anth
Vetefan
Fråga: hur spelar man DnD5 i ett pseudo-europa ungefär mellan år 1000-1900?
Grundpremiss 1: det ska vara DnD5.
Det finns redan ett dussin olika DnD/d20/OSR-spel som redan gör detta, men nu vill jag specifikt göra det med DnD5.
Med det sagt, ni får hemskt gärna komma med speltekniska lösningar från dessa andra spel som man kan använda som husregler i DnD5.
Grundpremiss 2: det ska vara europa mellan år 1000-1900.
Det ska vara efter europa kristnades. Därför efter år 1000.
Det ska vara innan vi lämnar steampunk-eran, innan elektricitetens och förbränningsmotorns tidevarv, innan alla vita fläckar på kartorna försvinner. Därför innan år 1900.
Vilka förändringar måste man göra i DnD5 för att det ska kännas som (ett någorlunda historiskt korrekt) Europa?
Grundpremiss 1: det ska vara DnD5.
Det finns redan ett dussin olika DnD/d20/OSR-spel som redan gör detta, men nu vill jag specifikt göra det med DnD5.
Med det sagt, ni får hemskt gärna komma med speltekniska lösningar från dessa andra spel som man kan använda som husregler i DnD5.
Grundpremiss 2: det ska vara europa mellan år 1000-1900.
Det ska vara efter europa kristnades. Därför efter år 1000.
Det ska vara innan vi lämnar steampunk-eran, innan elektricitetens och förbränningsmotorns tidevarv, innan alla vita fläckar på kartorna försvinner. Därför innan år 1900.
Vilka förändringar måste man göra i DnD5 för att det ska kännas som (ett någorlunda historiskt korrekt) Europa?