Nekromanti DnD5 eldvapen

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Här kommer lite eldvapen till DnD5.
Ni får gärna komma med kritik, åsikter, feedback.

F: Varför skulle man vilja använda eldvapen i DnD?
S: För att många fantasy settings använder det: Warhammer, Lone Wolf, Lamentations of the Flame Princess, Ravenloft Campaign Setting för att nämna några.

F: varför räcker inte reglerna i DMG, pp267-268?
S: För att de är lite väl knapphändiga för vapennördar. Det finns med en pistol och en musköt, men vi får inte ens reda på vilken sorts vapen de är;
Luntlås? Hjullås? Snapplås? Flintlås?
Eftersom renässansen och "De tre musketörerna" nämns så gissar jag att det är luntlåsvapen.

F: Varifrån komer reglerna?
S: Under DnD3-eran kom ett d20-spel som utspelades under modern tid. Detta spel kom sedan i en dåtids- och framtids-version. Detta är hämtat från dåtidsversionen.

F: Vilka konverteringsregler har använts?
S1: Dels var jag tvungen att konvertera priser.
De ursprungliga reglerna använde sig av "prisgrupper" (pg). Alla föremål som tillhörde samma pg kostade lika mycket.
Det finns ett litet hjälpmedel i de ursprungliga reglerna för att konvertera pg till dollar ($), sedan har jag "ungefär" räknat med att 1 gp = $/3.

Observera att $-priset ökar med x10 när pg ökar med 8.
Jag konstruerade därför denna serie: 12, 16, 21, 28, 37, 50, 67, 89, 120.
Som ni ser är 120 både 12 x 10 och det 8:e priset från 12.
Priserna överensstämmer vid:
pg11, $150, 50gp (150/3)
pg19 (11 + 8), $1500, 500gp (1500/3)
o.s.v.

pg $ gp
2 5 3,7
3 12 5
4 20 6,7
5 30 8,9
6 40 12
7 55 16
8 70 21
9 90 28
10 120 37
11 150 50
12 200 67
13 275 89
14 350 120
15 500 160
16 650 210
17 900 280
18 1200 370
19 1500 500
20 2000 670
21 2750 890
22 3500 1200
23 5000 1600
24 6500 2100
25 9000 2800
26 12000 3700
27 15000 5000
28 20000 6700
29 27500 8900
30 35000 12000
31 50000 16000
32 65000 21000
33 90000 28000
34 120000 37000
35 150000 50000

Här är ett par exempel på saker som finns i både dåtidsspelet och DnD5.
Observera att detta blir en väldigt trubbig jämförelse då det inte ens går att jämföra priserna mellan DnD5 och DnD3, än mindre med ett prisgrupps-system.

name pg convert DnD5
archaic weapons
compound bow 10 37 50
crossbow heavy 11 50 50
crossbow simple 9 28 25
javelin 4 6,7 0,5
shuriken 3 5 0,5
sling 2 3,7 0,1
whip 4 6,7 2

simple weapons
cleaver 5 8,9 10
club 4 6,7 0,1
knife 7 16 2
sickle 9 28 1

archaic weapons
greatsword 9 28 50
halberd 6 12 20
longsword v1 11 50 15
longsword v2 4 6,7 15
machete 5 8,9 10
pike 7 16 5
rapier 10 37 25
saber 10 37 25
spear 6 12 1

armor
leather 12 67 10
studderd 13 89 45
breasplate 19 500 400
chain shirt 18 370 50
plate mail 23 1600 1500

S2: Dels var jag tvungen att konvertera ranges.
DnD3 har ett system med range increments, där varje range increment ger -2 to hit.
DnD5 har "normal range"/"maximum range".
Jag lät maximum range = range increments x 10.
Jag lät normal range = maximum range / 4.
Ja, jag vet att avståndsvapen i DnD5 som inte går så långt, t.ex. max range 100, har normal range = max range/3, men eldvapen som inte går så långt är normalt väldigt dåliga så jag tycker att det är OK att man delar med 4.

Ranged weapons incr. conv. DnD5
crossbow heavy 60 150/600 100/400
crossbow simple 40 100/400 80/320
longbow 50 125/500 150/600

S3: resten är mest namnkonvertering.
Dåtid => DnD5

Damage type
Ballistic => Piercing
Concussion => Bludgeoning

Size => Property
Small => Light
Medium =>
Large => Heavy
Huge => X-heavy

Regler

Om eldvapen är vanliga i världen gäller:
Pistoler är Simple Weapons (som light crossbow).
Bössor är Martial Weapons (som heavy crossbow).
Är de ovanliga har ingen proficiency med dem.

Info som är så självklar att den inte finns med i tabellerna:
Alla eldvapen gör piercing damage, är ranged, kräver ammunition, kräver loading, är two-handed när man laddar dem.
Alla bössor är two-handed och heavy*.

*Utom ett par som har property x-heavy; dessa är som små bärbara kanoner och kräver stöd, s.k. gaffelkäpp, för att kunna användas.

Alla nyare eldvapen har property loading (som crossbow).
Vapen med cylindrar (revolvrar) eller magasin kräver en hel action eller bonus action för att ladda om hela cylindern eller magasinet.
Äldre eldvapen har property x-loading, de kräver en hel action eller bonus action för att ladda.
(riktiga musköter tar flera minuter att ladda, men DnD5s starka sida är inte realism. Jag har satt laddningstiden i förhållande till heavy crossbow).

Man får använda featen crossbow expert med eldvapen som har loading (men inte för cylindrar, magasin eller x-loading).

Äldre eldvapen delas upp beroende på avfyrningsmekanism:
Matchlock / flintlås.
Wheel Lock / hjullås.
Snaplock / snapplås
Flintlock / flintlås

Nyare eldvapen är
Percusssion cap / slaglås
cartridge firearms / patron-vapen (metallpatroner).
Redan under Gustav II Adolfs dagar på 1620-talet började man göra patroner i papper, men det dröjde till andra halvan av 1800-talet tills metallpatroner började användas.

Tabellerna innehåller följande info:
Name, price, damage, range, weight, antal och ammunitionssort, eventuella properties, årtal

[hr][/hr]

Äldre eldvapen

===

Luntlås/hjullås är inte lika bra som senare vapen
Kulorna går inte så rakt, så man får inte lägga på positiv dex-modifier.
Slår man 1 får man eldstopp och det krävs 1 minut för att rensa pipan från skräp.
Är det blött/regnigt får man eldstopp på 1-3.

Code:
Luntlåsbössor
Matchlock arquebus 160gp 2d6  37/150 #10 1-kula x-heavy 1425
Matchlock musket   280gp 2d8 100/400 #20 1-kula x-heavy 1547
Matchlock caliver  120gp 2d4  50/200 #8 1-kula          1590

Hjullås
Wheel lock horse pistol 370gp 2d6 37/150 #4 1-kula 1530
Wheel lock belt pistol  280gp 2d4 25/100 #3 1-kula 1530
---
Wheel lock musket  1600gp 2d8 100/400 #8 1-kula 1517
Wheel lock carbine 1200gp 2d8  75/300 #7 1-kula 1520
===

Snapplås/flintlås är inte lika bra som senare eldvapen
Är det blött/regnigt och man slår 1 får man eldstopp och det tar 1 minut att rensa pipan från skräp.

Trombonvapen/muskedunder
Dessa var föregångarna till hagelvapen. Man trodde, felaktigt, att den utsvängda pipan gav mer spridning.

Breach-loader / Bakladdare
De tidigaste vapnen laddade man genom att trycka ner krut och kula hela vägen genom pipan.
Med bakladdade vapen kunde man ladda bakifrån.

Rifle / räfflade pipor
Gevär med räfflade pipor (rifles) gjorde att vapnen blev träffsäkrare. Det syns på att range ökar rejält.

Code:
Snapplås
Snaplock pistol 670gp 2d4 25/100  #3 1-kula 1580
---
Snaplock musket 890gp 2d8 75/300 #14 1-kula 1570

Trombonvapen
Blunderbuss pistol 500gp 2d8  12/50  #6 1-hagel 1680
---
Blunderbuss musket 500gp 2d10 12/50 #14 1-hagel 1654

Flintlås
Four-barrel pistol (.32)  67gp 2d4 37/150 #3 4-kulor* 1780
Dueling pistol (.50)     500gp 2d6 50/200 #3  1-kula  1775
---
Brown Bess (.75 musket)            89gp 2d10  50/200 #10 1-kula 1690
Ferguson rifle (.75 breachloader) 370gp 2d10 100/400  #8 1-kula 1776
Plains rifle (.38)                 67gp  2d8  75/300  #9 1-kula 1820
Kentucky rifle (.52)              120gp 2d10 100/400 #11 1-kula 1825

*Detta vapen har ingen cylinder eller magasin.
 Det har 4 roterande pipor och man måste ladda varje pipa för sig.
[hr][/hr]

Moderna eldvapen

===

Code:
Slaglås
Pepperbox (.22)            120gp 2d4 37/150 #2 8-kulor   tiny 1830
Derringer (.41)             28gp 2d6 25/100 #1 1-kula    tiny 1841
Navy revolver (.36)         89gp 2d6 37/150 #2 6-cylinder     1851
LeMat revolver* (.42)      160gp 2d6 50/200 #4 9-cylinder     1856
LeMat revolver* (18 gauge) 160gp 2d6 25/100 #4 1-hagel        1856
Army revolver (.44)        120gp 2d6 50/200 #3 6-cylinder     1860
---
Rifle-musket (.58)             120gp 2d10 175/700 #10 1-kula     1835
Colt revolver-rifle (.36)      280gp 2d8  100/400  #8 8-cylinder 1836
12 gauge double-barrel shotgun 160gp 2d8  75/300  #10 2-hagel    1840
Dreyse needle gun (.60 rifle)  210gp 2d10 100/400 #10 1-kula     1841
Sharps carbine (.52)           120gp 2d10 150/600  #6 1-kula     1861

*LeMat var en kombination av revolver och hagelpistol,
 den har därför fått två rader.
===

Code:
Patronvapen
Tranter (.57 revolver) 370gp 2d8 37/150 #4 5-cylinder      1865
Double derringer (.32) 120gp 2d4 25/100 #1 2-patroner tiny 1866
Pocket revolver (.32)  120gp 2d4 37/150 #2 6-cylinder tiny 1869
Colt peacemaker (.45)  120gp 2d6 37/150 #3 6-cylinder      1873
---
Spencer (.56 repeating carbine) 160gp 2d10 125/500  #8 7-box    1863
Buffalo rifle (.50)             670gp 2d12 225/900 #12 1-patron 1866
Winchester 1873 (.30 lever)     160gp 2d10 125/500  #6 15-box   1873
12-gauge repeating shotgun      160gp 2d8  75/300   #7 7-box    1875
[hr][/hr]

Ammunition
(antal kulor inom parentes)

Hagel anges i gauge (U.S.) eller bore (U.K.)

Code:
Luntlås, Hjullås, Snapplås, Flintlås
musket shot and powder      (10) 21gp
pistol shot and powder      (12) 21gp
blunderbuss shot and powder (10) 12gp

Slaglås
.22 caliber       (20)  6,7gp
.36 caliber       (20)  8,9gp
.41 caliber       (20)  8,9gp
.42 caliber       (20)  8,9gp
.44 caliber       (20)  8,9gp
.52 caliber       (20) 12gp
.58 caliber       (20) 16gp
.60 caliber       (20) 21gp
12-gauge buckshot (10)  6,7gp
18-gauge buckshot (10)  5gp

Patroner
.30 caliber       (50)  8,9gp
.32 caliber       (50)  8,9gp
.45 caliber       (50)  8,9gp
.50 caliber       (50)  8,9gp
.57 caliber       (50) 16gp
12-gauge buckshot (10)  6,7gp
===

Sprängmedel
Gör bludgeoning dmg
Burst radius anges i ' (fot)
DC är DEX save för ½ skada

Code:
Sprängmedel
Gunpowder, barrel 67gp 3d6 20' DC15 -/-    #5 1450
Blast grenade    120gp 2d6 10' DC15 33/100 #1 light 1667
Dynamite stick    67gp 2d6  5' DC15 33/100 #1 light 1867
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,294
Kul grejer!

Ovän av oordning vill ju helst inte att man översätter två engelska termer (matchlock, flintlock) med ett svenskt ord (nästan oavsett vad som tekniskt vore korrekt), annars ser det lysande ut!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
zonk;n264562 said:
Kul grejer!

Ovän av oordning vill ju helst inte att man översätter två engelska termer (matchlock, flintlock) med ett svenskt ord (nästan oavsett vad som tekniskt vore korrekt), annars ser det lysande ut!
Jag orkade inte inte göra om tabellerna så de är kvar på originalspråket engelska.
Men jag valde svenska för text och rubriker.
Jo, jag är medveten om att den svengelska blandningen som blev resultatet inte är alltför vacker.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Varför är det viktigt att veta vilken typ av lås vapnen använder? För rent regelmässigt torde det inte göra någon skillnad.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,294
Organ;n264583 said:
Varför är det viktigt att veta vilken typ av lås vapnen använder? För rent regelmässigt torde det inte göra någon skillnad.
Risken för eldavbrott / motsv är väl ganska olika låstyperna emellan? Men ja, visst kan det kännas som esoterika för den som inte är så värst intresserad eller insatt i gamla krutvapen.. ;)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
zonk;n264592 said:
Risken för eldavbrott / motsv är väl ganska olika låstyperna emellan?
Förvisso. Men det är endast av intresse om de olika låstyperna existerar parallellt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Organ;n264583 said:
Varför är det viktigt att veta vilken typ av lås vapnen använder? För rent regelmässigt torde det inte göra någon skillnad.
Det beror helt och hållet på hur mycket "realism" man vill ha i spelet.

Vill man göra det jätteenkelt för sig går det alldeles utmärkt att bara ha med en sorts pistol och en bössa, men använda stats för light crossbow resp. heavy crossbow - det behöver inte bli mer komplicerat än så (jag har gjort så tidigare och det fungerade utmärkt).

Vill man ha lite mer realism så:
- Först kom luntlåset c:a 1400 som användes under flera hundra år. Det var extremt känsligt för regn och blötväder då man hade en brinnande lunta som man tryckte ner i en öppen fängpanna med fängkrut som antändes och vapnet gick av.
- Sedan kom hjullåset under första halvan av 1500-talet. Där behövde man inte ha en brinnande lunta, utan använde pyrit för att få en gnista, ungefär som hjulet på en modern cigarettändare. Men det var extremt komplicerat att göra för denna tid och blev därför extremt dyrt. Det var fortfarande en öppen fängpanna så den var fortfarande extremt känslig för regn och blöta.
- Sedan kom snapplåset under andra halvan av 1500-talet. Det var en billigare och säkrare variant än hjulåset och använde flinta istället för pyrit.
- Sedan kom flintlåset under 1600-talet, som var en förbättrad version av snapplåset. Det användes sedan under flera hundra år.
- Sedan kom slaglåset under början av 1800-talet. Det hade en mer innesluten mekanism och använde sig av en "tändhatt". Nu var det även brukligt att använda "papperspatroner" som gick betydligt snabbare att ladda. Det var nu de första revolvrarna började användas.
- Sedan, under andra halvan av 1800-talet kom metall-patronerna som vi använder än idag.

Det intressanta är egentligen vilket "år" man förlägger kampanjen till.
Säger man att kampanjen har 1700-tals teknologi förutsätter man att alla använder flintlåsvapen. Då är man givetvis helt ointressearad av luntlåsvapen från 1400-talet eller slaglåsvapen från 1800-talet. Och faktum är att man då aldrig behöver nämna att det är flintlåsvapen.

Eftersom vapnen blir bättre med tiden, från luntlås som får eldstopp på 1-3 och där man inte får lägga på positiv DEX-bonus till patronvapen som inte inte har några negativa egenskaper alls, är det upp till var och en att lägga sig på den teknologi-nivå som man känner sig bekväm med.

De gånger olika lås verkligen blir intressanta är kampanjer där rollpersonerna färdas genom flera olika länder med olika teknologi-nivå - som man gör i en Ravenloft-kampanj.
Som av en händelse så är detta just kampanjmaterial som jag tagit fram till min stundande DnD5-Ravenloft-kampanj.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,294
Organ;n264593 said:
Förvisso. Men det är endast av intresse om de olika låstyperna existerar parallellt.
Inte helt 100 på vad du menar här. Man får väl hålla reda på risken för eldavbrott oavsett om det är en eller flera låstyper i spelvärlden?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
zonk;n264596 said:
Inte helt 100 på vad du menar här. Man får väl hålla reda på risken för eldavbrott oavsett om det är en eller flera låstyper i spelvärlden?
Vad jag menade var att om man endast har en typ av lås så har alla vapen samma risk för eldavbrott. Och huruvida musköten man har är utrustad med ett flintlås eller ett hjullås är endast intressant ur ett fluffperspektiv. Om däremot både hjullås och flintlås existerar i världen blir det plötsligt bra mycket viktigare att veta vilken typ av lås just ditt vapen har då det sannolikt påverkar hur ofta det klickar i jämförelse med andra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Organ;n264608 said:
Vad jag menade var att om man endast har en typ av lås så har alla vapen samma risk för eldavbrott. Och huruvida musköten man har är utrustad med ett flintlås eller ett hjullås är endast intressant ur ett fluffperspektiv. Om däremot både hjullås och flintlås existerar i världen blir det plötsligt bra mycket viktigare att veta vilken typ av lås just ditt vapen har då det sannolikt påverkar hur ofta det klickar i jämförelse med andra.
Jag förstår och håller med din argumentation. Men jag förstår inte hur den förhåller sig till tråden.
Säg att Zonk vill ha en kampanj med bara luntlås, Du vill bara ha flintlås och jag bara vill ha slaglås.
Hur skulle mitt startinlägg vara skrivet för att vi alla skulle bli nöjda?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,294
anth;n264629 said:
Jag förstår och håller med din argumentation. Men jag förstår inte hur den förhåller sig till tråden.
Säg att Zonk vill ha en kampanj med bara luntlås, Du vill bara ha flintlås och jag bara vill ha slaglås.
Hur skulle mitt startinlägg vara skrivet för att vi alla skulle bli nöjda?
Ja, jag tänker som Anth här. Det kan ju dessutom finnas mer eller mindre avancerade skjutvapen som används av vissa inom settingen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För säkerhets skull förtydligar jag.
Jag har full förståelse för att alla utom vapennördar är helt ointresserade av vilket lås det är på vapnet.
Men olika vapen har olika regler.
T.ex. fungerar en lans annorlunda än ett nät även i DnD5s förenklade värld.

Istället för att nämna luntlås, flintlås, slaglås så kan man fråga:

Säg att Zonk vill ha en kampanj med eldstopp på 1-3 och utan dex-bonus, Du vill bara ha eldstopp på 1:or och jag vill inte ha negativa modifieringar alls.
Hur skulle mitt startinlägg vara skrivet för att vi alla skulle bli nöjda?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,197
Location
Göteborg
Organ;n264583 said:
Varför är det viktigt att veta vilken typ av lås vapnen använder? För rent regelmässigt torde det inte göra någon skillnad.
Varför var det viktigt med långa listor med esoteriska namn på stångvapen i tidiga AD&D? Because D&D! Because Gygax! Anth är traditionsenlig!
 
Top