Nekromanti DnD5, återfå HD vid level 1

anth

Vetefan
I DnD5 Players Handbook står:
PHB said:
Round Down
...round down if you end with a fraction, even if the fraction is one-half or greater.
PHB said:
Long Rest
...The character also regains spent Hit Dice, up to a number of dice equal to half of the character's total number of them.
Betyder detta att man inte får Hit Dice att spendera på short rest förrän vid level 2?

2097

deleta mitt konto tack
Hej Anth! Man börjar ju med 1 HD, som sen blir 2 vid level 2 osv. Man återfår 1 HD per natt på level 1, 2 och 3. På level 4 & 5 får man 2 per natt. På level 6-7 får man 3 per natt. Återkommer strax m regelhänvisning för detta men vet att det är så.

2097

deleta mitt konto tack
http://dnd.wizards.com/products/tabl...rs-basic-rules
Reglerna said:
The character also regains spent Hit Dice, up to a number of dice equal to half of the character’s total number of them (minimum of one die). For example, if a character has eight Hit Dice, he or she can regain four spent Hit Dice upon finishing a long rest.
Min emfas. Detta regelstycke är samma i PHB, Basic Rules, och, canonical för mig: Starter Set.

2097

deleta mitt konto tack
Whaaat!?! Det står inte så i min tryckning av PHB!??! Resten av stycket är samma som Basic, som jag länkade till? WTF!?! Parentesen med "mininum" saknas. Ska nu kolla i min Starter Set med.

2097

deleta mitt konto tack
Starter Set har samma elision. Shit, att jag aldrig märkt detta. Undrar hur jag kunde lära mig "rätt" för vi har alltid kört som ovan, vilket, enligt senaste PDF:en ju stämmer.

anth

Vetefan
2097;n227420 said:
http://dnd.wizards.com/products/tabl...rs-basic-rules

Min emfas. Detta regelstycke är samma i PHB, Basic Rules, och, canonical för mig: Starter Set.
Nope.
Nu har jag kollat både PHB och Starter Set rulebook. I bägge står så som jag citerat i startinlägget.

"(minimum of one die)" är alltså errata (och defacto så som vi alltid spelat).

Jättetack för länken - jag tänkte inte på att kolla online.

2097

deleta mitt konto tack
Innan jag fick mitt älskade Starter Set så fick jag Basic PDF:en. Och, jag har sparat gamla versioner av den. Tänkte att det kanske funnits redan i v 0.1 men det fanns varken i 0.1 el 0.2. Som du säger tillagt senare. Så... :/ jag undrar var i reglerna jag sett att det var minst en, att jag sett att det var en HD per natt på level 1, 2 och 3. Så skumt.

2097

deleta mitt konto tack
anth;n227429 said:
Nu har jag kollat både PHB och Starter Set rulebook. I bägge står så som jag citerat i startinlägget.
Vi postade nog på tvärs på varandra för jag kollade också (dumt nog efter att jag kaxigt skrivit att det är samma). Har bara sånt himla starkt minne av att ha sett i nån officiell hörna redan från allra allra början att man får minst en tärning. Men hittar inte var det kan ha varit. Spelar kanske ingen roll nu när erratan lagt in det i kapitel 8.

Staffan

Myrmidon
2097;n227459 said:
Vi postade nog på tvärs på varandra för jag kollade också (dumt nog efter att jag kaxigt skrivit att det är samma). Har bara sånt himla starkt minne av att ha sett i nån officiell hörna redan från allra allra början att man får minst en tärning. Men hittar inte var det kan ha varit. Spelar kanske ingen roll nu när erratan lagt in det i kapitel 8.
Jag har för mig att det var en av de första sakerna folk frågade Mearls och Crawford om när de kunde lägga vantarna på PHBn och/eller Basic Rules: hur får man tillbaka HD på level 1.

Min tanke är att de förmodligen helt missade det, för man tar aldrig en long rest på level 1. När du väl äventyrat tillräckligt länge för att vara mogen för en long rest så har du fått tillräckligt med XP för level 2.

2097

deleta mitt konto tack
Men jag minns så tydligt att jag berättade för spelarna att man får en HD på level 1 2 och 3. Men visst. Alla kan ju minnas lite konstigt ibland och/eller missuppfatta saker.