Nekromanti DMG 2 innehåller regler för föremålslöst spel

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Previews for August and Beyond.

Det tycks som om Dungeon Master's Guide 2 kommer att innehålla regler för att spela utan magiska föremål.

Chapter 5 also sets out a new system of rewards you can use instead of (or as a supplement to) magic items. Divine boons represent gifts from the gods or their agents, legendary boons express the accomplishment of great deeds of power, and grandmaster training reflects what happens when a player character learns from a legendary master.
Låter intressant! Det tråkiga med de flesta hemgjorda system för att ta bort magiska föremål jag sett är att de mest reducerat deras effekt till torra matematiska bonusar; här tycks crunchet bibehållas, vilket uppskattas.

Flurtis

Hero
Det här låter jäkligt intressant. En av de största problemen jag har idag med min kampanj är att jag skrotat XP systemet och satt milstolpar där rollpersonerna levlar likt kapitel. Problemet är ju att man ska klämma in en jäkla massa magic items vid varje level för att spelarna skall vidbehålla spelbalansen. Det här kanske löser det!

//Mattias

G

Guest

Guest
Låter riktigt bra. Har funderat på att dra igång en Sword & Sorcery kampanj med 4:an och har brottats lite med just reglerna kring magiska vapen. Ska bli spännande att se hur de löst det hela...

Necross

Swashbuckler
Lexx said:
Har funderat på att dra igång en Sword & Sorcery kampanj med 4:an
Jag också. Men jag vill ha bort alla powers också.

Jarl

Hero
Necross said:
Lexx said:
Är det inte bättre att spela 3.5 då? Eller något helt annat?

Necross

Swashbuckler
Jarl said:
Necross said:
Lexx said:
Är det inte bättre att spela 3.5 då? Eller något helt annat?
Nej, jag tror inte det. Jag gillar nedslimningen av strids- och skillreglerna som skedde mellan 3.5 och 4E, bland annat.