anth said:
Säg att PC-partyt stöter på en NPC som slår sig samman med dem under en tid (kanske bara ett encounter, kanske ett helt äventyr).
Hur delar man ut XP?
Tar man hänsyn till att NPCn gör encounters lättare, eller delar man bara xp för encountret med antalet PC som vanligt?
Du subtraherar NPCns XP-värde från summan av de besegrade monster-XPna, och delar sedan ut XP som vanligt.
Denna metod fungerar hyfsat oavsett hur din NPC är skapad, alltså om den är ett vanligt monster (som bara råkar vara en människa och ha lite paladinkrafter etc), en companion, eller t.o.m en full karaktär skapad precis som en spelarkaraktär.
Att bara dela ut XP som vanligt, och alltså ge NPC-karaktären en full andel, fungerar bara om NPCn drar sitt strå till stacken. Om du skapat en reguljär spelarkaraktär fungerar det ju, eller om du låter NPCn vara ett vanligt monster fast typ fem levlar högre än gruppen, eller om du skapat en "Solo NPC" (alltså ett Solo monster). Eller på annat sätt (typ en NPC Sergeant som tar med sig ett eget dussin armborstskyttar) är ungefär lika kraftfull som en spelarkaraktär.
Men de flesta allierade är inte avsedda stjäla rampljuset från spelarkaraktärern och är därför inte i närheten av lika kraftfulla. Dessutom har de ofta reducerat urval krafter för att göra det enklare och snabbare att spela dem. Typ Companions. Då är det heller inte rimligt att de ska "stjäla" en hel andel av den insamlade looten och XP.
Därav att man räknar dem som ett "minusmonster". Idén med att räkna av deras eget XP-värde från Xp-summan innan utdelning är ju att de fungerar som ett monster som minskar, inte ökar, utmaningen.
Catboots said:
Wizards gav ut en artikel på ämnet "Henchmen and hirelings" för en tid sedan, som man hittar
HÄR
Man behöver dock ett insiderkonto.
Hatar svar som bara utgår från att man prenumerar på DDI, och därmed går Wizards ärenden.
Kan du sammanfatta tipsen, eller skriva ihop ett eget svar, Catboots?