Nekromanti DMG2 lagar trasiga skill challenges …

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Gruppen tar inte skada, nej. Däremot kommer barbaren att stå kvar i striden, ta skada och sannolikt kräva att gruppens ledare helar honom. Varje rollperson som inte bär upp sin egen vikt är ett resursslöseri för gruppen, såtillvida gruppen inte slutar hjälpa denne (vilket är något av en dick move). Notera också att detta är min strikta gamisttolkning av situationen -- i verkligheten bryr jag mig inte så mycket (även om jag blev missnöjd när gruppens barbar i måndags glömde hela sig själv mellan striderna).

Sodivra

Champion
Bobby Magikern said:
Gruppen tar inte skada, nej. Däremot kommer barbaren att stå kvar i striden, ta skada och sannolikt kräva att gruppens ledare helar honom. Varje rollperson som inte bär upp sin egen vikt är ett resursslöseri för gruppen, såtillvida gruppen inte slutar hjälpa denne (vilket är något av en dick move). Notera också att detta är min strikta gamisttolkning av situationen -- i verkligheten bryr jag mig inte så mycket (även om jag blev missnöjd när gruppens barbar i måndags glömde hela sig själv mellan striderna).
Alltså, jag vet om att det står något på spel om man lyckas eller misslyckas med sina attackslag, och om skill challenges fungerade på det sättet (Spelarna försöker samla ihop sina lyckade slag snabbare och smartare än motståndarna) så hade det inte varit något problem.

Det är alltså den här skillnaden mellan strid och skill challenge som jag inte vill ha i skill challenges.

En annan illustration på skillnaden: Dante behöver aldrig känna "Fan, det skulle vara bättre om jag inte var med i den här striden och sabbade för mina kompisar med mina misslyckade tärningsslag" men det är en möjlig effekt av ett system som bestraffar misslyckade försök.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Om någon orkar räkna …

Dimfrost said:
Men det här förklarar i alla fall varför du hittar Pascals triangel i dina siffror.
Pascals triangel är definitivt din vän i det här fallet. Det visar sig nämligen att sannolikheterna för samtliga komplexiteter av skill challenges prydligt återfinns i triangeln.

Antalet möjliga utfall för tre misslyckade slag, med början vid det tredje färdighetsslaget hittar man som sagt i triangelns tredje diagonal.

Och antalet möjliga utfall för fyra lyckade slag, med början vid det fjärde färdighetsslaget hittas i triangelns fjärde diagonal.

Antalet möjliga utfall för sex lyckade slag, med början vid det sjätte färdighetsslaget hittas i triangelns sjätte diagonal.

Man börjar ana ett mönster.

Mycket riktigt stämmer detta hela vägen upp till tolv lyckade slag (and beyond!), med början vid det tolfte färdighetsslaget. Vilken diagonal det gäller listar ni säkert ut på egen hand.

CapnZapp

Myrmidon
Dante said:
Jag kunde såklart inte släppa det här utan har ägnat kaffepauserna i fönsterdrevandet åt att räkna
Oj, ja då kanske det är på sin plats att jag ber om ursäkt? :gremcrazy:

Arvidos said:
Så som skill challenges är upplagda i grunden så förlorar man när man samlat ihop tre misslyckande. Det innebär att någon som går in för att hjälpa och misslyckas ger ett straff till gruppen.

I värsta fall så vill inte spelare ta del i en skill challenge om de inte har några lämpliga skills.
Precis! Tack för att du uttryckte min punkt på ett klarare sätt.

rjonas said:
Skill Challenges känns som ett förlorat tillfälle, tycker jag. Först är reglerna knasiga, sen är reglerna som de knasiga reglerna baseras på knasiga. Sen rättar man det ena och sen det andra, sen uppdaterar man det andra och säger: -Fint va? Samtidigt som man struntar i allt i det senaste mega-äventyret.

-Mm.
Bra sagt. En mycket viktig aspekt är ju att även om nu DMG2 hade fixat alla problem med färdighetsutmaningar (det anser jag då alltså inte) är det ju bara halva jobbet: jag tycker det är rimligt att förvänta sig att sådana här grundregler distribueras ut i god tid till alla de kolleger avrs skapande bygger på dina grunder.

Sammantaget kan slutsatsen kan bara bli en enda: Wizards har grovt klantat sig, och inte lagt ner tillräckligt med resurser för att förbättra sig. Annorlunda uttryckt: hade dessa regler betytt något viktigt - hade konstruktörerna arbetat inom en annan bransch - hade de varit avskedade för inkompetens för ett år sedan.

För att nu inte bara bitcha, och dessutom visa med ett konkret exempel på att inget av detta direkt är raketforskning, en länk: http://www.enworld.org/forum/4e-fan-crea...sion-1-2-a.html

Här har vi en helt vanlig gamer som på sin fritid inte bara identifierar utan även löser de flesta (alla?) felen med de officiella reglerna.

Ut min synvinkel verkar Stalker fatta vilka konstruktionsprinciper som är viktiga mycket bättre än herrarna Mearls och Wyatt. Tänk om DMG2:an innehållt Stalkers system rätt av, så mycket klarare och enklare allting blivit...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp said:
Dante said:
Jag kunde såklart inte släppa det här utan har ägnat kaffepauserna i fönsterdrevandet åt att räkna
Oj, ja då kanske det är på sin plats att jag ber om ursäkt? :gremcrazy:
Haha! Nä, jag förväntar mig inte att någon ska ursäkta sig för att min hjärna är felkopplad. :gremsmile: