Nekromanti DnD hjärta the One ring

Leon

Leo carcion
Dante;n165775 said:
Jajjebox!

Redan på level 2.
Fast han multiklassar väl:

Ranger lvl 1, Kung lvl 1

Eller är Rangerkung en prestigeklass?

Och Frodo? Tjuv-Ringvålnad?

God45

#PrayersForBahakan
Kung är inte en klass, Nobel är ju redan bara en bakgrund. Ringwraith är en template.

CapnZapp

Myrmidon
Dante;n165701 said:
Det skulle ju bara innebära att Legolas, Aragorn och Gimli snabbt skulle dräpas av de namnlösa orkhorder de i böckerna plöjer genom utan att svettas.

Om man kör med standardorker från D&D5, vill säga.
Jag har som av en händelse kört valda delar av Sons of Gruumsh, ett d20 äventyr, i 5th edition som solospel just för mina spelares level 6 karaktärer. En melee dex fighter, en ranged fighter och en tempest cleric, hittills.

Dessa karaktärer fixar på egen hand 8 orcher (av standardtyp) om hon får pusta ut efteråt (short rest). Antagligen kan hon göra om detta flera gånger om dagen.

Men om striderna kommer slag i slag, då är det knivigare. Efter att ha slagits mot 4 "elitorcher" (vanliga orcher men max hp) följt av 4 bärsärk-orcher (typ 1A orcher igen men denna gång med samma rage ability som barbarer har) är denne karaktär hyfsat mör.

Att då behöva slåss mot ett par Orogs (dvs elitorcher på riktigt; en orch med platemail dvs hög AC, två attacker och tredubbla hit points) blir en fråga om liv eller död.

Som kuriosa kan jag jämföra med hur en Cleric (oxå level 6) klarar av samma fajtsekvens mycket bättre, så länge han klarar upprätthålla sin skyddsarea-spell Spirit Guardians.

Gissar det jag har att säga är att på level sex får Legolas, Aragorn och Gimli se till att hålla ihop. Då kan de nog möta dussintals orcher lite som i litteraturen, dvs som en serie skirmishes mot maximalt ett dussin åt gången.

En grupp på tre är mycket starkare än tre individer (precis som man kan tänka sig att D&D funkar)

På egen hand får de levla några gånger till om det ska funka i 5E.

God45

#PrayersForBahakan
CapnZapp;n165961 said:
Jag har som av en händelse kört valda delar av Sons of Gruumsh, ett d20 äventyr, i 5th edition som solospel just för mina spelares level 6 karaktärer. En melee dex fighter, en ranged fighter och en tempest cleric, hittills.

Dessa karaktärer fixar på egen hand 8 orcher (av standardtyp) om hon får pusta ut efteråt (short rest). Antagligen kan hon göra om detta flera gånger om dagen.

Men om striderna kommer slag i slag, då är det knivigare. Efter att ha slagits mot 4 "elitorcher" (vanliga orcher men max hp) följt av 4 bärsärk-orcher (typ 1A orcher igen men denna gång med samma rage ability som barbarer har) är denne karaktär hyfsat mör.

Att då behöva slåss mot ett par Orogs (dvs elitorcher på riktigt; en orch med platemail dvs hög AC, två attacker och tredubbla hit points) blir en fråga om liv eller död.

Som kuriosa kan jag jämföra med hur en Cleric (oxå level 6) klarar av samma fajtsekvens mycket bättre, så länge han klarar upprätthålla sin skyddsarea-spell Spirit Guardians.

Gissar det jag har att säga är att på level sex får Legolas, Aragorn och Gimli se till att hålla ihop. Då kan de nog möta dussintals orcher lite som i litteraturen, dvs som en serie skirmishes mot maximalt ett dussin åt gången.

En grupp på tre är mycket starkare än tre individer (precis som man kan tänka sig att D&D funkar)

På egen hand får de levla några gånger till om det ska funka i 5E.
Problemet här är bounded acuracy som introducerades i 5ed och som gör att man aldrig plöjer igenom horder av fiender. Ärligt talat, D&D Sagan om ringen hade antagligen fungerat bäst i 4ed D&D.

Leon

Leo carcion
God45;n165962 said:
Problemet här är bounded acuracy som introducerades i 5ed och som gör att man aldrig plöjer igenom horder av fiender. Ärligt talat, D&D Sagan om ringen hade antagligen fungerat bäst i 4ed D&D.
Men, har de verkligen ihjäl så många orcher per capita i böckerna? I silmarillion är en sak, förstås

CapnZapp

Myrmidon
God45;n165962 said:
Varför så negativ?

På en hel dag samlar (om jag minns rätt) Legolas och Gimli ihop till 50 orcher vardera.

Det kan definitivt hända i 5th Edition med.

Det förutsätter ett gäng short rests och att orcherna är distraherade av andra stridsmän. Och level sex är i lägsta taget. Men det går.

Ge de flesta orcherna d4 och d6 vapen istället för greataxes bara. Om spelkaraktärerna inte har tillgång till magi funkar det bra att säga att short rests tar 5 minuter och en timmes paus innebär en long rest.

Jag tyckte det var roligt att kunna bidra med ett praktiskt spelexempel som ligger så väldigt nära vad som diskuteras. Att du då bara ser problem känns ju inte så bra.

Bounded accuracy är ju just vad som gör 5th edition så bra, både i allmänhet och för Legolas & Co. En orch förblir ju ett hot långt upp levlarna - inget som på allvar hotar att besegra hjältarna, men något som alltid måste tas på allvar. Legolas & Co måste ju ta sig tiden att verkligen slåss mot varenda orch, även om kanske ett hugg räcker.

Därför tycker jag 5th edition mycket bättre simulerar Legolas versus dussintals orcher än den jättekonstiga minionregeln i 4th Edition, där känslan blir mer som flamsiga lekstugan i Hobbitfilmerna.

CapnZapp

Myrmidon
Peter;n165969 said:
I silmarillion är en sak, förstås
Bara att födas in i Sillmarillion levlar dig till level 10, minst :)

Beren och Luthien är säkert level 25 - Luthien trollar ju bort självaste Morgoth. Så det är lite en annan grej...

Botulf

Hero
Midgård är ju stället är race-as-class funkar bäst. Faktiskt fick Basic D&D hobbitar tämligen bra. Jag menar Bilbo ÄR inte en inbrottstjuv/rogue, men hans hobbit stats gör att han hyfsat duger för att ersätta en. Samma sak med de andra huvudpersonerna som är hobbitar. De utvecklar sig mer mot fighters och följer därför hobbit klassen, som kom till för att just en hobbit är en hobbit är en hobbit...

Dvärgarna funkar som klass de med efter gammel D&D. Alvernas klass borde dock varit mer baserad på cleric istället för F/MU fast utan vapenbegränsningar.

En isatari är ju också race-as-class : Trollkarl(alternativt cleric) som får använda svärd.

Bara för det blev jag sugen på Mentzer D&D i Midgård...

CapnZapp

Myrmidon
Jag gillar att vara hoppfull och positiv, men i grunden tror jag inte på att spela i Midgård med D&Ds regelmotor.

Det funkar väl om man vill spela Action-Jacksons version av Legolas, men hans mumakil-parkour och allmänna skateboardande är motsatsen till varför jag skulle vilja spela i den världen.

Däremot hoppas jag Cubicle 7 får till hyfsat genomtänkta regler för att spela i ett nedtonat D&D.

Alltså: min förhoppning är att deras spel kommer funka för att spela "Lord of the Ringish" eller kanske "Game of Thronian" D&D, vilket är en helt annan sak. Att de orkat sätta sig in i 5th editions designfilosofi tillräckligt för att ge alternativ för alla de som spelar "low power" kampanjer i D&D, snarare trots än tack vare dess regelmotor.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jo, alltså, jag gillar tanken – och hoppas att de får till det.

Men innan jag sett nånting förhåller jag mig reserverad och skeptisk.

Fjodor Pollett

Swordsman
God45;n165763 said:
Frodo har inga levlar för han är en quest NPC.
Som sagt måste man föra våld på berättelsens figurer för att få dem att passa in i regelsystemet.