Nekromanti DnD, gamla "Red box"-versionen

C64

Veteran
Jag undrar om någon vet om det är svårt att skaffa första "redbox"-versionen? Om ja, var kan man göra det i sådana fall och är det dyrt eller anses det bara vara skräp? Man kör väl version 4 idag?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
C64 said:
Jag undrar om någon vet om det är svårt att skaffa första "redbox"-versionen? Om ja, var kan man göra det i sådana fall och är det dyrt eller anses det bara vara skräp? Man kör väl version 4 idag?
Tja idag finns alla möjliga versioner beroende på tycke och smak. Allra första D&D har ju ett otal kloner i och med hela OSR-grejen (old school renaissance). Jag är helt säker på att du kan få tips i den djungeln.

Hm. Kan det vara redboxen som kom i nytryck nyligen?

Hursomhelst, en del av oss gillar fyran eller Essentials (som är förbättrad eller möjligen "fördummad" fyra), andra spelar 3.5 eller 3 eller Pathfinder (som bygger på 3.x), ytterligare andra spelar väl AD&D fortfarande antar jag...

Och just nu pågår speltesten av D&D Next, alltså det som kommer efter 4/Essentials.

Storuggla

Champion
Inga problem. Det gjordes veritabla berg av den så det ska gå att hitta på Noble Knight eller ebay utan problem. Noble Knight har iaf flera ex inne, till relativt humana priser. Ifall du vill ha Moldway-D&D finns dessutom det gratis i form av Labyrinth Lord.

Storuggla, eller så spelar man munspel

anth

Vetefan
Eftersom du skriver: "Man kör väl version 4 idag?" antar jag att du är ute efter lådan för att ha något att spela, inte ha lådan som samlarobjekt.

Jag skulle nog säga att man INTE kör DnD4 idag.
Jo, det finns folk som fortfarande spelar DnD4 - men eftersom DnD4 är nedlagt har många valt andra spel:
- En del har valt att spela DnD:Next redan nu, fastän det bara är playtest.
- Andra har valt Pathfinder.
- Och ytterligare några har valt OSR.

Eftersom du själv skriver "första 'redbox'-versionen" rekommenderar jag OSR för dig.
Den verson du tänker på räknas lustigt nog som just 4:e versionen av DnD, det är Mentzers Basic-box från 1983 (som också finns översatt till svenska).
Det är inget fel på den boxen, förutom att den bara innehåller regler för level 1-3.

Fördelen med OSR-klonerna är:
- De är nya, men försöker återskapa reglerna från gamla DnD.
- De innehåller (oftast) regler för level 1-20.
- Många (men inte alla) finns att ladda ner som gratis pdf helt lagligt.
- Det går alldeles utmärkt att köra gamla DnD-äventyr med klonerna.
- Det görs nya äventyr till klonerna.

Rekommenderade OSR-kloner att googla efter:
- Labyrinth Lord
- Lamentations of the Flame Princess
- Swords & Wizardry
- Basic Fantasy

Det finns betydligt fler OSR-kloner, men de här borde räcka mer än väl till att börja med.
Framför allt kommer du upptäcka att klonerna nästan har identiska regler (precis som man kan förvänta sig av en klon).

God45

#PrayersForBahakan
Om du menar Red-boxen från 80-talet och inte den nya redboxen till D&D 4ed så har jag tips här nedan.

Om du menar redboxen de släppte som en hyllning till orginalet men till 4ed D&D så vill jag avråda dig. Den innehåller alldeles för lite regler och alternativ att spela med. Då rekomenderar jag essential verionerna av D&D 4th ed istället.

Men tillbaks till 80-tals D&D. "The Redbox" var ett mellanting mellan basic D&D och 1ed AD&D. Vill du ha någonting som kommer så nära reglerna i den versionen (Alltså redbox som täckte level 1-3, Bluebox som var upp till level 15 och Companion set som täckte lite till) så rekomenderar jag Labyrinth Lord från Goblinoid games.

Spelet är gratis och finns här: http://goblinoidgames.com/labyrinthlord.html

I samma länk finns också "Advanced edition companion" om du vill ha mer 1ed AD&D grejer som separat klass och ras. För i grundversionen är både Alv och Dvärg klasser, alla äventyrande Alver är alltås av samma klass.

MattiasLejbrink

Swordsman
Håller med det som sagts om Labyrinth Lord här ovan.

Gällande 3.0 och 3.5 är mitt intryck att alla väljer Pathfinder istället. Pathfinder är, i mitt tycke, en i allt väsentligt bara bättre och buggfixad version av 3.5 som i sin tur är en buggfix av 3.0.

Någon däremot? :)

God45

#PrayersForBahakan
MattiasLejbrink said:
Håller med det som sagts om Labyrinth Lord här ovan.

Gällande 3.0 och 3.5 är mitt intryck att alla väljer Pathfinder istället. Pathfinder är, i mitt tycke, en i allt väsentligt bara bättre och buggfixad version av 3.5 som i sin tur är en buggfix av 3.0.

Någon däremot? :)
Nope. D&D 3.75 är vad Pathfinder borde vara döpt till om det inte var för vem som äger licensen :gremsmile: