Nekromanti DNA-luring!

nomardiculdacar

Warrior
Efter att ha bläddrat i Offensiv lite kom jag fram till två saker:
1- Marco gillar att skriva ordet "febrilt"/images/icons/grin.gif.
2- Att vapenköpare (oftast) identifieras genom att de lägger fingret mot scannern (DNA alltså).
Var det någon som såg Gattaca? Där blir alla som inte är genmanipulerade diskriminerade, de får de sämsta jobben. Huvudpersonen är inte genmanipulerad, men han tar blod från en rullstolsbunden fd elitsimmare (genmanipulerad) för att klara blodprovet på Gattaca Space Center (där han som sk In-valid inte har en chans att komma in annars). De gör så att de tillverkar en liten kapsel att ha på tummen. Den fyller de sedan med "bra" blod och snubben går till jobbet, trycker tummen på scannern, och kommer in. Skulle detta fungera i N2 om man även förklädde sig och skaffade falskt ID?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hmm.
Bra fråga.

Det beror väl egentligen varifrån och hur man tar dna-provet från den som man ska kontrollera.
Dessutom tror jag inte att dnaläsaren tar blodet och läser av, utan jag tror snarare att den tar ett hudfragment och läser av det. Då måste man ha Jude Laws hud på fingret vilket kan vara jobbigt att ordna. Han vill nog inte offra sitt hudlager en gång per dag.

Utöver dna scanning så är även retina och fingeravtryck väldigt vanliga sätt att läsa kontrollera folk på. Detta kan givetvis ordnas med cybernetik men är högst olagligt (för att inte tala om dyrt, x-märkt cybernetik kostar skjortan !).

Så det är nog smulan mer komplicerat än du tror, men det går defintivt att lura folk att man är någon annan. Det kräver bara en massa jobb.

Extremvarianten inom cybernetik är givetvis
Fingeravtrycks enhet
pigmenthud, över hela huden.
Retinalenhet i ögenen (man kan ändra retina mönster och färg)
artificiellt hår med färg- och längdenhet.
"Formbart ansikte" (har glömt namnet på cybernetiken, men den som kan forma om ansiktet du vet)

Sedan har man ett NMX-CP interface till det hela. Då behöver vi bara ställa oss frågan, "Vem vill jag vara idag ?".

Big Marco

Läskig
Re: Febban

Nu skall du inte leta så febrilt!

=)

Det där går i perioder. Just nu är det helt andra ord som är vanliga.

Nalle med AK4

Swordsman
Schückert!

Ajjj...måste göra ont att ta en hudflaga varje morgon...
Det är ju ganska lätt att klä ut sig till folk som du sa, men då blir man ett totalt cybernetiskt miffo...men det kan man leva med.