Nekromanti DnD 4E / Essentials i Stockholm, 1:a spelmötet

anth

Vetefan
DnD 4E / Essentials i Stockholm, 1:a spelmötet

Kort sammanfattning av första spelmötet.
Det här var första gången som jag spelade 4E och jag måste säga att jag är glatt överraskad - 4E är ett helt OK brädspel. :gremsmile:
Jag har dock för mig att Eksem sa att vi även skulle få rollspela lite nästa gång. :gremlaugh:
Skämt åsido: eftersom Eksem skickade in oss i hetluften (bokstavligt talat) från första sekunden och vi precis hann avsluta 3 st sammanhängande encounters under första sessionen blev det inte mycket tid över till "roll"-spel.

Vi lär behöva ett par omgångar att spela ihop oss på, och jag har ännu inte greppat exakt hur mina powers fungerar ännu - men det löser sig så småningom.

Jag tycket att husregeln fungerade bra, även om det låter lite konstigt i början när DM säger: "slå AC mot ..."

Jag kom även på att min Changeling Shapechange var lite för bra för att vara sann.
Min rollperson går runt i en björnkostym från Buttericks (läs Hide Armor) och hennes shapechange påverkar endast henne, inte hennes utrustning.
Följaktligen - förvandlar hon sig till en officer så blir hon en officer i björnkostym.
Har hon däremot tid att byta om och sätta på sig en död persons kläder är det inget problem.

(de som vill veta vad som hände får vänta tills vi uppdaterat Obsidian Portal)

Jarl

Hero
Re: DnD 4E / Essentials i Stockholm, 1:a spelmötet

anth said:
Jag kom även på att min Changeling Shapechange var lite för bra för att vara sann.
Min rollperson går runt i en björnkostym från Buttericks (läs Hide Armor) och hennes shapechange påverkar endast henne, inte hennes utrustning.
Följaktligen - förvandlar hon sig till en officer så blir hon en officer i björnkostym.
Har hon däremot tid att byta om och sätta på sig en död persons kläder är det inget problem.
Haha, det kändes lite som världens mest awesome encounter power ja :gremsmile:

anth

Vetefan

Jarl said:
Haha, det kändes lite som världens mest awesome encounter power ja :gremsmile:
Nu är det ju så att Skillen Thievery i DnD täcker de områden som brukar kallas "Stage Magic" IRL.

Eksem, tillåter du sånt här:
http://www.youtube.com/watch?v=aVEUM-BliMc
om Bim lägger en feat på att lära sig thievery? :gremsmile:
Med tanke på hur snabbt det går skulle jag säga att det är en free action :gremlaugh:

anth

Vetefan

Har lagt upp en liten krönika på min egen sida så länge.

Jag antar att någon ska lägga upp den riktiga krönikan på OP så småningom.

Den som jag lagt upp behöver korr-läsas för jag kommer definitivt inte ihåg allt eller rätt, och framför allt är mitt minne bättre när det gäller min egen rollperson än när det gäller era. :gremlaugh:
(tog mig den artistiska friheten att anpassa Bims shapechange efter de korrekta reglerna)
http://www.cthulhu.se/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=156

Eksem

Champion

Jag måste säga att det där, förutom någon detalj, är precis som jag uppfattade händelseförloppet. Jag gör några justeringar och lägger till det till Obsidian Portal under morgondagen!

Hellzon

Långsamma Vargen

anth said:
Vi lär behöva ett par omgångar att spela ihop oss på, och jag har ännu inte greppat exakt hur mina powers fungerar ännu - men det löser sig så småningom.
Mmm,, taktik. Det kommer nog. Jag behöver lära mig hur man ska placera anden.

(Har jag förresten tolkat det rätt att det bara är Leonid som har bra basic attacks? Alek har ju som bekant en encounter som låter en allierad dänga loss, men det kändes som att jag inte hade haft användning av at-willvarianten - det finns förstås en sådan också. Det ändras ju om krank kommer in med sin Warforged Warlord/Warlock eller vad nu han ville spela.)

anth

Vetefan

Hellzon said:
Mmm,, taktik. Det kommer nog. Jag behöver lära mig hur man ska placera anden.

(Har jag förresten tolkat det rätt att det bara är Leonid som har bra basic attacks? Alek har ju som bekant en encounter som låter en allierad dänga loss, men det kändes som att jag inte hade haft användning av at-willvarianten - det finns förstås en sådan också. Det ändras ju om krank kommer in med sin Warforged Warlord/Warlock eller vad nu han ville spela.)
Jag har en bra basic ranged attack (Mind Thrust 1d10+4), men jag har inte kommit på när man får använda ranged opportunity attacks ännu.

Jarl

Hero

Hellzon said:
(Har jag förresten tolkat det rätt att det bara är Leonid som har bra basic attacks?
Jag tror att även med en eventuell Warforged kommer Patrice ha bäst basic attack: +9 vs AC, 2d8+5. Jag får ju lägga till min "Weapon Finesse" varje turn.

Hellzon

Långsamma Vargen

Jarl said:
Hellzon said:
(Har jag förresten tolkat det rätt att det bara är Leonid som har bra basic attacks?
Jag tror att även med en eventuell Warforged kommer Patrice ha bäst basic attack: +9 vs AC, 2d8+5. Jag får ju lägga till min "Weapon Finesse" varje turn.
Jaha, då är det ju Patrice som ska ha den attacken. Hela poängen är ju att man låter en Striker slå en extra gång. (Eller i en fighters fall: Låter den marka en extra fiende.)

Jarl

Hero
Prylar

Jag lade in en liten wishlist under min karaktärsbeskrivning på Obsidian. Jag vet inte riktigt hur magiska prylar kommer hanteras, men om det kommer att ges ut saker, och en spelledare inte kommer på något bra, så kan denne kika på önskelistan :gremwink:

Eksem

Champion
Re: Prylar

Jag vet inte om jag fattat fel, men Essentials-rekommendationerna för items verkar vara ganska lågt? Alltså typ 1 level 1-3 item och pengar till typ 1-2 items till på en grupp?

Jag har planerat utifrån dem i vilket fall, men tar gärna emot önskemål (och om de inte inte finns i PHB1, PHB2, HoFK, HoFL eller Essentials-DMG-boken får ni berätta mer om dem, t.ex. vilken level de har och vad det är för något).

Jarl

Hero

Eksem said:
Jag vet inte om jag fattat fel, men Essentials-rekommendationerna för items verkar vara ganska lågt? Alltså typ 1 level 1-3 item och pengar till typ 1-2 items till på en grupp?
Jadu, jag vet inte riktigt hur det är tänkt att fungera egentligen, men det verkar fortfarande så att nyskapade karaktärer över lv1 blir väldigt mycket bättre än de man spelar från början. En lv2-karaktär som man skapar ny får ju en st. lv1-pryl, en lv2 och en lv3. Vilket är ju ungefär lika mycket som en hel grupp enligt reglerna :gremsmile:

Skälet till att jag satte upp en wishlist är för att jag har en tanke vart jag vill att min build tar vägen (optad för charge) så då plockade jag fram de prylar som boostar det (speciellt weapon, neck och feet item).

anth

Vetefan

Eksem said:
Jag vet inte om jag fattat fel, men Essentials-rekommendationerna för items verkar vara ganska lågt?
...
tar gärna emot önskemål (och om de inte inte finns i PHB1, PHB2, HoFK, HoFL eller Essentials-DMG-boken får ni berätta mer om dem.
Har de ändra magiska föremål/skatter OCKSÅ i Essentials? Då får jag plugga in den biten med.

Med tanke på att alla psykiska föremål finns i PHB3 och "Psionic Power" så får jag väl skapa en detaljerad wish-list. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

anth said:
Har de ändra magiska föremål/skatter OCKSÅ i Essentials?
Inte mer än att de infört olika grader av sällsynthet på magiska mojänger.

Annars var det nog mest Eksem som fått saker om bakfoten. Vi redde ut saken i småpraten tidigare på förmiddagen.

Jarl

Hero

Fixade till wishlisten så att den är rangordnad och att det finns beskrivet vilken level, kostnad och förmåga varje pryl har)

Jarl

Hero

Tänkte först säga att det känns som ett riktigt bra äventyr hittills! Det går inte förutse vart man hamnar eller vad som blir encounters, roligt!

Rörande vårt guld så tänkte jag vara fräck och föreslå en boostning av mig själv:

a) Ett Vanguard-vapen till mig (680GP). Skulle öka min skadepotential betydligt.

eller annars:

b) En rustning till vår Leonid. Han är mest i hetluften.

Finns det andra bra förslag, jag har inte superkoll på vad de andra behöver?

Givetvis handlar det bara om i vilken ordning vi prioriterar inköpen; alla ska ju ha lika mycket prylar.

Hellzon

Långsamma Vargen

1000 gp, väl? Det räcker ju nästan till två såna här:

Window of Escape
Lvl 2, 520 gp
Property: When you jump or fall out of this window, you take no damage when you hit the ground, regardless of the distance.
Source: Adventurer's Vault 2

För övrigt finns det nu en önskelista till Farbror Tomten Eksem på OP. Inget lika akut som att få Patrice att slå ihjäl folk ännu fortare och hålla Leonid vid liv, i mitt tycke.

Tycker jag börjar få kläm på var den där anden ska vara. Har bytt till mig en at-will som ger andra basic attacks, Alek blir latare och latare...

Hittade för övrigt lite info om huset som har Mark of Healing. Antar att Aleks familj består av ovanligt kortväxta personer.

anth

Vetefan
Level 2

Jag behöver lite goda råd vad jag ska ta vid level 2.

Jag funderar på att träna om min daily:
Istället för Telepathic Projection som gör 3d8, gör Ravening Thought bara 2d6 - men träffar den får jag attackera varje fiende bredvid offret och de tar 1d6 vid träff (det är den enda area-förmågan jag hittar där det står "each enemy" istället för "each creature").
Ni ville ha en area attack, är det här ett bra byte?

Jag hade nästan bestämt mig för att ta improved initiative som feat, men efter Eksems beskrivning av Sharn låter det nästan bättre att skaffa träning i streetwise, vilket skulle ge mig +9. Och jag kan ju alltid träna om featen vid nästa level.
Vad tror ni att jag har mest användning av?

sedan har jag beslutsångest när det gäller min utility, jag har hittat tre intressanta:

- encounter, minor, en blodig vän inom 5 rutor får 5 (CHA) temp hp.
Det känns som att vi behöver all healing vi kan få.

- encounter,interrupt, +5 (CHA) på ett valfritt försvar i en runda.
Det är alltid charmigt att slå ett halvtaskigt försvarsslag för att sedan säga att monstret missade.

- daily, standard; en vän, hjälplös fiende eller föremål som väger max 400# inom 10 rutor förflyttas 3 rutor i valfri riktning, inkl uppåt (levitering). Den har sustain minor, slide 3 in any direction, resten av encountret och jag kan byta objekt.
Den här är nog min favorit, tänk på att den varar i 5 minuter och att jag kan flytta hela gruppen (utom mig själv) 10 rutor i valfri riktning inkl uppåt.

Så: vilken utility har jag mest användning av och varför?