anth
Vetefan
Här kommer lite eldvapen till DnD5.
Ni får gärna komma med kritik, åsikter, feedback.
F: Varför skulle man vilja använda eldvapen i DnD?
S: För att många fantasy settings använder det: Warhammer, Lone Wolf, Lamentations of the Flame Princess, Ravenloft Campaign Setting för att nämna några.
F: varför räcker inte reglerna i DMG, pp267-268?
S: För att de är lite väl knapphändiga för vapennördar. Det finns med en pistol och en musköt, men vi får inte ens reda på vilken sorts vapen de är;
Luntlås? Hjullås? Snapplås? Flintlås?
Eftersom renässansen och "De tre musketörerna" nämns så gissar jag att det är luntlåsvapen.
F: Varifrån komer reglerna?
S: Under DnD3-eran kom ett d20-spel som utspelades under modern tid. Detta spel kom sedan i en dåtids- och framtids-version. Detta är hämtat från dåtidsversionen.
F: Vilka konverteringsregler har använts?
S1: Dels var jag tvungen att konvertera priser.
S2: Dels var jag tvungen att konvertera ranges.
S3: resten är mest namnkonvertering.
Regler
Om eldvapen är vanliga i världen gäller:
Pistoler är Simple Weapons (som light crossbow).
Bössor är Martial Weapons (som heavy crossbow).
Är de ovanliga har ingen proficiency med dem.
Info som är så självklar att den inte finns med i tabellerna:
Alla eldvapen gör piercing damage, är ranged, kräver ammunition, kräver loading, är two-handed när man laddar dem.
Alla bössor är two-handed och heavy*.
*Utom ett par som har property x-heavy; dessa är som små bärbara kanoner och kräver stöd, s.k. gaffelkäpp, för att kunna användas.
Alla nyare eldvapen har property loading (som crossbow).
Vapen med cylindrar (revolvrar) eller magasin kräver en hel action eller bonus action för att ladda om hela cylindern eller magasinet.
Äldre eldvapen har property x-loading, de kräver en hel action eller bonus action för att ladda.
(riktiga musköter tar flera minuter att ladda, men DnD5s starka sida är inte realism. Jag har satt laddningstiden i förhållande till heavy crossbow).
Man får använda featen crossbow expert med eldvapen som har loading (men inte för cylindrar, magasin eller x-loading).
Äldre eldvapen delas upp beroende på avfyrningsmekanism:
Matchlock / flintlås.
Wheel Lock / hjullås.
Snaplock / snapplås
Flintlock / flintlås
Nyare eldvapen är
Percusssion cap / slaglås
cartridge firearms / patron-vapen (metallpatroner).
Redan under Gustav II Adolfs dagar på 1620-talet började man göra patroner i papper, men det dröjde till andra halvan av 1800-talet tills metallpatroner började användas.
Tabellerna innehåller följande info:
Name, price, damage, range, weight, antal och ammunitionssort, eventuella properties, årtal
[hr][/hr]
Äldre eldvapen
===
Luntlås/hjullås är inte lika bra som senare vapen
Kulorna går inte så rakt, så man får inte lägga på positiv dex-modifier.
Slår man 1 får man eldstopp och det krävs 1 minut för att rensa pipan från skräp.
Är det blött/regnigt får man eldstopp på 1-3.
===
Snapplås/flintlås är inte lika bra som senare eldvapen
Är det blött/regnigt och man slår 1 får man eldstopp och det tar 1 minut att rensa pipan från skräp.
Trombonvapen/muskedunder
Dessa var föregångarna till hagelvapen. Man trodde, felaktigt, att den utsvängda pipan gav mer spridning.
Breach-loader / Bakladdare
De tidigaste vapnen laddade man genom att trycka ner krut och kula hela vägen genom pipan.
Med bakladdade vapen kunde man ladda bakifrån.
Rifle / räfflade pipor
Gevär med räfflade pipor (rifles) gjorde att vapnen blev träffsäkrare. Det syns på att range ökar rejält.
[hr][/hr]
Moderna eldvapen
===
===
[hr][/hr]
Ammunition
(antal kulor inom parentes)
Hagel anges i gauge (U.S.) eller bore (U.K.)
===
Sprängmedel
Gör bludgeoning dmg
Burst radius anges i ' (fot)
DC är DEX save för ½ skada
Ni får gärna komma med kritik, åsikter, feedback.
F: Varför skulle man vilja använda eldvapen i DnD?
S: För att många fantasy settings använder det: Warhammer, Lone Wolf, Lamentations of the Flame Princess, Ravenloft Campaign Setting för att nämna några.
F: varför räcker inte reglerna i DMG, pp267-268?
S: För att de är lite väl knapphändiga för vapennördar. Det finns med en pistol och en musköt, men vi får inte ens reda på vilken sorts vapen de är;
Luntlås? Hjullås? Snapplås? Flintlås?
Eftersom renässansen och "De tre musketörerna" nämns så gissar jag att det är luntlåsvapen.
F: Varifrån komer reglerna?
S: Under DnD3-eran kom ett d20-spel som utspelades under modern tid. Detta spel kom sedan i en dåtids- och framtids-version. Detta är hämtat från dåtidsversionen.
F: Vilka konverteringsregler har använts?
S1: Dels var jag tvungen att konvertera priser.
De ursprungliga reglerna använde sig av "prisgrupper" (pg). Alla föremål som tillhörde samma pg kostade lika mycket.
Det finns ett litet hjälpmedel i de ursprungliga reglerna för att konvertera pg till dollar ($), sedan har jag "ungefär" räknat med att 1 gp = $/3.
Observera att $-priset ökar med x10 när pg ökar med 8.
Jag konstruerade därför denna serie: 12, 16, 21, 28, 37, 50, 67, 89, 120.
Som ni ser är 120 både 12 x 10 och det 8:e priset från 12.
Priserna överensstämmer vid:
pg11, $150, 50gp (150/3)
pg19 (11 + 8), $1500, 500gp (1500/3)
o.s.v.
pg $ gp
2 5 3,7
3 12 5
4 20 6,7
5 30 8,9
6 40 12
7 55 16
8 70 21
9 90 28
10 120 37
11 150 50
12 200 67
13 275 89
14 350 120
15 500 160
16 650 210
17 900 280
18 1200 370
19 1500 500
20 2000 670
21 2750 890
22 3500 1200
23 5000 1600
24 6500 2100
25 9000 2800
26 12000 3700
27 15000 5000
28 20000 6700
29 27500 8900
30 35000 12000
31 50000 16000
32 65000 21000
33 90000 28000
34 120000 37000
35 150000 50000
Här är ett par exempel på saker som finns i både dåtidsspelet och DnD5.
Observera att detta blir en väldigt trubbig jämförelse då det inte ens går att jämföra priserna mellan DnD5 och DnD3, än mindre med ett prisgrupps-system.
name pg convert DnD5
archaic weapons
compound bow 10 37 50
crossbow heavy 11 50 50
crossbow simple 9 28 25
javelin 4 6,7 0,5
shuriken 3 5 0,5
sling 2 3,7 0,1
whip 4 6,7 2
simple weapons
cleaver 5 8,9 10
club 4 6,7 0,1
knife 7 16 2
sickle 9 28 1
archaic weapons
greatsword 9 28 50
halberd 6 12 20
longsword v1 11 50 15
longsword v2 4 6,7 15
machete 5 8,9 10
pike 7 16 5
rapier 10 37 25
saber 10 37 25
spear 6 12 1
armor
leather 12 67 10
studderd 13 89 45
breasplate 19 500 400
chain shirt 18 370 50
plate mail 23 1600 1500
Det finns ett litet hjälpmedel i de ursprungliga reglerna för att konvertera pg till dollar ($), sedan har jag "ungefär" räknat med att 1 gp = $/3.
Observera att $-priset ökar med x10 när pg ökar med 8.
Jag konstruerade därför denna serie: 12, 16, 21, 28, 37, 50, 67, 89, 120.
Som ni ser är 120 både 12 x 10 och det 8:e priset från 12.
Priserna överensstämmer vid:
pg11, $150, 50gp (150/3)
pg19 (11 + 8), $1500, 500gp (1500/3)
o.s.v.
pg $ gp
2 5 3,7
3 12 5
4 20 6,7
5 30 8,9
6 40 12
7 55 16
8 70 21
9 90 28
10 120 37
11 150 50
12 200 67
13 275 89
14 350 120
15 500 160
16 650 210
17 900 280
18 1200 370
19 1500 500
20 2000 670
21 2750 890
22 3500 1200
23 5000 1600
24 6500 2100
25 9000 2800
26 12000 3700
27 15000 5000
28 20000 6700
29 27500 8900
30 35000 12000
31 50000 16000
32 65000 21000
33 90000 28000
34 120000 37000
35 150000 50000
Här är ett par exempel på saker som finns i både dåtidsspelet och DnD5.
Observera att detta blir en väldigt trubbig jämförelse då det inte ens går att jämföra priserna mellan DnD5 och DnD3, än mindre med ett prisgrupps-system.
name pg convert DnD5
archaic weapons
compound bow 10 37 50
crossbow heavy 11 50 50
crossbow simple 9 28 25
javelin 4 6,7 0,5
shuriken 3 5 0,5
sling 2 3,7 0,1
whip 4 6,7 2
simple weapons
cleaver 5 8,9 10
club 4 6,7 0,1
knife 7 16 2
sickle 9 28 1
archaic weapons
greatsword 9 28 50
halberd 6 12 20
longsword v1 11 50 15
longsword v2 4 6,7 15
machete 5 8,9 10
pike 7 16 5
rapier 10 37 25
saber 10 37 25
spear 6 12 1
armor
leather 12 67 10
studderd 13 89 45
breasplate 19 500 400
chain shirt 18 370 50
plate mail 23 1600 1500
S2: Dels var jag tvungen att konvertera ranges.
DnD3 har ett system med range increments, där varje range increment ger -2 to hit.
DnD5 har "normal range"/"maximum range".
Jag lät maximum range = range increments x 10.
Jag lät normal range = maximum range / 4.
Ja, jag vet att avståndsvapen i DnD5 som inte går så långt, t.ex. max range 100, har normal range = max range/3, men eldvapen som inte går så långt är normalt väldigt dåliga så jag tycker att det är OK att man delar med 4.
Ranged weapons incr. conv. DnD5
crossbow heavy 60 150/600 100/400
crossbow simple 40 100/400 80/320
longbow 50 125/500 150/600
DnD5 har "normal range"/"maximum range".
Jag lät maximum range = range increments x 10.
Jag lät normal range = maximum range / 4.
Ja, jag vet att avståndsvapen i DnD5 som inte går så långt, t.ex. max range 100, har normal range = max range/3, men eldvapen som inte går så långt är normalt väldigt dåliga så jag tycker att det är OK att man delar med 4.
Ranged weapons incr. conv. DnD5
crossbow heavy 60 150/600 100/400
crossbow simple 40 100/400 80/320
longbow 50 125/500 150/600
S3: resten är mest namnkonvertering.
Dåtid => DnD5
Damage type
Ballistic => Piercing
Concussion => Bludgeoning
Size => Property
Small => Light
Medium =>
Large => Heavy
Huge => X-heavy
Damage type
Ballistic => Piercing
Concussion => Bludgeoning
Size => Property
Small => Light
Medium =>
Large => Heavy
Huge => X-heavy
Regler
Om eldvapen är vanliga i världen gäller:
Pistoler är Simple Weapons (som light crossbow).
Bössor är Martial Weapons (som heavy crossbow).
Är de ovanliga har ingen proficiency med dem.
Info som är så självklar att den inte finns med i tabellerna:
Alla eldvapen gör piercing damage, är ranged, kräver ammunition, kräver loading, är two-handed när man laddar dem.
Alla bössor är two-handed och heavy*.
*Utom ett par som har property x-heavy; dessa är som små bärbara kanoner och kräver stöd, s.k. gaffelkäpp, för att kunna användas.
Alla nyare eldvapen har property loading (som crossbow).
Vapen med cylindrar (revolvrar) eller magasin kräver en hel action eller bonus action för att ladda om hela cylindern eller magasinet.
Äldre eldvapen har property x-loading, de kräver en hel action eller bonus action för att ladda.
(riktiga musköter tar flera minuter att ladda, men DnD5s starka sida är inte realism. Jag har satt laddningstiden i förhållande till heavy crossbow).
Man får använda featen crossbow expert med eldvapen som har loading (men inte för cylindrar, magasin eller x-loading).
Äldre eldvapen delas upp beroende på avfyrningsmekanism:
Matchlock / flintlås.
Wheel Lock / hjullås.
Snaplock / snapplås
Flintlock / flintlås
Nyare eldvapen är
Percusssion cap / slaglås
cartridge firearms / patron-vapen (metallpatroner).
Redan under Gustav II Adolfs dagar på 1620-talet började man göra patroner i papper, men det dröjde till andra halvan av 1800-talet tills metallpatroner började användas.
Tabellerna innehåller följande info:
Name, price, damage, range, weight, antal och ammunitionssort, eventuella properties, årtal
[hr][/hr]
Äldre eldvapen
===
Luntlås/hjullås är inte lika bra som senare vapen
Kulorna går inte så rakt, så man får inte lägga på positiv dex-modifier.
Slår man 1 får man eldstopp och det krävs 1 minut för att rensa pipan från skräp.
Är det blött/regnigt får man eldstopp på 1-3.
Code:
Luntlåsbössor
Matchlock arquebus 160gp 2d6 37/150 #10 1-kula x-heavy 1425
Matchlock musket 280gp 2d8 100/400 #20 1-kula x-heavy 1547
Matchlock caliver 120gp 2d4 50/200 #8 1-kula 1590
Hjullås
Wheel lock horse pistol 370gp 2d6 37/150 #4 1-kula 1530
Wheel lock belt pistol 280gp 2d4 25/100 #3 1-kula 1530
---
Wheel lock musket 1600gp 2d8 100/400 #8 1-kula 1517
Wheel lock carbine 1200gp 2d8 75/300 #7 1-kula 1520
Snapplås/flintlås är inte lika bra som senare eldvapen
Är det blött/regnigt och man slår 1 får man eldstopp och det tar 1 minut att rensa pipan från skräp.
Trombonvapen/muskedunder
Dessa var föregångarna till hagelvapen. Man trodde, felaktigt, att den utsvängda pipan gav mer spridning.
Breach-loader / Bakladdare
De tidigaste vapnen laddade man genom att trycka ner krut och kula hela vägen genom pipan.
Med bakladdade vapen kunde man ladda bakifrån.
Rifle / räfflade pipor
Gevär med räfflade pipor (rifles) gjorde att vapnen blev träffsäkrare. Det syns på att range ökar rejält.
Code:
Snapplås
Snaplock pistol 670gp 2d4 25/100 #3 1-kula 1580
---
Snaplock musket 890gp 2d8 75/300 #14 1-kula 1570
Trombonvapen
Blunderbuss pistol 500gp 2d8 12/50 #6 1-hagel 1680
---
Blunderbuss musket 500gp 2d10 12/50 #14 1-hagel 1654
Flintlås
Four-barrel pistol (.32) 67gp 2d4 37/150 #3 4-kulor* 1780
Dueling pistol (.50) 500gp 2d6 50/200 #3 1-kula 1775
---
Brown Bess (.75 musket) 89gp 2d10 50/200 #10 1-kula 1690
Ferguson rifle (.75 breachloader) 370gp 2d10 100/400 #8 1-kula 1776
Plains rifle (.38) 67gp 2d8 75/300 #9 1-kula 1820
Kentucky rifle (.52) 120gp 2d10 100/400 #11 1-kula 1825
*Detta vapen har ingen cylinder eller magasin.
Det har 4 roterande pipor och man måste ladda varje pipa för sig.
Moderna eldvapen
===
Code:
Slaglås
Pepperbox (.22) 120gp 2d4 37/150 #2 8-kulor tiny 1830
Derringer (.41) 28gp 2d6 25/100 #1 1-kula tiny 1841
Navy revolver (.36) 89gp 2d6 37/150 #2 6-cylinder 1851
LeMat revolver* (.42) 160gp 2d6 50/200 #4 9-cylinder 1856
LeMat revolver* (18 gauge) 160gp 2d6 25/100 #4 1-hagel 1856
Army revolver (.44) 120gp 2d6 50/200 #3 6-cylinder 1860
---
Rifle-musket (.58) 120gp 2d10 175/700 #10 1-kula 1835
Colt revolver-rifle (.36) 280gp 2d8 100/400 #8 8-cylinder 1836
12 gauge double-barrel shotgun 160gp 2d8 75/300 #10 2-hagel 1840
Dreyse needle gun (.60 rifle) 210gp 2d10 100/400 #10 1-kula 1841
Sharps carbine (.52) 120gp 2d10 150/600 #6 1-kula 1861
*LeMat var en kombination av revolver och hagelpistol,
den har därför fått två rader.
Code:
Patronvapen
Tranter (.57 revolver) 370gp 2d8 37/150 #4 5-cylinder 1865
Double derringer (.32) 120gp 2d4 25/100 #1 2-patroner tiny 1866
Pocket revolver (.32) 120gp 2d4 37/150 #2 6-cylinder tiny 1869
Colt peacemaker (.45) 120gp 2d6 37/150 #3 6-cylinder 1873
---
Spencer (.56 repeating carbine) 160gp 2d10 125/500 #8 7-box 1863
Buffalo rifle (.50) 670gp 2d12 225/900 #12 1-patron 1866
Winchester 1873 (.30 lever) 160gp 2d10 125/500 #6 15-box 1873
12-gauge repeating shotgun 160gp 2d8 75/300 #7 7-box 1875
Ammunition
(antal kulor inom parentes)
Hagel anges i gauge (U.S.) eller bore (U.K.)
Code:
Luntlås, Hjullås, Snapplås, Flintlås
musket shot and powder (10) 21gp
pistol shot and powder (12) 21gp
blunderbuss shot and powder (10) 12gp
Slaglås
.22 caliber (20) 6,7gp
.36 caliber (20) 8,9gp
.41 caliber (20) 8,9gp
.42 caliber (20) 8,9gp
.44 caliber (20) 8,9gp
.52 caliber (20) 12gp
.58 caliber (20) 16gp
.60 caliber (20) 21gp
12-gauge buckshot (10) 6,7gp
18-gauge buckshot (10) 5gp
Patroner
.30 caliber (50) 8,9gp
.32 caliber (50) 8,9gp
.45 caliber (50) 8,9gp
.50 caliber (50) 8,9gp
.57 caliber (50) 16gp
12-gauge buckshot (10) 6,7gp
Sprängmedel
Gör bludgeoning dmg
Burst radius anges i ' (fot)
DC är DEX save för ½ skada
Code:
Sprängmedel
Gunpowder, barrel 67gp 3d6 20' DC15 -/- #5 1450
Blast grenade 120gp 2d6 10' DC15 33/100 #1 light 1667
Dynamite stick 67gp 2d6 5' DC15 33/100 #1 light 1867