Nekromanti [DnD4] John Carter on Mars

anth

Vetefan
  • Det blir löst baserat på John Carter on Mars / Barsoom (efter att jag har upptäckt och fattat tycke för denna värld).
  • Det blir med DnD4-regler (inte för att de reglerna passar bäst, utan för att jag vill testa vad man kan göra med DnD4).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ett nytt rollformulär gör mycket för känslan. När du har koll på vad du behöver och vad saker skall heta, bygg ett nytt, med passande grafik, och utan orden D&D.

anth

Vetefan
Magnus Edlund said:
Vilken typ av fräscha idéer tänker du dig?
Jag har låst in mig på så sätt att det ska vara Mars, även om det är fantasy. Och att det ska vara DnD4.

Jag vill ändra så att det inte känns som DnD4 - men det ska inte bli komplicerat.

Ex på udda saker (inte för att jag kommer ha med dem - de är bara med som exempel)
- Använda hex-papper istället för rutpapper.
- slå med 3d6 eller 2d10 istället för d20
- rustning ger damage reduction istället för att höja AC.
- Damage bonus för hög styrka är inte ett fast värde utan variabelt och slås med tärning.
- Ta bort de klassiska fantasyraserna: alv, dvärg, halfling.
o.s.v.

Det behöver inte bara vara rena regel-saker. Det kan även vara saker med settingen som gör att det känns mindre DnD.

Dilandau

Myrmidon
En grej man kan så fast för att få en anti-DnD-känsla är att det inte finns några dungeons. Inga skattfyllda labyrinter under jord, inga grottimperier. Eventuellt finns det naturliga grottsystem – mer inspirerade av verklig grottutforskning och filmer som "Sanctum" än något Gary Gygax hittat på. Faran är mer "kommer jag kunna klämma mig igenom detta hål och samtidigt hålla andan?" än "kommer jag överleva en attack från draken?".

anth

Vetefan
Magnus Edlund said:
En grej man kan så fast för att få en anti-DnD-känsla är att det inte finns några dungeons. Inga skattfyllda labyrinter under jord, inga grottimperier. Eventuellt finns det naturliga grottsystem – mer inspirerade av verklig grottutforskning och filmer som "Sanctum" än något Gary Gygax hittat på. Faran är mer "kommer jag kunna klämma mig igenom detta hål och samtidigt hålla andan?" än "kommer jag överleva en attack från draken?".
Good point.
Får fundera på om jag ska skrota Underdark.
Det kommer att bli en viss form av "grottkräl" ändå då man "utforskar" (läs plundrar) gamla ruiner.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
På 1970-talet hade TSR-tidskriften Dragon en föregångare som hetta Strategic Review. I ett nummer fanns det med en artikel om D&D i Barsoom.

anth

Vetefan
Mekanurg said:
På 1970-talet hade TSR-tidskriften Dragon en föregångare som hetta Strategic Review. I ett nummer fanns det med en artikel om D&D i Barsoom.
Och Strategic Review blev Dragon 1976.
Hur bär man sig åt för att få tag på en 35 år gammal amerikansk hobbytidning? :gremooo:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
anth said:
Mekanurg said:
Hur bär man sig åt för att få tag på en 35 år gammal amerikansk hobbytidning? :gremooo:
Skicka ett PM till Oldtimer. Han borde äga ett ex.

terje

xenomorf mystiker
anth said:
Mekanurg said:
Det finns andra källor för liknande material. Här finns Warriors of Mars, en Barsoom-modul till OD&D att ladda ned. Och här finns ett suplement till modulen: Adventures on Mars.

För några år sen kom en fin bok till d20 och Savage Worlds med en väldigt barsoom-inspirerad setting, den heter kort och gott "Mars".

Coolt projekt förresten!

anth

Vetefan
Terje said:
Det finns andra källor för liknande material. Här finns Warriors of Mars, en Barsoom-modul till OD&D att ladda ned. Och här finns ett suplement till modulen: Adventures on Mars.

För några år sen kom en fin bok till d20 och Savage Worlds med en väldigt barsoom-inspirerad setting, den heter kort och gott "Mars".

Coolt projekt förresten!
Jo, Savage Worlds Mars skaffade jag mig för ett par veckor sedan efter ett tips från någon (Storuggla?).
Har även införskaffat Savage Worlds Red Sands och GURPS Mars.

"Adventures on Mars" som du länkade till var lite intressant. Tydligen tycker de att Cthulhuida varelse passar in på Mars. :gremelak:

anth

Vetefan
Oldtimer said:
Mekanurg said:
Skicka ett PM till Oldtimer. Han borde äga ett ex.
Det gör han också. Om han bara vet vilken låda de ligger i...
Arbeta inte ihjäl dig för min skull - jag har flera rollspels böcker om Mars så jag har material så det räcker. Men hittar du den tar jag mer än gärna en titt.

CapnZapp

Myrmidon

CapnZapp

Myrmidon
anth said:
Yay! Ser nästan ut som Vitulvs Kingmaker-tråd. :gremwink:
Jag har hittat en Vitulv + Kingmaker tråd, men enda likheten jag ser är "bilder av figurer"...?

anth

Vetefan
Har funderat lite mer.

Först ändrar man plan till planeter.
Mars är ju redan en planet per definition.
Men sedan gör vi Feywild och Shadowfell till systerplaneter.
De kommer ungefär motsvara Venus-Jorden-Mars hos oss.

Sedan finns två jätteplaneter (som Jupiter och Saturnus) som är elemental chaos och astral plane.

Totalt ett solsystem med fem planeter. Sedan kan man tänka sig att varelser från Far Realm kommer från andra platser bortom solsystemet.

Först hade jag tänkt mig att luftskepp skulle vara ganska vanliga och planetbundna - och man fick använda sig av ritualer för att ta sig mellan de olika värl... planeterna.

Hur mycket förändras settingen om man istället gör dem ganska ovanliga och att man kan färdas mellan planeterna (spelljammer / space1889)?

Jag vill ju att huvudplaneten ska vara mars som är döende - om man låter skeppen vara rymdskepp istället för luftskepp förskjuts det mer mot steampunk.

Sapient

Swashbuckler
Precis - den största skillnaden är glidningen från Barsoom/John Carter of Mars till Space 1889.

Det är ju iofs. en spännande idé och det behöver inte störa kampanjplanen i särskilt hög utsträckning. Precis som i många D&D-kampanjer där plane-shifting är sällsynt (men finns där) kan ju medlen att bygga sådana luftskepp vara extremt dyra, svåråtkomliga osv.

Eller tom. bara finnas i begränsat antal - som andra artefakter av de tidigare civilisationerna.