Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Okej, det ser ut om att jag ska spelleda DnD5 framöver och då undrar jag - tar det mest tid att köra en köpekampanj eller en hemmagjord kampanj?
Jag tänker så här. Eftersom jag har familj och sömnsvårigheter så är tid och ork en stor fråga för mig. Jag körde DnD3.0 en gång i forntiden, en egen kampanj ska tillägga, och det var mer som ett halvtidsjobb än en hobby. Nu tror jag att DnD5 är betydligt mindre tidskrävande att köra (eller? upplys mig!), men jag är ändå mån om att få ned tidsåtgången så mycket det går.
Saken är ju den att det tar ganska lång tid att plugga in en färdig kampanjbok på 256 sidor och i alla fall ett av äventyren vi väljer mellan (OotA) har rykte om sig att vara rätt krävande om det ska bli bra (det andra är STG). Jag tänker att man kan få ganska mycket eget gjort på den tid det tar att läsa och lära in dessa väldiga moduler, men jag tror att det ändå tar mer tid att göra eget (i "eget" ingår att plundra andra moduler och nätet på saker som passar in i min idé, jag ska inte göra varenda dunge själv).
Har jag rätt?
Jag tänker så här. Eftersom jag har familj och sömnsvårigheter så är tid och ork en stor fråga för mig. Jag körde DnD3.0 en gång i forntiden, en egen kampanj ska tillägga, och det var mer som ett halvtidsjobb än en hobby. Nu tror jag att DnD5 är betydligt mindre tidskrävande att köra (eller? upplys mig!), men jag är ändå mån om att få ned tidsåtgången så mycket det går.
Saken är ju den att det tar ganska lång tid att plugga in en färdig kampanjbok på 256 sidor och i alla fall ett av äventyren vi väljer mellan (OotA) har rykte om sig att vara rätt krävande om det ska bli bra (det andra är STG). Jag tänker att man kan få ganska mycket eget gjort på den tid det tar att läsa och lära in dessa väldiga moduler, men jag tror att det ändå tar mer tid att göra eget (i "eget" ingår att plundra andra moduler och nätet på saker som passar in i min idé, jag ska inte göra varenda dunge själv).
Har jag rätt?