Nekromanti DnD:N Playtest 2

anth

Vetefan
Vilka har läst igenom både första och andra playtesten?

Vad tyckte ni om förändringarna?
Går det i rätt riktning?

Det enda stället (rätta mig om jag har fel) där det fanns flera olika förslag, är natural healing.
Eftersom jag är OSR-spelare ogillar jag DnD4-healing. Är man döende ena dagen ska man inte vara helt återställd efter en natts sömn (m.a.o. förslaget med långsammast healing är för snabbt för min smak)

Ögat

Hero
Jag har funderat lite på bakgrunder och skills och där känns det som att det finns två olika val (eller egentligen mer som att de inte bestämt sig).

I texten står det att din chans att lyckas är "Your
modifier when making checks using that skill
equals 3 + the ability modifier", men i den grå textrutan står "you simply use
your skill modifier in place of the ability modifier
when making these checks."

Båda varianterna har sina fördelar.

Och jag blev mycket glad över att Fightern fick en Expertise die.

Utan att ha örnkoll på detaljerna tycker jag det känns mycket bra.

anth

Vetefan
Olav said:
I texten står det att din chans att lyckas är "Your modifier when making checks using that skill
equals 3 + the ability modifier", men i den grå textrutan står "you simply use your skill modifier in place of the ability modifier when making these checks."

Båda varianterna har sina fördelar.
Så som jag fattat skills kan ALLA försöka använda en skill och då lägger man på sin ability modifier på slaget och ska lyckas slå lika eller över en DC.
De som är tränade i skillen får YTTERLIGARE +3 på sitt slag.

Ögat

Hero
Absolut, så tror jag också att det är/kommer bli i slutändan. Vilket är ok, men gör att problemet med flera olika modifikationer - som de verkade vilja komma bort ifrån - blir kvar. Dessutom blir det obalans mellan spelargrupper som kör med skills/backgrounds och de som inte gör det. Alternativet - att man fick ersätta sin ability modifier med en skill modifier på +3 - skulle ha gjort det enklare att balansera DC mellan grupper med olika preferenser...