Nekromanti DnD Monster-nostalgi

anth

Vetefan
Det här är tänkt att vara en tråd för oss oldtimers som har spelat flera versioner av DnD.
Har ni tänkt på hur monster har förändrats genom de olika versionerna?
Många varelser har funnits med från början och räknas som "ikoniska" inom DnD, men ibland är det bara namnet som man behållit - nästan allt annat är ändrat.

Vilka varelser, som funnits med från början, tycker ni känns oförändrade?
Vilka tycker ni är mest förändrade?
Vilka förändringar tycker ni om och vilka förändringar tycker ni inte om?

Klassikerna är att halflings ska ha hår på fötterna, vara lönnfeta och se ut som Tolkiens hober; Gnomes ska vara nästan lika bastanta som dvärgar, vara skalliga, ha vitt skägg och stora näsor.
Och är det någon som kommer ihåg att drakar från början blev "ancient" vid 400 års ålder och att en ancient red dragon max kunde ha 88 hp?

Se om ni känner igen den här varelsen:
Beskrivningen kommer från OAD&D MM (den med en röd drake och pegasuser på framsidan).
Jag garanterar dessutom att nästan alla som spelat DnD har stött på varelsen - men hur många är det som känner igen den ursprungliga beskrivningen?

Skinnet varierar från matt mörkbrunt till smutsgult, vissa kan t.o.m. ha en sjukligt violett ton (tänk blåmärkes-färgade). De är täckta med vårtliknande knölar/bulor över hela kroppen och dessa knölar är ofta i en annan mörkare nyans än skinnet. Håret går från blåsvart till matt mörkgrönt. Ögonen är lila med vita pupiller. Tänderna går från mörkt orange till nästan svarta och de är givetvis vassa och spetsiga.

Ulfgeir

Swashbuckler
Skinnet varierar från matt mörkbrunt till smutsgult, vissa kan t.o.m. ha en sjukligt violett ton (tänk blåmärkes-färgade). De är täckta med vårtliknande knölar/bulor över hela kroppen och dessa knölar är ofta i en annan mörkare nyans än skinnet. Håret går från blåsvart till matt mörkgrönt. Ögonen är lila med vita pupiller. Tänderna går från mörkt orange till nästan svarta och de är givetvis vassa och spetsiga.
Min gissning är Troll.

Beholdern är nog en av mia favoriter bland de ikoniska varelserna.

/Ulfgeir

Ymir

Liten kantbaron
Jag är väldigt ny på D&D, så jag kan inte direkt uttala mig särskilt mycket om det här, men en sak jag reagerat på, och som -suger-, är hur Myconider gick från neutrala, softa och rätt töntiga varelser till förtuffade och Always Chaotic Evil.

Att Ogre Mages blev en egen kategori av varelser, Oni, istället för att bara vara smarta & godawesome ogres, det suger också. Det finns förvisso koola monster i Oni-familjen, typ Oni Spiritmaster, men Ogre Mages äger Oni Mages så jävla hårt, designmässigt om inte annat.

Det är också notervärt att Metallic Dragons slutat vara goda. Det är lite fail det med, imo; existerar det ens goda monster numera? (Deva Knight-Errant i MM2 möjligen).

- Ymir, uttalar sig

anth

Vetefan
Ulfgeir said:
Min gissning är Troll.
Nej :gremsmile:
Troll: skinnet är spygrönt med större eller mindre sjukligt gråa fläckar. Håret liknar mest en förvriden massa av något som är omöjligt att kamma ut, det varierar från grönsvart till järngrått. Ögonen är mattsvarta som inte reflekterar ljus.

anth

Vetefan
Ymir said:
men en sak jag reagerat på, och som -suger-, är hur Myconider gick från neutrala, softa och rätt töntiga varelser till förtuffade och Always Chaotic Evil.
Instämmer. Myconoider ska vara väldigt fredliga varelser. Däremot får de gärna ge en "alien"-känsla eftersom de varken är djur eller växter - de är ju svampar, men det är INTE samma sak som Chaotic Evil.

Ymir said:
Att Ogre Mages blev en egen kategori av varelser, Oni, istället för att bara vara smarta & godawesome ogres.
Jag har inget emot att man döper om Ogre Mage till Oni, eftersom Ogre Mage aldrig haft något med Ogres att göra, utan redan från början var en version av den japanska Oni-legenden.
Däremot måste jag ta en titt på hur Ogre Mage-förmågorna förändrats när de blev Oni för det har jag ingen koll på.

Ymir said:
Det är också notervärt att Metallic Dragons slutat vara goda. Det är lite fail det med
Efter viss tvekan håller jag med. Anledningen är att om de inte är goda så är de inte den klassiska motpolen till färg-drakarna - och då blir metall-drakarna meningslösa och överflödiga.

Ymir said:
existerar det ens goda monster numera?
Nja, inte många.
För det första passar tydligen inte goda monster in längre i 4Es "Points of Light"-filosofi.
För det andra verkar monster numera BARA vara till för att skapa intressanta encounters som rollpersonerna ska döda.
Själv kan jag leka lite med alignment på monster och även skapa non-combat encounters. Det brukar vara skitkul att stoppa in lite goda goblins eller goda trolls - spelarna brukar bli helt ställda och se ut som fån. :gremsmile:

Brior

Swordsman
Anthraxus said:
hur många är det som känner igen den ursprungliga beskrivningen?

Det här väl ändå en vanlig ogre. Utmärkt monster för något mer ambitiösa möten.

anth

Vetefan
Ulfgeir said:
Beholdern är nog en av mia favoriter bland de ikoniska varelserna.
De är ikoniska, men det jag inte tycker om med dem är att de är fullkomligt vansinniga solovarelser som inte kan samarbeta med någon annan varelse.

Mina favoriter är Drows (även om de tyvärr börjar bli uttjatade), Mind Flayers och Aboleths.
Varelser som är superonda, superintelligenta och lever i avancerade samhällen - det tycker jag är skithäftigt.

anth

Vetefan
Brior said:
Helt rätt! Som bonusuppgift får du leta rätt på en bild av en Ogre som liknar den beskrivningen - lycka till. :gremlaugh:
(det finns en bild på en Ogrillon (halv-ogre/halv-orc) i gamla Fiend Folio som passar in i beskrivningen, men det är den enda som jag känner till)

Jag tycker om beskrivningen av Ogres i Pathfinder - inte för utseendet, utan för deras totalt creepy beteende.
http://paizo.com/pathfinderRPG/prd/monsters/ogre.html#ogre

Brior

Swordsman
Anthraxus said:
Brior said:
Helt rätt! Som bonusuppgift får du leta rätt på en bild av en Ogre som liknar den beskrivningen - lycka till. :gremlaugh:
Min scanner och jag är inte riktigt kompatibla men jag lämnar som bild beskrivningen av Abrelax från Svavelvinter vilken nog är inspirerad av ogres från tidigare spel:

Varelsens nakna armar hängde ända till knäna och var täckta av svart borst, men ansiktet framstod ändå som så mycket värre. Det tycktes hopfogat av överblivna rester från flera olika, sinsemellan oförenliga skapelseprocesser med ett överhäng av stripigt svart hår. Ett par elaka grisögon tittade fram mellan testarna. Tänderna stod vildvridna som knotiga stubbar i den överdimensionerade underkäken.