Nekromanti DnD 4E / Essentials i Stockholm, 1:a spelmötet

Jarl

Hero
Re: Level 2

Angående powers, kolla här:

Psion Handbook

och

Ardent Handbook

Där finns alla powers/feats/whatnot som är relevanta, färgkodad efter effektivitet och med kommentarer. Mycket bra att ha som referens när man väljer förmågor!

Angående Improved Initiative vs. Streetwise, så, tja, har du känt att det hade varit jäkligt bra att ha aningen större chans att agera tidigare i de encounters vi kört?

anth

Vetefan

Yay! Varför har inte jag hittat de där roliga sidorna tidigare? (skyller på att jag är en DnD4-noob)

Enligt de länkarna har jag valt rätt at-will powers och som utility föreslår de +5 på försvar (Intellect Tower) på min lista.

Daily powers var lite intressant: de tycker att mitt val från början, Telepathic Projection var bra och Ravening Thoughts är sämre.
Bäst tycker de att Living Missile är - där jag med hjälp av telekinesi får slänga runt en fiende som en vante och kasta honom på andra fiender - så länge han missar sitt save. Den kan man ha kul med. :gremlaugh:

Jarl

Hero

anth said:
Yay! Varför har inte jag hittat de där roliga sidorna tidigare? (skyller på att jag är en DnD4-noob)
Optimization-forumet har handbooks till alla klasser. Riktigt bra att kolla om man inte vet vilken förmåga man ska välja. Ofta har man också förbisett nån effekt hos en power som man trodde var dålig.

anth

Vetefan
Krönika, del 2

Behöver lite hjälp med detaljer

Eksem, det skulle vara kul om du kunde bestämma dig för vilket datum det är.
Enklast är att vi börjar 01 Zarantyr 998 YK (som kampanjboken föreslår).

Du ska få lite hjälp (som antagligen kommer att stjälpa mer än hjälpa).
Vi kan bestämma att vi lämnade Karrnaths huvudstad, Korth, den 01 Zarnath. Om jag mätt rätt på kartan är avståndet mellan Korth och Sjöväggsbergen vid Ghaalfloden där vi kraschade c:a 8800 miles, och avståndet mellan Sjövägsbergen och Sharn är c:a 7500 miles - men att flyga Korth-Ghaanfloden-Sharn är definitivt inte raka fågelvägen. En lösning är att vi inte alls åkte från Korth - kanske från Fort Zombie eller Fort Bones istället, med tanke på vad vi hade i lasten. :gremsmile:
Om vi nu förutsätter att luftskeppet förflyttar sig 420 miles per dygn skulle det betyda att vi varit på skeppet i 21 dagar och vi skulle haft 18 dagar kvar ombord om vi inte kraschat.
Att chartra ett luftskepp kostar 17000 gp/dag för en privatperson. Nu tror jag att skeppet ägdes av kungen - men han borde vara lite småsur med tanke på vad ett luftskepp är värt. :gremsmile:

Sedan är avståndet från Sjöväggsbergen, som är Ghaalflodens källa, till Rhukaan Draal c:a 1000 miles, men det avståndet klarade vi av på en dagsmarsch - så jag kan ha missuppfattat var vi kraschade. :gremlaugh:

Om ni vill veta så:
- Ja, jag hatar spelare som är besserwissers.
- Ja, Eksem får slå något hårt i huvudet på mig nästa gång vi träffas.
(jag tycker bara att det är kul att retas lite).

OK, lite seriösare:
- Är det OK om jag använder Dunder&Drakars översättning av speltermer (Goblin=Vätte, Hobgoblin=Illvätte, Bugbear=Gryle)?
- Vem hittade Kraa-ringen? (jag tror det var Leonid)
- I vilken ordning föll vi vid karavanen? (jag tror det var: Patrice blind, Patrice ser, Jürgen faller, Leonid faller, Bim faller, Patrice vaknar, Alek faller, Den sista vätten faller och Patrice har 1 hp kvar)
- Jag kommer ihåg att Leonid gjorde något vid ett träd, men jag kommer inte ihåg vad eller vad han sa.
- Vi fick 8 ädelstenar och en magisk stav vid karavanen. Fick vi något mer?
- Eftersom vi använde våra Daily powers i staden antar jag att vi tog en extended rest efter striden vid karavanen - vilket känns troligt med tanke på hur skadade alla var.
- Enligt kampanjboken heter Rhukaan Draals ledare Lhesh Haruuc. (det var inte så lämpligt om ledaren hette Draal för det finns ytterligare en stad som heter Volaar Draal så Draal betyder antagligen "stad")
- Hette vätten, som vi köpte magiska föremål av, Slang? Och kallade Leonid Bim i Gryle-kropp för Gnarbo?
- Vi köpte ett magiskt svärd till Leonid och en magisk rustning till Alek för ädelstenarna. (någon som kommer ihåg vad det var för svärd och rustning?)
- Ingen sa "Kraa, Kraa, Kraa, ständigt denne Kraa", men jag tyckte att Ture Sventon-parodin passade in.

Vad hände vid slavhuset?
- Bim kan bara förvandla sig till medium size creatures och Kraa var small - ytterligare en begränsning i hennes shapechange. :gremfrown:
- Var det två vättar och en illvätte som vaktade, medan grylen bara passerade förbi?
- Vad sa prinsessan när hon kastade sig över Kraa?
- Var det illvätten eller grylen som Bim gjorde 42 i skada på?
- Något mer jag missat vid striden i slavhuset? (den var ganska kaotisk så det är inte så lätt att komma ihåg).
- Vad var det för fångar i cellerna? Jag har för mig att det var 2 vättar och 2 illvättar och jag bytte ut en illvätte mot en halvorch om vi ska få in min kompis smidigt.
- Vad hittade vi för saker i slavhuset? (jag har bara skrivit upp 1040 gp)
- Handlar vi innan vi lämnar staden? (jag röstar på Jarls förslag om Vanguard-vapen, stämmer det då att alla har varsitt magiskt föremål?)

Avslutningsvis: är det rätt uppfattat att alla har 1000 xp, nästa gång blir sön 06 jan 13:00 på dragons lair och vi då börjar i Sharn?

Hellzon

Långsamma Vargen

anth said:
Jag hade nästan bestämt mig för att ta improved initiative som feat, men efter Eksems beskrivning av Sharn låter det nästan bättre att skaffa träning i streetwise, vilket skulle ge mig +9. Och jag kan ju alltid träna om featen vid nästa level.
Vad tror ni att jag har mest användning av?
Båda verkar vettiga, men jag vill påpeka powergamerns tredje mantra: Ta aldrig Skill Training, ta ett multiclassfeat istället. Jag lekte lite med Charbuilder och du kvalificerar för:

Bardic Dilettante: Få en skill från bardens lista och kasta Majestic Word (bardmotsvarigheten till din Ardent Surge) 1 gång/dag. Ville du lägga healing också finns det nog sämre feats.
Pact Initiate: Få en warlock-skill, och en pakt-baserad at-will som encounter power. Powern kan vara charisma-baserad, och i och med Essentials tror jag du kan använda ditt ardent/psionimplement till warlockkrafter.
Demanding Talent: Få en skill från battlemindens lista och lägg Battlemind's Demand (dess "mark"-förmåga), men bara en gång per encounter och den varar bara en runda.
Wrathful Warrior: Få en fighter-skill, och en gång per encounter kan du få din Con-modifier i temporära hitpoints när du träffas av en "melee" eller "close" attack.

(Ovanstående sorterat i nån slags optningsordning.)

Och även Becomer: välj en ras. Du får ett språk den rasen kan, +2 på en skill den rasen får bonus på och +5 på skillslag för att förklä sig som den rasen. "Människa" låter dig välja vilken skill och språk som helst. Annars kommer bara "Mul" upp i kompendiet när jag korsrefererar ras och "streetwise", så det är nog ont om raser som får Streetwise specifikt.

Edit: Notera att jag har gamla Character Builder som inte täcker Dark Sun och Essentials. Finns det multiklassfeats där såg jag inte dem (och jag kunde inte slå upp om Mul:er faktiskt får Streetwise).

Jarl

Hero
Re: Krönika, del 2

anth said:
- Är det OK om jag använder Dunder&Drakars översättning av speltermer (Goblin=Vätte, Hobgoblin=Illvätte, Bugbear=Gryle)?
Aargh! Snälla, gör det inte!

Hellzon

Långsamma Vargen

- Vi fick 8 ädelstenar och en magisk stav vid karavanen. Fick vi något mer?
Tror det var där Patrice hittade sina Bracers of Mighty Striking.

- Eftersom vi använde våra Daily powers i staden antar jag att vi tog en extended rest efter striden vid karavanen - vilket känns troligt med tanke på hur skadade alla var.
Eksem nämnde lite offhand att vi fick en extended rest under resan till Rhukaan Draal.

- Vi köpte ett magiskt svärd till Leonid och en magisk rustning till Alek för ädelstenarna. (någon som kommer ihåg vad det var för svärd och rustning?)
Warding Spirit Leather Armor +1 till Alek. Svärdet minns jag inte vad det hette.

Eksem

Champion

Jag svarar så här:

1. Detaljer och förtydliganden kommer.
2. Avstånd schmavstånd :gremsmile:
3. Kungens humör kommer ni förr eller senare att bli varse om, vilket det än må vara :gremwink:

Hellzon

Långsamma Vargen

anth said:
Jarl said:
Aargh! Snälla, gör det inte!
OK med alla att jag skriver på svengelska istället?
(engelska raser, klasser och kartnamn)
Tusan så mycket bättre än en svensk översättning gjord av en Göteborgare.

"Brännboll" ffs.

G

Guest

Guest

Är det OK om jag använder Dunder&Drakars översättning av speltermer (Goblin=Vätte, Hobgoblin=Illvätte, Bugbear=Gryle)?
Funkar för mig. Fast det kanske blir lite otydligt ibland, jag vet inte riktigt hur alla översättningar är.

Vem hittade Kraa-ringen? (jag tror det var Leonid)
Har för mig att det var Alek eller Patrice.

Jag kommer ihåg att Leonid gjorde något vid ett träd, men jag kommer inte ihåg vad eller vad han sa.
Han kastade sitt svärd på marken, knäppte upp rustningen och suckade orden "Tar den här resan aldrig slut?".

Hette vätten, som vi köpte magiska föremål av, Slang? Och kallade Leonid Bim i Gryle-kropp för Gnarbo?
"Slaan" tror jag. Fast man vet ju aldrig med goblins :gremtongue:
Japp, Gnarbo... bland annat. Tror det var något nytt varenda gång.

Vi köpte ett magiskt svärd till Leonid och en magisk rustning till Alek för ädelstenarna. (någon som kommer ihåg vad det var för svärd och rustning?)
Svärdet var ett "defensive weapon", ett bastard sword för att vara precis.

Handlar vi innan vi lämnar staden? (jag röstar på Jarls förslag om Vanguard-vapen, stämmer det då att alla har varsitt magiskt föremål?)
Jag tycker det verkar listigt.

Avslutningsvis: är det rätt uppfattat att alla har 1000 xp, nästa gång blir sön 06 jan 13:00 på dragons lair och vi då börjar i Sharn?
Jag kommer med stor sannolikhet inte kunna vara med på spel den här veckan. *sad cat*

anth

Vetefan

OK, nu har jag "Anglifierat" krönikan - blev det bättre?

Jag kom inte ihåg att Patrice redan hittat Bracers of Mighty Striking och därför redan hade ett magiskt föremål.
Men jag tycker ändå att vårt bästa alternativ är att ge Patrice ett Vanguard-vapen.
Window of Escape verkar en aning otympligt - jag uppfattar det som en tre fot gånger tre fot fönsterram som vi skulle bära runt på - och som vi dessutom måste lämna kvar i det fönster som vi hoppar ut igenom (ni får gärna rätta mig om jag har fel).

Nu har jag bestämt mig för level 2
Jag byter ut min Daily Telepathic Projection till Living Missile och tar multiclass featen Bardic Dilettante.
Nu har jag mina böcker utlånade till vår blivande h-orc barbarian - är det någon som har både PHB2 och PHB3 som kan jämföra Bardic Majestic Word och Ardent Surge och se om det är någon skillnad?

Jarl

Hero

anth said:
Jag kom inte ihåg att Patrice redan hittat Bracers of Mighty Striking och därför redan hade ett magiskt föremål.
Jo alla har ju varsin pryl just nu. Jag försökte bara vara fräck och tjinga pryl #2 :gremsmile:.

Hellzon

Långsamma Vargen

anth said:
Window of Escape verkar en aning otympligt - jag uppfattar det som en tre fot gånger tre fot fönsterram som vi skulle bära runt på - och som vi dessutom måste lämna kvar i det fönster som vi hoppar ut igenom (ni får gärna rätta mig om jag har fel).
Eventuellt var jag inte jätteseriös. :gremwink:

Nu har jag mina böcker utlånade till vår blivande h-orc barbarian - är det någon som har både PHB2 och PHB3 som kan jämföra Bardic Majestic Word och Ardent Surge och se om det är någon skillnad?
Character Builder to the rescue igen:

Ardent Surge: Minor action. You or one ally in Close Burst 5 (10 at lvl 16). The target can spend a healing surge and regain 1d6 HP. Och sen stuff om Mantle of Elation som förstås kommer att skilja från Majestic Word.

Majestic Word: Minor action. You or one ally in Close Burst 5 (10 at lvl 11, 15 at lvl 21). The target can spend a healing surge and regain additional HP equal to your Cha modifier. You also slide the target 1 square.

Skillnader i fetstil. Sen ger båda en extra 1d6 HP var femte level med början på lvl 6, vilket går ungefär jämnt upp.

anth

Vetefan
Re: DnD 4E / Essentials i Stockholm, 1:a spelmötet

Vi fortsätter med noob-frågor.
Jag tyckte att jag var jättelistig som blev Ardent/Psion eftersom jag kan använda Staff både som Ardent Weapon och Psion Implement.
Men nu blev jag osäker när det gäller magiska föremål:
- om jag skaffar ett magic weapon som är en staff, får jag använda vapnets magiska plus till implement attack/damage?
- om jag skaffar en magic staff (implement), får jag använda stavens implement bonus till vapen-attack och skada?
- Eksem, var den magiska +1 stav som jag fick ett vapen eller implement?

Eksem

Champion

Den är Implement. Jag har ingen aning om hur de där märkliga Hybrid-klasserna fungerar :gremsmile:

anth

Vetefan

Eksem said:
Jag har ingen aning om hur de där märkliga Hybrid-klasserna fungerar :gremsmile:
Jo, men jag menade rent allmänt, alltså inte specifikt för hybridklasser.

När det gäller staff implements får personer som inte har proficiency i staff implement använda de magiska plusen i strid (hittade jag till slut).

Men gäller det motsatta?
Säg att vi har en ren Wizard (ingen hybrid) som använder staff både som implement och som vapen - precis som Bim.
Säg att han skaffar en Staff of Defense (samma magi som på Leonids bastardsword of defense, fast i en stav) - får han använda de magiska plusen när han använder staven som implement?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

anth said:
Men nu blev jag osäker när det gäller magiska föremål:
- om jag skaffar ett magic weapon som är en staff, får jag använda vapnets magiska plus till implement attack/damage?
- om jag skaffar en magic staff (implement), får jag använda stavens implement bonus till vapen-attack och skada?
Svaret tycks vara ja, åtminstone på din andra fråga.

<div style="margin-left: 40px;">Staff: […] This implement also counts as a quarterstaff. Even a creature who doesn’t have proficiency with the staff as an implement can use it as a weapon, but if the staff is magical, the creature cannot use its properties or powers, only its enhancement bonus and critical hit effect.
</div> <div style="text-align: right; margin-left: 40px;">– Heroes of the Fallen Lands, s. 334
</div>

anth

Vetefan

Dante said:
Svaret tycks vara ja, åtminstone på din andra fråga.
Tackar.
Eftersom Eksem har bekräftat att den stav jag har är implement gäller den både för psionics och strid.

Frågan är om någon vet vad som gäller för det motsatta?
(annars känns det meningslöst att ens leta efter staff weapons)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

anth said:
Eftersom Eksem har bekräftat att den stav jag har är implement gäller den både för psionics och strid.

Frågan är om någon vet vad som gäller för det motsatta?
Låt oss se:

<div style="margin-left: 40px;"><font style="font-weight: bold;" size="3">WEAPONS AS IMPLEMENTS AND VICE VERSA</font>

<div style="text-align: left;">Some adventurers have the ability to use a weapon as an implement or an implement as a weapon, and som magic items grant this ability. For example, the holy avenger weapon can be used as a holy symbol, which is a type of implement. The following rules govern such uses.
Using a weapon as an implement: If an adventurer is able to use a weapon as an implement, the weapon works like a normal implement, but the adventurer uses neither the weapon’s proficiency bonus nor its nonmagical weapon properties with his or her implement powers. For example, if a weapon has the high crit property, that property does not work with implement powers if the weapon can be used as an implement.
When an adventurer uses a magic version of the weapon as an implement, he or she can use the magic weapon’s enhancement bonus, critical hit effects, properties and powers. However, some magic weapons have properties and powers that work only with weapon powers. Also, a weapon’s range and damage dice are usually irrelevant to an implement power, since such a power has its own range and damage expression.
Using an implement as a weapon: Most implements cannot be used as weapons, but a few, such as staffs, are expressly usable as both implements and weapons. When an adventurer wields such an implement as a weapon, follow the normal rules for using a weapon.
When an adventurer uses a magic version of the implement as a weapon, he or she can use the magic implement’s enhancement bonus and critical hit effects. To use the implement’s properties and powers, the adventurer must have proficiency with the implement. Also, some magic implements have properties and powers that work only with implement powers.
<div style="text-align: right;">– Rules Compendium, s. 275
</div> </div> </div>
Jag misstänker att »if an adventurer is able to use a weapon as an implement« syftar på de klasser där detta uttryckligen står skrivet. T.ex. swordmage som kan använda light och heavy blades som implements. Men då reglerna slår fast att en staff (implement) räknas som en quarterstaff (weapon) skulle jag göra den generösa tolkningen och tillåta båda weapon as implement och implement as weapon då din rollfigur har proficiency med staven både som weapon och som implement.

Men det är såklart Eksem som ska säga sista ordet här.