anth;n47288 said:
Inte riktigt.
Alla kommersiella verktyg har sugit hästballe.
Det finns ett antal fan-made som är helt OK.
Men WotC är så jämrans rädda att förlora pengar att de inte törs ha ett fritt onlineverkyg, och så länge de har den inställningen kommer deras onlineförsök fortsätta suga.
För mig är det inte minsta konstigt att WotC bara tittar på den kommersiella marknaden.
När du säger "Alla kommersiella verktyg har sugit hästballe" läser jag det som att du håller med: alla relevanta verktyg suger hästballe.
Men åter till min poäng:
Är det inte inte så att drömmen om ett inkomstbringande "dungeon tools" är en pipe dream?
Dvs är inte den underliggande verkligheten sådan att ingen rollspelare är intresserad av att betala en månatlig prenumeration för att få sådant som man a) klarat sig utan b) hittar gratis c) ogillar av principiella skäl.
Vad jag vill åt är alltså: om det nu är så att ALLA försök till onlineverktyg (som ska dra in stålar) sjunkit och brunnit, är det inte så att anledningen är att man försöker komma åt en marknad som helt enkelt inte finns?
Jag tror ju att såfort datorn kommer fram blir jämförelsen med existerande program oundviklig; dels kontorsprogram (Office typ) och dels dataspel.
Och bägge dessa kategorier är ju (jämförelsevis) underverk av användarvänlighet, felfrihet och snygghet.
Om WotC verkligen vill skapa något som folk vill köpa, måste de inte ta in riktiga programmerare då, från den riktiga dataprogramvärlden?
Och flyttas inte fokus då från pappret och pennan till datorn?
Dvs är det inte då ett dataspel rätt ut man ska göra? Istället för att krångla med kopplingen "bakåt" till tärningarna och soffan, så släpper man det och gör en helt digital lösning.
Ungefär som Hearthstone. Snacka om proffsig "reimagining" av Magic TG, som lyckats just för att de släpper korten helt.
(Sedan att man för dig och mig kanske kastat ut ankan med badvattnet är ju en annan sak. Även om WotC mot all förmodan lyckas göra en Blizzard kommer det ju
ändå inte förmå mig att sluta sätta mig i en soffa med tärningar och godis... Eller rättare sagt, tills jag slutar med det, kan produkten definitionsmässigt bara bli ett misslyckande)