anth
Vetefan
Vad tycker ni om denna framslagningsmetod?
Det är lite svårt att bestämma snittet, men det känns som den hamnar mitt emellan 3d6 och 4d6 drop lowest.
Den är tänkt att användas med B/X-ability modifiers:
3: -3
4-5: -2
6-8: -1
9-12: 0
13-15: +1
16-17: +2
18: +3
- Slå 3d6 en gång var för de sex värdena.
- Man får slå om hela raden om den inte uppfyller nedanstående 3 punkter:
(obs, man behöver inte slå om, men man får om man vill)
-- 1. Om inget värde är över 12.
-- 2. Om två värden är under 6.
-- 3. Om summan av de sex ability modifiers är negativ.
- Skulle den nya raden fortfarande inte uppfylla ovanstående krav får man fortsätta att slå om hela raden tills den gör det.
Liknande metoder (att man får slå igen om man slår för dåligt) finns i andra spel, t.ex. LotFP, Hackmaster och DnD3 så det är egentligen inget nytt.
Det är lite svårt att bestämma snittet, men det känns som den hamnar mitt emellan 3d6 och 4d6 drop lowest.
Den är tänkt att användas med B/X-ability modifiers:
3: -3
4-5: -2
6-8: -1
9-12: 0
13-15: +1
16-17: +2
18: +3
- Slå 3d6 en gång var för de sex värdena.
- Man får slå om hela raden om den inte uppfyller nedanstående 3 punkter:
(obs, man behöver inte slå om, men man får om man vill)
-- 1. Om inget värde är över 12.
-- 2. Om två värden är under 6.
-- 3. Om summan av de sex ability modifiers är negativ.
- Skulle den nya raden fortfarande inte uppfylla ovanstående krav får man fortsätta att slå om hela raden tills den gör det.
Liknande metoder (att man får slå igen om man slår för dåligt) finns i andra spel, t.ex. LotFP, Hackmaster och DnD3 så det är egentligen inget nytt.