Nekromanti [DMG2] Group Storytelling - narrative side of D&D

rjonas

Hero
Det ser ju onekligen ganska fräckert ut. Jag gillar grejen att rollspela ängeln och djävulen på en rollfigurs axlar.

Rickard

Urverk speldesign
Om jag skriver generella rollspelstips och sedan säger att det är till Dungeons & Dragons, gör det då D&D till ett helt annat spel? Jag menar, spelartyperna som beskrivs i DMG:n är en väldigt bra genomgång men kan appliceras till vilket rollspel som helst. Trots att rollgestaltandet tas upp i regelboken, vilket fokus har D&D4 fått? Tror du verkligen att det här ändrar något om D&D4 - att folk får upp ögonen och säger "Ah, man kan ju använda spelet till det här också". Folk som fattat det har nog redan insett det medan folk som inte brytt sig kommer att ignorera det.

/Han som såg rubriken om skill challenges och är nyfiken på om de har ändrat den till något vettigt

Sodivra

Champion
Fan, D&D gör ju allting rätt nuförtiden. Det är ju sån här kunskap man fick arbeta för att lära sig tidigare, för att andra rollspel couldn't be arsed.

Tumme upp!

G

Guest

Guest
För varje ny artikel som kommer ut om DMG 2 så blir jag allt mer övertygad att det kommer bli en höjdarprodukt!

DMG 2 och Dark Sun kommer att inköpas direkt. 2009-2010 blir fina D&D-år.

Hellzon

Långsamma Vargen
Lexx said:
För varje ny artikel som kommer ut om DMG 2 så blir jag allt mer övertygad att det kommer bli en höjdarprodukt!
Själv trodde jag ju jag skulle hoppa över DMG2 och bara köpa PHB2 och MM2. Damn you Wizards! *hötta*

Ymir

Liten kantbaron
Jag känner lite som Han här. Det faktum att de nu eventuellt snackar en del om narrativism i DMG2 tar liksom inte bort det faktum att regelsystemet i grund och botten är rätt illa lämpat för den spelformen. Visst, sedan kommer detta från en som själv sl:ar just en narrativistisk/culture gaming-D&D-kampanj, men jag är bara så jävla trött på försök som 'Dynasties & Demagogues' att göra D&D till något det verkligen inte är eller är lämpat för, bara för att det redan är så jävla omni att folk spelar det hemma i stugorna på totalt suboptimala sätt bara för att de inte känner till något bättre.

- Ymir, rant

Sodivra

Champion
Ymir said:
Jag känner lite som Han här. Det faktum att de nu eventuellt snackar en del om narrativism i DMG2 tar liksom inte bort det faktum att regelsystemet i grund och botten är rätt illa lämpat för den spelformen. Visst, sedan kommer detta från en som själv sl:ar just en narrativistisk/culture gaming-D&D-kampanj, men jag är bara så jävla trött på försök som 'Dynasties & Demagogues' att göra D&D till något det verkligen inte är eller är lämpat för, bara för att det redan är så jävla omni att folk spelar det hemma i stugorna på totalt suboptimala sätt bara för att de inte känner till något bättre.

- Ymir, rant
Men eftersom D&D är the big one som så många spelare börjar med som sitt första (kanske enda) rollspel så kan man ju se det som att författarna tar sitt ansvar och gör det till ett så bra spel som möjligt till nya rollspelare eller för den delen de som bara spelar D&D. Alla bryr sig ju inte om att köpa ett nytt spel för varje ny kampanj.

Och de gör ett bra jobb med det.