Nekromanti DnD5, Druid, Wild Shape, gift

anth

Vetefan
Vår druid har just blivit level 2 Moon Circle Druid och kan förvandla sig till till CR1 djur.
Kan druiden t.ex. förvandla sig till en giftig spindel?
Jag hittar ingenstans att att man inte skulle få det, å andra sidan vet jag att polymorph är en av de saker som DnD nerfat om och om igen för att den alltid ansetts obalanserad.

Om man kan förvandla sig till en giftig spindel - kan man mjölka spindelns gift?

God45

#PrayersForBahakan
Om man mjölkar spindelns gift... Vad blir då druiden av med när hen förvandlas tillbaks...? o_O

Jag hade inte tillåtit det. Men jag har noll stöd i texten för det.

slanfan

Hero
När detta kom på tal i spel tror jag att kompromissen blev att det tog d6 minuter att mjölka en dos gift, och att giftet bara existerade så länge druiden sedan var i formen av en spindel. Men jag mins även att jag inte var supernöjd med vart det hela lutade...

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Jag hade nog tillåtit det, men med tillägget att giftet förvandlas till någon kroppsvätska när druiden återfår sin ursprungliga form.
Så länge giftspindeln är CR1 så är det ju RAW tillåtet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Spindelgift är (IRL) väldigt energikrävande att framställa, så det händer att spindlar »torrbiter« om de bara är ute efter att skrämmas.

Så att låta druiden få en level Exhaustion medan hens kropp går på högvarv för att ersätta giftet kanske kunde vara rimligt. Plus att giftet mycket snabbt bryts ner när det lämnat spindelns giftkörtlar.

anth

Vetefan
God45;n230816 said:
Om man mjölkar spindelns gift... Vad blir då druiden av med när hen förvandlas tillbaks...? o_O
You, your pervy...

Den biten är enklast.
Precis som med polymorph gäller att så länge man inte dör läks all skada när man förvandlas tillbaka.

anth

Vetefan
slanfan;n230819 said:
och att giftet bara existerade så länge druiden sedan var i formen av en spindel.
pappa;n230820 said:
Jag hade nog tillåtit det, men med tillägget att giftet förvandlas till någon kroppsvätska när druiden återfår sin ursprungliga form.
Det låter som den mest logiska förklaringen, men det ger upphov till andra konstiga effekter.
Förvandlar sig druiden till något giftigt djur, biter en motståndare och sedan förvandlar sig tillbaka så kommer eventuella långvariga effekter av giftet att försvinna eftersom giftet i motståndaren automatiskt försvinner när druiden förvandlas tillbaka.

anth

Vetefan
pappa;n230820 said:
Så länge giftspindeln är CR1 så är det ju RAW tillåtet.
Jupp, jag insåg just att "nerfningen" av polymorph består i att de inte längre räknar HD, utan CR, vilket löser alla balansproblem.

anth

Vetefan
Dante;n230823 said:
Spindelgift är (IRL) väldigt energikrävande att framställa, så det händer att spindlar »torrbiter« om de bara är ute efter att skrämmas.

Så att låta druiden få en level Exhaustion medan hens kropp går på högvarv för att ersätta giftet kanske kunde vara rimligt. Plus att giftet mycket snabbt bryts ner när det lämnat spindelns giftkörtlar.
Om vi nu bortser från att problemet är "löst" genom att jag just bestämde att giftet"försvinner" när druiden förvandlas tillbaka så hade exhaustion och nedbrytning inte varit något problem för druiden hade bara förvandlat sig till något annat giftigt djur, t.ex. en giftorm, som inte har samma problem.

EDIT: länk så ni ser att jag inte snackar i nattmössan: https://phys.org/news/2014-02-snake-venom-decades-potent.html

.113

Swashbuckler
Tycker det verkar som att dels så är ju druider ändå en "magisk" form(man behåller ju sin intelligens osv) så det känns rätt logiskt att allt gift och liknande försvinner när man byter tillbaka formen.
Sen så rent regeltekniskt så står det i DMG att man (för alla "venoms" alltså sånna som fungerar vid kontakt pga t.ex. skada) att djuret måste bli dödat eller vara avsvimmat för att man ska kunna få ut giftet. Och druider som dör eller svimmar går tillbaka till orginalform.

Så rent enligt reglerna skulle det inte gå i vilket fall :p sen skulle man väl kunna argumentera emot det, men det står iaf i reglerna :)

"A character can instead attempt to harvest poison from a poisonous creature, such as a snake, wyvern, or carrion crawler. The creature must be incapacitated or dead, and the harvesting requires 1d6 minutes followed by a DC 20 Intelligence (Nature) check. (Proficiency with the poisoner's kit applies to this check if the character doesn't have proficiency in Nature.) On a successful check, the character harvests enough poison for a single dose. On a failed check, the character is unable to extract any poison. If the character fails the check by 5 or more, the character is subjected to the creature's poison. "

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dante;n230823 said:
Plus att giftet mycket snabbt bryts ner när det lämnat spindelns giftkörtlar.
Jag gillar den här tanken. Om spindeln direkt biter någon kommer de kortvariga effekterna (extra HP-förlust antar jag) ske, men om man mjölkar spindeln kommer giftet snart ha förvandlats till antingen spott, eller till ectoplasma som snart ångar bort.

Att magin så att säga är bunden till druiden.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
anth;n230843 said:
Det låter som den mest logiska förklaringen, men det ger upphov till andra konstiga effekter.
Förvandlar sig druiden till något giftigt djur, biter en motståndare och sedan förvandlar sig tillbaka så kommer eventuella långvariga effekter av giftet att försvinna eftersom giftet i motståndaren automatiskt försvinner när druiden förvandlas tillbaka.
Nja, det beror på. Giftet är ju en del av förvandlingen och försvinner/förvandlas ju tillbaka när besvärjelsen bryts. Men offrets kroppsliga reaktion på giftet är ju inte en del av magin, utan ett svar på dess effekt. Så jag hade nog låtit förgiftade offer förbli förgiftade även efter att giftet förvandlats till saliv.

anth

Vetefan
.113;n230870 said:
att djuret måste bli dödat eller vara avsvimmat för att man ska kunna få ut giftet.
[...]
"The creature must be incapacitated or dead[/B"

Incapacitated är dock inte samma sak som avsvimmad.
Incapacitated betyder bara att man inte kan röra sig.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n230809 said:
Vår druid har just blivit level 2 Moon Circle Druid och kan förvandla sig till till CR1 djur.
Kan druiden t.ex. förvandla sig till en giftig spindel?
Jag hittar ingenstans att att man inte skulle få det, å andra sidan vet jag att polymorph är en av de saker som DnD nerfat om och om igen för att den alltid ansetts obalanserad.

Om man kan förvandla sig till en giftig spindel - kan man mjölka spindelns gift?
Du har redan fått svar på första frågan: en varelses giftighet är inbakad i dess CR. (druddens förmåga är förvisso fortfarande överbäst kring level 2, men det går ju som tur snabbt över)

På den andra frågan är mitt standardsvar: för att använda sig av gift måste man slå precis samma slag som om man blev utsatt för giftet, och misslyckas man klantar man sig - giftdosen förbrukas och du drabbas av dess effekter precis som om du blivit stucken. Samma save DC!

Dessutom rekommenderar jag 1 minuts hållbarhet. Detta innebär att enbart i rena ambush-situationer kostar giftstrulet inte handlingar som man bättre lägger på att agera i striden.

Tillsammans kanske detta låter drakoniskt hårt, men min minmaxande spelare lyckas ändå missbruka detta, hårt. (Han spelar poisonresistant fighterhalfling och misslyckas bara på en etta.

Som han får slå om.)

Så egentligen behöver reglerna vara ännu hårdare... :)