Leon
Leo carcion
Fast han multiklassar väl:Dante;n165775 said:Jajjebox!
Redan på level 2.
Ranger lvl 1, Kung lvl 1
Eller är Rangerkung en prestigeklass?
Och Frodo? Tjuv-Ringvålnad?
Fast han multiklassar väl:Dante;n165775 said:Jajjebox!
Redan på level 2.
Jag har som av en händelse kört valda delar av Sons of Gruumsh, ett d20 äventyr, i 5th edition som solospel just för mina spelares level 6 karaktärer. En melee dex fighter, en ranged fighter och en tempest cleric, hittills.Dante;n165701 said:Det skulle ju bara innebära att Legolas, Aragorn och Gimli snabbt skulle dräpas av de namnlösa orkhorder de i böckerna plöjer genom utan att svettas.
Om man kör med standardorker från D&D5, vill säga.
Problemet här är bounded acuracy som introducerades i 5ed och som gör att man aldrig plöjer igenom horder av fiender. Ärligt talat, D&D Sagan om ringen hade antagligen fungerat bäst i 4ed D&D.CapnZapp;n165961 said:Jag har som av en händelse kört valda delar av Sons of Gruumsh, ett d20 äventyr, i 5th edition som solospel just för mina spelares level 6 karaktärer. En melee dex fighter, en ranged fighter och en tempest cleric, hittills.
Dessa karaktärer fixar på egen hand 8 orcher (av standardtyp) om hon får pusta ut efteråt (short rest). Antagligen kan hon göra om detta flera gånger om dagen.
Men om striderna kommer slag i slag, då är det knivigare. Efter att ha slagits mot 4 "elitorcher" (vanliga orcher men max hp) följt av 4 bärsärk-orcher (typ 1A orcher igen men denna gång med samma rage ability som barbarer har) är denne karaktär hyfsat mör.
Att då behöva slåss mot ett par Orogs (dvs elitorcher på riktigt; en orch med platemail dvs hög AC, två attacker och tredubbla hit points) blir en fråga om liv eller död.
Som kuriosa kan jag jämföra med hur en Cleric (oxå level 6) klarar av samma fajtsekvens mycket bättre, så länge han klarar upprätthålla sin skyddsarea-spell Spirit Guardians.
Gissar det jag har att säga är att på level sex får Legolas, Aragorn och Gimli se till att hålla ihop. Då kan de nog möta dussintals orcher lite som i litteraturen, dvs som en serie skirmishes mot maximalt ett dussin åt gången.
En grupp på tre är mycket starkare än tre individer (precis som man kan tänka sig att D&D funkar)
På egen hand får de levla några gånger till om det ska funka i 5E.
Men, har de verkligen ihjäl så många orcher per capita i böckerna? I silmarillion är en sak, förståsGod45;n165962 said:Problemet här är bounded acuracy som introducerades i 5ed och som gör att man aldrig plöjer igenom horder av fiender. Ärligt talat, D&D Sagan om ringen hade antagligen fungerat bäst i 4ed D&D.
Varför så negativ?God45;n165962 said:Problemet här är bounded acuracy som introducerades i 5ed och som gör att man aldrig plöjer igenom horder av fiender. Ärligt talat, D&D Sagan om ringen hade antagligen fungerat bäst i 4ed D&D.
Bara att födas in i Sillmarillion levlar dig till level 10, minstPeter;n165969 said:I silmarillion är en sak, förstås
Som sagt måste man föra våld på berättelsens figurer för att få dem att passa in i regelsystemet.God45;n165763 said:Frodo har inga levlar för han är en quest NPC.