Nekromanti DnD 5th – att köpa eller icke köpa ...

solvebring

Superhero
Alltså, jag är ju ingen DnD-lirare (edit: fast 3.5 + en rad tillbehör står här i hyllan), men som allmän rollspelsentusiast blir man ju nyfiken ...
Så min undran, ställd till er som har koll på de här sakerna, gäller huruvida 5th är den milsten man fått lite vibbar av att den ska vara, eller om det i slutändan bara är ännu en version.
Bör jag som rollspelsintressent ha 5th i hyllan (om inte för spel så för läsningen) eller inte?

Möller

Hubert Hortlax
Ladda ner, vad heter det, Basic och lira 1-2 ggr så kan du bestämma dig om det är värt investeringen.

anth

Vetefan
Är man rollspelssamlare eller tänker spela ska man givetvis ha dem.
Annars vete tusan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är generellt positiv till att köpa spel för att de är snygga. Läser gör jag ju ändå elektroniskt, så spel som har snygga omslag, boxar, illustrationer kan jag köpa som rent ögongodis. Sen kan man ju läsa och inspireras till andra spel och så. Eller bara för att hålla sig lite a jour med vad som händer i branschen.

Så... Pengar över? Köp. Spelet är snyggt.

solvebring

Superhero
Yeah, låter ju som att man borde skaffa det. :) Men tja, efter att ha lyssnat på VFK-podden igår har jag förstått att det är 400–500 SEK per grundbok, vilket jag som timvikarie med familj kan tycka är lite saftigt på ett bräde. Å andra sidan kan man ju alltid köpa en bok i taget – det finns ju ingenting som hindrar det. Monsterboken låter ju enligt utsago ganska så wicked.

Men så finns det ju ett Starter Set ... Hur långt kommer man på det?
... Som nedladdningsbara Basic?

anth

Vetefan
Starter Set är ett nybörjaräventyr.
Tänker du inte spelleda det är det meningslöst att köpa.

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag har köpt Starter Set, PHB och MC. De två senare kostar precis som du säger ca 450 kr styck men är rejäla, välproducerade och snygga. Starter set innehåller en kortversion av reglerna och ett ganska stort äventyr: Lost Mine of Phandelver. Det är VERKLIGEN ett introduktionsäventyr som har en väldigt enkel plotline och blandade locations för att visa på vad man kan göra, typ. En grotta, vildmark, en borg osv. Själv är jag svag för motsatsen, komplex plotline på begränsad instängd plats (aka "dungeon"), så för mig är äventyret värdelöst, men det är som sagt en extremt subjektiv åsikt. Det är välproducerat, bara inte min grej.

EDIT: jag ångrar mig och skulle snarare säga att äventyret sköter själva introduktionen till systemet bra men är astråkigt som äventyr betraktat. Handlingen behöver liksom inte vara generisk bara för att det är ett introäventyr.
CapnZapp said:
Om du vill höra en annan åsikt kommer en här:

Phandelver är WotC bästa äventyr på länge.

:)
MattiasLejbrink said:
CapnZapp, intressant! Vad gillar du med Phandelver, jämfört med andra äventyr som du inte gillar lika mycket? (osäker på om du får ping när jag kommenterar här, men gör ett försök)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Har du inte tänkt att spela det så tycker jag att du ska nöja dig med basic i pdf. Som timvikarie med familj har du säkert bättre saker att lägga pengarna på :)

solvebring

Superhero
Björn Wärmedal;n45201 said:
Har du inte tänkt att spela det så tycker jag att du ska nöja dig med basic i pdf. Som timvikarie med familj har du säkert bättre saker att lägga pengarna på :)
Yeah, det är just så det ligger till. Ja, kanske borde nöja mig med att bläddra PDF och sedan överväga att köpa en bok lite pö om pö. 5th lär ju vara aktuell ett tag framöver ... ;)

CapnZapp

Myrmidon
solvebring;n45113 said:
Alltså, jag är ju ingen DnD-lirare, men som allmän rollspelsentusiast blir man ju nyfiken ...
Så min undran, ställd till er som har koll på de här sakerna, gäller huruvida 5th är den milsten man fått lite vibbar av att den ska vara, eller om det i slutändan bara är ännu en version.
Bör jag som rollspelsintressent ha 5th i hyllan (om inte för spel så för läsningen) eller inte?
Milsten, mjaäe... för invigda som aldrig trodde WotC/TSR skulle stiga av sina höga hästar möjligen...

För rollspelare helt utan tidigare D&D vana kan jag väl säga, ska du köpa din första D&D PHB går du inte fel om du väljer 5th Ed...

...men någon milsten vill jag inte påstå att den är (och då gillar jag ändå mycket). I slutändan är det trots allt bara en version.

Det är fortfarande omisskännligen D&D om jag säger så. Make no mistake, det är fortfarande orcherslakt och guld och xp och levlar.

Så något djupare svårmodigt spel har D&D alltså inte blivit direkt :)

Men jag rekommenderar alltså dig inte att leta rätt på någon gammal version - tänker du köpa D&D är 5th Ed ett bra val att börja med.

solvebring

Superhero
CapnZapp;n45298 said:
Milsten, mjaäe... för invigda som aldrig trodde WotC/TSR skulle stiga av sina höga hästar möjligen...

För rollspelare helt utan tidigare D&D vana kan jag väl säga, ska du köpa din första D&D PHB går du inte fel om du väljer 5th Ed...

...men någon milsten vill jag inte påstå att den är (och då gillar jag ändå mycket). I slutändan är det trots allt bara en version.

Det är fortfarande omisskännligen D&D om jag säger så. Make no mistake, det är fortfarande orcherslakt och guld och xp och levlar.

Så något djupare svårmodigt spel har D&D alltså inte blivit direkt :)

Men jag rekommenderar alltså dig inte att leta rätt på någon gammal version - tänker du köpa D&D är 5th Ed ett bra val att börja med.
Okidokers!
... For the record har jag 3.5 i hyllan. :)

anth

Vetefan
MattiasLejbrink;n45188 said:
Jag har köpt Starter Set, PHB och MC. De två senare kostar precis som du säger ca 450 kr styck men är rejäla, välproducerade och snygga. Starter set innehåller en kortversion av reglerna och ett ganska stort äventyr: Lost Mine of Phandelver. Det är VERKLIGEN ett introduktionsäventyr som har en väldigt enkel plotline och blandade locations för att visa på vad man kan göra, typ. En grotta, vildmark, en borg osv. Själv är jag svag för motsatsen, komplex plotline på begränsad instängd plats (aka "dungeon"), så för mig är äventyret värdelöst, men det är som sagt en extremt subjektiv åsikt. Det är välproducerat, bara inte min grej.

EDIT: jag ångrar mig och skulle snarare säga att äventyret sköter själva introduktionen till systemet bra men är astråkigt som äventyr betraktat. Handlingen behöver liksom inte vara generisk bara för att det är ett introäventyr.
LMoP är bättre än samtliga WotC-äventyr det senaste decenniet. Ja, plotlinen är enkel, men inte rak, utan sandbox. Det finns ett antal platser som grotta, by, ruin, borg o.s.v., men de ligger inte på rad så ingen jämrans railroading. Vissa platser är extremt farliga så SPELARNA, inte rollpersonerna, måste bestämma när det är dags att fly istället för illa fäkta. Det finns MASSOR med fraktioner som man kan sam- eller motarbeta.
Att LMoP är bättre än tidigare WotC-äventyr säger ingenting om hur bra det är, bara hur urusla WotCs äventyr varit tidigare.

Jag tycker att det är ett av de bästa nybörjaräventyren som jag läst.
Kan du ge ett exempel på ett äventyr med komplex plotline i en dungeon som är anpassad för nybörjare?

MattiasLejbrink

Swordsman
anth;n45387 said:
Jag tycker att det är ett av de bästa nybörjaräventyren som jag läst.
Kan du ge ett exempel på ett äventyr med komplex plotline i en dungeon som är anpassad för nybörjare?
Efter att ha tänkt efter lite tror jag att jag ska omformulera min åsikt lite. Jag tror man får skilja på när SL respektive spelare är nybörjare. Jag TROR att LMoP säkert kan vara bra för en nybörjar-SL. Jag ser dock ingen poäng med att ha äventyr som riktar sig mot nybörjar-spelare. Då tar jag hellre vilket äventyr som helst, till exempel något ur den klassiska D&D B-serien.

Jag tycker att LMoP ägnar stor del av stödet till SL, dvs texmassa, åt att berätta saker jag INTE behöver hjälp med (som vad det innebär att monstren står en meter upp eller exakt hur många rundor det tar för hundarna att slita sig loss) och väldigt lite stöd i det jag VILL ha stöd för, dvs vilka komplexa beteendemönster och relationer driver de SLP som finns, vilka är de bärande delarna i plotlinen, vad vill SL berätta med äventyret, vad handlar äventyret om egentligen ("man kan inte lite på någon", eller "den som kämpar får sin belöning till slut) och vilka är de grundläggande frågeställningar som behandlas i äventyret. Jämför med valfri TV-serie.

För att svara på din fråga kan vi ta modul B4 - The Lost City (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lost_City_(Dungeons_&_Dragons). Ingen komplex plotline, men tonvikt på märklig stämning, isolering och inspirerande miljöer. Perfekt om jag skulle spelleda ett gäng nybörjare. Alla de där tabletop-uppgifterna om +2 på att träffa pga står bakom träd osv kan jag vara utan.

Subject to opinion såklart :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Köp inte. Om du inte får ett fast heltidsjobb eller har för avsikt att spela DnD 5th varje vecka i flera år frammåt så tycker jag verkligen inte du ska slösa pengarna på det. Det är ett bra spel. Och snyggt. Men ärligt talat, det är inte så fantastiskt att man ska slösa pengar man inte har på det utan annan anledning än att äga det.

solvebring

Superhero
Rymdhamster;n45942 said:
Köp inte. Om du inte får ett fast heltidsjobb eller har för avsikt att spela DnD 5th varje vecka i flera år frammåt så tycker jag verkligen inte du ska slösa pengarna på det. Det är ett bra spel. Och snyggt. Men ärligt talat, det är inte så fantastiskt att man ska slösa pengar man inte har på det utan annan anledning än att äga det.
Fast det är ju ett rollspel, vilket egentligen borde vara skäl nog för varje rollspelsintresserad själ att äga det. :wink:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
solvebring;n45958 said:
Fast det är ju ett rollspel, vilket egentligen borde vara skäl nog för varje rollspelsintresserad själ att äga det. :wink:
Fast det är 1500 spänn bara i regelböcker (Sen har du äventyren också!), vilket egentligen borde vara skäl nog för varje timvikarie med familj att säga nej på ren princip ;)
solvebring said:
Hahaha! True that, true that! =)

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag skulle säga så här: DnD5 är bra för att de typ förenar de tidigare versionerna. Det är faktiskt rätt smart löst så att det går att köra med så nedbantat att det liknar OSR men också extremt nära 3.5/3.75. Vilket också innebär att det kanske inte _tillför_ så himla mycket om man har en utgåva och gillar den? Jag har förmånen att ha haft heltidsjobb i 15+ år så för mig var det en okej utgift med två böcker á 450 kr, men det är ju inte gratis och fan vet om jag hade tyckt det var värt pengarna när jag pluggade eller hade mitt första jobb. Nej, jag tror nog inte det.

Sedan tycker jag som sagt, personligen, att vissa äldre äventyr är bättre än det jag sett hittills från 5th ed så det kanske är ännu större anledning att köra på om man har ett system man gillar redan?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Men du, solvebring. Om du absolut känner att du skulle vilja ha 5e men inte har råd egentligen så kan du väl vänta till våren typ? Det lär ju garanterat dyka upp på begagnat-marknaden snart i ganska bra skick men mer överkomliga priser. Men lova dig själv att inte köpa förrän du spelat med Basic-reglerna och gillat det tillräckligt för att det ska vara värt halva butikspriset iaf.

Det känns som att du startade tråden för att du verkligen är sugen på att köpa det av någon princip men egentligen inte kan rättfärdiga det :)