anth
Vetefan
Den här frågan har krävt lite tankearbete.
En bra husregel ska vara: enkel, lättförståerlig, välbalanserad och göra spelet roligare.
Har jag lyckats uppfylla alla ovanstående kriterier?
Jag har valt att plocka vapen från d20 Past
http://en.wikipedia.org/wiki/D20_Past
d20 Past är en del av d20 Modern som är en variant av DnD3. Det mesta d20 Modern-material finns tillgängligt som SRD, men inte d20 Past - vilket betyder att man måste ha tillgång till d20 Past, sidorna 19-26, speciellt sidan 23.
(jag har hittat vapen i Players Handbook och i Adventurer's Vault)
PHB Military: Longbow +2 1d10 20/40 3# Load free
PHB Military: Shortbow +2 1d8 15/30 2# Load free, Small
AV Superior: Greatbow +2 1d12 25/50 5# Load free
PHB Simple: Hand Crossbow +2 1d6 10/20 2# Load free
PHB Simple: Crossbow +2 1d8 15/30 4# Load minor
AV Superior: Superior Crossbow +2 1d10 20/40 6# Load minor
AV Simple: Repeating Crossbow +2 1d8 10/20 6# Load free*
*Magazine hold 10 bolts 1# Load standard
Slutsatser:
- I DnD4 går inte pilar speciellt långt.
- I DnD4 används vapnenkategorierna Simple/Military/Supreme för hur svåra vapnen är att lära sig och hur mycket skada de gör.
- I DnD4 går det väldigt fort att ladda om bågar och armborst.
- Repeating crossbow är det närmaste man kommer krutvapen.
Låt oss titta på vapnen i d20 Past
De första krutvapnen dök upp på 1400-talet och vapnen blev bättre och bättre med åren: matchlock, wheel lock, snaplock, flintlock fram till cartridge (patroner) runt 1860.
Jag tar för givet att spelarna kommer att opta sina rollpersoner, d.v.s. de kommer att ha cartridge weapons (patronvapen, d.v.s. INTE mynningsladdare eller liknande).
Cannons eller Military weapons är INTE tillgängliga för rollpersonerna.
Jag INTE tittat på vapen EFTER 1890.
Att konvertera d20 Past till DnD4:
Handguns räknas som Simple Ranged eller Hand Crossbow.
Longarms räknas som Military Ranged eller Longbow.
Buffalo Rifle räknas som Superior Ranged.
- Alla firearms har Prof. +2.
- Halvera skadan (alla firearms gör skada som 2d4, 2d6, 2d8, 2d10, 2d12 - de gör nu bara 1d).
- Dela Range Increment med 2,5 respektive 1,25 för att få range (Double Derringer har increment 10', det blir 4/8. Buffalo Rifle har increment 90', det blir 36/72).
- Mag talar om hur många patroner vapnet rymmer.
-- Int betyder att det tar en minor action för varje patron att ladda.
-- Cyl är cylindervapen (som revolver), det tar antingen en minor action att ladda varje kula, eller en minor action att byta hela cylindern (s.k. cylinderladdare).
-- Box är ett magasin som tar en minor action att byta.
Man får ha krutvapen som är magiska avståndsvapen.
Granater räknas som Alchemist Fire som gör thunder damage istället:
http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post726851
En bra husregel ska vara: enkel, lättförståerlig, välbalanserad och göra spelet roligare.
Har jag lyckats uppfylla alla ovanstående kriterier?
Jag har valt att plocka vapen från d20 Past
http://en.wikipedia.org/wiki/D20_Past
d20 Past är en del av d20 Modern som är en variant av DnD3. Det mesta d20 Modern-material finns tillgängligt som SRD, men inte d20 Past - vilket betyder att man måste ha tillgång till d20 Past, sidorna 19-26, speciellt sidan 23.
Låt oss ta en titt på de avståndsvapen som finns i DnD4:Eventuellt behöver detta modereras.
Sajten filestube punkt com är laglig så vitt jag vet.
(jag har hittat vapen i Players Handbook och i Adventurer's Vault)
PHB Military: Longbow +2 1d10 20/40 3# Load free
PHB Military: Shortbow +2 1d8 15/30 2# Load free, Small
AV Superior: Greatbow +2 1d12 25/50 5# Load free
PHB Simple: Hand Crossbow +2 1d6 10/20 2# Load free
PHB Simple: Crossbow +2 1d8 15/30 4# Load minor
AV Superior: Superior Crossbow +2 1d10 20/40 6# Load minor
AV Simple: Repeating Crossbow +2 1d8 10/20 6# Load free*
*Magazine hold 10 bolts 1# Load standard
Slutsatser:
- I DnD4 går inte pilar speciellt långt.
- I DnD4 används vapnenkategorierna Simple/Military/Supreme för hur svåra vapnen är att lära sig och hur mycket skada de gör.
- I DnD4 går det väldigt fort att ladda om bågar och armborst.
- Repeating crossbow är det närmaste man kommer krutvapen.
Låt oss titta på vapnen i d20 Past
De första krutvapnen dök upp på 1400-talet och vapnen blev bättre och bättre med åren: matchlock, wheel lock, snaplock, flintlock fram till cartridge (patroner) runt 1860.
Jag tar för givet att spelarna kommer att opta sina rollpersoner, d.v.s. de kommer att ha cartridge weapons (patronvapen, d.v.s. INTE mynningsladdare eller liknande).
Cannons eller Military weapons är INTE tillgängliga för rollpersonerna.
Jag INTE tittat på vapen EFTER 1890.
Att konvertera d20 Past till DnD4:
Handguns räknas som Simple Ranged eller Hand Crossbow.
Longarms räknas som Military Ranged eller Longbow.
Buffalo Rifle räknas som Superior Ranged.
- Alla firearms har Prof. +2.
- Halvera skadan (alla firearms gör skada som 2d4, 2d6, 2d8, 2d10, 2d12 - de gör nu bara 1d).
- Dela Range Increment med 2,5 respektive 1,25 för att få range (Double Derringer har increment 10', det blir 4/8. Buffalo Rifle har increment 90', det blir 36/72).
- Mag talar om hur många patroner vapnet rymmer.
-- Int betyder att det tar en minor action för varje patron att ladda.
-- Cyl är cylindervapen (som revolver), det tar antingen en minor action att ladda varje kula, eller en minor action att byta hela cylindern (s.k. cylinderladdare).
-- Box är ett magasin som tar en minor action att byta.
Man får ha krutvapen som är magiska avståndsvapen.
Granater räknas som Alchemist Fire som gör thunder damage istället:
http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post726851