Nekromanti DnD-tävling - vinn $5000

anth

Vetefan
För något decennium sedan fanns ett spel som hette DnD Miniatures Tournament, där två spelare spelade mot varandra med varsitt lag rollpersoner/miniatyrer.
Nu verkar WotC ha släppt något liknande till DnD5.

Under november spelas DnDSports, där 16 spelare tävlar mot varandra i en utslagstävling på Roll20 och vinnaren får $5000.
Det hela streamas live på Twitch, eller så kan man se matcherna i efterhand på Youtube.

https://dndsports.tv/news/what-is-dndsports/

Tror ni detta kan bli lika stort som eSport, eller blir det fiasko?
Tror ni att detta kan locka nya spelare att börja spela rollspel, eller är bordsrollspel för annorlunda?

God45

#PrayersForBahakan
Jag tycker att det här verkar supercoolt! :D Det har ju funnits lite Iron GM tävlingar och så tidigare. Så hoppas det slår igenom stort ??

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hittar inget om att det är WotC som ligger bakom eller ens är med? DND Beyond hittar jag att de är med, men inte WotC.

Reglerna är i speltest-fasen som jag förstår det. Känns svajigt allting.

/M

anth

Vetefan
Magnus Seter;n297469 said:
Hittar inget om att det är WotC som ligger bakom eller ens är med? DND Beyond hittar jag att de är med, men inte WotC.

Reglerna är i speltest-fasen som jag förstår det. Känns svajigt allting.

/M
Ah, du kanske har rätt i att det inte är WotC som står bakom.
Jag tog bara för givet att WotC stod bakom eftersom eftersom WotC brukar skicka sina advokater på alla som skriver "Dungeons and Dragons" istället för "Den femte versionen av världens största rollspel".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth;n297470 said:
Jag tog bara för givet att WotC stod bakom eftersom eftersom WotC brukar skicka sina advokater på alla som skriver "Dungeons and Dragons" istället för "Den femte versionen av världens största rollspel".
Hade inte DND Beyond varit med hade jag satt en hundring på att detta skulle stängas ner tout suite. All text på den sidan du länkar till andas "vi vet inte vad vi gör". Reglerna är inte klara, de speltestas. Det är minis, men man ska använda DnD5, som gick bort från striktare regler för strid än DnD4/DnDminis. De har jobbat med 15 duktiga Dungeon Masters ... och inte med WotC eller tredjepartsdesigners. Inga namn såvitt jag kan hitta, så ingen street cred.

Så för att svara på dina frågor:

1. Jag tror att denna satsning specifikt blir fiasko. För att det ska bli succé måste det in mer proffsighet, och WotC måste nog in också.
2. Om det görs proffsigt kan det locka. Inte annars.

Med det sagt, gänget bakom kanske är bättre på att producera rörligt material än skriftligt material. Och de kanske gör det med en punkattityd, typ kastar sig ut och så får det gå om det går.

Så vi kan ju hoppas.

/M

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Alltså, om de gör det till någon slags ren strid så kommer det nog bli rätt tråkigt. I alla actual plays jag hört är strid som följer reglerna skittråkigt.

Om de däremot går in mer just för att spela ett äventyr kompetativt, dvs vem får skatten först, då kan det blir rätt kul. Det kan också bli pannkaka. Beror på hur väl de lyckas styra upp spelet så man faktiskt kan hänga med i vad som händer och ändå få en helhetsbild.

Oavsett tror jag inte att det kommer bli nån jättestor esport av det. Men så förstår jag mig inte på ens hälften av alla de esporter som redan finns så jag är ju inte den bäste att utala sig =D

CapnZapp

Myrmidon
Verkar vara "competitive combat" av ENworld-tråden att döma:
http://www.enworld.org/forum/showthread.php?654140-quot-DnDSports-quot-Competitive-Play-With-Prizes

Utvalda kommentarer:
I don't understand this. Without a strong narrative, acting, or at least some comicalness, D&D is not really entertaining to watch. It's not even that good for people who are interested in tactics, strategy, and the likes because D&D (even more so 5e with bonded accuracy) is mostly about randomness. I can't picture this becoming any popular, D&D is too different from competitive strategy games like League of Legends or Starcraft that have become popular as "e-sports".
Så samma åsikt som Rymdhamster

It seems to me that while 5e is a better game for the likes of Critical Role, an actual tabletop "sport" would benefit from something more like Pathfinder or 4E. There's too much wiggle room in 5e for impartiality in the ref/GM.

Unless -- and oh my God I hope they are doing this -- it's more like the WWE. That'd be amazing.
:)

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill se Death Match play i Svart av Kval Vit av Lust! Och Slayer matcher i Daughters of Verona ????

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth;n297689 said:
Det gick snabbt.
Efter bara ett par dagar har DnD Sports har bytt namn till RPG Sports
https://rpgsports.tv/
https://www.twitch.tv/rpgsports

Anledningen påstås INTE vara "cease and desist" från Hasbro, utan att nästan all feedback handlat om att folk vill se turneringar med andra regler än DnD5.
Haha, det låter genomskinligt från deras sida. DnD är störst, störst, störst så intresset för andra spel, förutom kanske Pathfinder, lär vara försvinnande litet.

Så kanske inte en cease and desist, utan att enkelt email där WotC sa, "host host, det är vårt varumärke ni använder. Vill ni licensiera det för massor med pengar så är det okej! Let's talk ... or else."

/M

anth

Vetefan
Magnus Seter;n297699 said:
Haha, det låter genomskinligt från deras sida. DnD är störst, störst, störst så intresset för andra spel, förutom kanske Pathfinder, lär vara försvinnande litet.

Så kanske inte en cease and desist, utan att enkelt email där WotC sa, "host host, det är vårt varumärke ni använder. Vill ni licensiera det för massor med pengar så är det okej! Let's talk ... or else."

/M
Vill de att vi ska tro på deras historia så bör de släppa en pressrelease i helgen vilka andra spel de tänker ha med. :)

anth

Vetefan
Trots den spydiga tonen är jag fortfarande intresserad av att se reglerna (som måste vara färdiga 10 november när tävlingarna drar igång).
Jag antar att det är regelförtydliganden av DnD5, vars regler kan vara ganska fuzzy. Och regler för PvP då det hela går ut på att två grupper går i samma dungeon och ska försöka slå ut varandra.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n297689 said:
Det gick snabbt.
Efter bara ett par dagar har DnD Sports har bytt namn till RPG Sports
https://rpgsports.tv/
https://www.twitch.tv/rpgsports

Anledningen påstås INTE vara "cease and desist" från Hasbro, utan att nästan all feedback handlat om att folk vill se turneringar med andra regler än DnD5.
"The first RPGSports tournament this November will still be played using the Dungeons & Dragons fifth edition rules."

anth

Vetefan
Någon som vet vad som hände med detta?
Den 09 november kom reglerna och den första matchen skulle ha körts den 10 november, men jag hittar ingen info om matchen.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n299782 said:
Någon som vet vad som hände med detta?
Den 09 november kom reglerna och den första matchen skulle ha körts den 10 november, men jag hittar ingen info om matchen.
Huh? När jag går in på deras länk rpgsports.tv är hela twitterflödet i högerspalten fullt av kommentarer kring matchen? (Kobolds nånting vann - kollade inte närmare än så)

anth

Vetefan
CapnZapp;n299793 said:
Huh? När jag går in på deras länk rpgsports.tv är hela twitterflödet i högerspalten fullt av kommentarer kring matchen? (Kobolds nånting vann - kollade inte närmare än så)
Ah, det är bara jag som är ovan vid twitch, det ligger en 2-timmars video där bara man letar lite.

Mitt betyg av första matchen: uruselt format.
Av 2 timmars video fick vi:
30 minuters testbild.
30 minuters "försnack" där man inte sa någonting av intresse.
50 minuters "match" (matchen skulle avbrytas efter 45 minuter, men man spelar färdig pågående stridsrunda, så matchen tog 50 min).
10 minuters eftersnack där man mest konstaterade att det var en urusel match.

Om själva matchen:
Den skulle alltså vara 45+ minuter lång.
En match består av 2 st 4 personers-lag som slåss mot varandra och varje spelare har 45 sekunder på sig att avsluta sin runda.
Det borde betyda att en hel stridsrunda borde ta 2*4*0,45 min = 6 minuter, right? WRONG!
Eftersom man valt personer som inte spelat DnD tidigare så kunde folk inte reglerna, så varje spelares runda tog närmare 1½ minut istället för 45 sekunder.

Sammanfattning; striden varade i 4 stridsrundor (innan matchen bröts för att tiden tog slut) och rollpersonerna var inte inom strike distance de första 2 rundorna! På två timmars video fick vi alltså se 2 stridsrundor och ingen dog.

De kanske borde speltestat formatet med nybörjare som speltestare istället för erfarna rollspelare innan matcherna började.