spelarnas ansvar. Ibland slarvar ju spelarna med sina PC sheets. Dem glömmer stryka pilar, lod, proviant. Dem har räknat fel på AC och dubblerar magiska föremål som inte ska dubbleras osv. Jag brukar ta in formulären då och då för genomgång, men det är ju ett jäkla elände att sitta och kolla igenom allt. Har ni något bra system för detta, och har ni någon form av bestraffning för spelare som upprepade gånger missköter sina formulär?
Måste erkänna att jag är en hemsk spelare. Jag har aldrig koll på det där. Mina klasser förändras hela tiden.. osv osv... bestraffning jag vet inte de.. svårt att bestraffa någon som inte har speciellt mkt speldata.. KAnske att denna spelar får ta disken efter roll middagen/lunchen

4) Magiska föremål. Låter ni PC´s köpa precis vilka magiska föremål som helst, förutsatt att dem har pengarna, eller tvingar ni dem att rollspela fram sådana händelser? Vi utgår ju i vår kampanj från områdena kring Waterdeep, så där finns ju rimligen möjligheten att köpa även avancerade magiska föremål. Är det att vara för tillåtande som DM vad gäller magiska föremål?
Om man bygger karaktärer får vi köpa vår egen eq (utrustning). Med begränsningar för pengar och vilka böcker som får användas.

När vi sedan börjat spela får vi inte köpa vad vi vill. Det är till och med svårt att veta vad det är man köper eller har hittat. Självklart får man ju (förr eller) senare ungefär vad man vill ha. Men även då tar det ett tag innan man får reda på spelfaktan. Detta sätt är bra att balansera gruppen på, de dåliga får bra saker å de bra dåliga. Ibland är det häftigt att inte riktigt veta vad det är man bär ibland inte.

Jag tycker att alla köp ska göras ingame dvs över någon smuttsig disk i en hamnstad i söder eller kanske under fullmånens sken vid midnatt i en övergiven kyrka. Sen gillar jag inte allt jäkla guld man bär inte omkring 2-300 kg guld när man e ute och reser. Använd ädelstenar eller allra helst byteshandel med andra föremål.
 
Top