Nekromanti [DnD] Search of the Unknown

Storuggla

Champion
Eftersom Kingmaker tog slut genomfördes en palatskupp och Vitulv abdikerade som spelledare till förmån för Dante, som idag spelledde Search of the Unknown med DnD i Moldvayitgåva.
Arfert sa att han spelat äventyret förut, men det var tydligen 1979 eller däromkring, så vi utgick alla från att han inte skulle minnas något.

Endast magikern Blorf Löök avled, trots att tre av oss hade 1HP! Bildern finns på chrulls tumblr, dock förevigades inte Vitulvs min när Dante beskrev en korridor som "ett inverterat S", vilket tydligen översteg hans förmågor som kartritare.

Storuggla, snart blir det rally

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Storuggla said:
Endast magikern Blorf Löök avled, trots att tre av oss hade 1HP! Bildern finns på chrulls tumblr, dock förevigades inte Vitulvs min när Dante beskrev en korridor som "ett inverterat S", vilket tydligen översteg hans förmågor som kartritare.
"Ett skönt inverterat S" till och med.

Stackars Blorf. Familjen Lööks förstfödde hjälteson. :gremfrown:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: [DnD] In Search of the Unknown

Storuggla said:
[…] trots att tre av oss hade 1HP!
Ja, det var inget stabilt äventyrargäng som gav sig av mot Quasqueton: En magic-user med 1 hp, en cleric med 1 hp, en fighter med 1 hp, en thief med 3 hp, och en elf med hela 7 hp (dvs. mer än de andra fyra tillsammans)

Och ändå bet bara en av dem i gräset (och ersattes av en dwarf med 2 hp).

Vitulv

Dante said:
Storuggla said:
[…] trots att tre av oss hade 1HP!
Ja, det var inget stabilt äventyrargäng som gav sig av mot Quasqueton: En magic-user med 1 hp, en cleric med 1 hp, en fighter med 1 hp, en thief med 3 hp, och en elf med hela 7 hp (dvs. mer än de andra fyra tillsammans)

Och ändå bet bara en av dem i gräset (och ersattes av en dwarf med 2 hp).
OSR i all ära, men jag tycker nog att 3.x har löst det där lite bättre, dvs. att man får en maxad hit dice som ny rollperson :gremsmile:

Hunk

Hero

Vitulv said:
OSR i all ära, men jag tycker nog att 3.x har löst det där lite bättre, dvs. att man får en maxad hit dice som ny rollperson :gremsmile:
Säg det inte till nån, men jag är en OSR-hädare som låter mina spelare få maximal Advanced hit points på level 1. Men jag vet att det inte är rätt.

anth

Vetefan

Hunk said:
Vitulv said:
Säg det inte till nån, men jag är en OSR-hädare som låter mina spelare få maximal Advanced hit points på level 1. Men jag vet att det inte är rätt.
Det är fler som är mjäkiga.
Efter att mina spelare i Barrowmazekampanjen stirrat på mig med sina stora sorgsna hundögon lät jag dem slå om ettor vid level 1 - men det är fel fel fel!
Dante! Stå på dig! Var ståndaktig!

Dessutom är det AWSUM att ha en rollperson som lyckats levla med 1 hp. :gremsmile:

Arfert

Facit

Cleric:en Esbjarn Slemhosta är en riktig tuffing. 1 HP och inga spels ännu. :gremwink:

Arfert

Facit
Jag minns att vi borde söka mer secret doors... det är old school, hade för mig det fanns massor.

Dante

Staff member

Vitulv said:
[OSR i all ära, men jag tycker nog att 3.x har löst det där lite bättre, dvs. att man får en maxad hit dice som ny rollperson :gremsmile:
Bah! Nymodigheter.

Ni ser ju i min signatur vad ni kan förvänta er av mig under detta äventyr. T.ex. »Run« och »Death«.

Jag skulle kunna tänka mig att överväga att ni får välja mellan tärningens medelvärde eller att slå. Men om ni väljer att slå måste ni ta det framslagna värdet.

Vitulv

anth said:
Hunk said:
Vitulv said:
Det är fler som är mjäkiga.
Efter att mina spelare i Barrowmazekampanjen stirrat på mig med sina stora sorgsna hundögon lät jag dem slå om ettor vid level 1 - men det är fel fel fel!
Dante! Stå på dig! Var ståndaktig!

Dessutom är det AWSUM att ha en rollperson som lyckats levla med 1 hp. :gremsmile:
Jag säger inte att det är fel när man spelar OSR, det är en feature och inte en bugg, men det är en av anledningarna till att jag nog inte kommer att spela OSR i någon större omfattning.

Storuggla

Champion

"Jag säger inte att det är fel när man spelar OSR, det är en feature och inte en bugg, men det är en av anledningarna till att jag nog inte kommer att spela OSR i någon större omfattning."

Eh, så om spelledaren säger att du kan börja med full HP på första leveln så är det helt okej och du kommer spela mer OSR? Det känns lite.... Eon. :gremwink:
Det finns en mycket högljudd skara OSRare som hävdar att man inte spelar OSR om man inte har minimal HP, alla äventyr sker i lera och bajs, 90% av rollpersonerna dör i första striden och 50% av spelarna får magont av fulkaffe. De är vad jag skulle kalla för "idioter". OSR är snabba och enkla regler som lämnar mycket till spelledarens fantasi och balla äventyr. Inte självplågeri.

Storuggla, fläsket kryddat med krokant

Arfert

Facit
Det märks att In Search of the Unknown är en av de absolut första äventyren. Den är inte så lite primitiv och galet ologisk. Redan nästa (?) modul, The village of Hommlet, är betydligt mer modern. Om jag minns rätt, så här trettio år senare..

Dante

Staff member

Arfert said:
Det märks att In Search of the Unknown är en av de absolut första äventyren. Den är inte så lite primitiv och galet ologisk.
Ja, det är galet knasigt på så många plan.

Men galet knasigt på ett bra sätt, typ.

Vitulv

Storuggla said:
Eh, så om spelledaren säger att du kan börja med full HP på första leveln så är det helt okej och du kommer spela mer OSR? Det känns lite.... Eon. :gremwink:
Den där får du nog förklara. för jag fattar inte riktigt vad det har med Eon att göra.

Den bild av OSR jag har är den jag har läst mig till här på forumet, och det jag upplevt under de få gånger jag själv har spelat. Både av det som diskuteras här och det jag upplevt så är en av hörnstenarna att det ska vara extremt dödligt, och att rollpersonerna ska vara skitdåliga.

Jag tycker att det är en ganska kul feature, och jag ser verkligen charmen i det, men för mig passar bara spelstilen för någon enstaka one-shot. Jag gillar kampanjspel, och då vill jag att min rollperson ska ha en rimlig chans att vara med längre än ett speltillfälle.

Jag vill att det ska finnas en risk att min rollperson dör, jag tycker det är spännande. I OSR, så som jag upplevt det, så är dock risken större att min rollperson dör än chansen är att han överlever. Under sådana förutsättningar så känns det inte så angeläget att investera något större engagemang i rollpersonen vilket i sin tur innebär att risken inte medför något spänningsmoment.

Så, dödligheten jag har upplevt i OSR, och den som jag upplever att OSR-rävarna på rollspel.nu hyllar, gör att jag har svårt att se mig själv spela det annat än vid enstaka tillfällen. Jag tycker det är kul, men det kommer inte bli min huvudsakliga spelstil.

Ett sätt att minska dödligheten skulle vara att tilldela nya rollpersoner mer HP, därav mitt inlägg.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Om man vill bygga ut lite så finns det tips här.

FET SPOILER FÖR MINA SPELARE, SÅ NI SOM INGÅR I SPELGRUPPEN: GE SJUTTON I ATT KLICKA PÅ DEN DÄR LÄNKEN!

/DANTE

Dante

Staff member
Idag gick det bättre. Inte mindre än fem äventyrare avdagatogs under förnedrande former.

Vitulv

Storuggla said:
Överlevde brodern Löök?

Storuggla, genom avancerad feghet
Flacco Löök lever i allra högsta grad!

chrull

Stockholm Kartell
Vitulv said:
Storuggla said:
Överlevde brodern Löök?

Storuggla, genom avancerad feghet
Flacco Löök lever i allra högsta grad!
Inte längre! :gremlaugh:

Den enda överlevande från dagens spelsession är Olman the Murder Hobo, och den här gången fick vi dessutom lite XP, så om Olman överlever 3 lika bra spelsessioner till kan han bli level 2!

Sannolikheten för denna känns låg.

Bäst idag:
* Wand of ... eh.
* Storuggla gör en ny rollperson där bläcket på rollformuläret inte hinner torka innan han måste göra ytterligare en ny.
* Kruka med fruktlikör.

Sagolikt roligt, sagolikt frustrerande.

VEM FAN BYGGER EN DUNGEON SÅDÄR???

Storuggla

Champion
"* Storuggla gör en ny rollperson där bläcket på rollformuläret inte hinner torka innan han måste göra ytterligare en ny."

Wilburt the Matriculated kommer få sånger skriva om sig, så framtida generationer inte kommer glömma honom. Hatburt the Epicaricist däremot den jäveln kommer ingen skriva sånger om.

Jag kommer svära över det snuskiga rummet format som en tratt, och fruktlikören.

Storuggla, omvänd IKEA