Nekromanti [DnD5] DungeonScape is no more

anth

Vetefan
DungeonScape, som skulle bli det nya officiella online-verktyget för DnD5, kommer inte att bli av så som det var tänkt då WotC avbrutit samarbetet med Trapdoor Technologies som utvecklat det.
http://www.trapdoortechnologies.com/dungeonscape/

Jag tolkar det som att från och med nu kommer DnD5 sakna både SRD och digitalt stöd, vilket i mina öron låter som WotC missat en eller två reality checks.

CapnZapp

Myrmidon
Alla online verktyg, till alla rollspel, har väl sugit hästballe?

Så detta är väl något att fira?

Ju mer ett rollspelsförlag fokuserar på det de kan, dvs skrift på papper (träd såväl som pdf) desto bättre blir det...

Eller?

Bolongo

Herr Doktor
CapnZapp;n47246 said:
Ju mer ett rollspelsförlag fokuserar på det de kan, dvs skrift på papper (träd såväl som pdf) desto bättre blir det...
Tja, det var ju därför Wizards farmade ut online-verktyget den här gången istället för att göra det inhouse.

Så nu fick de istället lära sig faran med att lägga ut saker på entrepenad: underleverantören kan gå upp i rök.

anth

Vetefan
Bolongo;n47273 said:
Så nu fick de istället lära sig faran med att lägga ut saker på entrepenad: underleverantören kan gå upp i rök.
Nu förstår jag inte ditt resonemang.
Det var WotC som sa upp avtalet med ett företag som hade börjat betatesta en produkt.
Däremot kommer Trapdoor försöka göra något vettigt av det de redan har, UTAN Wizards hjälp.
Vem vet, Trapdor kanske blir nya Paizo. :)

anth

Vetefan
CapnZapp;n47246 said:
Alla online verktyg, till alla rollspel, har väl sugit hästballe?
Inte riktigt.
Alla kommersiella verktyg har sugit hästballe.
Det finns ett antal fan-made som är helt OK.
Men WotC är så jämrans rädda att förlora pengar att de inte törs ha ett fritt onlineverkyg, och så länge de har den inställningen kommer deras onlineförsök fortsätta suga.

Sapient

Swashbuckler
anth;n47288 said:
Men WotC är så jämrans rädda att förlora pengar att de inte törs ha ett fritt onlineverkyg, och så länge de har den inställningen kommer deras onlineförsök fortsätta suga.
Jag tror de är rädda att blöda pengar till en tredje part som levererar något som är svårt att värdera i balansräkningen. Är det marknadsföring? Ja, då är den sannolikt dyr i förhållande till vad den ger.

Det kan vara så att den, på marginalen, minskar intäkterna eller åtminstone konkurrerar om dem. (Lite som Char buildern till 4td ed gjorde att en kunde tillverka karaktärer från supplement som användaren kanske inte hade - och därför lät bli att köpa.)

I förhållande till WotC affärsmodell, är det risk att den typen av verktyg blir en sunk cost och inte något de, i sin nuvarande ställning, vågar ge sig på.

Och ja, risken att Trapdoor blir en ny Paizo finns ju. Utifrån deras horisont.

Jag är inte förvånad. Det är trist, men inte överraskande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja...
Char buildern var en av anledningarna till att jag alls iddes med att spelleda 4e/Essentials. Den gjorde det ju möjligt, rentav enkelt, att skapa rollpersoner väldigt snabbt, och få fram snygga rollformulär och actionkort.

Har inte hunnit kolla femman så mycket än, men givet min extremt låga tolerans för krångel i spel gissar jag att jag nog inte kommer att spela 5e innan det finns ett bra digitalt stöd...

Turligt nog verkar ju Goathead Software ha gjort en DM Minion till 5e, så den delen är löst åtminstone. Deras 4e är ju helt central till min förmåga att hålla reda på strider, med initiativ och monsters hitpoints och grejer...

anth

Vetefan
krank;n47526 said:
Tja...
Char buildern var en av anledningarna till att jag alls iddes med att spelleda 4e/Essentials. Den gjorde det ju möjligt, rentav enkelt, att skapa rollpersoner väldigt snabbt, och få fram snygga rollformulär och actionkort.

Har inte hunnit kolla femman så mycket än, men givet min extremt låga tolerans för krångel i spel gissar jag att jag nog inte kommer att spela 5e innan det finns ett bra digitalt stöd...
krank, tänk på att även jag har extremt låg tolerans mot krångel. Det är den främsta anledningen till att jag spelar OSR. Och jag tycker om 5E.

5E är snabbt. Och med snabbt menar jag OSR-snabbt. "Det tar 5 minuter att göra en gubbe" är givetvis bara snack, men jag har faktiskt stressat fram en gubbe på 15 minuter med papper och penna. Mer normal tid är 30 minuter och är man långsam (som en nybörjare) tar det en timme.
Detta förutsätter att man vet vad man vill bli. Personer som har en timmes beslutsångest över vilken ras de ska spela och sedan en timmes beslutsångest över sin class behöver längre tid - men de behöver även längre tid med ett digitalt hjälpmedel så den faktorn räknar jag inte med.

Även strider är OSR-snabba. Det beror på att det inte finns några taktiska val som i 4E - vilket gör att 4E-spelare kommer att säga att strider är tråkiga.
Å andra sidan tycker jag inte att DnDs fokus ska ligga på strid, det gör det inte inom OSR och det gör det inte i 5E. Spelar man rollspel för att slåss föreslår jag att man återgår till 4E (eller väntar på conversion-modulen som ska göra 5E mer 4E-lik - men då försvinner ju hela charmen med att spelet är snabbt).

Kort sagt kommer jag inte att gråta blod över det nedlagda onlineprojektet.
Det jag däremot saknar är en riktig SRD för spells. Över hälften av klasserna är nu spellcasters på det ena eller andra sättet och det är ett helvete att hålla reda på alla spells.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n47288 said:
Inte riktigt.
Alla kommersiella verktyg har sugit hästballe.
Det finns ett antal fan-made som är helt OK.
För mig är det inte minsta konstigt att WotC bara tittar på den kommersiella marknaden.

När du säger "Alla kommersiella verktyg har sugit hästballe" läser jag det som att du håller med: alla relevanta verktyg suger hästballe.

Men åter till min poäng:

Är det inte inte så att drömmen om ett inkomstbringande "dungeon tools" är en pipe dream?

Dvs är inte den underliggande verkligheten sådan att ingen rollspelare är intresserad av att betala en månatlig prenumeration för att få sådant som man a) klarat sig utan b) hittar gratis c) ogillar av principiella skäl.

Vad jag vill åt är alltså: om det nu är så att ALLA försök till onlineverktyg (som ska dra in stålar) sjunkit och brunnit, är det inte så att anledningen är att man försöker komma åt en marknad som helt enkelt inte finns?

Jag tror ju att såfort datorn kommer fram blir jämförelsen med existerande program oundviklig; dels kontorsprogram (Office typ) och dels dataspel.

Och bägge dessa kategorier är ju (jämförelsevis) underverk av användarvänlighet, felfrihet och snygghet.

Om WotC verkligen vill skapa något som folk vill köpa, måste de inte ta in riktiga programmerare då, från den riktiga dataprogramvärlden?

Och flyttas inte fokus då från pappret och pennan till datorn?

Dvs är det inte då ett dataspel rätt ut man ska göra? Istället för att krångla med kopplingen "bakåt" till tärningarna och soffan, så släpper man det och gör en helt digital lösning.

Ungefär som Hearthstone. Snacka om proffsig "reimagining" av Magic TG, som lyckats just för att de släpper korten helt.

(Sedan att man för dig och mig kanske kastat ut ankan med badvattnet är ju en annan sak. Även om WotC mot all förmodan lyckas göra en Blizzard kommer det ju ändå inte förmå mig att sluta sätta mig i en soffa med tärningar och godis... Eller rättare sagt, tills jag slutar med det, kan produkten definitionsmässigt bara bli ett misslyckande)

anth

Vetefan
CapnZapp;n47547 said:
För mig är det inte minsta konstigt att WotC bara tittar på den kommersiella marknaden.

När du säger "Alla kommersiella verktyg har sugit hästballe" läser jag det som att du håller med: alla relevanta verktyg suger hästballe.

Men åter till min poäng:

Är det inte inte så att drömmen om ett inkomstbringande "dungeon tools" är en pipe dream?
För en gångs skull är vi 100 % överens. :)

Oldtimer

Slava Ukraini!
CapnZapp;n47547 said:
Jag tror ju att såfort datorn kommer fram blir jämförelsen med existerande program oundviklig; dels kontorsprogram (Office typ) och dels dataspel.

Och bägge dessa kategorier är ju (jämförelsevis) underverk av användarvänlighet, felfrihet och snygghet.

Om WotC verkligen vill skapa något som folk vill köpa, måste de inte ta in riktiga programmerare då, från den riktiga dataprogramvärlden?

Och flyttas inte fokus då från pappret och pennan till datorn?

Dvs är det inte då ett dataspel rätt ut man ska göra? Istället för att krångla med kopplingen "bakåt" till tärningarna och soffan, så släpper man det och gör en helt digital lösning.
Jag håller helt med dig om att WotC behöver anlita "riktiga" programmerare, men jag förstår inte varför det skulle flytta fokus. Nu tror jag inte att Trapdoor bestod av amatörer, men däremot verkar WotC inte vilja investera i mjukvara (utvecklingen av Dungeonscape finansierades helt av Trapdoor själva).

Vad gäller möjligheten att göra digitala hjälpmedel till spelet som sådant utan att för den skull släppa kopplingen till tärningarna och soffan, är jag övertygad om att det går. Bara för att mjukvaran är proffsig och användarvänlig, behöver den inte bli ett självändamål. Folk som använder Word på jobbet känner nog inte att de spelar ett dataspel. :wink:

För egen del så vill jag att mjukvaran främst skall vara ett hjälpmedel mellan spelmötena. Vid själva spelmötet tillåter jag inte att man sitter med en dator framför sig, eftersom det skärmar av personen från oss andra. En padda med rollfiguren och/eller regler på är okej. Den ligger åtminstone ner på bordet likt ett papper.

När jag arbetar fram de digitala verktygen för Dunder&Drakar tänker jag på samma sätt. I Monstervalvet kan spelledaren hitta och anpassa monster. I Figurtecknaren kan spelaren skapa och uppgradera sin rollfigur. Men sedan skriver man ut det på papper inför spelmötet.

Jag är väl både gammaldags och tekniknörd på en gång. :)

Necross

Swashbuckler
Jisses att detta ska vara så svårt att få till. Jag minns det där coola verktyget de skröt om att de skulle fixa när 4E lanserades. Blev ju ingenting med det heller. Kan väl inte vara rocket science direkt, att sno ihop såna här grejer. Men man måste ju investera en slant, och det tar väl emot för de snikna jevlarna.

chrull

Stockholm Kartell
Necross;n48549 said:
Jisses att detta ska vara så svårt att få till. Jag minns det där coola verktyget de skröt om att de skulle fixa när 4E lanserades. Blev ju ingenting med det heller. Kan väl inte vara rocket science direkt, att sno ihop såna här grejer. Men man måste ju investera en slant, och det tar väl emot för de snikna jevlarna.

Fast det verktyget fick ju lite problem när en av de ansvariga bestämde sig för att mörda hela sin familj och sen ta livet av sig? Kan förstå om det blev lite svårt att arbeta vidare efter det traumat.

Necross

Swashbuckler
chrull;n48551 said:
Fast det verktyget fick ju lite problem när en av de ansvariga bestämde sig för att mörda hela sin familj och sen ta livet av sig? Kan förstå om det blev lite svårt att arbeta vidare efter det traumat.
Say WHAT?! Aldrig hört talas om.

Bolongo

Herr Doktor
anth;n61590 said:
Lite uppföljning.
Wizards sa upp samarbetet med Trapdoor som utvecklade onlineverktyget Dungeonscape till DnD5.
Trapdoor bestämde sig för att göra en kickstarter för ett Pathfinderverktyg istället: Project Morningstar.
Nu har kickstartern fallerat så jag gissar att detta är slutet på historien.
https://www.kickstarter.com/projects/trapdoortech/codename-morningstar
Tja, om du kollar på Update #12 så påstår de att utvecklingen fortsätter, fast i makligare takt.

Jag vet inte, jag. Har hela tiden frågat mig vad de egentligen har att komma med som är så nytt och revolutionerande som de påstår. De har inte lyckats demonstrera det. Däremot har de stundom i sina uppdateringar och pressmeddelanden demonstrerat en ganska nedlåtande attityd gentemot sina presumtiva kunder.