anth
Vetefan
Strider i DnD har inte förändrats så mycket de senaste 45 åren:
- Slå, om nödvändigt ett surprise-slag. Missar man och motståndaren lyckas får motståndaren en fri runda att attackera.
- Slå initiativ, lite variationer genom åren: grupp eller individuellt, en gång i början av striden eller varje runda.
- Stridsrundans längd har också varierat: 1 minut, 10 sekunder eller 6 sekunder.
- Under en runda kan man förflytta sig, antingen 12" eller 30' (beroende på vilken måttenhet spelet använder), och utföra en handling som t.ex. att attackera eller väva en magisk besvärjelse.
- Under årens lopp och i olika versioner har man även kunnat göra saker som free action, 5' step, full round action, bonus action, minor action, swift action, reaction, opportunity attack.
Kort sagt: bestäm turordning och när det är ens tur får man förflytta sig och attackera, sedan är det nästa varelses tur att agera.
Men det finns ett par alternativa versioner som avviker från det enkla "förflytta sig och attackera.
I Swords & Wizardry Complete finns följande system:
- Slå surprise.
Varje runda:
- Deklarera vilken spell man tänker kasta denna runda.
- Slå initiativ (varje runda).
- Förflyttning och avståndsvapen.
- Närstrid och spells.
Så även om personen med svärd har bättre initiativ än personen med pilbåge skjuter pilbågen först för det är ett avståndsvapen. Initiativ används vid samma handling, t.ex. två bågskyttar som skjuter mot varandra.
I Holmes Blue Box finns ytterligare ett system:
- Surprise.
- Initiative slås inte, utan högst DEX går först. Vilket betyder att alla monster måste ha ett DEX-värde.
- Förberedda spells (vilket förutsätter att man började kasta rundan innan).
- Avståndsvapen
- Närstridsvapen
- Förflyttning
Här är alltså förflyttning det sista man gör i rundan, till skillnad från S&W där det sker först.
I ADnD2, Players Option: Combat & Tactics finns ett system som delar upp handlingar i hur snabba de är:
- Very Fast
- Fast
- Average
- Slow
- Very Slow
Och sedan agerar man utifrån hur snabb ens handling är.
Fråga:
Finns det något alternativt system som jag missat?
Finns det något alternativt system som är värd besväret att pröva?
(jag har faktiskt aldrig kört något alternativt system, utan bara kört att man får förflytta sig och attackera när det är ens tur)
- Slå, om nödvändigt ett surprise-slag. Missar man och motståndaren lyckas får motståndaren en fri runda att attackera.
- Slå initiativ, lite variationer genom åren: grupp eller individuellt, en gång i början av striden eller varje runda.
- Stridsrundans längd har också varierat: 1 minut, 10 sekunder eller 6 sekunder.
- Under en runda kan man förflytta sig, antingen 12" eller 30' (beroende på vilken måttenhet spelet använder), och utföra en handling som t.ex. att attackera eller väva en magisk besvärjelse.
- Under årens lopp och i olika versioner har man även kunnat göra saker som free action, 5' step, full round action, bonus action, minor action, swift action, reaction, opportunity attack.
Kort sagt: bestäm turordning och när det är ens tur får man förflytta sig och attackera, sedan är det nästa varelses tur att agera.
Men det finns ett par alternativa versioner som avviker från det enkla "förflytta sig och attackera.
I Swords & Wizardry Complete finns följande system:
- Slå surprise.
Varje runda:
- Deklarera vilken spell man tänker kasta denna runda.
- Slå initiativ (varje runda).
- Förflyttning och avståndsvapen.
- Närstrid och spells.
Så även om personen med svärd har bättre initiativ än personen med pilbåge skjuter pilbågen först för det är ett avståndsvapen. Initiativ används vid samma handling, t.ex. två bågskyttar som skjuter mot varandra.
I Holmes Blue Box finns ytterligare ett system:
- Surprise.
- Initiative slås inte, utan högst DEX går först. Vilket betyder att alla monster måste ha ett DEX-värde.
- Förberedda spells (vilket förutsätter att man började kasta rundan innan).
- Avståndsvapen
- Närstridsvapen
- Förflyttning
Här är alltså förflyttning det sista man gör i rundan, till skillnad från S&W där det sker först.
I ADnD2, Players Option: Combat & Tactics finns ett system som delar upp handlingar i hur snabba de är:
- Very Fast
- Fast
- Average
- Slow
- Very Slow
Och sedan agerar man utifrån hur snabb ens handling är.
Fråga:
Finns det något alternativt system som jag missat?
Finns det något alternativt system som är värd besväret att pröva?
(jag har faktiskt aldrig kört något alternativt system, utan bara kört att man får förflytta sig och attackera när det är ens tur)