Nekromanti [DnD5] Att dö

anth

Vetefan
I DnD 5 kan man inte ha mindre än 0 hp.
Hamnar man på 0 hp och den överblivna skada är lika med eller mer än ens max hp dör man omedelbart.
Dör man inte på en gång måste man slå ett death save varje runda. Det är en omodiferad d20 vs. DC 10.
Lyckas man tre gånger innan man misslyckas tre gånger är man stabiliserad och inte längre döende.
Misslyckas man tre gånger innan lyckas tre gånger är man död.
Tar man skada när man har noll hp och inte dör på en gång räknas det som ett misslyckat death save.
Slår man 1 på death save räknas det som två misslyckanden.
Slår man 20 på death save återfår man 1 hp och är inte längre döende.

Här ett par, sinsemellan oberoende, husregler om döden:

Instant Death
Är inte max hp utan ½ max hp. För att det inte ska bli för dödligt är minimum HD + CON-mod, d.v.s. de hp man startar med RAW (andra alternativ för minimum är CON eller HD + level).

Death Save
Slås inte varje runda, utan slås endast en gång totalt och det slås när man får hjälp.
DC för death save börjar på 0 (som man inte behöver slå), för att sedan öka med 2 varje runda till max DC 10 runda 6 och senare.
Blir man träffad när man har 0 hp får man -2 på sitt death save, detta ska inte blandas ihop med DC.
Exempel: man hamnar på 0 hp, blir träffad ytterligare 3 gånger och får hjälp efter en minut: slå d20 - 6 vs. DC 10 för att överleva.

Massive Damage Threshold
Tar man minst lika mycket hp av en enskild attack som ens Instant Death-värde, utan att hamna på 0 hp, måste man slå ett death save (ett rent d20-slag) vs. DC 10 eller hamna på 0 hp.

Crit.
Man slår fortfarande dubbel skada, men den andra skadan slås separat. Den första skadan dras från ens hp. Den andra skadan dras från ens Instant Death poäng, vilket gör det lättare att dö.
Instant Death poäng läker 1 poäng per long rest.

Bu eller bä?

Jag kommer använda ½ max hp för instant death. RAW-regeln är bara löjlig när man kommer upp ett par levels.
Jag kommer att använda ett death save som slås när man får hjälp, för det blir mer spännande så.
Jag kommer kanske att ha med massive damage threshold av nostalgiska skäl, då det är en gammal ADnD2-regel.
Jag kommer inte att använda crit-regeln, även om den är bra. Det känns som för mycket bokföring.

Sapient

Swashbuckler
Tyckte reglerna verkade osammanhängande och oklara när jag läste. (Och ihop med läkereglerna, än mer osammanhängande...)

Här är nog en av nackdelarna med "lite åt alla"-taktiken, detta system är för vagt och "duttigt".

Egentligen kan en ju ha negativa HP - upp till -(HP-1).

Det är bara det att bokföringen avbryts (nästan) vid noll och ersättas av "death saves".

Om en tar skada vid <0, så bokfärs det inte som skada, men som ett misslyckat death save.

Vad det är, är "osynliga negativa HP" - inget annat.

anth

Vetefan
Jag glömde nämna en sak som jag tänker använda. Varje gång man blir nedslagen och hamnar på noll hp får man en level of exhaustion. Detta för att man inte ska studsa upp igen som om ingenting har hänt så fort man får lite healing.

Sapient;n50474 said:
Tyckte reglerna verkade osammanhängande och oklara när jag läste. (Och ihop med läkereglerna, än mer osammanhängande...)

Här är nog en av nackdelarna med "lite åt alla"-taktiken, detta system är för vagt och "duttigt".

Egentligen kan en ju ha negativa HP - upp till -(HP-1).

Det är bara det att bokföringen avbryts (nästan) vid noll och ersättas av "death saves".

Om en tar skada vid <0, så bokfärs det inte som skada, men som ett misslyckat death save.

Vad det är, är "osynliga negativa HP" - inget annat.
Jag håller delvis med dig.
Problemet är att många OSR-spelare (som jag spelar med) vägrar negativa hp. De ser skalan från helt frisk vid full hp till död vid noll hp. Vad ska man då med negativa hp till?
När man försökt förklara att man går från binärt (levande/död) till trinärt (levande/medvetslös/död) och att gränsen för medvetslös är 0 (och död t.ex. är -10) - då sparkar de bakut. Både medvetslös och negativa hp är artificiella och väger inte upp i kulighet den komplexitet som de medför.
Dessutom ger negatvia hp långsammare läkning, eftersom man måste läka de negativa hp:na först.

Dödsregler kan göras på flera sätt i DnD:

- Man dör på 0 hp. Detta blir dock dödligare i DnD5 än i OSR, för monster gör mer skada.

- Man dör på minus max hp och man förlorar 1 hp per runda när man ligger på negativ hp. Då blir det dock nästan omöjligt att dö. Det är ganska normalt att en fighter har 30 hp vid level 3 och att få ner honom till -30 hp tar en hel evighet och känns inte det minsta farligt.
Snabbfixar på detta problem är:
-- Man förlorar 1d4 hp per runda när man är under 0 hp.
-- Man dör på -½ hp.
-- Man dör på -(HD + CON-mod) hp, vilket är ungefär samma nivå som i ADnD2/DnD3/PF.

- Man har någon form av death save vid 0 hp., vilket egentligen är en kompromiss av de två ovanstående.
Regeln för instant death finns för att inte göra det alltför overkligt: får du t.ex. en blåval i huvudet finns det inga death saves i hela världen som kan rädda dig, för du är bara en våt fläck. Men ja, det är en form av negativa hp.
"Three strikes and you're out", som används i både DnD4 och DnD5 är till för att öka spänningen och känslan av att det är bråttom att rädda den döende personen.
Mitt förslag att man slår ett death save när man får hjälp är till för att skapa en "Schrödingers katt"-känsla, vilket förhoppningsvis får folk att bita på naglarna tills death savet slås. Att DC ökar med tiden är för att simulera blödning och känslan av att det är bråttom.
-- En enkel lösning är att bara ha ett death save, men låta DC för death save = kvarvarande skada och att DC sedan ökar med 1 för varje runda. Det betyder att när DC > 20 så är man död-död-död (motsvarar instant death och man kan fortfarande argumentera för att detta är 20 dolda negativa hp). För de som vill ha en känsla av att man tål mer när man stiger i level kan man tänka sig en bonus på death save-slaget som är max hp / 10 (tänk dock på att man alltid dör om man slår 1).

Både läkningsreglerna och dödsreglerna i DnD5 kommer från DnD4 och är gjorda för att undvika "10 minute workday" som finns i äldre versioner av DnD. D.v.s. att rollpersonerna rusar in i en strid som varar i ett par minuter, sedan drar de sig tillbaka för att läka skador resten av dagen, sedan gör de om samma sak nästa dag.

Sapient

Swashbuckler
Ja, jag förstår syftet med reglerna.

Men det förblir ett försök att blidka alla. Lite OSR-känsla, lite 3.x och lite 4th ed.

Vad blir det då i slutändan? Jag har inte spelat med reglerna. Jag vet inte vilken känsla de ger i spel. Ibland kan regler som ser konstiga ut på pappret, funka riktigt bra. Ibland kan enkla, raka regler på pappret blir helmysko och funka dåligt i spel.

Det går så klart att husregla. Men intrycket jag får, är att detta vill tillfredsställa alla smaker på sätt som egentligen inte borde gå. Om de lyckas med det, hatten av.

CapnZapp

Myrmidon
Det jag skulle vilja be om är att dessa trådar tydligare märks med "husregler".

Detta är ju inte främst en tråd som diskuterar "att dö" i 5E, utan en tråd för den som vill läsa om Anths husregler och därmed implicita kritik mot orginalreglerna.

(Vill minnas tidigare liknande trådar där en diskussion av regler och i D&D olyckligen blandas samman med en viss uppsättning husregler. Jag önskar att dessa saker kunde hållas separata. )

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker fortsätta använda critical hits systemet ifrån Warhammer som jag använt i OSR D&D ett tag. Vid 0 hp börjar du ta critical skador som du rullar fram slumpvis. Här finns allting ifrån avslitna ansikten, förlorade fingrar, lårben vars märg kokas av eld och exploderar som splitter granater till att man dör. Det funkar i allt från LOTFP till Pathfinder så det kommer nog fungera i 5ed också.

anth

Vetefan
CapnZapp;n50562 said:
Det jag skulle vilja be om är att dessa trådar tydligare märks med "husregler".
Jag kan tänka på att märka framtida trådar med "husregel".

God45

#PrayersForBahakan
anth;n50594 said:
Finns det på nätet, eller måste man ha böckerna?
Du tar crit listorn ifrån dark heresy (som jag länkar till på slutet här), tar den passande skada typen (så Impact för klubbor och energy för magi tex) sedan rullar du 1d4 för vilken kroppsdel som träffas och sedan 1d10 för vilken effekt som inträffar. Alla crit listorna finns längst ner på den här sidan: http://1d4chan.org/wiki/Dark_Heresy