Nekromanti DnD4 NPCs

anth

Vetefan
Säg att PC-partyt stöter på en NPC som slår sig samman med dem under en tid (kanske bara ett encounter, kanske ett helt äventyr).

Hur delar man ut XP?
Tar man hänsyn till att NPCn gör encounters lättare, eller delar man bara xp för encountret med antalet PC som vanligt?

G

Guest

Guest
Wizards gav ut en artikel på ämnet "Henchmen and hirelings" för en tid sedan, som man hittar HÄR

Man behöver dock ett insiderkonto.

CapnZapp

Myrmidon
anth said:
Säg att PC-partyt stöter på en NPC som slår sig samman med dem under en tid (kanske bara ett encounter, kanske ett helt äventyr).

Hur delar man ut XP?
Tar man hänsyn till att NPCn gör encounters lättare, eller delar man bara xp för encountret med antalet PC som vanligt?
Du subtraherar NPCns XP-värde från summan av de besegrade monster-XPna, och delar sedan ut XP som vanligt.

Denna metod fungerar hyfsat oavsett hur din NPC är skapad, alltså om den är ett vanligt monster (som bara råkar vara en människa och ha lite paladinkrafter etc), en companion, eller t.o.m en full karaktär skapad precis som en spelarkaraktär.

Att bara dela ut XP som vanligt, och alltså ge NPC-karaktären en full andel, fungerar bara om NPCn drar sitt strå till stacken. Om du skapat en reguljär spelarkaraktär fungerar det ju, eller om du låter NPCn vara ett vanligt monster fast typ fem levlar högre än gruppen, eller om du skapat en "Solo NPC" (alltså ett Solo monster). Eller på annat sätt (typ en NPC Sergeant som tar med sig ett eget dussin armborstskyttar) är ungefär lika kraftfull som en spelarkaraktär.

Men de flesta allierade är inte avsedda stjäla rampljuset från spelarkaraktärern och är därför inte i närheten av lika kraftfulla. Dessutom har de ofta reducerat urval krafter för att göra det enklare och snabbare att spela dem. Typ Companions. Då är det heller inte rimligt att de ska "stjäla" en hel andel av den insamlade looten och XP.

Därav att man räknar dem som ett "minusmonster". Idén med att räkna av deras eget XP-värde från Xp-summan innan utdelning är ju att de fungerar som ett monster som minskar, inte ökar, utmaningen.

Catboots said:
Wizards gav ut en artikel på ämnet "Henchmen and hirelings" för en tid sedan, som man hittar HÄR

Hatar svar som bara utgår från att man prenumerar på DDI, och därmed går Wizards ärenden.

Kan du sammanfatta tipsen, eller skriva ihop ett eget svar, Catboots?

Jarl

Hero
CapnZapp said:
Hatar svar som bara utgår från att man prenumerar på DDI, och därmed går Wizards ärenden.
Här är vi stingsliga då...

Snabb sammanfattning:
Artikeln presenterar två sorters NPCs:

a) Hirelings. Dessa är i princip minions som har en speciell yrkesförmåga (spå, köra båt etc). I strid har de 1 HP och är inte så super på att slåss. De arbetar för pengar (ju högre level desto dyrare).

b) Henchmen. Dessa är mer kompetenta följeslagare som har kompletta statblocks (a la monster) och hjälper till i strid. De tar en full andel av ett encounters XP.

Artikeln har ett antal exempel på detta och nämner även familiars, pets och mounts men går inte närmare in på dessa.

CapnZapp

Myrmidon
Jarl said:
Här är vi stingsliga då...
Jag ber om ursäkt. Det är inte ditt fel att jag läst för många engelsktalande rollspelsforumsinlägg som bara hänvisar bakom firewallen.

Bra med sammafattning!

En sak dock, som gammal D&D4-spelledare:

Undvik att ta med 1 hp allierade om det riskerar bli strid (vilket det väl ofta gör i D&D4...). Det finns inget rimligt sätt att skydda minions; och det är inte kul att hjälplöst behöva se på när även ett rätt patetiskt motstånd (helt utan chans att vinna mot spelarhjältarna) med lätthet massakrerar dina underordnade.

Att ta med 1 hp allierade i alla situationer där minion-statusen har en betydelse totalkraschar inget mindre än själva idén med spelet.

Enklast är därför att såga det förslaget jäms med fotknölarna. Antingen är NPCn där bara för storyn och har då inga stats överhuvudtaget, eller så ger man vederbörande grundläggande monsterstats. Punktum slutum.

Tyvärr långt ifrån enda rejäla misstaget WotC har gjort vad gäller sina spelledartips och allmänt kampanjstöd.

G

Guest

Guest
CapnZapp said:
Kan du sammanfatta tipsen, eller skriva ihop ett eget svar, Catboots?
Det där var mitt svar. :gremwink:
Ville mest belysa det faktum att material finns. Sen får man väl göra valet själv om man är villig att pröjsa för D&D Insider.

anth

Vetefan
Catboots said:

Tackar, har nu läst artikeln.
Inte riktigt vad jag var ute efter, men artikeln hänvisade till hur man skapar companions i DMG2 som jag tydligen missat.
Jag får kolla det när jag kommer hem och kombinera det med tipsen i den här tråden.