Nekromanti DnD frågor som behöver svar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
När Arvidos skrev ett inlägg om viktiga och vanliga frågor på DnD-forumet så fick han bara ett svar (från mig!!! /images/icons/laugh.gif) så nu kanske jag kan få lite svar på några frågor.

Vilka versioner finns det av Dungeons & Dragons?

Kampanjvärldar, vad är det och vilka finns det?

Vilka DnD 3rd-böcker bör man ha?

Hur har Magnus Seter lyckats få tag i alla böcker?????

Är det lika segt som Eon?

Om ni känner att ni har några andra frågor som bör besvaras i en DnD-FAQ här på rollspel.nu så får ni givetvis skriva ner frågan och om ni har ett bra svar på frågan också.

Tack för hjälpen!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
OK, jag tror jag kan svara på de flesta av dessa. Här kör vi:

Vilka versioner finns det av Dungeons & Dragons?
- Dungeons & Dragons - den första versionen där man kunde spela Krigare, Präst, Magiker, Tjuv, Dvärg, Alv eller Halvlängdsman. De två första boxarna finns/har funnits på svenska. Kom i fyra olika boxar med varierande grader. Basic (1-3), Expert (4-14), Master (15-20) och Immortal (20-36).

- Advanced Dungeons & Dragons - ett nytt koncept i välkänd värld. Man kunde nu välja en ras OCH ett yrke. Det fanns lite mer detaljerade regler, fler spells med mera. Man spelade i grunden mellan level 1 och 20. Många (läs: Massor av) supplement kom, flera spelvärldar, monsterböcker med mera.

- Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition - en nyutgåva av AD&D med något mer slimmade regler, färdigheter börjar få inflytande, något annorlunda system för XP (man kan få det för mer än bara att döda monster). Nyutgåvor av gamla moduler och äventyr för att passa de något förändrade reglerna.

- Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition (S&P m.fl) - strax innan Wizards tog över licensen kom en nyutgåva av AD&D2 i uppfräschade böcker med tilläggen Skills & Powers, Combat & Tactics samt ett par andra. Dessa gjorde om karaktärsgenereringssystemet till en sorts poängbaserad variant där man kunde skräddarsy sin egen klass och ras och med större detaljrikedom i grundegenskaperna. Dyrt, krångligt och inte speciellt bra. En sorts svanesång för TSR.

- Dungeons & Dragons 3rd Edition - den senaste versionen, nu från Wizards of the Coast, med ett i jämförelse MYCKET enkelt och lättbegripligt system. Konsekvent och i snygga böcker.


Kampanjvärldar, vad är det och vilka finns det?
I korthet: en värld man kan spela äventyren i. Det är alltså vad Mundana är för Eon, eller Ereb Altor är för Drakar och Demoner. Man kan säga att spelvärlden är en serie beskrivningar av alla de platser, folk, kulturer och historier som rollpersonerna kan råka på i olika äventyr. De flesta kampanjvärldarna är kompletta med religioner, länder, handel, politik. Till dessa publiceras ofta en serie äventyr som hänger ihop med varandra och med världen så att man kan spela flera äventyr i en sammanhängande kampanj och dessutom, om man vill, läsa på om de folk eller platser som man råkat på under äventyrens gång. Dessutom kan en duktig spelledare skriva nya äventyr för karaktärerna i samma värld och fortsätta att utforska olika platser där.


Vilka DnD 3rd-böcker bör man ha?
- Players Handbook, gärna en per spelare.
- Dungeon Masters Guide, en per spelledare.
- Monstrous Manual, en per spelledare.

Därefter beror det på hur man vill spela. Jag har god erfarenhet av Forgotten Realms, inte som spelledare utan som spelare. Det gäller att man sätter sig in i världen ordentligt. Själv har jag bestämt mig för att skaffa alla de neutrala regelböckerna från WotC. Detta innebär Manual of the Planes, Psionics Handbook, Deities and Demigods, Epic level Handbook och de tunna klasspecifika böckerna: Sword & Fist, Defenders of the Faith, Tome & Blood, Song and Silence samt Masters of the Wild.


Hur har Magnus Seter lyckats få tag i alla böcker?
Mycket pengar och goda kontakter. (Min vilda gissning).


Är det lika segt som Eon?
Det är mycket snabbare! Otroligt mycket snabbare om man lär sig alla reglerna. Om man dessutom kör med ALLA de mest detaljerade reglerna i Eon så försvinner DD3 bortom horisonten innan Eon kommit ur startblocket.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

- Dungeons & Dragons - den första versionen där man kunde spela Krigare, Präst, Magiker, Tjuv, Dvärg, Alv eller Halvlängdsman. De två första boxarna finns/har funnits på svenska. Kom i fyra olika boxar med varierande grader. Basic (1-3), Expert (4-14), Master (15-20) och Immortal (20-36).

<hr></blockquote>



De lådor jag har säger i och för sig så här:
Basic; 1-3
Expert; 4-14
Companion; 15-25
Det är de lådor jag har, men sedan vet jag att det kom minst en box till, kanske två, och de skulle då vara Master (kanske nivåer 26 till 35) och Immortal (den vet jag kom, kanske var den för nivåerna 35 och över, det var i alla fall den sista boxen).

Daniel
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,761
Location
Stockholm
Det är inte svårt

En fråga kan jag svara på i alla fall: jag får tag i böckerna till d&d3rd genom att vara inne på varje rollspelsbutik i stockholm minst en gång i veckan och kolla nyhetshyllorna. Detta kombinerar jag med ett dåligt sinne för att spara pengar, och ett alldeles för välbetalt jobb. Det patetiska är att killarna på trad numera hälsar på mig även när jag springer på dem på stan, vilket känns lite pinsamt att förklara för de som inte förstår. ni förstår säkert!

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,761
Location
Stockholm
För att krångla till det hela

Innan den Röda boxen (Basic) och hela den fantastiska serien (Basic, Expert, Companion, Master och Immortal) kom åtminstone två tidiga versioner av reglerna. Den absolut första, som jag inte vet nått om, och sen två böcker som hette Basic och Expert (varav jag har Basic-boken), men som inte var lika tydliga och "rena" som den Röda boxen (som senare översattes till svenska).

Hoppas detta förvirrar något.

MVH

Magnus
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: För att krångla till det hela

Så var det färgerna på dessa nostalgifyllda boxar.
Som redan sagts var Basic röd och Expert blå. Companion är någon sorts grön-turkos, Master var, om jag inte missminner mig, svart och Immortal var brun. Magnus Seter kan kanske korrigera mig om jag minns fel när det gäller Master och Immortal.
Så, det var ännu mer för att förvirra med hjälp av mer information än nödvändigt. /images/icons/smile.gif

Daniel
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,761
Location
Stockholm
Kampanjvärldar till D&D

Från TSR/Wizards of the Coast

Blackmoor - den första som gjordes!
Greyhawk - den första som gavs ut!
Mystara - länge den officiella D&D-världen (innehöll Blackmoor, tror jag)
Dragonlance - kämpa mot drakar i en värld där kataklysmen förändrat allt
Dark Sun - världen skall till och dö, solen är jättestort, och det finns konstiga monster överallt
Ravenloft - gotisk skräckfantasy
Forgotten Realms - high fantasy
Birthright - ta din plats bland kungarna!
Jakandor - kämpa mot de mäktiga Knorr! (sant!!!)
Spelljammer - AD&D in space
Rokugan- numera en D&D-värld också
Council of Wyrms - spela drake!

...och så min favorit... Planescape - dimensionshoppande banbrytande fantasy som bevisade att det som är nytt och spännande i genren inte är det som de flesta spelare vill ha. Tyvärr...

Hmmm, det måste väl finnas fler...?

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,761
Location
Stockholm
Brun? Hädare!!!

Immortal set var gyllene! Som guld! Och Master var mycket riktigt svart. Sen får man ju inte glömma den numera sällsynta Dungeons & Dragons Rules Cyclopedia, som var en hårdinbunden bok med allt bra från de fyra första boxarna! I mitt tycke en av de bästa och mest kompletta fantasyregelböcker som någonsin gjorts! Den innehöll allt man kan behöva, fältslag, regler för att härska över land, bygga slott och kojor, monster, vapen, färdigheter, och allt i 1 enda bok!

Magnus
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vilka versioner finns det av Dungeons & Dragons?

<hr></blockquote>


En rent ohemul mängd - totalt 9 stycken.

Vi börjar med Dungeons & Dragons, som utvecklades från figurslagsspelet Chainmail 1974. Så småningom kom det lite supplement till detta ("Greyhawk", "Blackmoor", "Eldritch Wizardry" och "Gods, Demi-gods and Heroes"). Då tyckte farbror Gygax att det var dags att sammanställa allt detta och revidera lite saker, och gav ut Advanced Dungeons & Dragons 1977-79 (Monster Manual 1977, Player's Handbook 1978 och Dungeon Master's Guide 1979). I ungefär samma veva gavs D&D 2nd ed ut, dels för att fungera som en inkörsport till AD&D och dels på grund av att man ville kunna hävda att D&D och AD&D var två olika spel - Dave Arneson var nämligen medförfattare till ur-D&D, och man ville inte ge honom några royalties om man slapp. Till D&D 2nd ed gavs även ut ett "Basic set", men jag vet inte skillnaderna mellan detta och det "vanliga" D&D 2nd ed.

Sedan utvecklades "intro-spelet" D&D en del under 1980-talet: 3rd ed (med Basic Set och Expert Set) släpptes 1981, och 4th ed 1983-86 (Basic 1983, Expert 1983, Companion 1984, Master 1985 och Immortal 1986). 4th ed översattes delvis till svenska av Titan Games och vår egen Mikael Börjesson (aka Oldtimer) - Basic Set översattes som "D&D Basregler" och Expert Set med en del bitar från Companion Set och Master Set som "D&D Expertregler". Planer fanns på att översätta AD&D också, men Titan Games hann gå i konkurs innan dess. Någonstans i den här vevan (1985) kom också boken Unearthed Arcana till AD&D, som introducerade en kasse nya klasser (Barbarian, Cavalier, Thief-Acrobat, eventuellt några fler) och diverse andra regler såsom Weapon Specialization.

1989 kom så AD&D 2nd edition. Systemet rensades upp en del, och en hel del saker råkade hänga med storstädningen - halv-orcer, munkar och lönnmördare, till exempel. Även om det fanns en hel del skillnader mot AD&D 1st ed så var det mest en "trimning" snarare än ett nytt spel. En sammanställning av skillnaderna kan hittas på http://www.enteract.com/~aardy/faq/rgfdfaq4.html#E13. En märkbar skillnad var att man i stället för en bok med en hel hoper monster (Monster Manual) i släppte en pärm med en något mindre hoper lösblad (Monstrous Compendium) med ett monster per sida. Till att börja med släpptes även monster-supplementen till olika världar i lösbladsformat för att man skulle kunna sätta in dem i pärmen. Idén var god - man skulle kunna organisera upp monstren lite som man ville, och kanske bara ta med just de man behövde till ett visst äventyr. Dock så gjordes ett misstag vad gällde organisationen - ofta hade man olika monster på olika sidor av bladen. 1993 hade man insett sitt misstag, och släppte Monstrous Manual som en bok i stället för ett lösbladssystem. MM innehöll alla monster från Monstrous Compendium, och från det första (icke-världs-specifika) appendixet samt några monster från specifika världar.

Strax efter att AD&D hade rensats upp lite grann var det dags att rensa upp D&D också, och 1991 släpptes D&D 5th edition, även känd som Rules Cyclopedia. Reglerna från 4th ed (Basic-Master) sammanställdes, tillsammans med en del regler som kommit till i moduler (framför allt Gazetteer-serien som beskrev The Known World, sedermera känd som Mystara), i en rejält tjock bok. Många anser att detta är höjdpunkten för "Basic"-grenen av D&D-trädet. 1994 kom en sjätte upplaga av D&D, men då var det en ren introduktion till AD&D i stället för ett eget spel och slutade vid level 5.

1995 så gjordes en mindre revision av AD&D 2nd ed. Nya, snyggare upplagor av Player's Handbook, Dungeon Master's Guide och Monstrous Manual släpptes. I förbigående kan nämnas att detta har då och då ställt till kommunikationsproblem då man inte kan vara säker på att folk menar samma sak då de ger sidhänvisningar. I samma veva släpptes en serie regelexpansioner: Skills & Powers, Combat & Tactics, Spells & Magic och High-level Campaigns. Dessa fyra refereras ibland till som AD&D 2½.

Slutligen kommer vi till den senaste versionen från 2000, som förvirrande nog refereras till som "Dungeons & Dragons 3rd edition" trots att D&D 3rd ed ju kom redan 1981. Detta är i själva verket den tredje upplagan av Advanced D&D, men Wizards of the Coast valde att inte kalla den för "Advanced" för att inte skrämma bort kunder. En beskrivning av skillnader mellan D&D 3rd ed och AD&D 2nd ed kan finnas på http://www.enteract.com/~aardy/faq/rgfdfaq4.html#E14.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Kampanjvärldar, vad är det och vilka finns det?

<hr></blockquote>


En kampanjvärld är den "värld" där äventyren utspelar sig. Följande är några av de mer kända kommersiella världarna till D&D:

Forgotten Realms är den mest detaljerade världen. På det hela taget är FR ganska "normal" - den är på många sätt den värld man associerar till när man hör D&D. Om några utmärkande drag ska nämnas skulle det väl vara att det finns stor variation inom världen (den har plats för både pseudovikingar, riddare, pseudoegyptier och pseudogreker), och att det finns en uppsjö av mäktiga NPCer och organisationer.

Greyhawk är en annan ganska standardiserad värld - så pass standardiserad att det är den som används som grund i senaste upplagan.

Dragonlance går lite längre från det standardiserade. Beroende lite på när ens kampanj utspelar sig i världen så kan gudarna ha övergivit världen för länge sedan, nyligen ha kommit tillbaka (default-tiden) eller nyss givit sig iväg på nytt (Dragonlance 5th age). Raserna i världen är lite annorlunda, och halvlängdsmän har ersatts av en ras av nyfikna kleptomaner som heter Kender.

Mystara är också ganska standardiserad. Den användes som grundvärld i D&D (alltså inte AD&D), och beskrevs främst genom Gazetteer-serien där varje såsbok beskrev ett land (eller en liten grupp relaterade länder, såsom Northern Reaches som beskrev tre vikingaländer). Eftersom varje del av världen beskrevs för sig själv så kan geografin tyckas lite underlig - man har t ex pseudoaraber grannar med pseudovikingar. När D&D lades ner så gjordes ett försök att transplantera Mystara till AD&D, men det slog aldrig särskilt väl ut.

Al-Qadim är en pseudoarabisk värld där Ödet och elementarandar (genies) har stort inflytande. Al-Qadim-världen ligger officiellt på samma planet som Forgotten Realms, men på en annan kontinent. Kopplingarna är dock rätt svaga, och lätta att ignorera om man vill flytta den till en annan värld eller helt enkelt inte vill ha med FR att göra.

Dark Sun är en barbarisk ökenvärld där inget är likt de "vanliga" världarna. Alla raser är helt annorlunda (halvlängdsmännen lever t ex i jungler och äter folk). Psiförmågor är väldigt vanliga, och trollkarlsmagi suger ut världens livskraft. Det finns inga gudar, utan präster får kraft genom pakter med elementarandar. Större delen av vad som kan kallas civilisation är koncentrerat till ett litet antal stadsstater som behärskas av odödliga trollkarlskungar (och två -drottningar) som är mästare på både trollkarlsmagi och psikrafter.

Planescape utspelar sig på andra existensplan än det vanliga Materialplanet, med ett fokus på staden Sigil, Dörrarnas stad (den kallas så eftersom den har massvis med portaler till andra världar). Planescape tjänar både som "mellanvärld" med regler för hur man kan färdas t ex från Forgotten Realms till Greyhawk, och som en värld som står sig bra på egen hand. Stort fokus sätts på trons förmåga att ändra verkligheten, framför allt på de Yttre planen som helt och hållet är formade av kollektiv tro.

Spelljammer utspelar sig i rymden, men inte rymden som vi känner den utan en fantasyrymd. Spelljammer var ett tidigare försök att skapa en "mellanvärld", men blev aldrig någon vidare hit. Detta hade antagligen två huvudorsaker: folk fick en instinktiv aversion mot "AD&D i rymden" och trodde att det var någon science-fictiongrej, och den hade inte tillräcklig egen identitet.

Ravenloft är en gotisk skräckvärld. Jag vet inte så mycket om den mer än att den är uppbyggd av flera mindre "öar" som var och en har sin egen skräckkaraktär, och att dessa öar behärskas av var sin "Dark Lord". Ravenloft har en förmåga att suga upp folk från andra världar, men är avsevärt snålare med att spotta ut dem igen. Ravenloft ges numera ut på licens av White Wolf/Sword & Sorcery.

Birthright handlar om olika regenter som slåss (eller intrigerar, eller något annat) om diverse länder på kontinenten Cerilia. Regenterna har alla viss mängd gudablod i sig, vilket är det som gör dem lämpade som just regenter. Det finns även "blodat" folk som inte är regenter, som bara är allmänt hårdare än vanligt folk.

Kara-Tur ligger, liksom Al-Qadim, på samma värld som Forgotten Realms och fyller där funktionen som pseudo-Asien.

Maztica är ytterligare en kontinent på samma planet som Forgotten Realms, den här gången ett nyupptäckt pseudo-Amerika.

Förutom dessa som gavs ut av TSR på "den gamla goda tiden" har det på senare tid kommit en hel uppsjö världar från tredjepartsproducenter som använder sig av d20-licensen. De mest kända av dessa är väl Kingdoms of Kalamar som ges ut av Kenzer & Co (faktiskt inte under d20-licensen, de har fixat en egen licens i stället som låter dem använda namnet D&D) och Scarred Lands från Sword & Sorcery/White Wolf.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,761
Location
Stockholm
Lite mer förvirrat pladder från mig

Det intressanta med Monstrous Compendium och Monstrous Manual var att det döptes om för att inte Gary Gygax skulle kunna hävda rätt till royalities (enligt ryktet i alla fall). Så den visan har de dragit lite här och var under D&D-historien.

Sen ska man inte förglömma Hollow World (som jag gjorde nedan), som visserligen ligger i Mystara, men alltså är en egen kampanjvärld på insidan av klotet, vad nu det hette. En mystsiska förvaringsplats för gamla civilisationer som gudarna ville ha backup på, så att säga. En schysst förevändning för att ha de mest bisarra kombinationer av civilisationer.

MVH

Magnus
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Brun? Hädare!!!

Oj, guld!
Jag såg bara boxen en eller två gånger, och mitt minne kanske inte minns metallfärger och därför omvandlat färgen till brunt. Vilka onda spratt minnet kan spela en.
Men - den där samlingsboken, den har jag inget minne av. Det är ju något man skulle vilja att man lagt vantarna på medan det fortfarande var förhållandevis enkelt (för det lär det väl knappast vara nu längre).

Daniel
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Lite mer förvirrat pladder från mig

Nja, det var nog Arneson de ville åt där också, inte Gygax. När Monster Manual släpptes 1977 så släpptes den till Dungeons & Dragons, inte Advanced Dungeons & Dragons. Därför krävde Arneson royalties av TSR för den, och fick det. Lite senare släppte TSR Monster Manual II till AD&D, och Arneson lyckades kräva dem på royalties för den också - "Monster Manual II" bygger ju uppenbart på "Monster Manual." "Monstrous Compendium" och "Monstrous Manual" gör det dock inte.

Här kan man också nämna att det första WOTC gjorde när de köpt TSR (eller i alla fall efter att ha betalt diverse räkningar) var att komma överens med de flesta som TSR hade stött sig med på den gamla onda tiden (Arneson, Gygax, R.A. Salvatore, Weis & Hickman...) och släta över gamla oförrätter. Det är därför det står något i stil med "Based on the original Dungeons & Dragons (R) rules created by E. Gary Gygax and Dave Arneson" i början av alla D&D/AD&D-böcker som getts ut av WOTC.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Kampanjvärldar till D&D

Såvitt jag kommer ihåg och förstår var det så att Blackmoor var den allra första kampanjvärlden till rollspel någonsin. De områden som beskrivs i Blackmoor låg inom Mystara-världen. Samtidigt beskrivs Blackmoor (i Blackmoor-äventyret The Duchy of Ten) som en kampanjvärld som existerade 3000 år före samtliga kampanjvärldar som TSR gett ut.

Daniel
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
De världar Staffan så fint ignorerar är:

Red Steel - Setting tillhörande Mystara. Swashbucklande och mutanter.

Hollow World - Som ovan. Gamla civilisationer lever vidare på insidan av jordklotet.

Isle of Jakandor - Magiker vs Barbarer.

Council of Wyrms - Spela drakar.

Gothic Earth - Ravenloftsetting med variant av vår egen planet.

Nu ska det väl vara allt om man räknar settings som fått egna verk, inte bara ett äventyr här och där.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ack! Jag tänkte nämna Red Steel/Savage Coast också, men glömde det... jag skyller på att jag multitaskade på WOTCs chat samtidigt. Hollow World har jag personligen haft ytterst lite kontakt med - endast genom att den omnämnts i diverse Mystaraprodukter (Wrath of the Immortals, Poor Wizard's Almanac III är de jag har) så jag har inte sett den som riktigt separat från Mystara. Red Steel/Savage Coast omnämndes vad jag minns inte alls i de två nämnda böckerna/boxarna, varpå jag har fått känslan att den har mer av en egen identitet än Hollow World (vilket mycket väl kan vara fel).

Vad gäller Council of Wyrms, Gothic Earth och Jakandor så var de så pass små att de helt flög ur mitt sinne. Jag tänkte nog på Jakandor någon gång medan jag skrev, men de andra två registrerade inte den minsta lilla hjärnaktivitet. Jag skulle kanske kunnat nämna Lankhmar också - TSR gjorde en del licensierade D&D-prylar (både till AD&D 1st ed och 2nd ed) som utspelade sig i den världen, och i den gamla versionen av Deities & Demigods/Legends & Lore fanns värden för diverse Lankhmar-typer med.

Angående Jakandor förresten, så beskrev Magnus det som "kämpa mot de mäktiga Knorr!" Detta är dock bara halva sanningen. Jakandor gavs ut som tre böcker:

Jakandor, Island of War beskrev de hedersamma Knorr-barbarerna (Knorr ska för övrigt uttalas Nåår - när jag nämnde att Knorr betyder grissvans på svenska för designern så blev han lite paff) som är de enda överlevande människorna i världen sedan Krigsmodern skapade en gigantisk storm som rensade bort alla andra och drev dem till ön Jakandor. De ser sitt liv på ön som ett sätt att sona för den vekhet som drabbade dem i tiden innan den stora stormen (för några hundra år sedan), och framför allt är de människoliknande onda magikerna som fanns på ön när de kom dit ett test.

Jakandor, Isle of Destiny beskrev sedan de rättvisa och tjändande-inriktade Charonti, som försöker återfå sin högtstående kultur som en gång behärskade hela världen men som kollapsade på grund av en magisk farsot för några tusen år sedan. De vördar sin bakgrund och sina döda så pass mycket att de låter de dödas kroppar tjäna vidare - samma process som släpper den dödes själ fri animerar också den döde. Charonti försöker lära sig så mycket som möjligt av de ruiner av deras gamla högkultur som är spridda över ön, men har stora problem med detta på grund av de relativt nytillkomna krigiska barbarerna som slår ihjäl Charonti så ofta de kommer åt.

Slutligen gav Jakandor, Land of Legend en del neutral information om ön, samt en kasse äventyrsuppslag åt endera sidan. Det intressanta med kampanjvärlden tycker jag är att *båda* sidorna beskrivs i sina respektive böcker som de som har rätt. Det är inte utan att man blir påmind om ett vorlonskt talesätt: "Kunskap är ett tre-eggat svärd - din sida, deras sida, och sanningen."
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Första utgåvan av Dungeons & Dragons...

...Var en vit box innehållandes tre böcker, Men & Magic, Monsters & Treasure samt The Underworld & Wilderness Adventures plus några formulär av något slag om jag inte minns helt fel. Det fanns tre klasser (Fighting-man, magic-user och cleric) och fyra raser (människa, dvärg, alv och hobbit).

For the record.
 
Top