anth
Vetefan
I DnD 5 kan man inte ha mindre än 0 hp.
Hamnar man på 0 hp och den överblivna skada är lika med eller mer än ens max hp dör man omedelbart.
Dör man inte på en gång måste man slå ett death save varje runda. Det är en omodiferad d20 vs. DC 10.
Lyckas man tre gånger innan man misslyckas tre gånger är man stabiliserad och inte längre döende.
Misslyckas man tre gånger innan lyckas tre gånger är man död.
Tar man skada när man har noll hp och inte dör på en gång räknas det som ett misslyckat death save.
Slår man 1 på death save räknas det som två misslyckanden.
Slår man 20 på death save återfår man 1 hp och är inte längre döende.
Här ett par, sinsemellan oberoende, husregler om döden:
Instant Death
Är inte max hp utan ½ max hp. För att det inte ska bli för dödligt är minimum HD + CON-mod, d.v.s. de hp man startar med RAW (andra alternativ för minimum är CON eller HD + level).
Death Save
Slås inte varje runda, utan slås endast en gång totalt och det slås när man får hjälp.
DC för death save börjar på 0 (som man inte behöver slå), för att sedan öka med 2 varje runda till max DC 10 runda 6 och senare.
Blir man träffad när man har 0 hp får man -2 på sitt death save, detta ska inte blandas ihop med DC.
Exempel: man hamnar på 0 hp, blir träffad ytterligare 3 gånger och får hjälp efter en minut: slå d20 - 6 vs. DC 10 för att överleva.
Massive Damage Threshold
Tar man minst lika mycket hp av en enskild attack som ens Instant Death-värde, utan att hamna på 0 hp, måste man slå ett death save (ett rent d20-slag) vs. DC 10 eller hamna på 0 hp.
Crit.
Man slår fortfarande dubbel skada, men den andra skadan slås separat. Den första skadan dras från ens hp. Den andra skadan dras från ens Instant Death poäng, vilket gör det lättare att dö.
Instant Death poäng läker 1 poäng per long rest.
Bu eller bä?
Jag kommer använda ½ max hp för instant death. RAW-regeln är bara löjlig när man kommer upp ett par levels.
Jag kommer att använda ett death save som slås när man får hjälp, för det blir mer spännande så.
Jag kommer kanske att ha med massive damage threshold av nostalgiska skäl, då det är en gammal ADnD2-regel.
Jag kommer inte att använda crit-regeln, även om den är bra. Det känns som för mycket bokföring.
Hamnar man på 0 hp och den överblivna skada är lika med eller mer än ens max hp dör man omedelbart.
Dör man inte på en gång måste man slå ett death save varje runda. Det är en omodiferad d20 vs. DC 10.
Lyckas man tre gånger innan man misslyckas tre gånger är man stabiliserad och inte längre döende.
Misslyckas man tre gånger innan lyckas tre gånger är man död.
Tar man skada när man har noll hp och inte dör på en gång räknas det som ett misslyckat death save.
Slår man 1 på death save räknas det som två misslyckanden.
Slår man 20 på death save återfår man 1 hp och är inte längre döende.
Här ett par, sinsemellan oberoende, husregler om döden:
Instant Death
Är inte max hp utan ½ max hp. För att det inte ska bli för dödligt är minimum HD + CON-mod, d.v.s. de hp man startar med RAW (andra alternativ för minimum är CON eller HD + level).
Death Save
Slås inte varje runda, utan slås endast en gång totalt och det slås när man får hjälp.
DC för death save börjar på 0 (som man inte behöver slå), för att sedan öka med 2 varje runda till max DC 10 runda 6 och senare.
Blir man träffad när man har 0 hp får man -2 på sitt death save, detta ska inte blandas ihop med DC.
Exempel: man hamnar på 0 hp, blir träffad ytterligare 3 gånger och får hjälp efter en minut: slå d20 - 6 vs. DC 10 för att överleva.
Massive Damage Threshold
Tar man minst lika mycket hp av en enskild attack som ens Instant Death-värde, utan att hamna på 0 hp, måste man slå ett death save (ett rent d20-slag) vs. DC 10 eller hamna på 0 hp.
Crit.
Man slår fortfarande dubbel skada, men den andra skadan slås separat. Den första skadan dras från ens hp. Den andra skadan dras från ens Instant Death poäng, vilket gör det lättare att dö.
Instant Death poäng läker 1 poäng per long rest.
Bu eller bä?
Jag kommer använda ½ max hp för instant death. RAW-regeln är bara löjlig när man kommer upp ett par levels.
Jag kommer att använda ett death save som slås när man får hjälp, för det blir mer spännande så.
Jag kommer kanske att ha med massive damage threshold av nostalgiska skäl, då det är en gammal ADnD2-regel.
Jag kommer inte att använda crit-regeln, även om den är bra. Det känns som för mycket bokföring.