anth
Vetefan
Mina spelare börjar stiga i levels - vilket betyder att de börjar få mäktigare (och mer svårtolkade) förmågor.
Nu är detta inte svårare än att jag husregler något vid spelbordet och lovar att ta reda på hur det egentligen fungerar till nästa spelmöte.
Här är de de frågor som uppstod förra gången:
Detect Magic
Man ser om synliga saker har fått magi på sig, eller är magiska.
Det betyder att osynliga saker inte syns (för det behövs "see invisibility").
Nu är frågan: vad är magiskt?
En magic scroll är magisk, men en spellbook är inte magisk, right?
Den stora frågan är egentligen: vad händer om man kastar detect magic på en construct, t.ex. en stone golem?
Illusions
Cantripen minor illusion kan skapa illusionen av något som egentligen inte finns, t.ex. en ljuskrona i taket (som egentligen inte finns) - den kan dock inte få ljusen i ljuskronen at lysa för det är spellen light.
Man kan heller inte göra motsatsen, få en existerande ljuskrona att bli osynlig, för det är spellen invisibility. Och skulle man kasta invisibility på en ljuskrona med brinnande ljus kommer ljuset från kronan att synas, men själva ljuskällan är osynlig.
Minor illusion är den svagaste illusionsmagin, vilket betyder att alla andra illusioner i teorin är mäktigare.
En level 1 magiker kan inte kasta invisibility på sig själv, men kan kasta minor illusion på området där man står och få det att se ut som en byrå istället (så länge man kurar ihop sig inom byråns storlek och så länge byrån inte är större än 5'x5'x5'.
Är det ett hål i golvet kan man använda minor illusion för att dölja hålet, så länge det inte är större än 5'x5'.
Men hur mäktig spell måste man använda för att göra det motsatta? Vilken spell använder man för att göra illusionen av ett hål i marken?
Cleric Level 5 Spell Hallow, PHB 249
Hallow stänger ute celestials, elementals, fey, fiends, undeads, med någon form av kraftfält som inte kan brytas igenom.
Efter som spellen tar 24 timmar att kasta och effekten är permanent until dispelled - är den inte tänkt att användas i strid, utan är snarare tänkt att användas när man bygger en helig plats som ett tempel.
Nu har rollpersonerna dock fått ett föremål, en relik, som fungerar som Hallow om det grävs ner - för det är enda chansen för rollpersonerna att vila på ett plats full av vandöda och demoner.
Tanken var att rollpersonerna först skulle få gräva ett hål, lägga ner reliken, och sedan gräva igen hålet för att reliken skulle få effekt.
Nu är ju spelarna inte dummare än att de fixade ett permanent läger, med ett permanent hål där en rollperson kan slänga ner reliken och en annan rollperson begraver reliken med ett stenblock. Kort sagt krävs det varsin action från två rollpersoner.
Vad händer om en av ovanstående typerna varelser är närvarande när hallow-effekten går igång?
Vi började köra med den enkla regeln att de pressas bort 60' från reliken (som är hallows area).
Vad händer om man nu gör detta i ett mindre stenrum?
Så som jag tolkar Hallow ska den kunna användas på en mindre helgedom för att förhindra att hemska varelser kommer i närheten, alltså går Hallow-effekten igenom stenväggar.
Om en vandöd eller fiend är i rummet när hallow-effekten går igång tolkar jag det som att kraftfältet pressar fast varelsen mot väggen.
Eller ska man tolka det på något annat sätt, som att det direkt bildas ett kraftfält med 60' radius och varelser på insidan inte kan ta sig ut?
Shield Guardian, Master's Amulet, MM 271
Shield Guardian är en trevlig construct som styrs med hjälp av en master's amulet.
Det står uttryckligen att den som tar över amuletten tar över kontrollen. Och det står ingenting om atunement.
En spellcaster me amulett kan lagra en spell i shield guardian, som shield guardian kastar när en viss situation uppstår.
Det är fullt möjligt att shield guardian lagrar en mäktig cure-spell som kastas på första party member som skriker "Medec!"
Men vad händer om man lagrar spells som charm person, comprehend languages, detect thoughts?
Det står uttryckligen att det är shield guardian som kastar spellen, så jag antar att ingen av dessa spells är meningsfulla att kasta?
Nu är detta inte svårare än att jag husregler något vid spelbordet och lovar att ta reda på hur det egentligen fungerar till nästa spelmöte.
Här är de de frågor som uppstod förra gången:
Detect Magic
Man ser om synliga saker har fått magi på sig, eller är magiska.
Det betyder att osynliga saker inte syns (för det behövs "see invisibility").
Nu är frågan: vad är magiskt?
En magic scroll är magisk, men en spellbook är inte magisk, right?
Den stora frågan är egentligen: vad händer om man kastar detect magic på en construct, t.ex. en stone golem?
Illusions
Cantripen minor illusion kan skapa illusionen av något som egentligen inte finns, t.ex. en ljuskrona i taket (som egentligen inte finns) - den kan dock inte få ljusen i ljuskronen at lysa för det är spellen light.
Man kan heller inte göra motsatsen, få en existerande ljuskrona att bli osynlig, för det är spellen invisibility. Och skulle man kasta invisibility på en ljuskrona med brinnande ljus kommer ljuset från kronan att synas, men själva ljuskällan är osynlig.
Minor illusion är den svagaste illusionsmagin, vilket betyder att alla andra illusioner i teorin är mäktigare.
En level 1 magiker kan inte kasta invisibility på sig själv, men kan kasta minor illusion på området där man står och få det att se ut som en byrå istället (så länge man kurar ihop sig inom byråns storlek och så länge byrån inte är större än 5'x5'x5'.
Är det ett hål i golvet kan man använda minor illusion för att dölja hålet, så länge det inte är större än 5'x5'.
Men hur mäktig spell måste man använda för att göra det motsatta? Vilken spell använder man för att göra illusionen av ett hål i marken?
Cleric Level 5 Spell Hallow, PHB 249
Hallow stänger ute celestials, elementals, fey, fiends, undeads, med någon form av kraftfält som inte kan brytas igenom.
Efter som spellen tar 24 timmar att kasta och effekten är permanent until dispelled - är den inte tänkt att användas i strid, utan är snarare tänkt att användas när man bygger en helig plats som ett tempel.
Nu har rollpersonerna dock fått ett föremål, en relik, som fungerar som Hallow om det grävs ner - för det är enda chansen för rollpersonerna att vila på ett plats full av vandöda och demoner.
Tanken var att rollpersonerna först skulle få gräva ett hål, lägga ner reliken, och sedan gräva igen hålet för att reliken skulle få effekt.
Nu är ju spelarna inte dummare än att de fixade ett permanent läger, med ett permanent hål där en rollperson kan slänga ner reliken och en annan rollperson begraver reliken med ett stenblock. Kort sagt krävs det varsin action från två rollpersoner.
Vad händer om en av ovanstående typerna varelser är närvarande när hallow-effekten går igång?
Vi började köra med den enkla regeln att de pressas bort 60' från reliken (som är hallows area).
Vad händer om man nu gör detta i ett mindre stenrum?
Så som jag tolkar Hallow ska den kunna användas på en mindre helgedom för att förhindra att hemska varelser kommer i närheten, alltså går Hallow-effekten igenom stenväggar.
Om en vandöd eller fiend är i rummet när hallow-effekten går igång tolkar jag det som att kraftfältet pressar fast varelsen mot väggen.
Eller ska man tolka det på något annat sätt, som att det direkt bildas ett kraftfält med 60' radius och varelser på insidan inte kan ta sig ut?
Shield Guardian, Master's Amulet, MM 271
Shield Guardian är en trevlig construct som styrs med hjälp av en master's amulet.
Det står uttryckligen att den som tar över amuletten tar över kontrollen. Och det står ingenting om atunement.
En spellcaster me amulett kan lagra en spell i shield guardian, som shield guardian kastar när en viss situation uppstår.
Det är fullt möjligt att shield guardian lagrar en mäktig cure-spell som kastas på första party member som skriker "Medec!"
Men vad händer om man lagrar spells som charm person, comprehend languages, detect thoughts?
Det står uttryckligen att det är shield guardian som kastar spellen, så jag antar att ingen av dessa spells är meningsfulla att kasta?