Nekromanti DnD4 utan rustningar, 1890-tal

anth

Vetefan
För att min kampanjtråd inte ska bli nedkladdad med OT-inlägg startar jag en ren regelfråge-tråd.

Jag vill starta en DnD4-kampanj som utspelar sig på 1890-talet - och då brukade inte äventyrare bära rustning - men utan rustning blir vissa klasser obalanserade.

Hur löser man problemet på ett enkelt, smidigt och balanserat sätt?

anth

Vetefan
Förslag 1:
De som har armor proficiency kan spendera en short rest för att psyka upp sig och bli hårda.
Effekten varar tills de tar en short rest och psykar ner sig, eller tar en long rest som automatiskt avslutar effekten.

Effekt:
Armor bonus för bästa armor proficiency -1
Shield bonus för bästa shield bonus -1
Ex: en fighter kan ha scale mail + heavy shield, det ger +6 armor bonus på AC och +1 shield bonus på Ref och AC.
Man har en armor check penalty som är ett steg värre.
Ex: plate armor + heavy shield ger armor check penalty -5.
Armor check penalty gäller för alla fysiska skills OCH alla CHA-skills, UTOM Intimidate där det är en bonus istället - folk reagerar på att man går runt och spänner sig.
Heavy armor proficiency ger -1 på speed, man spänner sig och går konstigt.
Om man sätter på sig riktig rustning gäller de vanliga rustningsreglerna.

anth

Vetefan
Förslag 2;
Man får en armor bonus varje udda level tills man kommer upp i sin totala armor proficiency bonus.
Ex: level 1 +1, level 3 +2, level 5 +3, o.s.v.

anth

Vetefan
Förslag 3:
Magiska rustningar är alltid cloth armor, men kräver att man har proficiency i den armor det skulle vara.

Rickard

Urverk speldesign
Förslag 5:
Armor proficiency ger inte tillåtelsen att bära rustning, utan ökar AC med motsvarande rustnings AC.

Shield är ett skyddsfält som rollpersonen har omkring sig.

/Han föreslår

anth

Vetefan
Han said:
Förslag 5:
Armor proficiency ger inte tillåtelsen att bära rustning, utan ökar AC med motsvarande rustnings AC.

Shield är ett skyddsfält som rollpersonen har omkring sig.
Jo, men jag kan inte tvinga rollpersonerna att aldrig bära rustning.
Om rollpersonerna besöker ett gammalt slott i Transylvanien och en av dem hittar en ringbrynja som han tar på sig - vad händer?

Rickard

Urverk speldesign
anth said:
Jo, men jag kan inte tvinga rollpersonerna att aldrig bära rustning.
Om rollpersonerna besöker ett gammalt slott i Transylvanien och en av dem hittar en ringbrynja som han tar på sig - vad händer?
Jag har väl inte skrivit att personen inte får bära rustning?

Rustning ger plus till AC istället för bonusen som man får från armor proficiency. Så någon med +AC 8 får sänkt AC med 3 medan någon som har +AC 2 får höjt AC med 4 för en ringbrynja.

Hur skulle du själv hantera situationen med dina förslag?

/Han som skulle kombinera detta med förslag 4 om att magiska rustningar alltid är cloth

G

Guest

Guest
Att armor profiency är ett mått på hur bra en karaktär tar stryk funkar i min värld.
Möjligen att en karaktär som har flera profiencies kan ändra AC mellan short rests. Så att man i en encounter får lite mer AC men på grund av sin stridsberedskap rör sig mer försiktigt (minus i speed).

Magiska rustningar skulle kunna fungera som vanligt fast utan AC-bonus.

I den här tråden diskuteras ämnet och i första inlägget finns en tabell med "AC progression" per level för olika armor profiencies -> D&D 4e Modern

anth

Vetefan
Han said:
Hur skulle du själv hantera situationen med dina förslag?
Jag föredrar Förslag 1 + 3, men tycker själv att det känns lite för komplicerat för att det ska vara kul.

Med förslag 1 får man ett sämre i AC utan rustning än med rustning. Då finns det en skillnad mellan de två alternativen med och utan rustning.

Sapient

Swashbuckler
Jag skulle vilja föreslå (det blir väl förslag 6 då?) att man kan bära tidsenliga rustningar.

1800-talet var en tid då de tidigare metallrustningarna försvunnit för allt utom cermoniella ändamål i Europa, t.ex. brittiska horse guards osv. (Som du nämnde anth, man undrar över vilket regemente någon kommer ifrån...)

Men å andra sidan användes de en del utanför Europa (Turkiet, Indien och Ostasien) när europeiska kolonialtrupper stötte ihop med lokala arméer. (Se t.ex. denna wikipedia-artikel.)

Man började också experimentera fram skottsäkra västar i början av 1800-talet, genom bl.a. laminerat tyg. (Sen den relevanta artikeln här.)

Fäktjackor kan man också tänka sig, eftersom det var under 1800-talet som fäktning började bli en sport (i modern mening). De gjordes ofta av lätt läder eller kanvas-liknande tyg, sytt i kanaler och ordentligt fordrat med t.ex. hästtagel. Förmågan att skydda var förmodligen lite lägre än de skottsäkra västarna.

Av allt detta tror jag man kan bygga en komplett rustnings-"stege", från en enkel (diskret anpassad) läderrock (leather, +2), fäktväst (motsv hide, +3), tidig skottsäker väst (chainmail, +6), cermoniell rustning (harnesk o hjälm) eller brigandine-varianter (scale armor, +7) - och improviserade (Ned Kelly-varianten) eller klassiska rustningar (plate armor, +8).

Den främsta skillnaden är att rustningar är mycket mer ovanliga och näppeligen något man knallar runt med vare sig i centrala London eller på heden i Salisbury. Upp tom. skottsäker väst är dock MÖJLIG att bära ihop med andra kläder utan att väcka polisens uppmärksamhet.

Att bära en helrustning är förmodligen otänkbart i något sammanhang där man blir sedd av utomstående - men kanske möjligt att släpa med sig om man vet att man ska till ett öde slott i et avlägset hörn av Skottland...

För folk som inte kan väva in rustningar i sin rollperson med trovärdighet (tänker t.ex. på att bygga en boxare som tank) kan man väl ta in resonemang liknande bärsärkar et.c. Han kan ha en uppbygd "motståndskraft" genom åratals träning att undvika smärta. (Kanske kan ge CON-bonus på AC? För utövare av kampsporter kanske WIS-bonus?)

Som nämndes ovan började fäktsporten växa fram, så vissa svärdstyper borde kunna finnas. (Och generellt fanns inget förbud mot att bära vare sig blankvapen eller skjutvapen, men kunde lätt väcka polisens intresse så väl som misstro - särskilt om man inte syntes tillhöra samhällets övre skikt.)

De svärd som då ligger närmast i 4e, är Rapier och Scimitar. Kortsvärd bör kunna täcka upp för alla machete, malayiska kris, kukri et.c. som man kan tänkas stöta på.

Klubbor et.c. lär ju vara vanliga vapen. De är lätta att improvisera. En någorlunda vältillverkad käpp med metalhandtag t.ex. Eller ett kopparrör, en gjutjärns stav, en stor skruvnyckel et.c.

Kanske köra med de flesta improviserade/träklubbor som club alt. greatclub och de av metall eller på något annat sätt särskilt utformade som mace?

Yxor kan också tänkas dyka upp i arsenalen av blankvapen.

Det är mina tankar.

anth

Vetefan
Här kommer ett konkret förslag - så får ni säga bu eller bä.

DnD4 Husregel för 1890-tals rustningar:

1. De klassiska DnD4-rustningarna fungerar som vanligt.

2. Man får även använda moderna varianter av de klassiska rustningarna, enligt Sapients lista.

3a. Man kan skapa en "armor/shield effect" efter en short rest.
Man kan ändra armor/shield effect med ytterligare en short rest.
Armor/shield effect upphör efter en long rest.

3b. Armor/shield effect är identisk med att bära en riktig rustning med ETT undantag:
- armor/shield check penalty ökar ett steg och gäller även för CHA-based skills (bonus för Intimidate).
(undantaget är till för att man ska kunna se på någon om denne använder sig av "armor/shield effect")

Påverkas spelbalansen om man ändrar type till any för alla magiska rustningar?
(jag står fortfarande och velar mellan förslag 3 och 4, om spelbalansen inte påverkas går jag på det enklare förslag 4)

Nå:
- är det en lättförståelig regel?
- är det en enkel regel?
- är spelbalansen oförändrad av regeln?

Jarl

Hero
anth said:
Påverkas spelbalansen om man ändrar type till any för alla magiska rustningar?
(jag står fortfarande och velar mellan förslag 3 och 4, om spelbalansen inte påverkas går jag på det enklare förslag 4)
Den påverkas en del på så sätt att många mycket bra egenskaper finns bara på Cloth Armor, som kompensation för att de ger sämst skydd. Sen hur mycket det påverkar exakt är ju rätt svårt att säga.

Shadowcaller

Veteran
Låter bra för mig, en sak jag undrar dock. Om detta är 1880-tal så antar jag att det finns pistoler etc.
Hexblades har pactweapons, i min karaktärs fall en kniv.

Hursomhelst, kommer det finns skjutvapen med i spelet?

Jarl

Hero
Jag skulle nog lösa det genom att helt enkelt låta varje spelare fluffa om sin egen karaktärs försvar:

Biff the dockworker
Hård snubbe som tar stryk och fortsätter slåss. Härdad av barfighter och knivsslagsmål. Duktig på att parera slag, men stel i vänsterarmen och lite allmänt långsam efter många hårda smällar.
Egentligen: Fighter med Full Plate och Heavy Shield.

Father Quinn the Condemner
Äldre präst som nu jagar ondskans hantlangare med hjälp sin blinda tro. Guds försyn verkar skydda honom från mycket ont. Börjar bli till åren, och är inte lika smidig som förr.
Egentligen: Invoker med Chainmail

etc

När man Biff ska ha en bättre rustning, ja då kan man ju bara säga att blivit än mer härdad av sina upplevelser. Quinn hamnar än mer i Guds nåder. Osv.

anth

Vetefan
Ett nytt försök.
Nu är skillnaden mellan att bära riktig rustning eller använda "armor/shield effect" obefintlig.

DnD4 Husregel för 1890-tals rustningar:

1. De klassiska DnD4-rustningarna fungerar som vanligt.
2. Man får även använda moderna varianter av de klassiska rustningarna, enligt Sapients lista.

3. Man kan skapa en "armor/shield effect" efter en short rest.
Man kan ändra armor/shield effect med ytterligare en short rest.
Armor/shield effect upphör efter en long rest.
(anledningen till att det krävs en short rest är för att det tar 5 minuter att sätta på sig en rustning i DnD4)
Armor/shield effect är identisk med att bära riktig rustning/sköld.
Det är upp till spelarna att beskriva/rollspela sin "armor/shield effect", se Jars inlägg för exempel.

4. Alla reagerar negativt på personer som bär rustning/sköld i fredliga sammanhang (som när man handlar eller går på restaurang).
Detta gäller både om man bär riktig rustning/sköld eller använder armor/shield effect.
Man har halva (armor + shield) bonusen som penalty på CHA-skills, utom Intimidate där det är en bonus.

5. Alla magiska rustningar finns i vanlig version och cloth version.
Använder man en magisk rustning i cloth version måste man använda sig av den "armor/shield effect" som rustningens typ egentligen är enligt böckerna.

anth

Vetefan
Shadowcaller said:
Låter bra för mig, en sak jag undrar dock. Om detta är 1880-tal så antar jag att det finns pistoler etc.
Hexblades har pactweapons, i min karaktärs fall en kniv.

Hursomhelst, kommer det finns skjutvapen med i spelet?
Skjutvapen kommer att finnas, men jag har inte hunnit dit än. Jag vill få ordning på rustningar först.

anth

Vetefan
Catboots said:
I den här tråden diskuteras ämnet och i första inlägget finns en tabell med "AC progression" per level för olika armor profiencies -> D&D 4e Modern
Intressant länk.
Jag tyckte bäst om deras lösning för raser.
Funderar på att ha med den.

G

Guest

Guest
anth said:
Catboots said:
Intressant länk.
Jag tyckte bäst om deras lösning för raser.
Funderar på att ha med den.
Ja, lösningen i d20 modern är rätt lika och den funkade fint.