Nu har vi* tröttnat på DnD5 så mycket att vi ska spela DnD 3.5 istället.
BRA BESLUT!
3,5:an är ju min favoritedition, näst efter AD&D 1:st ed.
Hursom, om jag hade fått vara överlycklig DM i er grupp hade jag:
1) För att inte alla ska levla så himla fort hade jag räknat xp för att döda monster gånger 0,75. (Jag gillar action men utan att rp sticker iväg i levels för snabbt)
2) Varit mycket restriktiv med andra klasser än core-klasserna.
3) Läst på reglerna för "Grapple" och "Turn Undead" några gånger. Kanske göra ett enklare flödesschema för de olika stegen.
4) Jag hade försökt fokusera på levels 1-10. Sedan blir spelet för mig svårt att hantera eftersom det blir så många val och beräkningar som tar tid.
5) Äventyret "Red Hand of Doom" är en masterclass i hur man kan skriva roligt gejmistiskt äventyr med meningsfull story och starka spelledarporträtt. Läs det och låt dig inspireras!
6) Jag skulle också försöka att få folk att bli glada för små förbättringar, snarare än att snabbt börja drömma om artefakter. Alla gillar det inte, men 3,5:an kan bli himla kul om man lyckas fokusera på att få "upptäcka mycket - långsamt"
7) Våga använda skills - och inte minst - olika skills. Bygg utmaningar kring dem! Gör strider roligare genom att av kräva skill checka (piratskeppet i storm som kräver Balance mm)
8) Jag tycker att det är kul att bygga monster utifrån templates! Glöm inte att utrusta monster och slp:s med coola feats, classes och utrustning. Överraska spelarna genom att ge monster oväntade feats för att visa hur spelvärlden är oberäknelig och farlig. Spelarna har oftast en inbyggd fördel av att kunna välja feats, multiclassa mm så gör lika med deras motstånd.
9) När det gäller SLPs och monster behöver jag ofta läsa på och tänka efter innan strider mm så jag som SL använder deras resurser smart. Det är lätt att missa vilket gör monster onödigt mjäkiga.
10) Se till att världen innehåller platser där Rp kan köpa helande drycker mm. (Men det här vet du ju redan)
11) Jag skulle använda random encounters och dynamiskt motstånd för att det ska bli spännande för spelarna att välja mellan att vila upp sig eller pressa vidare.
12) Tydliggöra att spelet är dödligt och att ingen kan räkna med att deras rp kommer överleva. SL är mer av en "domare" än en med regissör av en berättelse. Uppmuntra spelarna att göra en "reserv-karaktär" ifall att.
Nu stannar jag, det är redan för långt...