Krönika, del 2
Behöver lite hjälp med detaljer
Eksem, det skulle vara kul om du kunde bestämma dig för vilket datum det är.
Enklast är att vi börjar 01 Zarantyr 998 YK (som kampanjboken föreslår).
Du ska få lite hjälp (som antagligen kommer att stjälpa mer än hjälpa).
Vi kan bestämma att vi lämnade Karrnaths huvudstad, Korth, den 01 Zarnath. Om jag mätt rätt på kartan är avståndet mellan Korth och Sjöväggsbergen vid Ghaalfloden där vi kraschade c:a 8800 miles, och avståndet mellan Sjövägsbergen och Sharn är c:a 7500 miles - men att flyga Korth-Ghaanfloden-Sharn är definitivt inte raka fågelvägen. En lösning är att vi inte alls åkte från Korth - kanske från Fort Zombie eller Fort Bones istället, med tanke på vad vi hade i lasten.
Om vi nu förutsätter att luftskeppet förflyttar sig 420 miles per dygn skulle det betyda att vi varit på skeppet i 21 dagar och vi skulle haft 18 dagar kvar ombord om vi inte kraschat.
Att chartra ett luftskepp kostar 17000 gp/dag för en privatperson. Nu tror jag att skeppet ägdes av kungen - men han borde vara lite småsur med tanke på vad ett luftskepp är värt.
Sedan är avståndet från Sjöväggsbergen, som är Ghaalflodens källa, till Rhukaan Draal c:a 1000 miles, men det avståndet klarade vi av på en dagsmarsch - så jag kan ha missuppfattat var vi kraschade.
Om ni vill veta så:
-
Ja, jag hatar spelare som är besserwissers.
-
Ja, Eksem får slå något hårt i huvudet på mig nästa gång vi träffas.
(jag tycker bara att det är kul att retas lite).
OK, lite seriösare:
- Är det OK om jag använder Dunder&Drakars översättning av speltermer (Goblin=Vätte, Hobgoblin=Illvätte, Bugbear=Gryle)?
- Vem hittade Kraa-ringen? (jag tror det var Leonid)
- I vilken ordning föll vi vid karavanen? (jag tror det var: Patrice blind, Patrice ser, Jürgen faller, Leonid faller, Bim faller, Patrice vaknar, Alek faller, Den sista vätten faller och Patrice har 1 hp kvar)
- Jag kommer ihåg att Leonid gjorde något vid ett träd, men jag kommer inte ihåg vad eller vad han sa.
- Vi fick 8 ädelstenar och en magisk stav vid karavanen. Fick vi något mer?
- Eftersom vi använde våra Daily powers i staden antar jag att vi tog en extended rest efter striden vid karavanen - vilket känns troligt med tanke på hur skadade alla var.
- Enligt kampanjboken heter Rhukaan Draals ledare Lhesh Haruuc. (det var inte så lämpligt om ledaren hette Draal för det finns ytterligare en stad som heter Volaar Draal så Draal betyder antagligen "stad")
- Hette vätten, som vi köpte magiska föremål av, Slang? Och kallade Leonid Bim i Gryle-kropp för Gnarbo?
- Vi köpte ett magiskt svärd till Leonid och en magisk rustning till Alek för ädelstenarna. (någon som kommer ihåg vad det var för svärd och rustning?)
- Ingen sa "Kraa, Kraa, Kraa, ständigt denne Kraa", men jag tyckte att Ture Sventon-parodin passade in.
Vad hände vid slavhuset?
- Bim kan bara förvandla sig till medium size creatures och Kraa var small - ytterligare en begränsning i hennes shapechange.
- Var det två vättar och en illvätte som vaktade, medan grylen bara passerade förbi?
- Vad sa prinsessan när hon kastade sig över Kraa?
- Var det illvätten eller grylen som Bim gjorde 42 i skada på?
- Något mer jag missat vid striden i slavhuset? (den var ganska kaotisk så det är inte så lätt att komma ihåg).
- Vad var det för fångar i cellerna? Jag har för mig att det var 2 vättar och 2 illvättar och jag bytte ut en illvätte mot en halvorch om vi ska få in min kompis smidigt.
- Vad hittade vi för saker i slavhuset? (jag har bara skrivit upp 1040 gp)
- Handlar vi innan vi lämnar staden? (jag röstar på Jarls förslag om Vanguard-vapen, stämmer det då att alla har varsitt magiskt föremål?)
Avslutningsvis: är det rätt uppfattat att alla har 1000 xp, nästa gång blir sön 06 jan 13:00 på dragons lair och vi då börjar i Sharn?