Nekromanti DnD4 Magic Item Daily Power

anth

Vetefan
PHB p226:
"Daily: A magic items daily power can be used once per day and is renewed when its user takes an extended rest. As with daily powers provided by your class, there is a limit to the number of magic item daily powers you can use on any given day. This limit depends on your level.
At 1st-10th level, you can use one magic item daily power per day.
At 11th-20th level, you can use two magic item daily powers per day.
At 21st-30th level, you can use three magic item daily powers per day."

Jag hittar inte motsvarande begränsning i Essentials-reglerna. Är den borttagen?

rjonas

Hero
Jag hade inte uppfattat den regeln alls. Wizards kanske tyckte att den var redundant? I och med att antalet magiska föremål per person ändå är begränsat.

Jarl

Hero
wallahad said:
What? Är antalet magiska prylar begränsat? Hur och varför?
Nej. Användandet av en Daily Power hos items är begränsat, inte själva föremålen.

anth

Vetefan
Jarl said:
Användandet av en Daily Power hos items är begränsat, inte själva föremålen.
Men jag hittar fortfarande inte den regeln i Essentials.

Det har ju lite betydelse när man samlar på sig magiska föremål om man får bara får en daily power per dag eller flera.

Jarl

Hero
anth said:
Jarl said:
Användandet av en Daily Power hos items är begränsat, inte själva föremålen.
Men jag hittar fortfarande inte den regeln i Essentials.

Det har ju lite betydelse när man samlar på sig magiska föremål om man får bara får en daily power per dag eller flera.
Jo det stämmer. Fast efter en milestone får man ju ialf använda en annan pryls Daily Power.

Jarl

Hero
Så här skriver Mike Mearls inför Essentials:

Before we bring this discussion to a close, it’s worth mentioning that the limits on using daily magic item powers are no longer part of the game. They existed to prevent the characters from stockpiling items that were far below their level but still had useful, daily powers. Under this scheme, such items are uncommon. Stockpiling a number of them is impossible without house rules or a Dungeon Master who willingly awards multiple copies of such items as treasure. With our new rarity scheme in place, we no longer need such rules.

Så du har helt rätt, regeln är borttagen helt.

CapnZapp

Myrmidon
Jarl said:
Så här skriver Mike Mearls inför Essentials:

Before we bring this discussion to a close, it’s worth mentioning that the limits on using daily magic item powers are no longer part of the game. They existed to prevent the characters from stockpiling items that were far below their level but still had useful, daily powers. Under this scheme, such items are uncommon. Stockpiling a number of them is impossible without house rules or a Dungeon Master who willingly awards multiple copies of such items as treasure. With our new rarity scheme in place, we no longer need such rules.

Så du har helt rätt, regeln är borttagen helt.
Tro bara inte på Mmearls förklaring till varför regeln försvann.

Värre regel har sällan skådats - den osade enbart bokföringsarbete och saknade in-game logik.

Att den försvann hoppas jag beror på Mmearl & Co insåg vilken småaktig skitregel den var, och inte den PK-förklaring de sedan kände sig tvungna att hitta på.

(Jag tog bort den redan i pre-Ess 4E och ingen saknade den någonsin)

Jarl

Hero
CapnZapp said:
Necross said:
Tackar! Det var inte en dag för tidigt. Skitregel.
+1
Intressant att folk är så upprörda över en regel som de flesta antingen glömmer helt, eller inte blir påverkade av i spel...

anth

Vetefan
Jarl said:
Intressant att folk är så upprörda över en regel som de flesta antingen glömmer helt, eller inte blir påverkade av i spel...
Jag skulle tro att de flesta blir påverkade av regeln redan vid level 4-5.
Vid det laget bör de flesta rollpersoner ha 2 magiska föremål med daily powers - varav de tidigare var tvungna att välja vilken power de skulle använda.

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
Jarl said:
Jag skulle tro att de flesta blir påverkade av regeln redan vid level 4-5.
Vid det laget bör de flesta rollpersoner ha 2 magiska föremål med daily powers - varav de tidigare var tvungna att välja vilken power de skulle använda.
Jepp. Och spelar man en kampanj där man som spelare har stort inflytande över vilka magiska föremål man har så var det här direkt avgörande för vilka föremål man valde.

CapnZapp

Myrmidon
Exakt.

Jag blir inte upprörd som spelare (särskilt inte om jag spelat i ett gäng som aldrig ens varit medveten om regeln) utan som hobbydesigner.

En så snål och småaktig regel skulle aldrig införts, särskilt inte av såpass meriterade designers som man ju måste vara för att få jobbet att ta fram en ny upplaga av D&D.

Sapient

Swashbuckler
CapnZapp said:
Exakt.

Jag blir inte upprörd som spelare (särskilt inte om jag spelat i ett gäng som aldrig ens varit medveten om regeln) utan som hobbydesigner.

En så snål och småaktig regel skulle aldrig införts, särskilt inte av såpass meriterade designers som man ju måste vara för att få jobbet att ta fram en ny upplaga av D&D.
Hann aldrig märka av regeln i praktiken, innan spelgruppen jag senast spelade upplöstes. Men jag var medveten om den och grunnade över hur jag (och gruppen) skulle ställa oss till den.

Jag kan inte säga att regeln upprör mig. Jag köper att den fanns av balansskäl. Just balans är trots allt något som uppenbart haft en mycket stor betydelse vid regelutvecklingen i 4ed. Det är mer att den känns mer avig, mer som en osnygg efterhandskonstruktion inslängd för att rätta upp en obalans som bättre design borde kunnat undvika helt.

Frågan är om de valde att inte försöka fläta in den i "metafysiken" med någon slags motivering, eller den verkligen kom upp i sista minuten?

Men nu slipper vi den! Good riddance...

CapnZapp

Myrmidon
Att eftersträva balans motsätter jag mig inte, bara dåliga sätt att nå dit.

Jag skulle kunna argumentera på flera sätt varför, men nöjer mig med att konstatera att regeln inte är med i Essentials.