Nekromanti DnD Adventurers League

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om jag förstått det hela rätt ska Adventurers League bli det nya RPGA Living ... som Living Greyhawk, Living Forgotten Realms o.s.v. - och det släpps i augusti.

Man skapar rollpersoner enligt bestämda regler, registrerar sina rollpersoner och får ett certifikat. Dessa rollpersoner kan sedan användas i den vanliga hemmakampanjen eller på officiella konvents-turneringar*. När man spelat ett officiellt äventyr med sin registrerade gubbe skickar man in en rapport och får sin gubbe uppdaterad.

*Vi har inga konvents-turneringar i Sverige av vad jag vet.

När man skapar en Adventurers League-rollperson ska den tillhöra en fraktion, de fraktioner som finns är:
- Harpers (hemlig organisation av goda äventyrare som skyddar vanliga NPC:er från ondska och monster)
- Order of the Gauntlet (kyrk-organisation som mer öppet jagar och förgör ondskan)
- Emerald Enclave (arbetar för balans och natur i världen, många druider och rangers)
- Alliance (arbetar för att de som har makten, som kungar, ska behålla makten)
- The Zhentarim (beskrivs som evil/curius, lite "ändamålet helgar medlen")

Man kommer att ge ut 3 olika sorters produkter till Adventurers League: encounters, expeditions och epics.
- Encounters fungerar som de gör idag, d.v.s. en intressant uppställning med monster som man kan spela färdigt på någon timme. Det nya är att encounters nu kommer att vara en del av en expedition.
- Expeditions är äventyr som är tänkta att vara början till kampanjer som går upp till level 15. Äventyret i Starter Set (level 1-5) är en "expedition". De två äventyren "Hoard of the Dragon Queen" (level 1-8) och "Rise of Tiamat" (level 9-15) är en komplett kampanj.
- Epics är lite mer episka äventyr för högre level där man kan få permanenta magiska föremål. Detta implecerar att permanenta magiska föremål är tänkta att vara ovanliga i DnD5 och bara ska fås efter en boss-fight.

Jag vet inte riktigt hur detta kommer att fungera i Sverige. Living-kampanjerna var i princip obefintliga här, men det verkar som att väldigt mycket publicerat material kommer att vara knutet till Adventurers League.

Länkar:
http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/news/adventurersleague
http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/news/advleaguewelcome
http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/news/advleague2
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Så poängen är att jag ska kunna sätta upp ett konventsäventyr och säga "ta med dig en Adventure League-rollperson på level 3-5 så får du vara med!" och då veta att ingen dyker upp med 18 i allt och tusen magiska föremål?
anth said:
Det är i alla fall en av poängerna. :)
MattiasLejbrink said:
Har en sån sjuk upplevelse där. Tyskt (!) rollspelskonvent där man tog med sina egna rollpersoner. SL godkände alla innan äventyret börjar. En timme in visar det sig att en av spelarna hade skrivit "Rider på pegas" med en milimeter höga bokstäver längst nere i ett hörn. Ba "det är lugnt, jag rycker fram min pegas och flyger upp ur hålet!" *SL ger upp*
Übereil said:
Låter som ett bra läge att låta en spelare träffas av blixten och falla till sin död, Mattias...
 
Top