Nekromanti DnD5 i EU år 1000 - 1900

anth

Vetefan
Fråga: hur spelar man DnD5 i ett pseudo-europa ungefär mellan år 1000-1900?

Grundpremiss 1: det ska vara DnD5.
Det finns redan ett dussin olika DnD/d20/OSR-spel som redan gör detta, men nu vill jag specifikt göra det med DnD5.
Med det sagt, ni får hemskt gärna komma med speltekniska lösningar från dessa andra spel som man kan använda som husregler i DnD5.

Grundpremiss 2: det ska vara europa mellan år 1000-1900.
Det ska vara efter europa kristnades. Därför efter år 1000.
Det ska vara innan vi lämnar steampunk-eran, innan elektricitetens och förbränningsmotorns tidevarv, innan alla vita fläckar på kartorna försvinner. Därför innan år 1900.

Vilka förändringar måste man göra i DnD5 för att det ska kännas som (ett någorlunda historiskt korrekt) Europa?

slanfan

Hero
anth;n239819 said:
Fråga: hur spelar man DnD5 i ett pseudo-europa ungefär mellan år 1000-1900?
Du börjar med denna (eller bättre, finns på google) http://www.youreuropemap.com/europe_map_8.html

Vet att någon på forumet gjorde en egen, men kan inte komma ihåg vem det var.

anth;n239819 said:
Vilka förändringar måste man göra i DnD5 för att det ska kännas som (ett någorlunda historiskt korrekt) Europa?
Ta bort all magi, plocka fram en bok som innehåller priser och utrustning för tidsintervallet (Gurps, En Garde, Lammentations). Använd gritty-regler från DMG så alla är sängliggande hela jävla tiden, använd regler för förlust av kroppsdelar.

Kolla kartor med gamla nationsgränser. Läs på om 900 år av historia (eller var det bara en mer begränsad tid som skulle användas i detta spannet?). Använd alla jävla sjukdomar du kan hitta regler för.

Sno så mycket du kan från redan utgivet material!

Tre solar

Hero
Fyra saker:
+ Samhället (social position och olika beroendeställningar) måste spela större roll än marknaden. Social level/gunst istället för xp.
+ det måste vara krig och hot om krig. Platser där inga män mellan 15 och 50 finns kvar, enorma härtåg, skatter och lokalt motstånd.
+ det måste vara pest, hyfsat ofta
+ du måste ha med islam

I övrigt innehåller tidsperioden både medeltid, industrialisering/triangelhandel, upplysningen och nationalism. Så mycket blir nog period-specifikt.

God45

#PrayersForBahakan
Det finns skjutvapen regler i Dungeon masters guiden till 5e.

Annars är det väll bara att göra magin ovanligare, ett par individer per sådana klasser bara.

2097

deleta mitt konto tack
anth;n239819 said:
Det finns redan ett dussin olika DnD/d20/OSR-spel som redan gör detta, men nu vill jag specifikt göra det med DnD5.
Bra. Ta några av dom och blanda med D&D5. Sitter med ACKS, 2e och 5e vid mitt bord just nu. (Och Hillfolk. Så vi spelar alltså fyra spel på en gång, hjälp.)

Edit: + att jag har dungor från LotFP

2097

deleta mitt konto tack
Ta bort klasserna utom wizard, fighter, rogue och cleric och den sistnämnda får du buffa. Lathander och Raven Queen och andra smågudar har inte så mkt att komma med jämfört med klockan, boken och ljuset?

slanfan

Hero
anth;n239836 said:
Magi ska finnas kvar, men jag tar gärna emot tips hur man gör den mer low fantasy.
Ta bort cantrips, ta bort alla attack-spells, gör alla spells till ritualer, elda upp alla som använder spells offentligt (även clerics (men dessa kan helgonförklaras i efterhand)).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
anth;n239836 said:
Magi ska finnas kvar, men jag tar gärna emot tips hur man gör den mer low fantasy.

Ta en titt på vilken slags magi som figurerade i olika länders folktro: alkemi, spåkonster, förbannelser, hamnskifte, med mera.

anth

Vetefan
2097;n239840 said:
Dracula kommer inte ha en chans???
Var jag så genomskinlig? :)

Jo, jag tänkte bita i det sura äpplet och spelleda Curse of Strahd (jag tycker som bekant betydligt bättre om originalet Ravenloft).
Men jag tänkte om möjligt förlägga Barovia till 1890-talets Transylvanien.

Fick jag välja skulle jag använda d20 Modern tillsammans med supplementet d20 Past, Men vi har ett par nykomlingar i gruppen som just lärt sig DnD5 och som tyckte det var för tidigt att börja lära sig ytterligare ett rollspelssystem.

Så jag ska iallafall göra ett ärligt försök att göra om DnD5 till 1890-tal.

2097

deleta mitt konto tack
Speciellt eftersom du redan har tillgång till d20 Past.

2097

deleta mitt konto tack
Nu kommer vi som hade några underbara månader med Curse of Strahd få höra ett ständigt klagande på hur dåligt det är medan du spelar det :p
Men vår upplevelse av det var otroligt bra. Det kan ingen ta ifrån oss?

anth

Vetefan
anth;n239868 said:
Så jag ska iallafall göra ett ärligt försök att göra om DnD5 till 1890-tal.
Till alla:
även om jag funderar på att spela 1890-tal handlar tråden fortfarande om hur man gör om DnD5 till perioden år 1000-1900.

2097

deleta mitt konto tack
Anth, om du tar dom fyra basic klasserna wizard fighter rogue cleric, och gör dom human only, och lägger in 1800-tals-vapnen från 5e DMG, och hittar nya bakgrunder och utrustningslista, så är det klart sen.

Fördelen med Ultramodern5:s utrustningslista (du kan sortera bort allt på för hög tech level, håll dig till TL0 och TL1) är att vapenskadan är gjord för att vara balanserad med femmans vanliga monster och klasser. Dvs en pistol gör bara 1d8 osv. Han förklarar varför på YouTube och jag tycker det är jättebra. Jag tycker inte om när spelet kommer dragandes med "och här har du en pistol 5d8 skada" som Mutant Future eftersom det gör det svårare att mix&match fantasy och tech. Men Ultramodern5 har gjort precis som jag vill: klena pistoler, klen tech!! Tycker det är ett jättebra spel!

Sapient

Swashbuckler
Jag började göra det med sikte på ca 14-1500-tal, och laborerade med att hitta bra combos av vilka pseudonationaliteter som "klickade" med raser mm. Tex fungerar ju ett idylliskt England skitbra för rullande kullar, halvlängdsmän och mystiska alver i skogarna o druider på Irland osv. Även i Frankrike, Belgien osv. Det är liksom high fantasy heartland.

Tyskland och alperna passar utmärkt att befolka med dvärgar. (Gnomes of Zürich!!!)

En stor fråga är hur du hanterar ondingar. Jag funderade mycket på att gå "full turkophobe" och förlägga ett stort orch-rike till Anatolien m erövringar på Balkan. Med rätt spelare i spelgruppen, känns det inte som det skulle vara problematiskt - om alla köper att det är en översättning av den demonisering som turkarna hade under senmedeltiden, så funkar det utan att kännas rasistiskt. Men jag vet verkligen inte om det är att rekommendera annars.

Nu ligger ju din planerade kampanj då senare, men vill du ha ett stort rike av "ondingar" så finns frågeställningen ändå där.

Vad gäller magin var min plan (och jag började lite smått) att censurera rejält bland tillgängliga spells. Förslaget från slanfan att göra - iaf många fler - spells till ritualer är ett bra sätt att slippa behöva stryka dem helt, när de vore alltför overpowered för en iaf lite mer low fantasy-setting.

Divine magic behöver ju också anpassas, fullt klart. Jag började min värld med tanken att kristendomen aldrig uppstått utan de olika pantheonerna överlevt - asagudar, keltiska och grekiska gudar mm frodades. Du vill ju dock ha kristendom. Och jag sneglade lite på det också, för där finns ju de kristna riddarordnarna också - så kör lite på det.

Ge de munk- och andra ordnar du vill ha en mer central ställning och bygg domains som passar för dem. (Jesuiter!!)

Sapient

Swashbuckler
2097;n239884 said:
Fördelen med Ultramodern5:s utrustningslista (du kan sortera bort allt på för hög tech level, håll dig till TL0 och TL1) är att vapenskadan är gjord för att vara balanserad med femmans vanliga monster och klasser. Dvs en pistol gör bara 1d8 osv. Han förklarar varför på YouTube och jag tycker det är jättebra. Jag tycker inte om när spelet kommer dragandes med "och här har du en pistol 5d8 skada" som Mutant Future eftersom det gör det svårare att mix&match fantasy och tech. Men Ultramodern5 har gjort precis som jag vill: klena pistoler, klen tech!! Tycker det är ett jättebra spel!
Missade denna post (den postades ju medan jag skrev min...) men innehållet påminner naturligtvis om:

Darths & Droids, ep. 1445: "Sticks and Stones May Break My Bones, But Blasters Barely Hurt Me"

och ep 1458: "Whose Weapon is it Anyway?"

Som ju också "förklarar" ett välkänt plot hole i filmen...

2097

deleta mitt konto tack
Men det är så jag vill ha mina techregler. MOTU-style

Sapient

Swashbuckler
Det brukar bli "fel" åt andra hållet, att en pistol gör fantasiljoner mer skada än att bli shivvad av en stenåldersdolk. Vilket också är en helt konstig "fysik", men mer "förväntnings-enligt".

(Pistolen gör högre kinetisk skada, men stenåldersdolken gör inte sin skada enbart som en effekt av den kinetiska energin i hugget, utan genom skärskadan i såret. En träff i ett vitalt organ dödar, oavsett.)