Nekromanti DnD Suggestion

anth

Vetefan
Enchantment-spells (som suggestion) är något av den mäktigaste magi som finns - om de används kreativt.

DnD5* Suggestion är en level 2 spell som låter magikern nämna ett förslag på en-två meningar.
Om målet missar sitt save försöker denne uppfylla förslaget efter bästa förmåga tills något av följande inträffar:
- 8 timmar har gått.
- magikern slutar koncentrera sig på magin.
- förslaget är uppfyllt.
*I tidigare DnD-versioner var Suggestion level 3 och varade i lika många timmar som magikerns level, samt att magikern inte behövde koncentrera sig.

Målet är inte medveten om att denne är påverkad av magi förrän magin tar slut, då är målet medveten om precis vad den gjort och att det är magikern som fått denne att göra så.
Förslaget måste vara rimligt; "ta livet av dig" eller "döda dina vänner" är inte rimliga förslag.

Jag vill ha tips på kreativa användningsområden för suggestion.
Ni får gärna ha komma med egenupplevda saker, eller sånt ni hört talas om.
Ni får gärna förklara varför ert förslag är kreativt, så som jag gör nedan:

Orimligt:
"Döda dina vänner."
Rimligt:
"Männen bakom dig är de som mördade din mor och far, nu står de med dragna svärd och är ute efter ditt liv."

Orimligt:
"Hoppa i lavapoolen där nere."
Rimligt:
"Det är så varmt här att du måste svalka dig, där nere är en är en kall pool vatten."

Korta förslag varar bara någon runda och är inte mycket effektivare än command:
"Släpp svärdet!"
Mer effektivt:
"Det du håller i är en giftorm som försöker bita dig."

Tänk på att det går att styra mer specifikt vad målet ska göra:
"Gå mot staden och förälska dig i första kvinnan du möter."
Är väldigt luddigt, det här är mer exakt:
"Gå mot staden och förälska dig i första kvinnan du möter. Försök vinna hennes hjärta till varje pris"
Det kommer garanterat hålla målet sysselsatt de närmaste 8 timmarna.

Tänk på att att magin slutar så fort förslaget är uppfyllt:
"Fly ut ur denna grotta"
Kommer bara få målet att lämna grottan, men så fort målet sätter en fot utanför grottan kan målet komma tillbaka. Den här formuleringen är effektivare:
"Fly från den mäktiga draken som bor här i grottan"

Tänk på att det faktiskt fungerar bättre ju mer subtilt det är:
"Bjud oss på den bästa mat du har."
Fungerar, men det här är effektivare:
"Vi är de personer som räddade ditt liv för 5 år sedan, behandla oss som dina bästa vänner."

Bolongo

Herr Doktor
Många av dina exempel handlar om att få den påverkade personen att acceptera påståenden om världen. Andra ger uttryckliga befallningar. Inget av det faller under min tolkning av hur den här magin fungerar.

Vill du få någon att tro något behöver du en illusion. Vill du få dem att utföra en exakt handling behöver du Command eller Dominate.

Det texten säger är att du kan föreslå ett handlingsalternativ - "suggest a course of activity"

Att ens vänner är föräldramördare? Nej, det funkar inte.
Att det är varmt och det behövs svalka? Visst, men du kan inte inkludera illusionen att lava är vatten.
Att svärdet är en orm? Nej, det går fetbort.
Att du skall förälska dig i någon? Ett gränsfall, jag skulle antagligen acceptera någon variant som formulerades litet annorlunda.
Att grottan är farlig och borde evakueras? Javisst, men draken kan bara inkluderas om det faktiskt finns en sådan. Möjligen "Ser inte de där märkena ut som gjorda av drakklor?"
Att en grupp personer i själva verket är en annan grupp personer? Nej, absolut inte. Men det går att uppnå samma effekt bara genom att föreslå att du borde vara givmild.

anth

Vetefan
Bolongo;n305372 said:
Många av dina exempel handlar om att få den påverkade personen att acceptera påståenden om världen. Andra ger uttryckliga befallningar. Inget av det faller under min tolkning av hur den här magin fungerar.

Vill du få någon att tro något behöver du en illusion. Vill du få dem att utföra en exakt handling behöver du Command eller Dominate.

Det texten säger är att du kan föreslå ett handlingsalternativ - "suggest a course of activity"
Nja, efter lite googlande ger jag dig delvis rätt.
Med suggestion kan man påverka vad målet tror. Men den vanliga effekten är att få målet att göra saker som man föreslår (suggest).
Begränsningen är att man inte kan få målet att direkt skada sig själv eller någon annan, men man kan få målet att tro att denne inte skadar någon.

Och nej, man behöver INTE en illusion för att målet ska tro. Man kan t.ex. säga att skattkistan som målet tänker öppna i själva verket är Pandoras box och att målet dör om den öppnar kistan. Det är ingen illusion, men målet kommer inte att öppna kistan frivilligt.

Men det stämmer att man inte kan få målet att begå en exakt handling, men man kan fortfarande ha stor kontroll över vad målet gör.
Exemplet i PHB är att man säger åt en riddare att ge bort sin stridshäst till den första tiggaren den möter.

Bolongo;n305372 said:
Att ens vänner är föräldramördare? Nej, det funkar inte.
Jo, det fungerar alldeles utmärkt. Suggestion handlar om tro och att få någon att tro att någon annan mördat dennes föräldrar är helt legitimt.
Hur målet reagerar när denne börjar tro så är dock upp till spelledaren.
Källa:
https://www.sageadvice.eu/2018/01/1...l-the-command-kill-all-your-friends-is-valid/

Bolongo;n305372 said:
Att det är varmt och det behövs svalka? Visst, men du kan inte inkludera illusionen att lava är vatten
Här ger jag dig rätt, men:
Man kan övertyga målet om att vattenflaskan man räcker över innehåller en potion of fire immunity och att offret kan gå på lava.
Givetvis bryts effekten så fort målet tar skada av lavan.
Källa:
https://www.sageadvice.eu/2016/02/15/can-i-use-suggestion-spell-to-ask-someone-to-hurt-itself/

Man kan också få någon att tro att något mindre uppenbart farligt än lava, t.ex. en pool med syra, är ofarligt vatten och att man ska bada i vattnet.
Återigen bryts effekten så fort man tar skada av syran.

Bolongo;n305372 said:
Att svärdet är en orm? Nej, det går fetbort.
Bolongo;n305372 said:
men draken kan bara inkluderas om det faktiskt finns en sådan.
Det stämmer att man inte kan få någon att se en orm, men.
Man kan få någon att tro att svärdet är livsfarligt att hålla i.
Jo, man kan få någon att tro att det finns en farlig drake precis utom synhåll och det nog är bäst att fly.
Källa:
https://www.sageadvice.eu/2016/07/1...you-might-use-the-suggestion-spell-in-combat/

Bolongo

Herr Doktor
Ja, i de fallen du kan citera Crawford och Mearls får jag såklart ge med mig.

Men jag måste få grumbla lite över att de infört begreppet "belief" i en Sage Advice. Det ordet förekommer över huvud taget inte i texten i PHB. Den talar uteslutande om aktiviteter och handlingar - föreställningar och trosuppfattningar nämns inte alls.

Om man på detta sätt expanderar formelns påverkan från att influera vad någon vill göra till att också kunna påverka vad de håller för sant, så blir den självklart mycket kraftfullare.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n305359 said:
Orimligt:
"Döda dina vänner."
Rimligt:
"Männen bakom dig är de som mördade din mor och far, nu står de med dragna svärd och är ute efter ditt liv."

Orimligt:
"Hoppa i lavapoolen där nere."
Rimligt:
"Det är så varmt här att du måste svalka dig, där nere är en är en kall pool vatten."
Oj, oj, oj...

Var ska jag börja? Jo, med att fokus måste ligga på balans. Inte "realism" eller ens "intern logik".

Så som du använder spellen gör du om en level 2 spell till en save or die spell.

Om något är orimligt är det det.

Om du vill tvinga en fiende att vända sig mot sina allierade, gäller Dominate Person/Monster. Du kan inte bara byta ut dessa spells - med sina inneboende begränsningar - det är ju helt brutet. Om du vill få en fiende begå självmord, måste du använda... ja, just det, det finns ingen sådan spell (förutom möjligen Wish). Och naturligtvis är det för att en sådan spell vore orimligt effektiv.

Nu kanske det låter som att jag helt underkänner ditt sätt att tänka... men låt mig uttrycka mig såhär: kör på enligt dina ideer men se för allt i världen till att samtliga spelares karaktärer är magiker...! :eek::wink:

CapnZapp

Myrmidon
Bolongo;n305408 said:
Ja, i de fallen du kan citera Crawford och Mearls får jag såklart ge med mig.
Det ser jag ingen anledning till.

För mig är det självklart att Crawford & Co får säga vad de vill, jag kommer ändå aldrig gå med på att Suggestion är tänkt vara en fundamentalt bruten spell som är bättre än många spells av mycket högre level.

Vad jag rekommenderar när en spelare (med goda intentioner) absolut vill använda Suggestion är att denne får upcasta spellen för att uppnå kraftfullare effekter.

Exempelvis: om du vill få ett icke-mänskligt monster att vända sig mot sina allierade, då måste du kasta Suggestion med en level 8 slot. Vill du slippa begränsningarna i Dominate Monster, ja då måste du använda en level 9 slot.