Oldtimer
Slava Ukraini!
Eftersom allt relaterat till hit points halverats, förändrar det resonemanget en del.anth said:Du får gärna utveckla vad som är obalanserat med halverade hp, helst också med exempel.
Det är enklare att resonera runt det om man tänker att all skada dubblerats i stället (vilket ju är helt ekvivalent).
Jämför nu två Leader powers av samma grad. Den ena ger x tillfälliga livspoäng och den andra ger plus y på nästa attackslag. I original var x och y uträknade så att ingen av de två var överlägset bättre än den andra (förhoppningsvis). Men nu är den första bara värd hälften (eftersom varje träff ger dubbla skadan) medan den andra blir värd mycket mer (eftersom det blir viktigare att träffa med varje attack, när striden tar slut på färre rundor). Plötsligt blir den andra överlägset bättre att välja.
Totalt sett blir talanger som modifierar attackslag och skadeslag mycket mer värda, medan talanger som ger skadereducering, självläkning, tillfälliga livspoäng och liknande, blir mindre effektiva.
Om det sedan är så mycket skillnad att man märker det, kan ju vara individuellt. För mig blev det enormt tydligt när vi testade det.