anth
Vetefan
Som OSR-spelare tycker jag att vissa klassiska monster blivit för mesiga i DnD5.
Jag förstår varför de gjorts mesigare - för skulle de ha samma förmågor som de hade i tidigare versioner skulle de inte vara roliga att slåss mot.
Problemet är att det är hela syftet med monstret från början.
Till skillnad från vad hela världen verkar tro så handlade inte gammel-dnd om strid - utan om att UNDVIKA strid till vilket pris som helst.
Hamnade man i strid så var det ett tecken på att någonting gått väldigt fel.
Därför vill jag ha tillbaka OSR-känslan för vissa monster i DnD5.
Och ja, hela syftet är att att spelarna/rollpersonerna INTE ska vilja möta dessa monster, utan hellre springa åt andra hållet.
Jag skulle bli jätteglad för åsikter om husreglerna
ghoul, ghost, ghast, lich, revenant
Dessa monster kan antingen skrämma eller eller paralysera äventyrarna, men alla äventyrare som drabbas får slå ett save varje runda för att bli av med effekten.
- Regeländring: man får slå ett save varje minut. Effekten blir att missar man första savet är man i praktiken utslagen denna strid.
+ 1 CR för dessa monster blir betydligt farligare.
ghost, shadow, specter, wraith
Dessa monster var tidigare kroppslösa/incorperal. Det är de inte riktigt längre, utan vanliga vapen gör halv skada på dem.
- Regeländring: förutom damage resistance har man även disadvantage när man slåss mot dem med vanliga vapen (jag funderade ett tag att ge dem damage immunity, som lycantroper).
+1 CR för dessa monster blir betydligt farligare.
specter, vampire, wight, wraith
I tidigare DnD-versioner hade dessa energy level drain. Numera får man bara sina max-hp sänkta tills man fått en long rest.
- Regeländring: Efter varje long rest får man slå ett save för att se om man får tillbaka sina hp (snott från Pathfinder). Skulle man ha flera skador av denna sort får man bara slå save för en skada efter varje long rest så det kan ta ett antal dagar att få tillbaka alla hp.
+0 CR då detta inte gör monsterna farligare direkt vid stridstillfället.
Jag förstår varför de gjorts mesigare - för skulle de ha samma förmågor som de hade i tidigare versioner skulle de inte vara roliga att slåss mot.
Problemet är att det är hela syftet med monstret från början.
Till skillnad från vad hela världen verkar tro så handlade inte gammel-dnd om strid - utan om att UNDVIKA strid till vilket pris som helst.
Hamnade man i strid så var det ett tecken på att någonting gått väldigt fel.
Därför vill jag ha tillbaka OSR-känslan för vissa monster i DnD5.
Och ja, hela syftet är att att spelarna/rollpersonerna INTE ska vilja möta dessa monster, utan hellre springa åt andra hållet.
Jag skulle bli jätteglad för åsikter om husreglerna
ghoul, ghost, ghast, lich, revenant
Dessa monster kan antingen skrämma eller eller paralysera äventyrarna, men alla äventyrare som drabbas får slå ett save varje runda för att bli av med effekten.
- Regeländring: man får slå ett save varje minut. Effekten blir att missar man första savet är man i praktiken utslagen denna strid.
+ 1 CR för dessa monster blir betydligt farligare.
ghost, shadow, specter, wraith
Dessa monster var tidigare kroppslösa/incorperal. Det är de inte riktigt längre, utan vanliga vapen gör halv skada på dem.
- Regeländring: förutom damage resistance har man även disadvantage när man slåss mot dem med vanliga vapen (jag funderade ett tag att ge dem damage immunity, som lycantroper).
+1 CR för dessa monster blir betydligt farligare.
specter, vampire, wight, wraith
I tidigare DnD-versioner hade dessa energy level drain. Numera får man bara sina max-hp sänkta tills man fått en long rest.
- Regeländring: Efter varje long rest får man slå ett save för att se om man får tillbaka sina hp (snott från Pathfinder). Skulle man ha flera skador av denna sort får man bara slå save för en skada efter varje long rest så det kan ta ett antal dagar att få tillbaka alla hp.
+0 CR då detta inte gör monsterna farligare direkt vid stridstillfället.