Nekromanti [DnD/OSR] Abilityframslagning

anth

Vetefan
Vad tycker ni om denna framslagningsmetod?
Det är lite svårt att bestämma snittet, men det känns som den hamnar mitt emellan 3d6 och 4d6 drop lowest.
Den är tänkt att användas med B/X-ability modifiers:
3: -3
4-5: -2
6-8: -1
9-12: 0
13-15: +1
16-17: +2
18: +3

- Slå 3d6 en gång var för de sex värdena.
- Man får slå om hela raden om den inte uppfyller nedanstående 3 punkter:
(obs, man behöver inte slå om, men man får om man vill)
-- 1. Om inget värde är över 12.
-- 2. Om två värden är under 6.
-- 3. Om summan av de sex ability modifiers är negativ.
- Skulle den nya raden fortfarande inte uppfylla ovanstående krav får man fortsätta att slå om hela raden tills den gör det.

Liknande metoder (att man får slå igen om man slår för dåligt) finns i andra spel, t.ex. LotFP, Hackmaster och DnD3 så det är egentligen inget nytt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag ogillar det mest eftersom man alltså slår specifikt för varje grundegenskap om jag fattat rätt. Dvs man har noll kontroll över ens rollperson, vilket jag i princip avskyr innerligt.

Ska grundegenskaper nu nödvändigtvis slumpas (egentligen avskyr jag slumpen överhuvudtaget) är jag av den klara åsikten att när man väl slagit fram värdena skall man själv placera ut dem.

Men för att få fram en uppsättning värden att placera ut tycker jag att de där reglerna låter rätt okej, om än rätt "hård" (dvs sämsta acceptabla uppsättning kan vara riktigt jäkla dålig).

anth

Vetefan
Rymdhamster said:
Jag ogillar det mest eftersom man alltså slår specifikt för varje grundegenskap om jag fattat rätt. Dvs man har noll kontroll över ens rollperson, vilket jag i princip avskyr innerligt.
Tanken med att slå fram värden är just att man INTE ska ha kontroll över vad man blir.
"Gilla läget" m.a.o.
Å andra sidan ska jag tillägga att jag kör med:
- man får byta plats på två värden (enligt LotFP).
- man får höj/sänka, höj 1 mota att sänka 2 (enligt LL AEC)
Så spelarna är inte helt utan valfrihet

Rymdhamster said:
Ska grundegenskaper nu nödvändigtvis slumpas (egentligen avskyr jag slumpen överhuvudtaget) är jag av den klara åsikten att när man väl slagit fram värdena skall man själv placera ut dem.
Det är ju en smaksak om man får välja eller inte att sätta ut värden.
Å andra sidan spelar man OSR spelar det normalt inte så stor roll vilka värden man har... :gremsmile:

Rymdhamster said:
Men för att få fram en uppsättning värden att placera ut tycker jag att de där reglerna låter rätt okej, om än rätt "hård" (dvs sämsta acceptabla uppsättning kan vara riktigt jäkla dålig).
Det är mycket bättre än 3d6.
Det är nästan lika bra som 4d6 drop lowest, som var standardmetoden när DnD3 släpptes år 2000.

Alternativet är point buy-system, och då kan jag lika gärna spela GURPS eller Savage World. :gremsmile:

Rob_UBBT

Warrior
Jag kan väl spontant tycka att det räcker med den tredje varianten (d v s LotFP varianten) då den troligtvis räcker (d v s om 1 och 2 triggas så är nästan alltid 3 triggad)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth said:
"Gilla läget" m.a.o.
Jag gillar inte läget :gremmad:

anth said:
Å andra sidan ska jag tillägga att jag kör med: ...
Vilket helt klart gör det bättre. Nästan uthärdligt, till och med =) Du borde nämnt det från början :gremsmile:

Anth said:
Det är ju en smaksak om man får välja eller inte att sätta ut värden.
Hey, det var du som frågade vad jag tyckte :gremwink: Jag tycker bland annat att det resluterar i en ganska kass "lägsta möjliga". Att det sen är lika kasst som det var från början är väl strunt samma. Jag tycker fortfarande att det är rätt kasst =)

anth

Vetefan
Rob said:
Jag kan väl spontant tycka att det räcker med den tredje varianten (d v s LotFP varianten) då den troligtvis räcker (d v s om 1 och 2 triggas så är nästan alltid 3 triggad)
Jo, jag är medveten om att 3 triggas väldigt ofta när 1 eller 2 triggas.
Men det finns rader som 13, 11, 10, 9, 8, 7 som bara triggar 3:an

Basenanji

Postd20modernist
Jag tycker att det ser helt utmärkt ut!

Att en del rollpersoner man seplar med blir rätt kassa tycker inte jag gör något, eftersom man då snabbt får chansen att göra en ny...förutsatt att abilities spelar hyggligt stor roll i spelet.