Nekromanti [DnD5] Göra monster tuffare

anth

Vetefan
Som OSR-spelare tycker jag att vissa klassiska monster blivit för mesiga i DnD5.
Jag förstår varför de gjorts mesigare - för skulle de ha samma förmågor som de hade i tidigare versioner skulle de inte vara roliga att slåss mot.

Problemet är att det är hela syftet med monstret från början.
Till skillnad från vad hela världen verkar tro så handlade inte gammel-dnd om strid - utan om att UNDVIKA strid till vilket pris som helst.
Hamnade man i strid så var det ett tecken på att någonting gått väldigt fel.

Därför vill jag ha tillbaka OSR-känslan för vissa monster i DnD5.
Och ja, hela syftet är att att spelarna/rollpersonerna INTE ska vilja möta dessa monster, utan hellre springa åt andra hållet.

Jag skulle bli jätteglad för åsikter om husreglerna

ghoul, ghost, ghast, lich, revenant
Dessa monster kan antingen skrämma eller eller paralysera äventyrarna, men alla äventyrare som drabbas får slå ett save varje runda för att bli av med effekten.
- Regeländring: man får slå ett save varje minut. Effekten blir att missar man första savet är man i praktiken utslagen denna strid.
+ 1 CR för dessa monster blir betydligt farligare.

ghost, shadow, specter, wraith
Dessa monster var tidigare kroppslösa/incorperal. Det är de inte riktigt längre, utan vanliga vapen gör halv skada på dem.
- Regeländring: förutom damage resistance har man även disadvantage när man slåss mot dem med vanliga vapen (jag funderade ett tag att ge dem damage immunity, som lycantroper).
+1 CR för dessa monster blir betydligt farligare.

specter, vampire, wight, wraith
I tidigare DnD-versioner hade dessa energy level drain. Numera får man bara sina max-hp sänkta tills man fått en long rest.
- Regeländring: Efter varje long rest får man slå ett save för att se om man får tillbaka sina hp (snott från Pathfinder). Skulle man ha flera skador av denna sort får man bara slå save för en skada efter varje long rest så det kan ta ett antal dagar att få tillbaka alla hp.
+0 CR då detta inte gör monsterna farligare direkt vid stridstillfället.

2097

deleta mitt konto tack
Den av dessa som jag själv varit inne på är den sista. Att byta ut level drain mot att sänka max hp är mkt smidigare än att behöva gå igenom rollformuläret, glömma spells etc. Men att få tillbaks allt nästa dag känns lite klent. Men nu när vi har 7 dagar för long rest så…

anth

Vetefan
2097;n245135 said:
Den av dessa som jag själv varit inne på är den sista. Att byta ut level drain mot att sänka max hp är mkt smidigare än att behöva gå igenom rollformuläret, glömma spells etc. Men att få tillbaks allt nästa dag känns lite klent. Men nu när vi har 7 dagar för long rest så…
Jag var inne på recuperating, PHB p 187 - det tar tre dagar.

Jag var inne på att använda negative levels från DnD3/Pathfinder, men -1/negative level passar väldigt dåligt in i DnD5 där man bara får +1/tier.

2097

deleta mitt konto tack
Att det bara är HP:n duger gott mtp bounded accuracy etc

CapnZapp

Myrmidon
anth;n245124 said:
Som OSR-spelare tycker jag att vissa klassiska monster blivit för mesiga i DnD5.
Jag förstår varför de gjorts mesigare - för skulle de ha samma förmågor som de hade i tidigare versioner skulle de inte vara roliga att slåss mot.

Problemet är att det är hela syftet med monstret från början.
Till skillnad från vad hela världen verkar tro så handlade inte gammel-dnd om strid - utan om att UNDVIKA strid till vilket pris som helst.
Hamnade man i strid så var det ett tecken på att någonting gått väldigt fel.

Därför vill jag ha tillbaka OSR-känslan för vissa monster i DnD5.
Och ja, hela syftet är att att spelarna/rollpersonerna INTE ska vilja möta dessa monster, utan hellre springa åt andra hållet.
Mja.

Nu är det ju så att farlighet är relativ i D&D. Gå upp några levlar, och det monstret du verkligen försökte undvika är numera en munsbit - nästan som om looten bara ligger där och väntar... ;)

Anledningen till ändringarna är inte primärt "rolighet" i aspekten farlighet/undvika strid, utan mycket mer en fråga om sifferklydd och pillandes med ditt karaktärsark. (Leveldrain osv är primärt en huvudvärk för spelaren, inte karaktären)

Jag skulle bli jätteglad för åsikter om husreglerna
Okej. Generellt föreslår jag några förenklingar.

En strid varar nästan aldrig längre än en minut. Föreslår att du helt sonika byter ut "save per minute" mot "duration 1 minute". Inom 5Es ramverk blir detta i praktiken samma resultat.

Dessutom bör du fundera på att tillåta att effekten klingar av utom synhåll (sådant regelspråk finns för vissa effekter).

Vanliga vapen disadvantage är ett bra förslag. Total immunitet är inte bra.

Jag har också skruvat ner hur mycket max-hp man får tillbaka :) Föreslår inga saves utan att äventyraren får använda en Hit Die för att trycka upp sin max-hp per long rest.

På så vis kan gruppen åtminstone förutspå hur lång tid återhämtningen tar. Saves kan ju innebära att en äventyrare inte lyckas på två veckor, och därmed inte kan vara med på nästa äventyr.

Dessutom låter det som alltför jobbig admin (för 5E) att hålla reda på olika skador...

Hur mycket CR går upp är inget jag ligger sömnlös över. Oavsett CR kommer du ju ändå kasta monstren på äventrarna (eller iallafall kartan) :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n245124 said:
ghost, shadow, specter, wraith
[...]
(jag funderade ett tag att ge dem damage immunity, som lycantroper).
Det här är vad jag kommer göra i min kommande kampanj, att ge dem damage immunity mot icke-magiska vapen eller något i den stilen (jag kommer antagligen köra på det där som står i boken att vissa föremål som är knutna till spökets anledning att vara spöke kan skada eller fördriva dem).

Men jag tror att det kan vara väldigt kampanjspecifik ifall detta skulle funka eller inte. Mitt användande kommer att vara rätt begränsat. Men om de kan poppa upp lite slumpvis som wandering monster kan det bli rätt tråkigt rätt fort. Då är nog disadvatange bättre än immunitet.

anth

Vetefan
CapnZapp;n247373 said:
En strid varar nästan aldrig längre än en minut. Föreslår att du helt sonika byter ut "save per minute" mot "duration 1 minute". Inom 5Es ramverk blir detta i praktiken samma resultat.

Dessutom bör du fundera på att tillåta att effekten klingar av utom synhåll (sådant regelspråk finns för vissa effekter).
Det köper jag.
Tanken är ju att rollpersonen ska vara utslagen under resten av striden, vare sig mer eller mindre.
Effekten varar en minut eller tills striden är över, beroende på vad som inträffar först.

CapnZapp;n247373 said:
Vanliga vapen disadvantage är ett bra förslag. Total immunitet är inte bra.
Då behåller jag det.

CapnZapp;n247373 said:
Jag har också skruvat ner hur mycket max-hp man får tillbaka :) Föreslår inga saves utan att äventyraren får använda en Hit Die för att trycka upp sin max-hp per long rest.

På så vis kan gruppen åtminstone förutspå hur lång tid återhämtningen tar. Saves kan ju innebära att en äventyrare inte lyckas på två veckor, och därmed inte kan vara med på nästa äventyr.
Det köper jag.
Rollpersonens HD är betydligt lättare att hålla reda på än enskilda skador.
Rollpersonen kan höja sitt "max-hp"-tak genom att spendera en HD per dag (och taket höjs med så mycket man slår).

anth

Vetefan
Rymdhamster;n247386 said:
Det här är vad jag kommer göra i min kommande kampanj, att ge dem damage immunity mot icke-magiska vapen eller något i den stilen (jag kommer antagligen köra på det där som står i boken att vissa föremål som är knutna till spökets anledning att vara spöke kan skada eller fördriva dem).

Men jag tror att det kan vara väldigt kampanjspecifik ifall detta skulle funka eller inte. Mitt användande kommer att vara rätt begränsat. Men om de kan poppa upp lite slumpvis som wandering monster kan det bli rätt tråkigt rätt fort. Då är nog disadvatange bättre än immunitet.
Som både jag och CapnZapp konstaterar är damage immunity inte världens bästa lösning.
Förslaget är i sånt fall att titta på Wraith och Lykantroper:
Ghost, Shadow, Specter och Wraith får damage immunity mot vanliga vapen som inte är försilvrade - på så sätt klarar sig rollpersonerna om de har med sig försilvrade vapen (vilket är lite lättare att få tag på än magiska vapen).
Detta beror givetvis på hur vanliga magiska vapen är i din kampanj - i min kampanj är de extremt ovanliga.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n247396 said:
Som både jag och CapnZapp konstaterar är damage immunity inte världens bästa lösning.
Beror lite på vad man vill åstadkomma. Vil man att rp ska kunna lösa det genom att slåss är det en dålig lösning =)

anth;n247396 said:
Detta beror givetvis på hur vanliga magiska vapen är i din kampanj
Väldigt ovanliga. Men det kommer å andra sidan spöken vara också. Utöver rent plotbaserade spökerier där de helt enkelt får köra den gamla klassikern att lista ut vad spöket vill kommer spöken mest fungera som gatekeepers för ett litet område av sandlådan.

Även där skulle rp i alla fall rent teoretiskt kunna lista ut hur man leder i alla fall vissa av spökena till efterlivet, eller så kan de försöka smyga sig in utan att bli upptäckta, eller återkomma när de fått tag på ett magiskt vapen som biter på spökena.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n247528 said:
Beror lite på vad man vill åstadkomma. Vil man att rp ska kunna lösa det genom att slåss är det en dålig lösning =)
Såklart.

Fast nu är ju D&D det spel som bäst uppfyller Schwartzenegger's klassiska replik: "if it bleeds, you can kill it" :cool:

Så du blir säkert inte förvånad om du är en smula ...ostandard... om du funderar på att införa utmaningar i D&D man inte kan helt sonika slå ihjäl... :p

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n247545 said:
Fast nu är ju D&D det spel som bäst uppfyller Schwartzenegger's klassiska replik: "if it bleeds, you can kill it" :cool:
Jag är en stor supporter av Arnes motto, men du tycks missa en väldigt viktig aspekt av det;

If it don't bleed, all bets are off.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n247620 said:
If it don't bleed, all bets are off.
Det finns ingenting i D&D som inte blöder.

Om de inte blöder blod så blöder de tårar