Nekromanti DnD5 Basic v2

anth

Vetefan
Tog mig en snabbtitt innan jag går och lägger mig.
Det är nu 2 dokument: en en players-del och en DM-del.

I players-delen hittar jag bara ett par ändringar:
Noble finns som background.
Ett appendix med med Forgotten Realms gudar.
Ett appendix med de 5 fraktionerna.
Det finns säkert ett par småändringar som jag missat.

DM-delen innehåller monster, hur man bygger encounters och magiska föremål.

Tomatalven

Hero
Encounters :( Satans påfund. Iaf om det ska vara tillkrånglad CR- och xpmatte inblandat tycker jag.
CapnZapp said:
Mitt råd är att bara skita i allt krångel. Det ger så lite i förhållande till den tid och ork det tar, så då är det bättre att bara kasta dig huvudstupa ut i äventyrandet, våga gör fel, ha roligt - så lär du dig snabbt vad som funkar, vad som blir för bra och vad som blir tråkigt lätt.
Tomatalven said:
Absolut, men jag fattar inte poängen med att de ska ha det öht. CR är en rätt bra grej då man ka se ungefär vad partyt tål, men hela encounter building delen känns bara som meningslös crunchmasochism.

chrull

Stockholm Kartell
[h=3]CHANGE LOG[/h] This change log indicates significant updates from the previous version of the D&D Basic Rules.
  • Added acid splash and poison spray spells.
  • Added noble background.
  • Added appendix containing the Forgotten Realms deities.
  • Added appendix containing descriptions of the five factions that feature in the D&D Adventurers League.
  • Legal text added to the footer to allow reproduction for personal purposes.
Som det står på sidan.
anth said:
Som det står på sidan nu, ja. :)
När jag var inne igår kväll, hade de inte uppdaterat texten på sidan, så det var fortfarande texten till v0.1.

chrull

Stockholm Kartell
Tomatalven;n40812 said:
Encounters :( Satans påfund. Iaf om det ska vara tillkrånglad CR- och xpmatte inblandat tycker jag.

Det verkar det vara. Man ska inte ens bara lägga ihop all XP för att räkna ut "Encounter XP", ett värde som nästan bara verkar avgöra hur svårt man kan anta striden är, istället ska man ta värdet för ett monster och multiplicera med en faktor som beror på antalet monster. Så en zombie har CR 1/4 och är värd 50 XP. Vilket gör det till ett medium encounter för 4 level 1 rollpersoner.
2 Zombies är värda 100 XP när man slår ihjäl dem, men bara värda 75XP när man räknar ut svårigheten, vilket gör att de är ett svårt encounter för samma grupp äventyre. 3-6 Zombies är värda 150-300 XP, men för svårighetsmatten är det 100 XP. 7-10 zombies är i svårighetsmatte-termer 125 XP...
15+ zombies räknas bara som mellan lätt och medium för en grupp på level 4-rollpersoner. Det verkar som att kraften på rollpersonerna trots allt är väldigt märkbar mellan några levels, eller är det här kanske unikt för just level 1-4?

chrull

Stockholm Kartell
Assuming typical adventuring conditions and average luck, most adventuring parties can handle about six to eight medium or hard encounters in a day. If the adventure has more easy encounters, then the party can get through more; if it has more deadly encounters, they can handle fewer.
Det här låter ju ganska trevligt. Sen har de med en tabell som visar hur mycket XP per dag och per rollperson i gruppen som en grupp "borde" klara av. För level 1 är det 300. För level 2 är det 600. För level 3 är det 1200.

Det betyder att om man slänger ner sin grupp i en dungeon och låter dem möta "balanserat" motstånd så är de level 2 efter första dagen, level 3 efter andra och level 4 efter fjärde.

CapnZapp

Myrmidon
Säg efter mig:

XP Encounter reglerna är bara rekommendationer och riktlinjer

:)

Deras huvudsyfte verkar vara att lägga på en illusion av matematik och objektivitet för att göra osäkra grottmästare ännu osäkrare...

I själva verket är encounter design en konstart och ingen vetenskap. Mitt bästa råd är att skoga hela den delen, och all huvudvärk som följer med, och istället lära dig skapa bra encounters själv. Våga göra fel!

chrull

Stockholm Kartell
Dokumentet säger att svårigheten är något man kan kontrollera efter man skapat ett encounter med metoden de presenterar.

De säger också lite intressanta saker: Man rekommenderas aldrig att använda ett monster som har högre CR än rollpersonerna har levels. CR2 betyder "kan slå ihjäl level 1-rollpersoner på ett slag".

Det här stycket är så viktigt att det står med två gånger på samma sida:
Much of the advice in this section focuses on the XP values of monsters and encounters, as opposed to their challenge rating. Challenge rating is only a guidepost that indicates at what level that monster becomes an appropriate challenge. When putting together an encounter or adventure, especially at lower levels, exercise caution when using monsters whose challenge rating is higher than the party’s level. Such a creature might deal enough damage with a single action to overwhelm PCs of a lower level. Even though an ogre has a challenge rating of 2, for example, it can kill a 1st-level wizard or sorcerer outright with a single blow.

Sen hade jag tydligen fel i min förra post, exemplet förklarade ganska tydligt hur man gör:

You’ve designed an encounter for four player characters and want to estimate how difficult it’s going to be. Three of the
four players have 3rd-level characters and one has a character at 2nd level (due to missing a session).
First, note the XP values that define the four categories of difficulty. For each difficulty category on the Encounter Difficulty XP per Character table, you’ll find the number for a 3rd-level character and multiply it by three (for the three 3rd-level characters), then add the number for a 2nd-level character. That gives you the following numbers:
• Easy: up to 375 XP
• Medium: up to 550 XP
• Hard: up to 1,050 XP
• Deadly: up to 1,400 XP
Now you look at the encounter you’ve designed, a fight with four hobgoblins. Each hobgoblin has an XP value of 100, so the total XP is 400. Since there are four hobgoblins, you double the XP value of the encounter; the encounter’s XP value, for the purposes of figuring out its difficulty, is 800 XP. That makes this encounter tougher than a medium encounter, but not higher than the hard threshold—so it’s a
hard encounter.
If you build a later encounter with four bugbears, with an XP value of 200 XP each, you’d end up with a total value of 1,600 XP for the encounter. That number is above the threshold of deadly encounters, meaning it’s probably too hard for your characters to handle. If you adjust it down to three bugbears, your total is 1,200 XP—still deadly, but at least the adventurers have a fighting chance. Two bugbears is probably a better encounter for this party: you multiply the base XP value of 400 by only 1.5 for a pair of monsters, giving you 600 XP—slightly easier than the hobgoblin fight.
Men jag vet inte om det blev mer eller mindre komplext...

Bolongo said:
Tja, det blir inte lättare av att de har samma exempel två gånger på samma sida. Första gången stämmer inga av siffrorna med tabellen, andra gången har de rättat det mesta och det är bara en siffra som är fel...
CapnZapp said:
Säg efter mig:

XP Encounter reglerna är bara rekommendationer och riktlinjer, jag kan strunta i alltihopa...
chrull said:
CapnZapp: jag förstår inte vad du försöker säga? Alla regler är bara rekommendationer och riktlinjer. De är trots det inte immuna mot kritik och analys.
CapnZapp said:
Ah sorry:

Om ditt syfte är att påtala fel och brister i avsnittet mest för att du vill, go ahead, då ska jag inte störa. Move along, nothing to see... Ursäkta avbrottet, herrn!
CapnZapp said:
...men till den av er som händelsevis var missmodig på riktigt för att du inte riktigt förstår avsnittet och vill be om förklaringar, då är det enklast att säga

Det är ändå bara en falsk känsla av säkerhet de vill sälja in, i verkligheten har ändå encounter-xp avsnitten alltid så avgörande brister att det är lika bra att skippa skiten. Så don't worry, bara prova spela så ger sig konsten att bygga encounters efterhand :)
chrull said:
Jag påtalar inte "fel och brister i avsnittet mest för att jag vill". Faktum är att jag knappt har kallat något varken ett fel eller brist i den här tråden.
CapnZapp said:
Nu vet jag inte om du vill vara trulig, men jag ska försöka vara extra tydlig.

Fördenskull att det finns minsta risk att någon läser detta med inställningen "herrejesus hur ska jag få rätt på det här, jag måste ju veta hur jag gör encounters innan jag börjar spelleda": läs mina kommentarer.

Alla ni andra, som säkert är du med: chill out :) jag kritiserar inte er alls, det är inte er jag vänder mig till :)

Sapient

Swashbuckler
Balanserade encounters (om man nu vill syssla med sådant...) var något av det knepigaste i 3.5 iaf. Beroende på att alltför lätt motstånd gav en tråkig encounter med en föga underhållande strid - och kasta in fler monster av samma sort gjorde den i regel bara längre och tråkigare.

Men en strid som var en aning över spelarnas nivå kunde snabbt bli alltför dödlig. (Samma fenomen som Ogre-exemplet chrull citerar.)

Det gällde att träffa balanspunkten någorlunda exakt.

Orsaken var ju ofta ett ett enstaka magiskt föremål (eller så fort en magianvändare kunde skaffa sig ett spell med snäppet kraftigare verkan...) kunde ändra förutsättningarna rätt radikalt - ihop med den mer förutsägbara progressionen av HP och träffchans.

Det blev lite mer latjo på högre nivåer. Då gjorde slumpen mer - fler tärningar gav större spridning på resultat. Det var roligare att spela - men gjorde det bara svårare att balansera. (Ett råd jag, dumt nog, följde på den tiden...)
CapnZapp said:
Poängen är att encounterreglerna var komplexa och räkniga utan att på något avgörande sätt garantera att man träffade "balanspunkten"!

Två monster med samma level, CR och XP kan vara vitt skilda faror beroende på gruppens sammansättning, nuvarande status och valda strategier!

Därför är det meningslöst att låtsas om att encounter design inte är en skicklighet en DM måste lära sig genom att prova...

anth

Vetefan
Jag tycker att encounter-reglerna klart och tydligt visar att bygga ett encounter är en konst, inte en vetenskap - och att förklara konst med vetenskapliga termer sällan blir bra.

Jag har snabbläst encounter-delen och även om den var rörig och, i mina ögon, överkomplicerad - förstod jag andemeningen: vad de ville få fram. Det räcker för att jag ska kunna bygga encounters.
Däremot är det tveksamt om det hjälper nybörjar-DM:ar

Notera även att detta inte är den slutgiltiga texten. Ja, monsterna är slutgiltiga för Monster Manual har gått till tryckpressarna (kanske lägger de till något monster, men inga andra ändringar), men encounter-texten kommer från DMG som går till tryckpressarna om en månad - och jag är ganska säker på att folket på WotC kommer att studera de stora rollspelsforumen och formulera den slutgiltiga texten betydligt mer pedagogiskt. Själva systemet i sig lär inte ändras, då PHB och MM redan gått till tryckpressarna och DMG går om en månad.

Just eftersom MM gått till tryckpressarna får det mig att fundera på hur monster sorteras.
Det första jag noterade var: Adult Red Dragon, inte: Dragon, Red, Adult.
Sedan kommer Air Elemental, inte Elemental, Air.
Vilket får mig att fundera på hur den riktiga MM kommer att vara ordnad.
CapnZapp said:
Jag respekterar encounterreglerna först när de kastar ut alla tabeller och referenser till värden som xp, cr och level. Dvs när de erkänner det inte är lätt, utan svårt, och istället uppmuntrar till att experimentera och att våga misslyckas!
Tomatalven said:
På ett sätt hjälpte den mig, den hjälpte mig att ta beslutet att slänga hela xp-systemet i papperskorgen och köra t.ex xp för guld istället!

Hunk

Hero
Jag hoppas att Monster Manual har en mer traditionell ordning och att sorteringen i Basic är knasig, så att vettig ordning blir ett försäljningsargument för betalprodukten.
CapnZapp said:
Jag hoppas definitivt de inte avsiktligt jumblat ordningen för att trolla sina gratisanvändare... om det verkligen var det du menade?
Hunk said:
Det var så jag menade. Inte för att jag inte vill ha en vettig ordning i Basic, men jag hoppas verkligen att Monster Manual inte kommer att ha en sådan styggelse till sortering - man vill ju inte betala 400 spänn för en undermålig produkt.
CapnZapp said:
Tja, då säger jag att jag hellre hoppas de ändrar sorteringsordningen i nästa version av Basic...

anth

Vetefan
Nu har även DM-delen kommit i version 2, vilket betyder att de bestämt sig för den slutgiltiga texten i DMG.
CapnZapp said:
??

Kom inte den i augusti?
anth said:
CapnZapp said:
Kom inte den i augusti?
v1 av PHB kom i juli.
v2 av PHB kom i augusti
v1 av MM/DMG kom i augusti
v2 av MM/DMG kom den här veckan.

chrull

Stockholm Kartell
anth;n46989 said:
Nu har även DM-delen kommit i version 2, vilket betyder att de bestämt sig för den slutgiltiga texten i DMG.
svj kan se så är ändringarna bara tillfixande av Challenge Rating-biten, tillsnyggande av magiska föremål samt att de lagt till appendix för monster. Inga faktiska ändringar alltså, bara några sidors omstrukturering.
anth said:
Upptäckte uppdateringen idag så jag har inte haft tid att titta igenom den ännu - men jag litar på ditt ord.