Nekromanti DnD4 utan strid (skill challenges)

Rickard

Urverk speldesign
Jag har funderat rätt länge på att bli spelledare i DnD4 men jag har hitintills endast lekt med tanken. Detta gör jag givetvis också i detta inlägg, så ta inget som att det är slaget i stål. "Men varför postar Han det här i makarforumet för och inte i D&D-forumet", kanske någon tänker.

Jo, för att jag endast vill använda systemet för att visa en poäng, nämligen hur man designar utmaningar. Jag hade tänkt att helt ta bort stridsreglerna men behålla allt övrigt, inkluderat powers. Alla stridspowers är dock helt värdelösa för det ska inte uppstå några som helst strider.

Min tanke är att varje lyckat slag som någon rollperson gör ger 500 XP. Detta ska jag också basera mina äventyr på och när rollpersonerna nått en ny level så har de klarat äventyet. Oavsett level så är alltid DC satt till 30 och är alltid fast för alla levlar. Detta för med sig att rollpersonerna i början måste samarbeta för att nå upp till den summan men efter ett tag kan de gott klara av slagen själva.

Fast blir det inte väldigt enkelt mot slutet då (level 30?). Nä, för hur mycket XP som rollpersonerna får är alltid fast och på högre level krävs det fler XP, vilket i sin tur resulterar till att fler slag krävs för att klara äventyret. Vi ser exempelvis se att gå från level tre till fyra kräver (3750-2250=) 1500 XP, alltså tre slag för att klara äventyret.

1st: 0 XP
2nd: 1,000
3rd: 2,250
4th: 3,750
5th: 5,500
6th: 7,500
7th: 10,000
8th: 13,000
9th: 16,500
10t: 20,500

I början tänkte jag att de skulle göra enkla uppdrag som att bryta sig in i ett hus men ju högre level de får, desto mer komplicerade uppdrag får dem. Jag tänkte också fokusera på att utmana spelarna på andra sätt än att de kan klara sig undan det hela med tärningsslag.

Två saker till, när spelarna väl slår sina slag får de själva välja vilken skill som helst, men måste motivera varför den skillen kan användas. Misslyckas slaget får jag (eller spelarna) hitta på en situation som uppkommer som förklarar varför rollperosnen misslyckades med slaget. På så sätt får spelarna jämnt nya utmaningar, istället för att försöka igen på sin ordinarie utmaning.

/Han som tänkte att om den nya utmaningen klaras av med ett slag ska även den ursprungliga utmaningen klaras av